Seutuliikenteen maksutavat

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Vs: Linja-autoaseman remontti

En tiedä mikä Tampereen ja ympäristökuntien liikentessä oikein on vikana, sillä käsittääkseni sekä Nokian, Ylöjärven, Kangasalan, Lempäälän ja Pirkkalan joukkoliikenne on hoidettu todella mallikkaasti pääosiltaan, ilman yhteiskunnan rahoitusta.

Otetaanpa esimerkki (ei elävästä elämästä, mutta täysin mahdollinen tilanne asioihin perehtymättömälle "tavikselle"):

Matka Tampereelta Nokialle. Seutulippu hallussa. Kävelen Tampereen rautatieaseman raiteelle 4 ja hyppään Porin junaan. Konnari hermostuu yrittäessäni tarjota seutulippua ja joudun maksamaan kertalipun 2,90 e lisäksi 3 euron palvelumaksun, koska lipunmyynti Tampereella oli auki. Kävelen Teuto-Grillille liki kuusi euroa köyhempänä ja vahingosta viisastuneena. Ripeä 14 minuutin junamatka ei näköjään kannata joukkoliikenteen vakikäyttäjälle. Tilaan kuuman koiran sinapilla.

Yritetäänpä seuraavaksi uudestaan, tällä kertaa bussilla. Kävelen Tampereen linja-autoasemalle ja kysyn seudun linjakarttaa. Saan vastaukseksi eioota ja utelun, mihin olen matkalla. Vastaan, että Nokialle. Lipunmyyjä sanoo, että 70, 71 ja 79 vievät sinne. En tajua sitten tarkemmin ilmaista kohdettani, eikä lipunmyyjä kysy, että minnekkä Nokialla, mutta pysäkille siis vartoomaan. Ja jo vain, 71 tulee, ja linjakilvessäkin lukee "Nokia". Hyppään kyytiin ja piippaan seutulipun laitteessa.

Keskustorilla bussi pysähtyy yllättäen Tillikan kohdalla ja tyhjenee "Tää jää tähän", huikkaa kuljettaja. "Mutta 70 lähtee tossa 5 minuutin päästä tosta". No, mikäs siinä, vaikka luvattiin kyllä Nokialle pääsy. Jatketaan 70:llä sitten. Tavoitteenani on päästä siis Alhoniittyyn. "Ei tämä vuoro vie sinne", vastataan. "Mennään Kankaantaan kautta, myllyhakalainen tulee tunnin päästä". Luovutan, tilaan taksin ja kotona Paunun sivuja tutkittuani ja pähkäiltyäni päätän ostaa auton. Ei noista reiteistä ota mitään selkoa.


Toinen esimerkki: matka Terälahdelta Partolaan.

Lähden Terälahdelta 90Y:llä keskustaan. Piippaan matkakorttiani. Kertamaksuhan olisi kaksi euroa, mutta kuukausikortti sopii minulle paremmin. Koskipuistossa vaihdan paunulaiseen. Piippaan korttiani taas. Valpas kuljettaja kysyy, olenko jäämässä Tampereen puolella pois. Vastaan, että menen Partolaan. Kuljettaja sanoo, että se kuuluu Pirkkalaan, eli se olisi sitten 3 euroa 20 senttiä. Ihmettelen, että eikös TKL:n ja Veolian busseilla pääse kuukausikortilla, miksei paunulaisella? Samaan hengenvetoon totean tulleeni kymmenien kilometrien päästä Terälahdelta asti sisäisellä lipulla. Kuljettaja vastaa, ettei käy, koska tämä on seutuliikennettä. Yritän vielä maksaa arvolipulla, mutta eihän sekään käy, koska eihän se käy.

Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa. Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla. Takaisin päin tullessa poikkean Linnainmaan S-Marketilla, ja 28:ssa on poikia, jotka väittelevät siitä, pääseekö Teiskoon matkakortilla vai ei. Joidenkin mielestä se on "maaseutuliikennettä", eli täytyisi ostaa lippu erikseen. Toiset ovat kuitenkin oikeassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No noihin muihin oikein viitsi edes vastata, sillä kyllä 95% tamperelaisista ymmärtää nykysellään, että Tampereen joukkoliikenteen sisäiseen käyttöön tarkoitettu lippu ei todellakaan kelpaa ympäristökunnissa. Jos tempaistaan vaikka vähän Eurooppalaisempi esimerkki hieman aiheeseen liittyen;Jos laitat suomalaiseen lähtevän postin laatikkoon kirjeen, jossa on vaikkapa ruotsalainen postimerkki, niin varmasti kaikki ymmärtävät miksi kirjettä ei toimiteta perille.
Mutta mitä tulee noihin Aitolahden Teiskon suunnan vuoroihin, niin ei ainakaan minun käsitykseni yllä sille tasolle ymmärtämään, että miksi yhdelle liikennöitsijälle annetaan täysi subventio Tampereen sisäisistä matkoista, ilman asianmukaista kilpailukierrosta. Tähän samaan liitttyy, myös samaisen tilaajaorganisaation ja toimijan kuntarajan ylihyppiminen, liikenneluvatta sekä polkuhinnoittelu Pirkkalan ja Tampereen rajalla Toiviossa.


Timo Rautanen
kunnallisvaaliehdokas
Numero 12
Vasemmistoliitto Kangasala
 
Vs: Linja-autoaseman remontti

Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla.

Ei ytv-alueellakaan pääse sisäisellä lipulla Helsingin keskustasta Espooseen viiden kilometrin matkaa vaikka peninkulmien päähän Jakomäkeen pääsee.
 
Vs: Linja-autoaseman remontti

Nämä Ultrixin kommentit olivat mielestäni hyvin valaisevia ja mainioita perusteluita YTV-tyyppiselle organisaatiolle.

Matka Tampereelta Nokialle. Seutulippu hallussa. Kävelen Tampereen rautatieaseman raiteelle 4 ja hyppään Porin junaan.

Eli ensimmäinen ongelma: seutulippu ei käy VR:n junissa. No, pääkaupunkiseudullakaan ei pääse pitkän matkan junilla seutulipulla, mutta Tampereella ei ole paikallisjunavaihtoehtoa lainkaan, joten matkustajan kannalta olisi hyvin fiksua, että seutulippu kävisi junassa.

Tavoitteenani on päästä siis Alhoniittyyn. "Ei tämä vuoro vie sinne", vastataan. "Mennään Kankaantaan kautta, myllyhakalainen tulee tunnin päästä". Luovutan, tilaan taksin ja kotona Paunun sivuja tutkittuani ja pähkäiltyäni päätän ostaa auton. Ei noista reiteistä ota mitään selkoa.

Toinen ongelma: tiedotuksen taso on hyvin vaihtelevaa eri liikennöitsijöillä. Niinkin yksinkertainen asia kuin Paunun bussien aikataulujen ja reittikarttojen saaminen bussikatoksiin tuntuu ylivoimaiselta. Aivan mahdottomalta tuntuu jo ajatus, että reittioppaasta voisi hakea kätevästi kaikkien liikennöitsijöiden aikatauluja kuten YTV:n reittioppaalla.

Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa.

Kolmas ongelma: yhteensopimattomat maksutavat. Pääkaupunkiseudulla yhdellä YTV-matkakortilla pystyy valitsemaan itselleen sopivimman lipputyypin ja käyttämään sitä YTV-alueella. Miten kätevää olisikaan, jos Tampereen joukkoliikennekortille pystyisi lataamaan seutumatkoja. Minäkin voisin joskus harkita matkustamista Kangasalan rajan yli, jos olisi muitakin realistisia vaihtoehtoja kuin käteisellä maksaminen.

Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla. Takaisin päin tullessa poikkean Linnainmaan S-Marketilla, ja 28:ssa on poikia, jotka väittelevät siitä, pääseekö Teiskoon matkakortilla vai ei. Joidenkin mielestä se on "maaseutuliikennettä", eli täytyisi ostaa lippu erikseen. Toiset ovat kuitenkin oikeassa.

Tämä onkin ainoa asia, josta olen eri mieltä Ultrixin kanssa. Johonkin on hinnoittelussa raja vedettävä ja ilman monimutkaisempaa, esim. kilometreihin perustuvaa hinnoittelua, yksittäisen matkan kohdalla kuntaraja on käypä hinnoitteluraja. Epäreiluinta kuntarajoihin perustuva hinnoittelu on silloin, kun haluttaisiin matkustaa pari pysäkinväliä kuntarajan yli.

