Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Kaupunginosakeskusten joukkoliikenneuudistukset

  1. #1

    Liittynyt
    06.04.2008
    Sijainti
    Tammerfors
    Viestejä
    153

    oletus Kaupunginosakeskusten joukkoliikenneuudistukset

    AL kirjoittaa 17.6.2008 että mm. Tesoman keskusta ollaan laajentamassa ja uudistamassa voimakkaasti seuraavan 3-4 vuoden aikana. Jutussa esitellään kuvin ja sanoin keskuksen suunnitelmia.
    Hämmästystä aiheuttaa tässäkin hankkeessa se, että aivan vieressä sijaitsevaa rataa ja siihen suositeltua taajamajunayhteyttä ei ole suunnitelmissa mainittu millään tavalla!

    Eikö juuri näissä alue- ja palvelukeskusten kehittämishankkeissa pitäisi nyt mennä tulevan yhdysbussi-taajamajuna-kaupunkiraitiotien ehdoilla, kuten mm. TASE 2025- selvityksessä on selvästi suositeltu?

    Mm. tämän Tesoman ja sen keskuksen sijainti aivan Nokia – Tampere- taajamajunavälin varrella olisi erinomainen kehityskohde tulevaan joukkoliikennejärjestelmään. Tämän vuoksi olisikin tämän keskuksen kehitystä ohjattava fyysisesti radan suuntaan asutuksen tiivistämisen ohella.

    Tuntuu hullulta ja joskus jopa järjenvastaiselta, että ensin tehdään perusteellisia selvityksiä ja sen myötä kiskoliikennettä kaupunkialueelle suositellaan, mutta kuitenkaan hankesuunnitteluissa ei millään tapaa selvityksiä hyödynnetä.

    Tesoman ohella kaupunginosakeskusten integroimista kiskoliikenne-yhdysbussijärjestelmään olisi edistettävä myös monessa muussa kaupunginosassa. Tärkeimpiä alueita tässä asiassa ovat Hervanta, Kaleva, Keskusta, Janka, Lielahti, Multisilta, Vuores, Lempäälä ja Nokia.

    Hyvä esimerkki toimivasta kaupunginosakeskuksesta ja sen joukkoliikenteestä löytyy mm. Helsingin Vuosaaresta, jossa metroasema on integroitu onnistuneesti paikalliseen ostariin (Kolumbus). Vuosaaressa myös asutus on tuotu toimivasti lähelle keskusta ja asemaa.

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kaupunginosakeskusten joukkoliikenneuudistukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    Hyvä esimerkki toimivasta kaupunginosakeskuksesta ja sen joukkoliikenteestä löytyy mm. Helsingin Vuosaaresta, jossa metroasema on integroitu onnistuneesti paikalliseen ostariin (Kolumbus). Vuosaaressa myös asutus on tuotu toimivasti lähelle keskusta ja asemaa.
    Vuosaaressa ei ole kuitenkaan suoraa lämmintä yhteyttä ostoskeskukseen metroasemalta. Sanoisinkin, että parhaiten Suomessa on joukkoliikenteen, kaupallisten palvelujen ja asumisen integrointi tehty Kampin keskuksessa. Tällaista mallia paranneltuna voisi toteuttaa ympäri Suomen, kun rakennetaan uusia terminaaleja. Lämmin paikka odottaa bussia, suorat ovet sisältä bussilaitureille, kaupat samassa, mikäs sen mukavampaa. Ja vielä kun lämpimästä terminaalista olisi suora käynti pilvenpiirtäjään, saataisiin paljon asuntoja keskeiselle sijainnille joukkoliikenteeseen kiinni.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1660

    oletus Vs: Kaupunginosakeskusten joukkoliikenneuudistukset

    Mitä tulee tuohon Tesoman liikekeskuksen uudistamiseen, niin en aivan usko mihinkään parkkiluolan tuloon sinne. Tai ainakin koen sellaisen siellä täysin tarpeettomaksi, kun nykyisetkin parkkipaikat siellä riittävät aivan hyvin eikä siellä autolla liikkuessa tarvitse koskaan etsiä parkkipaikkaa kovinkaan ahkerasti.

