Kaupunginosakeskusten joukkoliikenneuudistukset

Liittynyt
6 Huhtikuu 2008
Viestit
153
AL kirjoittaa 17.6.2008 että mm. Tesoman keskusta ollaan laajentamassa ja uudistamassa voimakkaasti seuraavan 3-4 vuoden aikana. Jutussa esitellään kuvin ja sanoin keskuksen suunnitelmia.
Hämmästystä aiheuttaa tässäkin hankkeessa se, että aivan vieressä sijaitsevaa rataa ja siihen suositeltua taajamajunayhteyttä ei ole suunnitelmissa mainittu millään tavalla!

Eikö juuri näissä alue- ja palvelukeskusten kehittämishankkeissa pitäisi nyt mennä tulevan yhdysbussi-taajamajuna-kaupunkiraitiotien ehdoilla, kuten mm. TASE 2025- selvityksessä on selvästi suositeltu?

Mm. tämän Tesoman ja sen keskuksen sijainti aivan Nokia – Tampere- taajamajunavälin varrella olisi erinomainen kehityskohde tulevaan joukkoliikennejärjestelmään. Tämän vuoksi olisikin tämän keskuksen kehitystä ohjattava fyysisesti radan suuntaan asutuksen tiivistämisen ohella.

Tuntuu hullulta ja joskus jopa järjenvastaiselta, että ensin tehdään perusteellisia selvityksiä ja sen myötä kiskoliikennettä kaupunkialueelle suositellaan, mutta kuitenkaan hankesuunnitteluissa ei millään tapaa selvityksiä hyödynnetä.

Tesoman ohella kaupunginosakeskusten integroimista kiskoliikenne-yhdysbussijärjestelmään olisi edistettävä myös monessa muussa kaupunginosassa. Tärkeimpiä alueita tässä asiassa ovat Hervanta, Kaleva, Keskusta, Janka, Lielahti, Multisilta, Vuores, Lempäälä ja Nokia.

Hyvä esimerkki toimivasta kaupunginosakeskuksesta ja sen joukkoliikenteestä löytyy mm. Helsingin Vuosaaresta, jossa metroasema on integroitu onnistuneesti paikalliseen ostariin (Kolumbus). Vuosaaressa myös asutus on tuotu toimivasti lähelle keskusta ja asemaa.
 
Hyvä esimerkki toimivasta kaupunginosakeskuksesta ja sen joukkoliikenteestä löytyy mm. Helsingin Vuosaaresta, jossa metroasema on integroitu onnistuneesti paikalliseen ostariin (Kolumbus). Vuosaaressa myös asutus on tuotu toimivasti lähelle keskusta ja asemaa.

Vuosaaressa ei ole kuitenkaan suoraa lämmintä yhteyttä ostoskeskukseen metroasemalta. Sanoisinkin, että parhaiten Suomessa on joukkoliikenteen, kaupallisten palvelujen ja asumisen integrointi tehty Kampin keskuksessa. Tällaista mallia paranneltuna voisi toteuttaa ympäri Suomen, kun rakennetaan uusia terminaaleja. Lämmin paikka odottaa bussia, suorat ovet sisältä bussilaitureille, kaupat samassa, mikäs sen mukavampaa. Ja vielä kun lämpimästä terminaalista olisi suora käynti pilvenpiirtäjään, saataisiin paljon asuntoja keskeiselle sijainnille joukkoliikenteeseen kiinni.
 
Mitä tulee tuohon Tesoman liikekeskuksen uudistamiseen, niin en aivan usko mihinkään parkkiluolan tuloon sinne. Tai ainakin koen sellaisen siellä täysin tarpeettomaksi, kun nykyisetkin parkkipaikat siellä riittävät aivan hyvin eikä siellä autolla liikkuessa tarvitse koskaan etsiä parkkipaikkaa kovinkaan ahkerasti.