Näistä ainoistaan viimeinen lainaus liittyi suoraan siihen, että sisäisellä maksulla olisi haluttu matkustaa kuntarajan yli. Kaikki muut olivat hyviä perusteluja YTV-tyyppiselle organisaatiolle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linja-autoaseman remontti

Hyviä nuo ultrixin kommentit. Ehdotan että Tampereen seutuliikenteessä otettaisiin mallia nykyisestä YTV-järjestelmästä. Seutuliikenteessä linjalupajärjestelmä heitettäisiin romukoppaan ja Tampereen sisäisen liikenteen lisäksi myös seutuliikenne hoidettaisiin tilaaja-tuottaja mallilla. Tämä ratkaisisi kaksi kolmesta ongelmasta.

Eli ensimmäinen ongelma: seutulippu ei käy VR:n junissa.

VR Oy:n ei ole pakko hyväksyä seutulippua maksuvälineeksi jos VR Oy ei halua. VR on osakeyhtiö ja VR Oy tekee mitä VR Oy haluaa. Tämän ongelman ratkaisu vaatii toimenpiteitä kansanedustajilta.

Toinen ongelma: tiedotuksen taso on hyvin vaihtelevaa eri liikennöitsijöillä. Niinkin yksinkertainen asia kuin Paunun bussien aikataulujen ja reittikarttojen saaminen bussikatoksiin tuntuu ylivoimaiselta. Aivan mahdottomalta tuntuu jo ajatus, että reittioppaasta voisi hakea kätevästi kaikkien liikennöitsijöiden aikatauluja kuten YTV:n reittioppaalla.

Pääkaupunkiseudulla YTV huolehtii aikatauluista ja reittikartoista. Käsittääkseni linjalupaliikenteessä liikennöitsijät huolehtivat näistä itse, vaihtelevalla menestyksellä. Ilmeisesti yhteisiä aikatauluja ei haluta tehdä koska liikennöitsijä ei halua omiin aikatauluihinsa kilpailevan firman aikatauluja. Mahdollisesti joku bussifirma ei ota tiedottamista tarpeeksi vakavasti vaan ajattelee ettei tiedotuksella ole väliä vaan autottomat etsivät aikataulut netistä monien linkkien takaa.

Kolmas ongelma: yhteensopimattomat maksutavat. Pääkaupunkiseudulla yhdellä YTV-matkakortilla pystyy valitsemaan itselleen sopivimman lipputyypin ja käyttämään sitä YTV-alueella. Miten kätevää olisikaan, jos Tampereen joukkoliikennekortille pystyisi lataamaan seutumatkoja. Minäkin voisin joskus harkita matkustamista Kangasalan rajan yli, jos olisi muitakin realistisia vaihtoehtoja kuin käteisellä maksaminen.

Tampereelle voisi sopia samanlainen lippujärjestelmä kuin YTV:llä. Ykköspainikkeella ostettaisiin kunnan sisäinen arvolippu ja kakkospainikkeella seudun arvolippu joka siis kelpaisi kuntien Pirkkala, Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Ylöjärvi alueella. Lisäksi jokainen kuukausilipulla seutumatkoja kulkeva matkustaja toisi yhteiskunnalle tuloja eikä menoja.
 
Tampereelle voisi sopia samanlainen lippujärjestelmä kuin YTV:llä. Ykköspainikkeella ostettaisiin kunnan sisäinen arvolippu ja kakkospainikkeella seudun arvolippu joka siis kelpaisi kuntien Pirkkala, Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Ylöjärvi alueella. Lisäksi jokainen kuukausilipulla seutumatkoja kulkeva matkustaja toisi yhteiskunnalle tuloja eikä menoja.

Vanhassa rahastusjärjestelmässä oli etälukulaitteessa SCV 5 painiketta, joita ei koskaan otettu käyttöön. Tänä kesänä uusitussa rahastusjärjestelmässä ei etälukijassa PT11 ole painikkeita lainkaan.
 
Minä luulen, että Tampereelle ei tule uutta lukulaitetta, kun juuri tuli Pusatecit. Mutta se olisi kätevä lukulaite mitä käytetään YTV-alueella.
 