    Mielestäni parkkipaikat voitaisiin Tesomalla laittaa kahteen tasoon siinä Länsitorin laidalla. Muu alue sen ja Länsikeskus -nimisten rakennusten välissä voitaisiin muuttaa yhden bussilinjan päätepysäkiksi sekä torialueeksi. Tällaiset muutokset olisivat aivan riittäviä näin alkuun. Myöhemmässä vaiheessa keskustaa voisi tosiaan laajentaa radan varteen, koska siellä ei nykyään ole muuta kuin kapea hiekkatie radan ali. Pieni liityntäliikenneterminaali sinne mahtuisi oikein hyvin...
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Kaupunginosakeskusten joukkoliikenneuudistukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    Hämmästystä aiheuttaa tässäkin hankkeessa se, että aivan vieressä sijaitsevaa rataa ja siihen suositeltua taajamajunayhteyttä ei ole suunnitelmissa mainittu millään tavalla!

    Eikö juuri näissä alue- ja palvelukeskusten kehittämishankkeissa pitäisi nyt mennä tulevan yhdysbussi-taajamajuna-kaupunkiraitiotien ehdoilla, kuten mm. TASE 2025- selvityksessä on selvästi suositeltu?
    Itsekin ihmettelin joukkoliikennenäkökulman puutetta, ehkä luonnosvaiheessa asia oli päässyt unohtumaan. Pidetään pörinää yllä, niin ehkä Tesoman liikekeskusta kehitetään myös Raholan suuntaan entisen/tulevan seisakkeen suuntaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    Tesoman ohella kaupunginosakeskusten integroimista kiskoliikenne-yhdysbussijärjestelmään olisi edistettävä myös monessa muussa kaupunginosassa. Tärkeimpiä alueita tässä asiassa ovat Hervanta, Kaleva, Keskusta, Janka, Lielahti, Multisilta, Vuores, Lempäälä ja Nokia.
    Mikä on yhdysbussi? Hervannassa Duo-kauppakeskus on aivan tulevan ratikkapysäkin edessä. Jankassa on mielenkiintoinen mahdollisuus rakentaa Messukylän aseman kohdalle yhdysreitti Messukylän ja Jankan välille ja sen yhteyteen uusi Messukylän henkilöliikennepaikka, johon sopisi myös pikkukauppa. Lielahdessa raitiotie kulkisi Enqvistinkatua ja Lielahdenkadun reunaa, johon kehittyy valtavasti lähitulevaisuudessa kaupallista toimintaa, mm. Kodin 1 ja Prisma. Uusissa asemakaavoissa on myös tilavaraus raitiotielle Turvesuokadulla Ylöjärven suuntaan. Multisillassa tarjoutuu tilaisuus lähiön jatkamiseen radan länsipuolelle. Vuoreksen lähtökohtana on joukkoliikenteeseen tukeutuminen ja ratikka/bussipysäkit ovat palvelujen yhteydessä. Lempäälän keskusta tiivistyy vauhdilla ja muistuttaa kohta Keravaa. Nokian asemanseudusta en tiedä, mutta viime aikoina sinne on rakentunut kuusikerroksisia kerrostaloja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Myöhemmässä vaiheessa keskustaa voisi tosiaan laajentaa radan varteen, koska siellä ei nykyään ole muuta kuin kapea hiekkatie radan ali. Pieni liityntäliikenneterminaali sinne mahtuisi oikein hyvin...
    En pidä liityntäliikenneterminaalia Tesoman/Raholan seisakkeella tarpeellisena. Seisakkeen yhteyteen sopisi mielestäni paremminkin "asemarakennus" vanhan Raholan asemarakennuksen paikkeille, jossa olisi pikkukauppa tai kioski ja odotustilat saman katon alla. Joukkoliikenteen lippuja saisi kaupan/kioskin myyjältä ja automaatista. Joka tapauksessa Raholan asemanseutu tarvitsee toki kunnon saneerauksen kun uusi seisake rakennetaan.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •