Pysäkit ja niiden nimet

Pohtolankadun itäpuolella vaihdeltiin uusia pysäkkipäreitä tänään iltapäivällä. Muualla ei ole näkynyt. Hieman erikoinen aloituspaikka.
 
Pohtolankadun itäpuolella vaihdeltiin uusia pysäkkipäreitä tänään iltapäivällä. Muualla ei ole näkynyt. Hieman erikoinen aloituspaikka.

Tämän päivän Aamulehdessä oli maininta, että kaikkia päreitä ei ehditä vaihtamaan tällä viikolla.
 
Tosiaan päivityksiä voisi tehdä. Hermiankatu 8 pysäkillä päreissä linjalla 20 päätteenä luki vielä Rusko. Ehkä voisi hieman tarvita päivitystä... ;)
 
Lahdenperänkadulle on tehty linjalle 65 Viinikankadun risteykseen pysäkit. On vaan vähän tyhmässä paikassa Hervantaan mentäessä, juuri ennen liikennevaloja.
 
Lahdenperänkadulle on tehty linjalle 65 Viinikankadun risteykseen pysäkit. On vaan vähän tyhmässä paikassa Hervantaan mentäessä, juuri ennen liikennevaloja.

Onko sinne tehty ihan laitureita ja pysäkeitä vai vaan "väliaikaiset pysäkit" eli pelkät merkit?
 
Tämä kilpien vaihto on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten kilpailutuksia ja niiden valmisteluja ei pidä hoitaa. Uusia kilpiä on väärillä pysäkeillä, linjoja puuttuu jo vaihdetuilta pysäkeiltä, edelleen olemassa olevia linjoja on poistettu kivistä, jne. Pirkkalassa ei ollut eilen ensimmäistäkään pysäkkiä vaihdettu, ei edes Suupantorilla.

Asiakkaiden näkökulmasta on yhdentekevää, onko syy urakan tilaajassa vai toteuttajassa, väärät kilvet aiheuttavat turhaa sekaannusta muutenkin ison uudistuksen yhteydessä.

Miten asia, jonka pääpiirteet ovat olleet jo puoli vuotta tiedossa, voidaan mokata näin pahasti?
 
Tämä kilpien vaihto on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten kilpailutuksia ja niiden valmisteluja ei pidä hoitaa. Uusia kilpiä on väärillä pysäkeillä, linjoja puuttuu jo vaihdetuilta pysäkeiltä, edelleen olemassa olevia linjoja on poistettu kivistä, jne. Pirkkalassa ei ollut eilen ensimmäistäkään pysäkkiä vaihdettu, ei edes Suupantorilla.

Asiakkaiden näkökulmasta on yhdentekevää, onko syy urakan tilaajassa vai toteuttajassa, väärät kilvet aiheuttavat turhaa sekaannusta muutenkin ison uudistuksen yhteydessä.

Miten asia, jonka pääpiirteet ovat olleet jo puoli vuotta tiedossa, voidaan mokata näin pahasti?
Tässähän taannoin joku viikko sitten tilaajaorganisaatio "tunnusti" asiassa, että: "kaikkia pysäkkitunnisteita ei välttämättä ehditä vaihtaa ennen h-hetkeä"... Taisi olla kyseessä hätävale, jota lausuttaessa jo tiedettiin että pieleen menee ja huolella. Kuten Rester kirjoitti, on aivan yhdentekevää, kenestä mokaaminen johtuu. Ainoa, millä on merkitystä, onko mokattu ja kuinka pahasti. Tällä kertaa on "onnistuttu" oikein huolella :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyviä esimerkkejä että linjan 1 varrella osa pysäkeistä Lentolaan päin on kilvitetty 1 VATIALA ja osa 1 LENTOLA. Sammonkadun ensimmäisellä pysäkillä keskustan suuntaan puuttuu 47 kokonaan. Hataanpään valtatiellä viimeinen pysäkki keskustan suuntaan eli Koskipuiston pysäkki R-Kioskin edessä on kilvitetty 40 TAMPERE. Mikähän logiikka tässäkin on? Eikö paljon loogisempaa olisi 40 KANGASALA? Noh kai ne "viisaammat" (lue tyhmemmät) tietävät ylemmällä tasolla...
 
Ihme ja kumma oli tämä regaoinnin nopeus (joka tosin tiedettiin jo toukokuussa), että Keskustorilla kääntyvät Nokialle lähtevät autot eivät voi käyttää pysäkkiä Keskustori E kovin järkevästi. Nyt tuon Keskustori E:n pysäkkikilvet on siirretty viereiseen katokseen länteen päin, jossa ei ole pysähtyny muutamaan vuoteen mikään linja.