Ja mitä tulee noihin pysäkkiaikatauluihin, niin Tampereen JOLI on varsin rankalla kädellä ohjeistanut ja kieltänyt yksityisiltä toimijoilta omien aikataulujensa levittelyt kaupungin sisäisille pysäkeille.
 
Vanhassa rahastusjärjestelmässä oli etälukulaitteessa SCV 5 painiketta, joita ei koskaan otettu käyttöön. Tänä kesänä uusitussa rahastusjärjestelmässä ei etälukijassa PT11 ole painikkeita lainkaan.

Ihmettelinkin mihin niitä viittä painiketta käytetetään. Harmi, että uudessa lukijassa ei ole otettu huomioon tulevaisuuden mahdollisia uusia lipputyyppejä.

Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa.

Luin, että Tampereelle on tulossa uusi matkakortti. Panttimaksu muuttuu korttimaksuksi, nettilataus tulee mahdolliseksi ja korttiin saa haluamansa kuvan. Muuta en kortista tiedäkään. Tuleeko uusia lipputyyppejä käyttöön? Se että matkahuollon kilometrihinnoiteltuja kertalippuja voisi maksaa kortin arvolla olisi hyvä uudistus. Aina matkustajalla ei ole käteistä mukana tai hänellä on vain 50 euron seteli.

Lipun maksamiseen ei myöskään tarvita käteistä, sen voi maksaa vaikka pankkikortilla (joka muuten ei kelpaa ytv-liikenteessä) tai Matkahuollon arvokortilla.

Hyvin harva käyttää Matkahuollon arvokorttia. Kun kortilla ei saa yhtään alennusta vaan siitä joutuu maksamaan 6,5 euroa ja kortti toimii 3 vuotta niin on selvää ettei kortista voi tulla kovin suosittua. Moni ei edes tiedä että sellainen kortti on olemassa. Pankkikortilla maksaminen on vielä käteisellä maksamistakin hitaampaa.

Etelä Saimaan mielipidepalstalla oli pari viikoa sitten kirjoitus kun Lappeenrannassa rollaattorilla liikkuva vanhus yritti maksaa bussimatkaa 20 euron setelillä. Kuljettaja ei seteliä hyväksynyt ja kun kukaan matkustajistakaan ei pystynyt seteliä rikkomaan niin kuljettaja ei ottanut vanhusta kyytiin. Lappeenrannan paikallisliikenteen aikataulussa käsketään välttämään 20 euron ja sitä suuremmilla seteleillä maksamista. Helsingissä taas kuljettaja ei ole velvollinen ottamaan vastaan 20 euron seteliä suurempaa seteliä. Mielestäni kuljettajien pitäisi ottaa 20 euron seteli vastaan siihen asti kun otto-automaateista saa pienempiä seteleitä tai Matkahuollon arvokortin tilalle saadaan parempi lipputuote.
 
Viimeksi muokattu:
No noihin muihin oikein viitsi edes vastata, sillä kyllä 95% tamperelaisista ymmärtää nykysellään, että Tampereen joukkoliikenteen sisäiseen käyttöön tarkoitettu lippu ei todellakaan kelpaa ympäristökunnissa.

Jostain kumman syystä se kuitenkin kelpaa Pirkkalan Partolaan suuntautuvilla matkoilla linjoilla 1 ja 7. Tariffiraja on epäjohdonmukainen, mutta väärä tapa korjata epäjohdonmukaisuus olisi ottaa seututaksa käyttöön linjojen 1 ja 7 Partolan matkoilla. Seurauksena olisi vain se, että Partolan kaupat menettäisivät asiakkaita (ei ainakaan Pirkkalan etu) ja toisaalta se, että loputkin bussia käyttävät asiakkaat siirtyisivät oman auton käyttöön.

Jos tempaistaan vaikka vähän Eurooppalaisempi esimerkki hieman aiheeseen liittyen;Jos laitat suomalaiseen lähtevän postin laatikkoon kirjeen, jossa on vaikkapa ruotsalainen postimerkki, niin varmasti kaikki ymmärtävät miksi kirjettä ei toimiteta perille.
Saivarrellaakseni: kyllä se kirje menee perille, mutta vastaanottaja joutuu maksamaan postimaksun + lunastusmaksun (Suomessa 1,50 e), mikäli haluaa kirjeen vastaanottaa. Ja en vaatinut, että esimerkiksi YTV-Matkakortin tulisi kelvata Tampereen seudun liikenteessä, joskin on tavoiteltavaa, että valtakunnassa olisi yhtenäinen matkakortti, jolle voisi ladata tarvittavat lipputuotteet "ovelta ovelle".

