Pysäkit ja niiden nimet

Lielahtikeskuksen kohdalla oleva pysäkki sai eilen takaisin katoksen. Vihdoin!
Ainakin tänään päivällä pysäkillä 1017 oli vasta JCDecauxin katoksen ranka, jonka pysäkkimerkki huputettuna (ja itse katos suljettuna mm aidoilla). Menee varmaan useampi arkipäivä että se on kuitenkin käytössä. Saisivat samalla asfaltoida uusiksi tuon kesuksen edustan sekä Lielahdenkadun että Teivaalantien jalkakäytävien osalta.
 
Eipä paljoa ole edistytty pysäkkipäreiden vaihdossa viime päivinä. Muun muassa Hatanpään valtatie, Nuolialantie, Teiskontie ja Nokiantie ovat yhä päivittämättä. Pieni valopilkku sentään tuli Pirkkalasta, jossa Naistenmatkantien eteläpuolen pysäkkien päreet oli näköjään vaihdettu tämän päivän aikana (aamulla ei ollut vielä).


WP_20140714_001.jpg
 
Orimuskadun, Mäentakusenkadun ja Teiskontien päreet vaihdettiin tänään. Ykkösen kilpiin itään päin on tällä kertaa arvottu määränpääksi Vatiala. Onko Lentola joku kirosana, vai miksi sitä noin vältellään? Ei kai sitä nyt kukaan lentoasemaan sentään sekoita?

Onkohan nuo Pereentien länsipään pysäkkipari Kreetankujalta poistettu käytöstä, kun mitään päreitä tai pysäkkimerkkejä ei siinä ainakaan toissa viikolla vielä ollut? Tuskin tarpeettomatkaan olisivat. Järjestelmässä tuota ei vielä näy, mutta sehän ei vielä mitään todista, puuttuuhan sieltä mm. Pirkkahallikin tällä hetkellä kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Orimuskadun, Mäentakusenkadun ja Teiskontien päreet vaihdettiin tänään. Ykkösen kilpiin itään päin on tällä kertaa arvottu määränpääksi Vatiala. Onko Lentola joku kirosana, vai miksi sitä noin vältellään? Ei kai sitä nyt kukaan lentoasemaan sentään sekoita?

Tänään asennettiin myös Nuolialantielle ja Hatanpään valtatielle keskustaan päin. Lentola olisi ehkä kuvaavampi päätepysäkille, mutta sen on varmaan katsottu sekoittuvan sekä Lentoaseman että Leinolan kanssa. Toisaalta myös Vaitti ja Vatiala ovat samankaltaisia - ei ole helppoa. Ykkösellä on käytössä nyt sekä autojen kilvissä että pysäkkipäreissä tuo Vatiala-termi, joten siihen se kai on vakiintumassa. Jos linjalla 45 puhutaan tosiaan Lentolasta, niin se pitäisi saada vaihtoon.

Onkohan nuo Pereentien länsipään pysäkkipari Kreetankujalta poistettu käytöstä, kun mitään päreitä tai pysäkkimerkkejä ei siinä ainakaan toissa viikolla vielä ollut? Tuskin tarpeettomatkaan olisivat. Järjestelmässä tuota ei vielä näy, mutta sehän ei vielä mitään todista, puuttuuhan sieltä mm. Pirkkahallikin tällä hetkellä kokonaan.

Kokeilin tuota viime viikolla ja ei kuski pysäyttänyt siinä. Tiedä häntä sitten.
 
Ykkösellä on käytössä nyt sekä autojen kilvissä että pysäkkipäreissä tuo Vatiala-termi, joten siihen se kai on vakiintumassa. Jos linjalla 45 puhutaan tosiaan Lentolasta, niin se pitäisi saada vaihtoon.
Kyllähän se ykkösen ja nelivitosen päätepysäkki (ja "vaihtoterminaali") on nimenomaan Lentolassa, ei Vatialassa. Surkuhupaisaa tämäkin, että toisilleen jatkoyhteyden tarjoavat linjat eivät koskaan kulje määränpääkilpien mukaan samaan paikkaan, jossa kohtaisivat toisensa :D
 
Naistenmatkantiellä Pirkkalassa on Kyöstin kohdilla vaihdettu pysäkkipäreitä tien pohjoispuolelle oleville pysäkeille. Nyt siellä lukee "14 Pere/Nokia". Jos Kyöstiltä haluaa Pereelle niin ilmeisesti pitää kiertää Nokian kautta? Eteläpuolella oli toki vanhat "61-63 Pyynikintori"-päreet jäljellä....
 
Pirkkalassa on kaikki pysäkkipäreet vaihdettu ja pysäkit saatu kuntoon. Joissakin päreissä lukee vain "1" ilman määränpäätä. Myös linjan 63 päreet on saatu, "63 SUUPANTORI" ja "63 ÄIJÄLÄ". Kuitenkaan linjan 63 aikatauluja ei ole merkitty talven aikataulukirjaan.

Kyöstin päätepysäkki näyttää tältä. Se sijaitsee Lehtimäentien ja Naistenmatkantien risteyksen vieressä. Muita pysäkkejä Kyöstin alueella ei ole (muuta kuin Naistenmatkantiellä), vaikka sinne voisikin mielestäni laittaa yhden pysäkin myös Kyöstintielle.



Linja-autoasemalla sen sijaan oli edelleen ainakin Pirkkalan suuntaan vanhoja linjojen 60-63 päreitä ym.
 
Tohlopinrannassa pysäkkipari Yleisradio (1597/1598) on muutettu nimelle Mediapolis. Okei, ehkä vähän kuvaavampi nimi, mutta mieluummin olisin tuon Yleisradio-nimen säilyttänyt tuolla. Sillä valtaosa ihmisistä tuon kuitenkin tuntee.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:43 ----------

Naistenmatkantiellä Pirkkalassa on Kyöstin kohdilla vaihdettu pysäkkipäreitä tien pohjoispuolelle oleville pysäkeille. Nyt siellä lukee "14 Pere/Nokia". Jos Kyöstiltä haluaa Pereelle niin ilmeisesti pitää kiertää Nokian kautta? Eteläpuolella oli toki vanhat "61-63 Pyynikintori"-päreet jäljellä....

Ihan samaa logiikkaa kuin mitä on Rissossa näkyvillä; päättelle päin lukee kilvissä "8 ATALA". ;) En tiedä, miten tarkat ohjeet noista kilpien sisällöistä on saatu, mutta luulisi, että tämä jo ohitettu välipiste olisi osattu pyytämättä jättää kilvistä pois...
 
Tohlopinrannassa pysäkkipari Yleisradio (1597/1598) on muutettu nimelle Mediapolis. Okei, ehkä vähän kuvaavampi nimi, mutta mieluummin olisin tuon Yleisradio-nimen säilyttänyt tuolla. Sillä valtaosa ihmisistä tuon kuitenkin tuntee.
Mediapolis on parempi nimi, koska Yleisradio on vain yksi toimijoista alueella nykyisin, ja Yleisradiolla on toimintaa myös muualla Tampereella kuin Tohlopissa (Tampereen Radion studio Sorinahteella).
http://www.mediapolis.fi/tietoa/

Valtaosa ihmisistä tunsi myös esim. Annalan linjan 22:sena tai Kangasalan linjan 70:sena, mutta se ei mielestäni riittävä argumentti niiden pitämiseen ikuisuuksiin samana, eikä pidettykään. ;)

Sarvikset, Finlaysonit ja Tampellat on taas vähän eri asia, kun ne on etabloituneita nimityksiä alueille, joilta sen nimiset yritykset ovat jo lähteneet. Tohlopin studion virallinen nimihän on historiallisesti ollut "Televisiokeskus", mikä näkyy myös joissain kaupungin osoitekartoissa vuosikymmenten takaa.

Sarviksen voisi kyllä ottaa positiivisena esimerkkinä muutoksesta. Pysäkin nimihän oli vielä tovi sitten "Nokia Oy" (sic), vaikka Nokia Oyj:llä oli kaupungin alueella tärkeämmät toimipisteet Hermiankadulla ja yhteen aikaan myös Tieteenkadulla. Nokian toimitalo oli alun alkajenkin vain pieni osa Sarviksen alueen uudiskäyttöä ja ihmettelin pysäkin nimeä jo silloin, kun Nokialla vielä meni hyvin.

Sitten on tietysti näitä vähemmän onnistuneita, kuten Poliisikoulun nimenmuutos Hervannan valtaväylä jotain:ksi ja toisen puolen pysäkki Kylmäojankaduksi. Tämähän tehtiin, kun joku valveutunut kansalainen (en minä) ehdotti Kansalaiskioskiksi, että kun Poliisikoulu on nykyisin Poliisiammattikorkeakoulu, mutta toisaalta viereen oli rakennettu Hervannan kauppakeskuksen laajennus Duoksi, niin pysäkki saisi olla DUO. Kansalaisen toiveesta toteutui vain se puoli, että pysäkin nimi lakkasi olemasta Poliisikoulu. :p
 
Viimeksi muokattu:
Myös Pirkkahalli-nimeä tuhotaan kovaa vauhtia. Kvl-opasteet vaihdettiin keväällä kevyeen muotoon "Messu- ja urheilukeskus". Kyltti oli niin pitkä että siinä olisi pitänyt olla joku tuulenohjain päässä.

Myös Pirkkahalli-pysäkinnimestä luovuttiin ja pysäkkipari on nyt Messukeskus.

Hienoa, että Joli jaksoi näitä pysäkinnimimuutoksia edes hieman tehdä! Toivottavasti suunta jatkuu, sillä epäloogisuuksia on nyt lisää seutupysäkeiden myötä.

Onko kellään väliaikatietoja päreiden vaihdon etenemisestä?
 
Onko kellään väliaikatietoja päreiden vaihdon etenemisestä?
Kangasalla Kangasalantien varsi 339 vaihdettu. Ainoaksi (vain) siniseksi taisi jäädä Lidlin pysäkki Tampereen suuntaan.

Lempäälässä ei vaihdettu mitään. Tampereella vaikka on päreet vaihdettu, on kuitenkin ne vanhan malliset pyöreämuotoisemmat bussin kuvat pysäkkimerkeissä säästyneet, vaikka nekin piti muuttaa uudeksi kulmikkaammaksi. Tosin syytä olisi myös näitä uudempiaki merkkejä vaihdella, ainakin tuo Itsenäisyydenkatu 25 (513) on keränny itseensä mojovan kerroksen vuosien varrella saastaa. Lempäälässä erityisesti vaihtoa tarvitsee tuo Sääksjärven koulun pysäkki (kuva eiliseltä)


Nokialla oli tapahtunut sen verran, että siellä on viereisessä katoksessa 79 TAMPERE pysäkkimerkissä kuten aina ja toisessa sitten jollain tarralla laitettu tietoja katoksen seinään. Asiakkaat tuntui uskovan enemmän pysäkkikyltin yhteydessä ollutta tietoa ja tuskailivat siinä koko homman vaikeutta. Jaa niin ja olihan tulleet keltaiset päreettömät pysäkit Härkitien risteykseen Nokian valtatielle. Eikä enää Nokian kirkolla ole mitään tietoa pikavuoropysäkeistä.
 
Valtaosa ihmisistä tunsi myös esim. Annalan linjan 22:sena tai Kangasalan linjan 70:sena, mutta se ei mielestäni riittävä argumentti niiden pitämiseen ikuisuuksiin samana, eikä pidettykään. ;)

Tuohon uuteen numerointiin nyt en tässä lähde ottamaan kantaa, toteanpa vain, että kun se kerran haluttiin perusteellisesti uudistaa, niin olisi sitten tehty kunnolla loppuun asti; 2 ei edes Jolin mielestä ole runkolinja, mutta 13 vuorotarjontansa puolesta olisi runkonumeronsa ansainnut.

Sarviksen voisi kyllä ottaa positiivisena esimerkkinä muutoksesta. Pysäkin nimihän oli vielä tovi sitten "Nokia Oy" (sic), vaikka Nokia Oyj:llä oli kaupungin alueella tärkeämmät toimipisteet Hermiankadulla ja yhteen aikaan myös Tieteenkadulla. Nokian toimitalo oli alun alkajenkin vain pieni osa Sarviksen alueen uudiskäyttöä ja ihmettelin pysäkin nimeä jo silloin, kun Nokialla vielä meni hyvin.

Sarvis on ihan hyvä muutos, en sitä kritisoi mitenkään. Sinällään vain huvittaa, että vaikkapa ratikkapysäkeille kaivetaan historiankirjoista nimiksi puolitosissaan tikkutehtaat ja torpat, ja sitten näitä modernisoidaan toisesta päästä se minkä ehditään.

Sitten on tietysti näitä vähemmän onnistuneita, kuten Poliisikoulun nimenmuutos Hervannan valtaväylä jotain:ksi ja toisen puolen pysäkki Kylmäojankaduksi. Tämähän tehtiin, kun joku valveutunut kansalainen (en minä) ehdotti Kansalaiskioskiksi, että kun Poliisikoulu on nykyisin Poliisiammattikorkeakoulu, mutta toisaalta viereen oli rakennettu Hervannan kauppakeskuksen laajennus Duoksi, niin pysäkki saisi olla DUO. Kansalaisen toiveesta toteutui vain se puoli, että pysäkin nimi lakkasi olemasta Poliisikoulu. :p

Poliisikoulun pysäkkinimen muutos on sinällään järkevä: pääsisäänkäyntihän on jo hyvän aikaa ollut Vaajakadun puolella, portti valtaväylältä ei käsittääkseni ole ainakaan yleisessä käytössä. Paras nimi tälle pysäkkiparille olisi siltikin Duo, Hervannan kauppakeskus lienee nimenä liian pitkä. Ja se on muuten Kylmäsuonkatu. ;)

Pysäkkipari Lielahden koulu (1016/1017) on nimetty uudelleen Lielahtikeskukseksi (ainakin Lentävänniemen suuntaan, toiseen suuntaan vielä pysäkki huputettuna). Harjuntaustan koulun (1018/1019) pysäkkipari puolestan tunnetaan tuon edellisen vanhalla nimellä, eli Lielahden kouluna, tällä kertaa tosin erikseen kirjoitettuna. Olisiko tuon voinut laittaa vaikka Pohtolankadun ekan pysäkkiparin nimeksi, niin olisi kohteestaan vielä kauempana? Noiden koulujen mukaan nimeämiseen tuntuu tuolla olevan joku pakkomielle.

Teiskontien pysäkkien nimet voisi viimein selkeyttää: osa pysäkeistä on eri suuntaan erinimisiä (Irjalankatu / Teiskontie 63), nimet vanhentuneita (Hoitokoti -> Ritakatu), ristiriidassa pikavuorojen käyttämien nimien kanssa (Pienkodit / Alasjärvi), jne. Noita nimiltään eriparipysäkkejä löytyy tosin myös muualta (Nokiantie / Nokiantie 36).
 
Tuohon uuteen numerointiin nyt en tässä lähde ottamaan kantaa, toteanpa vain, että kun se kerran haluttiin perusteellisesti uudistaa, niin olisi sitten tehty kunnolla loppuun asti; 2 ei edes Jolin mielestä ole runkolinja, mutta 13 vuorotarjontansa puolesta olisi runkonumeronsa ansainnut.
Täh? Kakkonen menee kesät talvet vartin välein, 13 kesäisin 20 min ja talvisin vartin välein. Kyllä kakkonen on vähintään yhtä runkolinja kuin kolmetoistanen.

Sarvis on ihan hyvä muutos, en sitä kritisoi mitenkään. Sinällään vain huvittaa, että vaikkapa ratikkapysäkeille kaivetaan historiankirjoista nimiksi puolitosissaan tikkutehtaat ja torpat, ja sitten näitä modernisoidaan toisesta päästä se minkä ehditään.
Olin mukana siinä työpajassa, jossa näitä pysäkkinimiä kehiteltiin. Revin lähestulkoon hiuksia päästäni kun Länsi-Tampereen työryhmä pääsi vauhtiin. "Jossain täällä päin on kuulemma joskus ollut joku torppa, siksi päätettiin et se on sit Torppa." Niemenkylä sen vaihtoehtona ei ollut juuri sen parempi. Niemenranta on sen pysäkin ainoa oikea nimi, koska kyseessä on kaikkein lähimpänä rantaa oleva pysäkki – Niemenkylä olkoon vaikka se keskimmäinen Niemenrannan alueen pysäkki, johon tulee lähinnä pientaloasutusta ja jossa on niitä vanhoja huviloita. Tikkutehdas on ymmärrettävämpi nimi, koska kyseessä on edelleenkin pystyssä oleva tehdasrakennus, jolla on mahtava alakulttuuriskene.

Poliisikoulun pysäkkinimen muutos on sinällään järkevä: pääsisäänkäyntihän on jo hyvän aikaa ollut Vaajakadun puolella, portti valtaväylältä ei käsittääkseni ole ainakaan yleisessä käytössä. Paras nimi tälle pysäkkiparille olisi siltikin Duo, Hervannan kauppakeskus lienee nimenä liian pitkä. Ja se on muuten Kylmäsuonkatu. ;)
No joku inhottava, onneksi ilmeisesti ajat sitten kuivattu lutakko joka tapauksessa :)

Pysäkkipari Lielahden koulu (1016/1017) on nimetty uudelleen Lielahtikeskukseksi (ainakin Lentävänniemen suuntaan, toiseen suuntaan vielä pysäkki huputettuna). Harjuntaustan koulun (1018/1019) pysäkkipari puolestan tunnetaan tuon edellisen vanhalla nimellä, eli Lielahden kouluna, tällä kertaa tosin erikseen kirjoitettuna. Olisiko tuon voinut laittaa vaikka Pohtolankadun ekan pysäkkiparin nimeksi, niin olisi kohteestaan vielä kauempana? Noiden koulujen mukaan nimeämiseen tuntuu tuolla olevan joku pakkomielle.
Voin myöntää esittäneeni tätä muutosta JOLI-väelle… :oops:

Teiskontien pysäkkien nimet voisi viimein selkeyttää: osa pysäkeistä on eri suuntaan erinimisiä (Irjalankatu / Teiskontie 63), nimet vanhentuneita (Hoitokoti -> Ritakatu), ristiriidassa pikavuorojen käyttämien nimien kanssa (Pienkodit / Alasjärvi), jne. Noita nimiltään eriparipysäkkejä löytyy tosin myös muualta (Nokiantie / Nokiantie 36).
Irjalankatu-nimisiä pysäkkejä on kokonainen liuta, joten selkeintä jos Teiskontien varren se olisikin Alasjärvenranta (koska viereinen katu on sen niminen ja johtaa varsin suositulle uimarannalle). En ymmärrä, miten Hoitokoti olisi vanhentunut nimi. (ks. vaikka http://www.pirkanmaanhoitokoti.fi) Pienkodit pitäisi muuttaa toki Alasjärveksi ja samoin poistaa nuo muutkin epäjohdonmukaisuudet eri suuntien pysäkkien nimeämisessä.
 
Jolin suunnittelija oli FB-sivulla kommentoinut noita muutoksia ja samalla mainitsi ettei linja 2 täytä heidän kriteerejä runkolinjoista.

Hoitokoti on siinä mielessä vanhentunut nimenä, että valtaosa matkustajista kuitenkin on matkalla Ritakadun asuntoalueelle hoitokodin sijaan.
 
Nokialla ainakin Nokian asemalla on edelleen pysäkit hieman vaiheessa. Pysäkin nimi ja sillä pysähtyvät linjat oli joillakin pysäkeillä teipattu tarroilla pysäkin lasiin. Kylttejä lojui myös maassa. Jotain pitäisi tälle tehdä ennen talvea.

Liikennettä seuranneena Nokian asemalla oli kyllä aikamoinen kaaos, kun pysäkille jonotti 5 autoa yhtaikaa ja osa ei edes pysähtynyt linjojen omilla pysäkeillä. Ihan hienot laiturit siellä kyllä oli, mutta siihen se hienous loppuikin. Matkustajia oli ehkä maksimissaan kolme Nokian sisäisen linjan kyydissä, mahtuisivat taksiinkin tai pikkubussiinkin hyvin ainakin näin kesän iltapäiväruuhkassa. Tiedä sitten, miten talvella onnistuu. Helposti tuolla kuitenkin pystyy vaihtamaan autosta toiseen. Tampereen keskustasta kun ei jostain syystä ole suoraa yhteyttä Nokian keskustaan linjalla 70.

 
Takaisin
Ylös