Pysäkit ja niiden nimet

Eräitä firmojen ja laitosten nimiä ei saisi käyttää ollenkaan:
Lukuisien ammattikorkeakoulujen lukemattomia toimipisteitä on pitkin Tamperetta ja Pirkanmaata, ja muuallakin Suomessa. TaYS:in lähellä oleva tunnetaan edelleen nimellä Teku.

Nokia-konsernin toimipisteitä vilisee, ja eräs naapurikaupunki on ottanut nimen firman mukaan, vai kuinka se oli.

Minulta on monesti kysytty: "Meneeks tää Siwan pysäkille?" Melkein aina olen saanut vastata, että linja menee suunnilleen yhtä monen Siwan ohitse kuin kaikki muutkin linjat.

Jos firma vaihtaa nimeä, tai loppuu, ei pysäkin nimeä tarvitse vaihtaa. "Oskarinhovi" olisi paljon parempi kuin "Itsenäisyydenkatu nn". Voisi se tietysti olla myös "Salhojankatu". Molemmilla puolilla Itsenäisyydenkatua.

"Hämeen Kuljetus" voisi olla "Mittaritehdas". Toisella puolella Sarankulmankatua on nyt "Metso". Metso-konsernilla (ent. Valmet) on toimipisteitä ympäriinsä, ja suurin osa tamperelaisista tarkoittaa Metson pysäkillä Pääkirjastoa

"Rukkamäentie", ilman numeroa, on kahden pysäkkiparin nimenä. "Peltsun koulu" ja "Pähkinämäki" toimisi paremmin. Pähkinämäki on lähin kartalta löytyvä maastokohde. Pähkinämäenkatu tosin päättyy Lempääläntiehen, eikä liity Rukkamäentiehen.

"Ravirata" on nimenä pysäkillä, jolle paremmin sopisi nimeksi "Ylägrilli". Grilli on tainnut olla saman nimisenä paikalla jo ennen raviradan rakentamista, enkä usko että nimi aivan pian vaihtuu. Puolentoista kilometrin päässä, naapurikaupungin puolella, raviradan pääportilla on muistaakseni "Teivo, Mikkola"-niminen pysäkki, jonne on Tampereen keskustasta aivan eri taksa kuin "Ravirata"-nimiselle pysäkille.

"Rantatie" on Höytämössä ja Paasikiventiellä.

Duplikatit ja epäjohdonmukaisuudet pitäisi poistaa. Samoin ylipitkät pysäkinnimet. Ylipitkät pysäkinnimet johtuvat pitkälti Tampereen kadunnimikäytännöstä, jossa tarkoituksellisesti vältetään alle 15 kirjaimen mittaisia nimiä. Ihme, kun Kivikirkonkatua ei vielä ole muutettu Munapuolenahteen puistokaduksi.

Maaseudulla olevat nimettömät pysäkit pitäisi nimetä lähimmän suurehkon maastokohdan nimen mukaan. Radanvarsitiellä VR:n nimistön mukaan, eikä niinkuin ennen Pasilassa ruotsiksi. Tienviitassa luki "Pasila - Böle", aseman nimi oli "Pasila - Fredriksberg"

Firmoille voisi myydä pysäkin nimiä. Siitä olisi hyötyä sekä matkustajille että firmoille.

Pysäkkipäreisiin pitäisi jotenkin merkitä, viekö linja keskustaan vai maalle päin, erityisesti tieosuuksilla, joilla vastakkaisiin suuntiin menevät bussit vievät Keskustorille.
 
Eräitä firmojen ja laitosten nimiä ei saisi käyttää ollenkaan:
Lukuisien ammattikorkeakoulujen lukemattomia toimipisteitä on pitkin Tamperetta ja Pirkanmaata, ja muuallakin Suomessa. TaYS:in lähellä oleva tunnetaan edelleen nimellä Teku.
Joo ja yliopistollakin on toimintaa ainakin TAYS:n alueella tulevan joukkoliikennekadun eli Arvo Ylpön kadun varrella, ja onhan TTY:lläkin pysäkki myös Festian kohdalla (Hermiankatu jotain)!