Mielestäni parkkipaikat voitaisiin Tesomalla laittaa kahteen tasoon siinä Länsitorin laidalla. Muu alue sen ja Länsikeskus -nimisten rakennusten välissä voitaisiin muuttaa yhden bussilinjan päätepysäkiksi sekä torialueeksi. Tällaiset muutokset olisivat aivan riittäviä näin alkuun. Myöhemmässä vaiheessa keskustaa voisi tosiaan laajentaa radan varteen, koska siellä ei nykyään ole muuta kuin kapea hiekkatie radan ali. Pieni liityntäliikenneterminaali sinne mahtuisi oikein hyvin...
 
Hämmästystä aiheuttaa tässäkin hankkeessa se, että aivan vieressä sijaitsevaa rataa ja siihen suositeltua taajamajunayhteyttä ei ole suunnitelmissa mainittu millään tavalla!

Eikö juuri näissä alue- ja palvelukeskusten kehittämishankkeissa pitäisi nyt mennä tulevan yhdysbussi-taajamajuna-kaupunkiraitiotien ehdoilla, kuten mm. TASE 2025- selvityksessä on selvästi suositeltu?

Itsekin ihmettelin joukkoliikennenäkökulman puutetta, ehkä luonnosvaiheessa asia oli päässyt unohtumaan. Pidetään pörinää yllä, niin ehkä Tesoman liikekeskusta kehitetään myös Raholan suuntaan entisen/tulevan seisakkeen suuntaan.

Tesoman ohella kaupunginosakeskusten integroimista kiskoliikenne-yhdysbussijärjestelmään olisi edistettävä myös monessa muussa kaupunginosassa. Tärkeimpiä alueita tässä asiassa ovat Hervanta, Kaleva, Keskusta, Janka, Lielahti, Multisilta, Vuores, Lempäälä ja Nokia.

Mikä on yhdysbussi? Hervannassa Duo-kauppakeskus on aivan tulevan ratikkapysäkin edessä. Jankassa on mielenkiintoinen mahdollisuus rakentaa Messukylän aseman kohdalle yhdysreitti Messukylän ja Jankan välille ja sen yhteyteen uusi Messukylän henkilöliikennepaikka, johon sopisi myös pikkukauppa. Lielahdessa raitiotie kulkisi Enqvistinkatua ja Lielahdenkadun reunaa, johon kehittyy valtavasti lähitulevaisuudessa kaupallista toimintaa, mm. Kodin 1 ja Prisma. Uusissa asemakaavoissa on myös tilavaraus raitiotielle Turvesuokadulla Ylöjärven suuntaan. Multisillassa tarjoutuu tilaisuus lähiön jatkamiseen radan länsipuolelle. Vuoreksen lähtökohtana on joukkoliikenteeseen tukeutuminen ja ratikka/bussipysäkit ovat palvelujen yhteydessä. Lempäälän keskusta tiivistyy vauhdilla ja muistuttaa kohta Keravaa. Nokian asemanseudusta en tiedä, mutta viime aikoina sinne on rakentunut kuusikerroksisia kerrostaloja.

Myöhemmässä vaiheessa keskustaa voisi tosiaan laajentaa radan varteen, koska siellä ei nykyään ole muuta kuin kapea hiekkatie radan ali. Pieni liityntäliikenneterminaali sinne mahtuisi oikein hyvin...
En pidä liityntäliikenneterminaalia Tesoman/Raholan seisakkeella tarpeellisena. Seisakkeen yhteyteen sopisi mielestäni paremminkin "asemarakennus" vanhan Raholan asemarakennuksen paikkeille, jossa olisi pikkukauppa tai kioski ja odotustilat saman katon alla. Joukkoliikenteen lippuja saisi kaupan/kioskin myyjältä ja automaatista. Joka tapauksessa Raholan asemanseutu tarvitsee toki kunnon saneerauksen kun uusi seisake rakennetaan.
 
Takaisin
Ylös