Mutta mitä tulee noihin Aitolahden Teiskon suunnan vuoroihin, niin ei ainakaan minun käsitykseni yllä sille tasolle ymmärtämään, että miksi yhdelle liikennöitsijälle annetaan täysi subventio Tampereen sisäisistä matkoista, ilman asianmukaista kilpailukierrosta. Tähän samaan liitttyy, myös samaisen tilaajaorganisaation ja toimijan kuntarajan ylihyppiminen, liikenneluvatta sekä polkuhinnoittelu Pirkkalan ja Tampereen rajalla Toiviossa.
En itsekään ymmärrä, miksei Tampereen joukkoliikenne ole ottanut liikennettä omaan toimintaansa. Sen on kuitenkin viimeistään uuden joukkoliikennelain astuessa voimaan joulukuussa 2009 tehtävä se.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linja-autoaseman remontti

Eli ensimmäinen ongelma: seutulippu ei käy VR:n junissa. No, pääkaupunkiseudullakaan ei pääse pitkän matkan junilla seutulipulla, mutta Tampereella ei ole paikallisjunavaihtoehtoa lainkaan, joten matkustajan kannalta olisi hyvin fiksua, että seutulippu kävisi junassa.

PK-seudullakin kuitenkin seutulippu kelpaa seudun sisäisessä liikenteessä mm. taajamajunissa, jotka menevät Tampereelle ja Kouvolaan. Matkaa Tampereelta Lempäälään ei kuitenkaan R-junassa voi seutulipulla maksaa, kuten ei matkaa Nokialle Porin taajamajunassakaan.


Toinen ongelma: tiedotuksen taso on hyvin vaihtelevaa eri liikennöitsijöillä. Niinkin yksinkertainen asia kuin Paunun bussien aikataulujen ja reittikarttojen saaminen bussikatoksiin tuntuu ylivoimaiselta. Aivan mahdottomalta tuntuu jo ajatus, että reittioppaasta voisi hakea kätevästi kaikkien liikennöitsijöiden aikatauluja kuten YTV:n reittioppaalla.

Niinpä. Jos reittikartan saisi edes Paunun ja Länsilinjain omille sivuille, oltaisiin jo pitkällä. Se, että pysäkkiaikatauluissa, Reittioppaassa ja PARAS ajat-palvelussa ei tunneta seutulinjoja, on typerää. En tiedä mitä siitä pitäisi syyttää, Tampereen joukkoliikenteen aloitteettomuutta vai liikennöitsijöiden yhteistyöhaluttomuutta.

Tämä onkin ainoa asia, josta olen eri mieltä Ultrixin kanssa. Johonkin on hinnoittelussa raja vedettävä ja ilman monimutkaisempaa, esim. kilometreihin perustuvaa hinnoittelua, yksittäisen matkan kohdalla kuntaraja on käypä hinnoitteluraja. Epäreiluinta kuntarajoihin perustuva hinnoittelu on silloin, kun haluttaisiin matkustaa pari pysäkinväliä kuntarajan yli.
Tampereelle voisi sopia samanlainen lippujärjestelmä kuin YTV:llä. Ykköspainikkeella ostettaisiin kunnan sisäinen arvolippu ja kakkospainikkeella seudun arvolippu joka siis kelpaisi kuntien Pirkkala, Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Ylöjärvi alueella. Lisäksi jokainen kuukausilipulla seutumatkoja kulkeva matkustaja toisi yhteiskunnalle tuloja eikä menoja.

Minusta Tampereen seudulla olisi hyvä muodostaa tariffivyöhykkeitä, esim. niin, että olisi kaupunkiliikenteen vyöhyke, joka kattaisi Tampereen kantakaupungin ja taajamarakenteessa siihen kuuluvat osat naapurikunnista. Sitten olisi naapurikunnissa kunnan kattava vyöhyke, jolla voisi matkustaa koko kunnan alueella. Ja seutulipulla kuten nytkin, eli koko seudun kattavasti. Teiskolaisilla olisi käytössään jokin "kuntalipun" ja "kaupunkilipun" välimuoto.

Kaupunkiliikenteen vyöhyke kattaisi oheisessa kartassa näkyvän alueen. Ve1 on ehkä realistisempi, Ve2 nimittäin kattaisi myös naapurikuntien keskustoja "turhan hyvin". Tai ehkä jokin yhdistelmä näistä olisi oikeudenmukaisin.

Karttalinkki

VR Oy:n ei ole pakko hyväksyä seutulippua maksuvälineeksi jos VR Oy ei halua. VR on osakeyhtiö ja VR Oy tekee mitä VR Oy haluaa. Tämän ongelman ratkaisu vaatii toimenpiteitä kansanedustajilta.
Ratkaisuvaihtoehtoja:

  • VR velvoitetaan joko lailla, asetuksella tai toimilupaehdolla hyväksymään seutulipun
  • Taajamajunaliikenne kilpailutetaan ja kilpailutuksessa liikenne määritellään seutulippujärjestelmään kuuluvaksi

Mahdollisesti joku bussifirma ei ota tiedottamista tarpeeksi vakavasti vaan ajattelee ettei tiedotuksella ole väliä vaan autottomat etsivät aikataulut netistä monien linkkien takaa.
Tai on muuten vain jämähtänyt 1900-luvulle tarjoten palvelua parhaiten paperimuodossa ja suullisena, samalla olettaen että matkustajat kyllä tietävät mistä bussi kulkee.
 
Vanhassa rahastusjärjestelmässä oli etälukulaitteessa SCV 5 painiketta, joita ei koskaan otettu käyttöön. Tänä kesänä uusitussa rahastusjärjestelmässä ei etälukijassa PT11 ole painikkeita lainkaan.

Se ei kuulemma ole este, vaan siihen on ilmeisesti mahdollista liittää myöhemmin moduuli, jossa on vyöhykenapit.

Mutta se olisi kätevä lukulaite mitä käytetään YTV-alueella.

YTV-alueen lukulaite on käytettävyydeltään hirvitys. Oma kokemukseni on, että "napit" ovat joskus niin jumissa, ettei arvoa tunnu pystyvän millään maksamaan. Eka kerta laitteen ääressä oli todella "mitä pitää tehdä - miten tää toimii"-kokemus.

Ja mitä tulee noihin pysäkkiaikatauluihin, niin Tampereen JOLI on varsin rankalla kädellä ohjeistanut ja kieltänyt yksityisiltä toimijoilta omien aikataulujensa levittelyt kaupungin sisäisille pysäkeille.

Onko todella noin? Jos minut valitaan Tampereen kaupunginvaltuustoon ja/tai yhdyskuntalautakuntaan, lupaan hoitaa aloitteiden kautta matkustajainformaatioasiat kuntoon sikäli kun se rivijäsenelle on mahdollista.
 
Jostain kumman syystä se kuitenkin kelpaa Pirkkalan Partolaan suuntautuvilla matkoilla linjoilla 1 ja 7. Tariffiraja on epäjohdonmukainen, mutta väärä tapa korjata epäjohdonmukaisuus olisi ottaa seututaksa käyttöön linjojen 1 ja 7 Partolan matkoilla. Seurauksena olisi vain se, että Partolan kaupat menettäisivät asiakkaita (ei ainakaan Pirkkalan etu) ja toisaalta se, että loputkin bussia käyttävät asiakkaat siirtyisivät oman auton käyttöön.


Saivarrellaakseni: kyllä se kirje menee perille, mutta vastaanottaja joutuu maksamaan postimaksun + lunastusmaksun (Suomessa 1,50 e), mikäli haluaa kirjeen vastaanottaa. Ja en vaatinut, että esimerkiksi YTV-Matkakortin tulisi kelvata Tampereen seudun liikenteessä, joskin on tavoiteltavaa, että valtakunnassa olisi yhtenäinen matkakortti, jolle voisi ladata tarvittavat lipputuotteet "ovelta ovelle".


En itsekään ymmärrä, miksei Tampereen joukkoliikenne ole ottanut liikennettä omaan toimintaansa. Sen on kuitenkin viimeistään uuden joukkoliikennelain astuessa voimaan joulukuussa 2009 tehtävä se.
No täähän on tätä Vihreitten nykypolitiikkaa, jossa nykyiselläänkin toimivien kaupunkiseutujen joukkoliikenne järjestelmät raunioitetaan, kun halutaan pää punaisena kaikki toiminnot kilpailuttaa, ihan kilpailuttamisen ilosta ja samalla unohdetaan laajat haja-asutusalueiden joukkoliikenne ratkaisut, joissa on tähän asti osittain hiuksen karvan verran omillaan, kun kaupunkiseutujen ja lähiöiden kilpailuttamaton liikenne on hieman antanut yrityksien maaseutuliikenteelle pelivaroja. jos esimerkiksi Tampereen ja ympäristökuntien liikenteeseen potkaistaisiin pystyyn oma YTV, se aikaansaisi sekä toiminta, että laatu tyhjiön, kuten on käynyt myös PK-seudula. Runkoreitit liikennöitäisiin jotenkin, jos vain olisi tekijöitä, ajamattomien vuorojen sanktiot ei ole kauhean suuria, vähänkin sivummalle menevä liikenne, jota nykyisin hoidetaan liikennelupapohjaisesti aikataulutettuna, muuttuisi kutsupohjaiseksi, epäsäännölliseksi, eli työmatkoihin täysin kelpaamattomaksi. Kuljetusalan työsuhteet muuttuisivat pätkätöiksi, tekijöitä olisi tosi vaikea saada, kuljetusvarmuus kärsisi. Eli mitä vielä lisää....
 
Runkoreitit liikennöitäisiin jotenkin, jos vain olisi tekijöitä, ajamattomien vuorojen sanktiot ei ole kauhean suuria, vähänkin sivummalle menevä liikenne, jota nykyisin hoidetaan liikennelupapohjaisesti aikataulutettuna, muuttuisi kutsupohjaiseksi, epäsäännölliseksi, eli työmatkoihin täysin kelpaamattomaksi. Kuljetusalan työsuhteet muuttuisivat pätkätöiksi, tekijöitä olisi tosi vaikea saada, kuljetusvarmuus kärsisi. Eli mitä vielä lisää....

Olet selvästi perehtynyt asiaan, joten sinulla on varmasti konkreettisia esimerkkejä kuvailemastasi kehityksestä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta ja Turusta.
 
Ja en vaatinut, että esimerkiksi YTV-Matkakortin tulisi kelvata Tampereen seudun liikenteessä, joskin on tavoiteltavaa, että valtakunnassa olisi yhtenäinen matkakortti, jolle voisi ladata tarvittavat lipputuotteet "ovelta ovelle".

Sellainen on jo olemassa. Sen nimi on pankki/luottokortti. Valtakunnan kattavan "seutulipun" tms. kortin suurin ongelma lienee maksujen ja maksajan osuuksien määrittäminen.

En itsekään ymmärrä, miksei Tampereen joukkoliikenne ole ottanut liikennettä omaan toimintaansa. Sen on kuitenkin viimeistään uuden joukkoliikennelain astuessa voimaan joulukuussa 2009 tehtävä se.

Miksi pitäisi? Ja todennäköisesti näin ei tule (toivottavasti) tapahtumaan.

Niinpä. Jos reittikartan saisi edes Paunun ja Länsilinjain omille sivuille, oltaisiin jo pitkällä. Se, että pysäkkiaikatauluissa, Reittioppaassa ja PARAS ajat-palvelussa ei tunneta seutulinjoja, on typerää. En tiedä mitä siitä pitäisi syyttää, Tampereen joukkoliikenteen aloitteettomuutta vai liikennöitsijöiden yhteistyöhaluttomuutta.

Reittikartoissa atk muodossa on ongelmana se, että sen näkyminen kaikille asiakkaille on lähes mahdotonta taata. Kokemukseni perusteella kaupunki (tai Tampereen joukkoliikenne, jos haluat sitä termiä käyttää) ei halua seutuliikenteen dataa edellämainittuihin järjestelmiin. Myös aikataulukirjan yhteydessä on aina jotain pientä "ongelmaa".
 
Takaisin
Ylös