Kyllä minusta TAMK:n eli Tekun pysäkki saisi olla ihan TAMK. Tekuhan oli alunperin nykyisen Mäntypuisto-nimisen pysäkin (oik. Maarianpuisto) kohdalla Pyynikintiellä, missä nykyäänkin on TAMK:n sekä Pirko:n koulutustoimintaa. Finlaysonin toimipisteen (TTVO) lähellä on Finlaysonin pysäkki ja muutkin toimipisteet ovat niin mitättömiä, ettei TAMK:n toiminnalla ole mitään huomioarvoa pysäkin nimeä valittaessa.

Muut toimipisteet nimitettäköön jonkun muun määritteen mukaan, Pyynikintien toimipisteen kohdan pysäkkien nimet olisi fiksuinta muuttaa Maarianpuistoksi, sen nimikylttikin sieltä puistosta löytyy.

Jos firma vaihtaa nimeä, tai loppuu, ei pysäkin nimeä tarvitse vaihtaa. "Oskarinhovi" olisi paljon parempi kuin "Itsenäisyydenkatu nn". Voisi se tietysti olla myös "Salhojankatu". Molemmilla puolilla Itsenäisyydenkatua.
Oskarinhovi vaatii jo aika paljon paikallistuntemusta tai vähintään kokemusta yöelämästä. Eli: Sammon aukio, se on kuitenkin käytännössä kohdalla. Itsenäisyydenkadun toinen pysäkkipari onkin nykyisellään vaikeampi: toiseen suuntaan Tullinaukio ja toiseen suuntaan Tora-/Sopulinna, välissä Attila-nimen säilyttänyt kiinteistö, joka on ollut kenkätehtautensa jälkeen yliopiston käytössä ja nykyään valtion virastotalo. Mikäli idän suunnan pysäkki siirretään Tullinaukiolle, voidaan valita Tullinaukion ja Attilan väliltä, vad hon ska heta.

"Hämeen Kuljetus" voisi olla "Mittaritehdas". Toisella puolella Sarankulmankatua on nyt "Metso". Metso-konsernilla (ent. Valmet) on toimipisteitä ympäriinsä, ja suurin osa tamperelaisista tarkoittaa Metson pysäkillä Pääkirjastoa
Siinähän on Mittaripolku-niminen poikkikatu, eikä mikään estä plain and simply "Sarankulmankatu"-nimeä. Seuraava Sarankulmankadun varren pysäkkiparihan voidaan nimetä toisin: Ilmailukadun jälkeinen pysäkki on ilmiselvä "Sarankulma", enteillen mahdollista moottoritiebussien vaihtopysäkkiä ja samannimistä rautatieseisaketta samoille hoodeille.

"Rukkamäentie", ilman numeroa, on kahden pysäkkiparin nimenä. "Peltsun koulu" ja "Pähkinämäki" toimisi paremmin. Pähkinämäki on lähin kartalta löytyvä maastokohde. Pähkinämäenkatu tosin päättyy Lempääläntiehen, eikä liity Rukkamäentiehen.
Sepä se. Pelkkä Rukkamäentiekin saattaisi tuon "Pähkinämäen" kohdalla olla hyvä, jos muut pysäkit ovat eri nimisiä. Järjestelmässä Peltolammin koulun pysäkki on jo nyt Peltolammin koulu. Mutta "Rukkamäentie 15", mitä ihmettä?

"Ravirata" on nimenä pysäkillä, jolle paremmin sopisi nimeksi "Ylägrilli".
Ylägrilli on kaikkien lamminkyläläisten tuntema paikka, mutta ihan vain Lamminpääkin olisi hyvä nimi: onhan pysäkki samalla yhteistariffiliikenteen aikataulupiste ainakin vielä nelisen vuotta.

Duplikatit ja epäjohdonmukaisuudet pitäisi poistaa. Samoin ylipitkät pysäkinnimet. Ylipitkät pysäkinnimet johtuvat pitkälti Tampereen kadunnimikäytännöstä, jossa tarkoituksellisesti vältetään alle 15 kirjaimen mittaisia nimiä. Ihme, kun Kivikirkonkatua ei vielä ole muutettu Munapuolenahteen puistokaduksi.
Ehdottomasti. Esimerkiksi pysäkkipari Lentokonetehtaantie – Nuolialantie 62 pitäisi olla joko "Valmetinkatu" tai "Härmälänoja". "Härmälänsaari" on kuitenkin hyvä jättää varastoon, mikäli alueelle halutaan viedä oma joukkoliikennelinja joskus.