Yhtä nopeaa reagointia ei ole kuitenkaan tapahtunut Koskipuistossa, jossa ei ole edelleenkään linjalla 40 Kangasalan suuntaan lähtevää pysäkkiä, vaan on R-kioskin edessä (väärässä paikkaa) päreet 40 Tampere, 50 Tampere. Pysäkkikartan mukaanhan 40:n pitää lähteä pysäkiltä Koskipuisto H eli siitä Paapan terassin vierestä.

Myös Pyynikintorilla länteen on kaksi viereistä pysäkkiä linjan 70 käytössä Nokian suuntaan. Toinen lienee oikea, matkustajana en tahtoisi olla se arvaava osapuoli.
 
Koskipuistossa tehtiin sellainen aivopieru, että vaihdettiin linjojen 1, 14 ja 40/50 pysäkki R-kioskin kohdalta katokseen, niin kuin pysäkkikartoissakin on. Järjestely on mielestäni täysin käsittämätön, sillä Koskipuisto tuohon suuntaan on niille jättöpysäkki. Esimerkiksi linjat 1 ja 50 jättivät vielä maanantaina matkustajat siihen ja ottivat kyytiin Hämeenkadun puolelta. Toivottavasti vaihdetaan syksyksi takaisin.
 
Koskipuistossa tehtiin sellainen aivopieru, että vaihdettiin linjojen 1, 14 ja 40/50 pysäkki R-kioskin kohdalta katokseen, niin kuin pysäkkikartoissakin on. Järjestely on mielestäni täysin käsittämätön, sillä Koskipuisto tuohon suuntaan on niille jättöpysäkki. Esimerkiksi linjat 1 ja 50 jättivät vielä maanantaina matkustajat siihen ja ottivat kyytiin Hämeenkadun puolelta. Toivottavasti vaihdetaan syksyksi takaisin.
Ei, vaan Hämeenkadulta kokonaan pois linjojen 1 ja 40 pysäkki itään päin tuosta Wanhan Postin edestä. Kyllä yksi pysäkki (juuri se viimeinen pysäkki ennen käännöstä Hämeenkadulle) täytyy olla tarpeeksi samassa korttelissa... Eli ajantasaus ja matkustajain vaihto Hatanpään valtatien puolella. Hämeenkadulla se Wanhan Postin pysäkki saa sitten rauhassa palvella mm. linjaa 9 ja muita saman suunnan linjoja, joilla ollut ajantasaus Keskustorilla.
 
Ei, vaan Hämeenkadulta kokonaan pois linjojen 1 ja 40 pysäkki itään päin tuosta Wanhan Postin edestä. Kyllä yksi pysäkki (juuri se viimeinen pysäkki ennen käännöstä Hämeenkadulle) täytyy olla tarpeeksi samassa korttelissa... Eli ajantasaus ja matkustajain vaihto Hatanpään valtatien puolella. Hämeenkadulla se Wanhan Postin pysäkki saa sitten rauhassa palvella mm. linjaa 9 ja muita saman suunnan linjoja, joilla ollut ajantasaus Keskustorilla.

Ongelma on siinä, että silloin esimerkiksi Teiskontielle ja Linnainmaalle matkustavien matkustajien bussit lähtevät eri pysäkeiltä (ykkönen Hatanpään vt:n puolelta ja kasi+muut Hämeenkadun puolelta). Linjalla 40/50 ongelma ei ole niin merkittävä.
 
Eiköhän linnanmaalaisia ole jo sorsittu tarpeeksi yhdelle vuotta, joten josko annetaan sen Hämeenkadun pysäkin olla ihan rauhassa. Kasi kerää jo ihan tarpeeksi matkustajia Keskustorilta ollessaan ainoa Mäentakusenkadun itäpäähän liikennöivä linja. Jos tuota Koskipuiston pysäkkijärjestelyä ei olisi viime kesänä menty pilaamaan, olisi Hämeenkadun puolelta pystynyt järjestämään ajantasauspysäkin ykkösellekin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lielahtikeskuksen kohdalla oleva pysäkki sai eilen takaisin katoksen. Vihdoin!

Ryydynpohjassakaan ei oo menny ihan putkeen päreiden asennus. Esim. Possilankadulla on poistettu 35 päreet ja tilalle tuli 3 päreet, lintulamminkadulla ei oo 3 päreitä...
 
Takaisin
Ylös