Maaseudulla olevat nimettömät pysäkit pitäisi nimetä lähimmän suurehkon maastokohdan nimen mukaan. Radanvarsitiellä VR:n nimistön mukaan, eikä niinkuin ennen Pasilassa ruotsiksi. Tienviitassa luki "Pasila - Böle", aseman nimi oli "Pasila - Fredriksberg"
Pasila on aika jännä keissi, Böle ja Fredriksberghän ovat kaksi eri paikkaa.

Firmoille voisi myydä pysäkin nimiä. Siitä olisi hyötyä sekä matkustajille että firmoille.
Totta, ajatus pitäisi vain ensin myydä joukkoliikenneviranomaiselle itselleen. ;)

Pysäkkipäreisiin pitäisi jotenkin merkitä, viekö linja keskustaan vai maalle päin, erityisesti tieosuuksilla, joilla vastakkaisiin suuntiin menevät bussit vievät Keskustorille.
Ei välttämättä mikään huono ajatus, mutta joillain pysäkeillä bussi voi kulkea molempien suuntien kautta keskustaan, esimerkiksi mahdollisesti Länsitorilla joskus tulevaisuudessa.
 
TAMK ei todellakaan ole hyvä pysäkin nimi. Lainaus TAMK:in kotisivuilta:
"TAMK järjestää koulutusta Tampereen lisäksi Ikaalisissa, Mänttä-Vilppulassa ja Virroilla. Yhdeksästä toimipisteestä kuusi sijaitsee Tampereella"
 
TAMK ei todellakaan ole hyvä pysäkin nimi. Lainaus TAMK:in kotisivuilta:
"TAMK järjestää koulutusta Tampereen lisäksi Ikaalisissa, Mänttä-Vilppulassa ja Virroilla. Yhdeksästä toimipisteestä kuusi sijaitsee Tampereella"

Näin varmasti on, mutta yhtä lailla Tampereen yliopisto järjestää opetusta pääkampuksen ohella ainakin TAYS-kampuksella, Seinäjoella, Porissa ja Hämeenlinnassa. Aiemmin myös Kalevan Domuksella, Attilassa, Pyynikintiellä ja muuallakin keskustassa, silti Yliopisto-niminen pysäkki on ollut nimenomaan Yliopisto, koska UTA:n päärakennus on siinä vastapäätä.

Sama homma on TAMK:n kanssa, Kuntokadun toimipiste mielletään TAMK:n päämajaksi.

Nokia Oy on pysäkin nimenä sikäli epäonnistunut, että firma on Oyj ja kyseessä on vain yksi aika randomi (=ei HQ) yhtiön toimipiste Tampereella. Sarvis olisi osuvampi ;)
 
TAMK ei ole onnistunut pysäkin nimi, koska nimestä vallitsee erimielisyys.
Niin no, erimielisyyshän vallitsee lähinnä sinun ja minun välillä. Asiasta olisi mukava kuulla galluptuloksia haastatellen pysäkin käyttäjiä. Vaihtoehdoiksi voisi tarjota mm. seuraavat:
  • TAMK
    [*]Teku
  • Ammattikorkeakoulu
  • Kissanmaan koulu
  • Teiskontie xx (katuosoite)
  • Kekkosentien silta
Muitakin saa ehdottaa. Haluaisin kuulla jonkun onnistuneen nimen, joka on yksiselitteinen, lyhyt ja helppo muistaa.

Näistä ehdotuksistani ainoastaan TAMK ja Teku ovat pituudeltaan toteuttamiskelpoisia ajatellen semanttista linjakarttaa. Teku on vähemmän tunnettu nimi nykyopiskelijain parissa kuin TAMK, ja sillä voidaan yhtä lailla viitata niin Kuntokadun uuteen Tekuun kuin Pyynikintien vanhaan Tekuun (jossa TAMK:lla on jälleen opetustoimintaa), kuin TAMK-nimelläkin voidaan puhua monesta toimipisteestä.

Teku-nimen problematiikkaa lisää se, että kampuksella etenkin vastaisuudessa opetetaan merkittävässä määrin myös muita kuin teknillisiä oppiaineita.
 
Minusta pyäskkinimissä on tärkeintä vakiintunut "kansankäytäntö". Esimerkiksi "teku" on hyvä pysäkin nimi, ei sillä ole mielestäni juurikaan merkitystä opetetaanko oppilaitoksessa tulevaisuudessa jotakin muutakin.

Samoin "Nokia Oy" on hyvä, jos siis useimmat tietää missä ko pysäkki on. "Nokia oyj" on mielestäni tarpeetonta juristeriaa, pysäkin käyttäjälle tuskin on oleellista, onko firma listattu Helsingin pörssiin vai ei.
 
TAMK on mielestäni noista kaikista selkein vaihtoehto. Se, kuten ultrix jo sanoikin, on kuitenkin vakiintunut tarkoittamaan juurikin tuota Teiskontien/Kuntokadun toimipistettä, ja se on tuolla paikalla kuitenkin aika selkeä maamerkki. Noita "kadunnimi xx" -pysäkkejä pitäisi kyllä välttää viimeiseen asti, jos vain kuvaavampi nimi on tarjolla. Voisihan se tietysti olla myös Teiskontien silta tai Siirtolapuutarha -niminenkin... ;)

Myös tämän pysäkin vastaparina olevan "Kissanmaan koulu" -nimisen pysäkin voisi muuttaa tuolle TAMK-nimelle; kuitenkin suurin osa tuolla pysäkillä poisjäävistä suuntaa matkansa kohti ammattikorkeakoulua.

Samannimisiä pysäkkiparejakin olisi syytä välttää viimeiseen asti. Esimerkiksi Tamperetta tuntematon opiskelija, jolla olisi asiaa esimerkiksi Hepolamminkadulla sijaitsevalle ammattikoululle, saa aikataulupalvelun pysäkkihaulla eteensä 10 (!) kappaletta Ammattikoulu-nimisiä pysäkkejä, joista pitäisi jotenkin pystyä päättelemään, mikä noista pysäkeistä on se, jolle pitäisi lähteä suunnistamaan. Karttalinkkikään ei välttämättä auta täyttä Manse-ummikkoa hahmottamaan pysäkin sijoittumista maastossa.
 
Asiakkaiden eli käyttäjien eli kansannimienkin suhteen on välillä niin ja näin. Nokialla Tyttölän nimeä nykyään kantava pysäkki oli jonnekin 1990-luvun puolivälille asti Pelkosen kulma, vaikka Pelkosen huonekaluliike olikin muuttanut siitä jo 1980-luvun alussa (tai aiemmin) pois. Sen jälkeen se oli Pusatecien käyttöön asti Nansonkulma (koska tiloissa oli toiminut Nanson tehtaanmyymälä). Nyt Tyttölä on syystä tai toisesta saanut "suosiota" käyttäjienkin keskuudessa ja pysäkki tottelee ainakin suurimmaksi osaksi heidänkin puheenparressaan tuota nimeä. Vastaavia esimerkkejä on enemmänkin, joten joskus kansankielinenkin nimi saattaa laahata vuosia perässä todellista nimistöä. Ja sekin riippuu tietysti asiakasryhmistä, joilta sitä kysyy...
 
Juu, kuinkahan monta Tuotannon ja Voiman pysäkkiä Pirkanmaallakin olisi. Ehkä parempi ettei yhtään, vaikka historiasta kertoisivatkin.

Ehkä ainoa oikeasti elämään jäänyt noista on Ylä-Voima, eli Ahjolan pysäkki. Jälkimmäinen, virallistettu nimi on ehdottomasti yksiselitteisempi ja Ylä-Voima on vain hauska knoppitieto; virallisena nimenähän se roikkuisi tukevasti ilmassa.

---------- Viesti lisätty kello 4:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:27 ----------

Minusta pyäskkinimissä on tärkeintä vakiintunut "kansankäytäntö". Esimerkiksi "teku" on hyvä pysäkin nimi, ei sillä ole mielestäni juurikaan merkitystä opetetaanko oppilaitoksessa tulevaisuudessa jotakin muutakin.
Kansankäytäntöjäkin on monenlaisia. TAMK:n kohdalla oleellista on saada opinahjon nykyisten opiskelijoiden käyttämä nimi, ei niiden 60-luvulla valmistuneiden tai muiden vanhojen patujen, jotka eivät oikeasti sitä pysäkkiä (enää) käytä.

Tietysti on hyvä elvyttää vanhoja nimiä ja ylläpitää hyviä nimiä, mutta oikeasti Teku saattaa olla jopa harhaanjohtava: pikagooglaukseni perusteella joissain kaupungeissa Tekulla (alun perin Teknillinen opisto) tarkoitetaan teknillistä korkeakoulua, ei yleistä ammattikorkeakoulua. Eli siis Tekuksi ei-paljasjalkaiset saattavat hyvinkin hahmottaa TTY:n, ellei heille kerro mitä sillä täällä tarkoitetaan. Tämä menee siis siihen Ylä-Voima–kategoriaan, šibboletheihin, joilla voidaan erotella airot tamperelaiset junantuomista.

Samoin "Nokia Oy" on hyvä, jos siis useimmat tietää missä ko pysäkki on. "Nokia oyj" on mielestäni tarpeetonta juristeriaa, pysäkin käyttäjälle tuskin on oleellista, onko firma listattu Helsingin pörssiin vai ei.
Tässä kohtaa tulee ihan oikeasti sellainen ongelma, kun että niitä Nokian sivutoimipisteitä on Tampere väärällänsä. Käsittääkseni itse asiassa Hermiassa oleva Nokian toimipiste (vieressä pysäkki Hermiankatu jotain) on Hatanpään puljua suurempi, ja sitten on vielä NSN:kin erikseen. Sarviksen alueita sen sijaan on vain yksi, ja se nimi elää vaikka itse tehdas on jo 20 vuotta sitten lopetettu (Kanta-Sarvis, Sarviksen sosiaaliasema jne). Nokia Oy taas jää roikkumaan ilmaan, jos firma luopuu tiloistaan, sen verran vakiintunut konttuuri se punatiilikulma ei ole.
 
Tuli ohikulkiessa huomattua, että ns. Poliisikoulun pysäkkipari kauppakeskuksen kohdalla on nimetty uudelleen. Kauppakeskuksen puoleinen (Hermiaan päin mentäessä) on nimeltään Kylmäsuonkatu, ja poliisikoulun kohdalla, kaupunkiin päin oleva kantaa nimeä Hervannan valtaväylä 83.
 
Tuli ohikulkiessa huomattua, että ns. Poliisikoulun pysäkkipari kauppakeskuksen kohdalla on nimetty uudelleen. Kauppakeskuksen puoleinen (Hermiaan päin mentäessä) on nimeltään Kylmäsuonkatu, ja poliisikoulun kohdalla, kaupunkiin päin oleva kantaa nimeä Hervannan valtaväylä 83.

Näin on, enkä kyllä voi hirvittävän käytännölliseksi uusia nimiä kehua. Pysäkki olkoon joko Duo tai POLAMK; mikä tahansa muu on kömpelö, hankala tai vaikeaselkoinen.
 
Näin on, enkä kyllä voi hirvittävän käytännölliseksi uusia nimiä kehua. Pysäkki olkoon joko Duo tai POLAMK; mikä tahansa muu on kömpelö, hankala tai vaikeaselkoinen.

Selkeä, lyhyt, yksiselitteinen nimi -- sama kumpaankin suuntaan -- olisi ehdoton perusvaatimus. Ei kai metroasemiakaan nimettäisi niin, että Helsingissä Rautatientori itään päin olisi nimeltään vaikka Kaivokatu ja länteen päin Asema-aukio?

Turhauttavaa nähdä tämän idiotismin jatkuvan. Tulee mieleen, että jos esitetyn kaltaisia nimiä ei kerta kaikkiaan ole mahdollista antaa pysäkeille niin miksei sitten anneta edes nelinumeroisia koodeja tyyliin xxyy, missä xx = linjan numero ja yy = pysäkin numero. Siis linjan 13 viides pysäkki olisi 1305 jne. Ja ilman muuta siis sama koodi kumpaankin suuntaan mennessä.

Tämä olisi sama käytäntö kuin monessa Kaakkois-Aasian metrossa näyttää olevan, eli jos on vaikka linja D niin sitten asemat on nimien lisäksi koodattu tyyliin D01, D02, D03 jne. Jos asemalta D03 on vaihtoyhteys vaikka linjalle A niin sillä olisi toinenkin tunnus, esim. A13. Näin pysäkin koodi kertoisi edes hieman missä päin pysäkki sijaitsee. Nykyiset nelinumerokoodithan eivät kerro ainakaan allekirjoittaneelle yhtään mitään.
 
Numerokoodeista pari käytännön ongelmaa:
  1. Linjanumerot muuttuvat alati, yhtäkkiä pysäkillä 1305 kulkeekin linja 4. Vaihdetaanko pysäkin numero koko järjestelmässä? Valtava työ.
  2. Useimpia pysäkkejä käyttää useampi linja. TAYS: 06161819202829394573909500A? :p
 
Takaisin
Ylös