Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/49

Viestiketju: Seutuliikenteen maksutavat

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Linja-autoaseman remontti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    En tiedä mikä Tampereen ja ympäristökuntien liikentessä oikein on vikana, sillä käsittääkseni sekä Nokian, Ylöjärven, Kangasalan, Lempäälän ja Pirkkalan joukkoliikenne on hoidettu todella mallikkaasti pääosiltaan, ilman yhteiskunnan rahoitusta.
    Otetaanpa esimerkki (ei elävästä elämästä, mutta täysin mahdollinen tilanne asioihin perehtymättömälle "tavikselle"):

    Matka Tampereelta Nokialle. Seutulippu hallussa. Kävelen Tampereen rautatieaseman raiteelle 4 ja hyppään Porin junaan. Konnari hermostuu yrittäessäni tarjota seutulippua ja joudun maksamaan kertalipun 2,90 e lisäksi 3 euron palvelumaksun, koska lipunmyynti Tampereella oli auki. Kävelen Teuto-Grillille liki kuusi euroa köyhempänä ja vahingosta viisastuneena. Ripeä 14 minuutin junamatka ei näköjään kannata joukkoliikenteen vakikäyttäjälle. Tilaan kuuman koiran sinapilla.

    Yritetäänpä seuraavaksi uudestaan, tällä kertaa bussilla. Kävelen Tampereen linja-autoasemalle ja kysyn seudun linjakarttaa. Saan vastaukseksi eioota ja utelun, mihin olen matkalla. Vastaan, että Nokialle. Lipunmyyjä sanoo, että 70, 71 ja 79 vievät sinne. En tajua sitten tarkemmin ilmaista kohdettani, eikä lipunmyyjä kysy, että minnekkä Nokialla, mutta pysäkille siis vartoomaan. Ja jo vain, 71 tulee, ja linjakilvessäkin lukee "Nokia". Hyppään kyytiin ja piippaan seutulipun laitteessa.

    Keskustorilla bussi pysähtyy yllättäen Tillikan kohdalla ja tyhjenee "Tää jää tähän", huikkaa kuljettaja. "Mutta 70 lähtee tossa 5 minuutin päästä tosta". No, mikäs siinä, vaikka luvattiin kyllä Nokialle pääsy. Jatketaan 70:llä sitten. Tavoitteenani on päästä siis Alhoniittyyn. "Ei tämä vuoro vie sinne", vastataan. "Mennään Kankaantaan kautta, myllyhakalainen tulee tunnin päästä". Luovutan, tilaan taksin ja kotona Paunun sivuja tutkittuani ja pähkäiltyäni päätän ostaa auton. Ei noista reiteistä ota mitään selkoa.


    Toinen esimerkki: matka Terälahdelta Partolaan.

    Lähden Terälahdelta 90Y:llä keskustaan. Piippaan matkakorttiani. Kertamaksuhan olisi kaksi euroa, mutta kuukausikortti sopii minulle paremmin. Koskipuistossa vaihdan paunulaiseen. Piippaan korttiani taas. Valpas kuljettaja kysyy, olenko jäämässä Tampereen puolella pois. Vastaan, että menen Partolaan. Kuljettaja sanoo, että se kuuluu Pirkkalaan, eli se olisi sitten 3 euroa 20 senttiä. Ihmettelen, että eikös TKL:n ja Veolian busseilla pääse kuukausikortilla, miksei paunulaisella? Samaan hengenvetoon totean tulleeni kymmenien kilometrien päästä Terälahdelta asti sisäisellä lipulla. Kuljettaja vastaa, ettei käy, koska tämä on seutuliikennettä. Yritän vielä maksaa arvolipulla, mutta eihän sekään käy, koska eihän se käy.

    Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa. Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla. Takaisin päin tullessa poikkean Linnainmaan S-Marketilla, ja 28:ssa on poikia, jotka väittelevät siitä, pääseekö Teiskoon matkakortilla vai ei. Joidenkin mielestä se on "maaseutuliikennettä", eli täytyisi ostaa lippu erikseen. Toiset ovat kuitenkin oikeassa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.10.2008 kello 06:14. Syy: jaettu viesti kahtia
    Sakari Kestinen

  2. #2

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    367

    oletus Seutuliikenteen maksutavat

    No noihin muihin oikein viitsi edes vastata, sillä kyllä 95% tamperelaisista ymmärtää nykysellään, että Tampereen joukkoliikenteen sisäiseen käyttöön tarkoitettu lippu ei todellakaan kelpaa ympäristökunnissa. Jos tempaistaan vaikka vähän Eurooppalaisempi esimerkki hieman aiheeseen liittyen;Jos laitat suomalaiseen lähtevän postin laatikkoon kirjeen, jossa on vaikkapa ruotsalainen postimerkki, niin varmasti kaikki ymmärtävät miksi kirjettä ei toimiteta perille.
    Mutta mitä tulee noihin Aitolahden Teiskon suunnan vuoroihin, niin ei ainakaan minun käsitykseni yllä sille tasolle ymmärtämään, että miksi yhdelle liikennöitsijälle annetaan täysi subventio Tampereen sisäisistä matkoista, ilman asianmukaista kilpailukierrosta. Tähän samaan liitttyy, myös samaisen tilaajaorganisaation ja toimijan kuntarajan ylihyppiminen, liikenneluvatta sekä polkuhinnoittelu Pirkkalan ja Tampereen rajalla Toiviossa.


    Timo Rautanen
    kunnallisvaaliehdokas
    Numero 12
    Vasemmistoliitto Kangasala

  3. #3
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1286

    oletus Vs: Linja-autoaseman remontti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla.
    Ei ytv-alueellakaan pääse sisäisellä lipulla Helsingin keskustasta Espooseen viiden kilometrin matkaa vaikka peninkulmien päähän Jakomäkeen pääsee.

  4. #4

    Liittynyt
    15.11.2005
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Linja-autoaseman remontti

    Nämä Ultrixin kommentit olivat mielestäni hyvin valaisevia ja mainioita perusteluita YTV-tyyppiselle organisaatiolle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Matka Tampereelta Nokialle. Seutulippu hallussa. Kävelen Tampereen rautatieaseman raiteelle 4 ja hyppään Porin junaan.
    Eli ensimmäinen ongelma: seutulippu ei käy VR:n junissa. No, pääkaupunkiseudullakaan ei pääse pitkän matkan junilla seutulipulla, mutta Tampereella ei ole paikallisjunavaihtoehtoa lainkaan, joten matkustajan kannalta olisi hyvin fiksua, että seutulippu kävisi junassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tavoitteenani on päästä siis Alhoniittyyn. "Ei tämä vuoro vie sinne", vastataan. "Mennään Kankaantaan kautta, myllyhakalainen tulee tunnin päästä". Luovutan, tilaan taksin ja kotona Paunun sivuja tutkittuani ja pähkäiltyäni päätän ostaa auton. Ei noista reiteistä ota mitään selkoa.
    Toinen ongelma: tiedotuksen taso on hyvin vaihtelevaa eri liikennöitsijöillä. Niinkin yksinkertainen asia kuin Paunun bussien aikataulujen ja reittikarttojen saaminen bussikatoksiin tuntuu ylivoimaiselta. Aivan mahdottomalta tuntuu jo ajatus, että reittioppaasta voisi hakea kätevästi kaikkien liikennöitsijöiden aikatauluja kuten YTV:n reittioppaalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa.
    Kolmas ongelma: yhteensopimattomat maksutavat. Pääkaupunkiseudulla yhdellä YTV-matkakortilla pystyy valitsemaan itselleen sopivimman lipputyypin ja käyttämään sitä YTV-alueella. Miten kätevää olisikaan, jos Tampereen joukkoliikennekortille pystyisi lataamaan seutumatkoja. Minäkin voisin joskus harkita matkustamista Kangasalan rajan yli, jos olisi muitakin realistisia vaihtoehtoja kuin käteisellä maksaminen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla. Takaisin päin tullessa poikkean Linnainmaan S-Marketilla, ja 28:ssa on poikia, jotka väittelevät siitä, pääseekö Teiskoon matkakortilla vai ei. Joidenkin mielestä se on "maaseutuliikennettä", eli täytyisi ostaa lippu erikseen. Toiset ovat kuitenkin oikeassa.
    Tämä onkin ainoa asia, josta olen eri mieltä Ultrixin kanssa. Johonkin on hinnoittelussa raja vedettävä ja ilman monimutkaisempaa, esim. kilometreihin perustuvaa hinnoittelua, yksittäisen matkan kohdalla kuntaraja on käypä hinnoitteluraja. Epäreiluinta kuntarajoihin perustuva hinnoittelu on silloin, kun haluttaisiin matkustaa pari pysäkinväliä kuntarajan yli.

    Näistä ainoistaan viimeinen lainaus liittyi suoraan siihen, että sisäisellä maksulla olisi haluttu matkustaa kuntarajan yli. Kaikki muut olivat hyviä perusteluja YTV-tyyppiselle organisaatiolle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.10.2008 kello 06:13. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun, korjattu lainausta
    Cristian

  5. #5

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Linja-autoaseman remontti

    Hyviä nuo ultrixin kommentit. Ehdotan että Tampereen seutuliikenteessä otettaisiin mallia nykyisestä YTV-järjestelmästä. Seutuliikenteessä linjalupajärjestelmä heitettäisiin romukoppaan ja Tampereen sisäisen liikenteen lisäksi myös seutuliikenne hoidettaisiin tilaaja-tuottaja mallilla. Tämä ratkaisisi kaksi kolmesta ongelmasta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Eli ensimmäinen ongelma: seutulippu ei käy VR:n junissa.
    VR Oy:n ei ole pakko hyväksyä seutulippua maksuvälineeksi jos VR Oy ei halua. VR on osakeyhtiö ja VR Oy tekee mitä VR Oy haluaa. Tämän ongelman ratkaisu vaatii toimenpiteitä kansanedustajilta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Toinen ongelma: tiedotuksen taso on hyvin vaihtelevaa eri liikennöitsijöillä. Niinkin yksinkertainen asia kuin Paunun bussien aikataulujen ja reittikarttojen saaminen bussikatoksiin tuntuu ylivoimaiselta. Aivan mahdottomalta tuntuu jo ajatus, että reittioppaasta voisi hakea kätevästi kaikkien liikennöitsijöiden aikatauluja kuten YTV:n reittioppaalla.
    Pääkaupunkiseudulla YTV huolehtii aikatauluista ja reittikartoista. Käsittääkseni linjalupaliikenteessä liikennöitsijät huolehtivat näistä itse, vaihtelevalla menestyksellä. Ilmeisesti yhteisiä aikatauluja ei haluta tehdä koska liikennöitsijä ei halua omiin aikatauluihinsa kilpailevan firman aikatauluja. Mahdollisesti joku bussifirma ei ota tiedottamista tarpeeksi vakavasti vaan ajattelee ettei tiedotuksella ole väliä vaan autottomat etsivät aikataulut netistä monien linkkien takaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Kolmas ongelma: yhteensopimattomat maksutavat. Pääkaupunkiseudulla yhdellä YTV-matkakortilla pystyy valitsemaan itselleen sopivimman lipputyypin ja käyttämään sitä YTV-alueella. Miten kätevää olisikaan, jos Tampereen joukkoliikennekortille pystyisi lataamaan seutumatkoja. Minäkin voisin joskus harkita matkustamista Kangasalan rajan yli, jos olisi muitakin realistisia vaihtoehtoja kuin käteisellä maksaminen.
    Tampereelle voisi sopia samanlainen lippujärjestelmä kuin YTV:llä. Ykköspainikkeella ostettaisiin kunnan sisäinen arvolippu ja kakkospainikkeella seudun arvolippu joka siis kelpaisi kuntien Pirkkala, Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Ylöjärvi alueella. Lisäksi jokainen kuukausilipulla seutumatkoja kulkeva matkustaja toisi yhteiskunnalle tuloja eikä menoja.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3528

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Tampereelle voisi sopia samanlainen lippujärjestelmä kuin YTV:llä. Ykköspainikkeella ostettaisiin kunnan sisäinen arvolippu ja kakkospainikkeella seudun arvolippu joka siis kelpaisi kuntien Pirkkala, Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Ylöjärvi alueella. Lisäksi jokainen kuukausilipulla seutumatkoja kulkeva matkustaja toisi yhteiskunnalle tuloja eikä menoja.
    Vanhassa rahastusjärjestelmässä oli etälukulaitteessa SCV 5 painiketta, joita ei koskaan otettu käyttöön. Tänä kesänä uusitussa rahastusjärjestelmässä ei etälukijassa PT11 ole painikkeita lainkaan.

  7. #7
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    2216

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Minä luulen, että Tampereelle ei tule uutta lukulaitetta, kun juuri tuli Pusatecit. Mutta se olisi kätevä lukulaite mitä käytetään YTV-alueella.

  8. #8

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Ja mitä tulee noihin pysäkkiaikatauluihin, niin Tampereen JOLI on varsin rankalla kädellä ohjeistanut ja kieltänyt yksityisiltä toimijoilta omien aikataulujensa levittelyt kaupungin sisäisille pysäkeille.

  9. #9

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Vanhassa rahastusjärjestelmässä oli etälukulaitteessa SCV 5 painiketta, joita ei koskaan otettu käyttöön. Tänä kesänä uusitussa rahastusjärjestelmässä ei etälukijassa PT11 ole painikkeita lainkaan.
    Ihmettelinkin mihin niitä viittä painiketta käytetetään. Harmi, että uudessa lukijassa ei ole otettu huomioon tulevaisuuden mahdollisia uusia lipputyyppejä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa.
    Luin, että Tampereelle on tulossa uusi matkakortti. Panttimaksu muuttuu korttimaksuksi, nettilataus tulee mahdolliseksi ja korttiin saa haluamansa kuvan. Muuta en kortista tiedäkään. Tuleeko uusia lipputyyppejä käyttöön? Se että matkahuollon kilometrihinnoiteltuja kertalippuja voisi maksaa kortin arvolla olisi hyvä uudistus. Aina matkustajalla ei ole käteistä mukana tai hänellä on vain 50 euron seteli.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Lipun maksamiseen ei myöskään tarvita käteistä, sen voi maksaa vaikka pankkikortilla (joka muuten ei kelpaa ytv-liikenteessä) tai Matkahuollon arvokortilla.
    Hyvin harva käyttää Matkahuollon arvokorttia. Kun kortilla ei saa yhtään alennusta vaan siitä joutuu maksamaan 6,5 euroa ja kortti toimii 3 vuotta niin on selvää ettei kortista voi tulla kovin suosittua. Moni ei edes tiedä että sellainen kortti on olemassa. Pankkikortilla maksaminen on vielä käteisellä maksamistakin hitaampaa.

    Etelä Saimaan mielipidepalstalla oli pari viikoa sitten kirjoitus kun Lappeenrannassa rollaattorilla liikkuva vanhus yritti maksaa bussimatkaa 20 euron setelillä. Kuljettaja ei seteliä hyväksynyt ja kun kukaan matkustajistakaan ei pystynyt seteliä rikkomaan niin kuljettaja ei ottanut vanhusta kyytiin. Lappeenrannan paikallisliikenteen aikataulussa käsketään välttämään 20 euron ja sitä suuremmilla seteleillä maksamista. Helsingissä taas kuljettaja ei ole velvollinen ottamaan vastaan 20 euron seteliä suurempaa seteliä. Mielestäni kuljettajien pitäisi ottaa 20 euron seteli vastaan siihen asti kun otto-automaateista saa pienempiä seteleitä tai Matkahuollon arvokortin tilalle saadaan parempi lipputuote.
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 22.10.2008 kello 11:15. Syy: lisäys

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    No noihin muihin oikein viitsi edes vastata, sillä kyllä 95% tamperelaisista ymmärtää nykysellään, että Tampereen joukkoliikenteen sisäiseen käyttöön tarkoitettu lippu ei todellakaan kelpaa ympäristökunnissa.
    Jostain kumman syystä se kuitenkin kelpaa Pirkkalan Partolaan suuntautuvilla matkoilla linjoilla 1 ja 7. Tariffiraja on epäjohdonmukainen, mutta väärä tapa korjata epäjohdonmukaisuus olisi ottaa seututaksa käyttöön linjojen 1 ja 7 Partolan matkoilla. Seurauksena olisi vain se, että Partolan kaupat menettäisivät asiakkaita (ei ainakaan Pirkkalan etu) ja toisaalta se, että loputkin bussia käyttävät asiakkaat siirtyisivät oman auton käyttöön.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Jos tempaistaan vaikka vähän Eurooppalaisempi esimerkki hieman aiheeseen liittyen;Jos laitat suomalaiseen lähtevän postin laatikkoon kirjeen, jossa on vaikkapa ruotsalainen postimerkki, niin varmasti kaikki ymmärtävät miksi kirjettä ei toimiteta perille.
    Saivarrellaakseni: kyllä se kirje menee perille, mutta vastaanottaja joutuu maksamaan postimaksun + lunastusmaksun (Suomessa 1,50 e), mikäli haluaa kirjeen vastaanottaa. Ja en vaatinut, että esimerkiksi YTV-Matkakortin tulisi kelvata Tampereen seudun liikenteessä, joskin on tavoiteltavaa, että valtakunnassa olisi yhtenäinen matkakortti, jolle voisi ladata tarvittavat lipputuotteet "ovelta ovelle".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Mutta mitä tulee noihin Aitolahden Teiskon suunnan vuoroihin, niin ei ainakaan minun käsitykseni yllä sille tasolle ymmärtämään, että miksi yhdelle liikennöitsijälle annetaan täysi subventio Tampereen sisäisistä matkoista, ilman asianmukaista kilpailukierrosta. Tähän samaan liitttyy, myös samaisen tilaajaorganisaation ja toimijan kuntarajan ylihyppiminen, liikenneluvatta sekä polkuhinnoittelu Pirkkalan ja Tampereen rajalla Toiviossa.
    En itsekään ymmärrä, miksei Tampereen joukkoliikenne ole ottanut liikennettä omaan toimintaansa. Sen on kuitenkin viimeistään uuden joukkoliikennelain astuessa voimaan joulukuussa 2009 tehtävä se.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.10.2008 kello 11:38. Syy: poistettu ylimääräinen tägi
    Sakari Kestinen

  11. #11
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Linja-autoaseman remontti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Eli ensimmäinen ongelma: seutulippu ei käy VR:n junissa. No, pääkaupunkiseudullakaan ei pääse pitkän matkan junilla seutulipulla, mutta Tampereella ei ole paikallisjunavaihtoehtoa lainkaan, joten matkustajan kannalta olisi hyvin fiksua, että seutulippu kävisi junassa.
    PK-seudullakin kuitenkin seutulippu kelpaa seudun sisäisessä liikenteessä mm. taajamajunissa, jotka menevät Tampereelle ja Kouvolaan. Matkaa Tampereelta Lempäälään ei kuitenkaan R-junassa voi seutulipulla maksaa, kuten ei matkaa Nokialle Porin taajamajunassakaan.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Toinen ongelma: tiedotuksen taso on hyvin vaihtelevaa eri liikennöitsijöillä. Niinkin yksinkertainen asia kuin Paunun bussien aikataulujen ja reittikarttojen saaminen bussikatoksiin tuntuu ylivoimaiselta. Aivan mahdottomalta tuntuu jo ajatus, että reittioppaasta voisi hakea kätevästi kaikkien liikennöitsijöiden aikatauluja kuten YTV:n reittioppaalla.
    Niinpä. Jos reittikartan saisi edes Paunun ja Länsilinjain omille sivuille, oltaisiin jo pitkällä. Se, että pysäkkiaikatauluissa, Reittioppaassa ja PARAS ajat-palvelussa ei tunneta seutulinjoja, on typerää. En tiedä mitä siitä pitäisi syyttää, Tampereen joukkoliikenteen aloitteettomuutta vai liikennöitsijöiden yhteistyöhaluttomuutta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Tämä onkin ainoa asia, josta olen eri mieltä Ultrixin kanssa. Johonkin on hinnoittelussa raja vedettävä ja ilman monimutkaisempaa, esim. kilometreihin perustuvaa hinnoittelua, yksittäisen matkan kohdalla kuntaraja on käypä hinnoitteluraja. Epäreiluinta kuntarajoihin perustuva hinnoittelu on silloin, kun haluttaisiin matkustaa pari pysäkinväliä kuntarajan yli.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Tampereelle voisi sopia samanlainen lippujärjestelmä kuin YTV:llä. Ykköspainikkeella ostettaisiin kunnan sisäinen arvolippu ja kakkospainikkeella seudun arvolippu joka siis kelpaisi kuntien Pirkkala, Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Ylöjärvi alueella. Lisäksi jokainen kuukausilipulla seutumatkoja kulkeva matkustaja toisi yhteiskunnalle tuloja eikä menoja.
    Minusta Tampereen seudulla olisi hyvä muodostaa tariffivyöhykkeitä, esim. niin, että olisi kaupunkiliikenteen vyöhyke, joka kattaisi Tampereen kantakaupungin ja taajamarakenteessa siihen kuuluvat osat naapurikunnista. Sitten olisi naapurikunnissa kunnan kattava vyöhyke, jolla voisi matkustaa koko kunnan alueella. Ja seutulipulla kuten nytkin, eli koko seudun kattavasti. Teiskolaisilla olisi käytössään jokin "kuntalipun" ja "kaupunkilipun" välimuoto.

    Kaupunkiliikenteen vyöhyke kattaisi oheisessa kartassa näkyvän alueen. Ve1 on ehkä realistisempi, Ve2 nimittäin kattaisi myös naapurikuntien keskustoja "turhan hyvin". Tai ehkä jokin yhdistelmä näistä olisi oikeudenmukaisin.

    Karttalinkki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    VR Oy:n ei ole pakko hyväksyä seutulippua maksuvälineeksi jos VR Oy ei halua. VR on osakeyhtiö ja VR Oy tekee mitä VR Oy haluaa. Tämän ongelman ratkaisu vaatii toimenpiteitä kansanedustajilta.
    Ratkaisuvaihtoehtoja:

    • VR velvoitetaan joko lailla, asetuksella tai toimilupaehdolla hyväksymään seutulipun
    • Taajamajunaliikenne kilpailutetaan ja kilpailutuksessa liikenne määritellään seutulippujärjestelmään kuuluvaksi


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Mahdollisesti joku bussifirma ei ota tiedottamista tarpeeksi vakavasti vaan ajattelee ettei tiedotuksella ole väliä vaan autottomat etsivät aikataulut netistä monien linkkien takaa.
    Tai on muuten vain jämähtänyt 1900-luvulle tarjoten palvelua parhaiten paperimuodossa ja suullisena, samalla olettaen että matkustajat kyllä tietävät mistä bussi kulkee.
    Sakari Kestinen

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Vanhassa rahastusjärjestelmässä oli etälukulaitteessa SCV 5 painiketta, joita ei koskaan otettu käyttöön. Tänä kesänä uusitussa rahastusjärjestelmässä ei etälukijassa PT11 ole painikkeita lainkaan.
    Se ei kuulemma ole este, vaan siihen on ilmeisesti mahdollista liittää myöhemmin moduuli, jossa on vyöhykenapit.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    Mutta se olisi kätevä lukulaite mitä käytetään YTV-alueella.
    YTV-alueen lukulaite on käytettävyydeltään hirvitys. Oma kokemukseni on, että "napit" ovat joskus niin jumissa, ettei arvoa tunnu pystyvän millään maksamaan. Eka kerta laitteen ääressä oli todella "mitä pitää tehdä - miten tää toimii"-kokemus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Ja mitä tulee noihin pysäkkiaikatauluihin, niin Tampereen JOLI on varsin rankalla kädellä ohjeistanut ja kieltänyt yksityisiltä toimijoilta omien aikataulujensa levittelyt kaupungin sisäisille pysäkeille.
    Onko todella noin? Jos minut valitaan Tampereen kaupunginvaltuustoon ja/tai yhdyskuntalautakuntaan, lupaan hoitaa aloitteiden kautta matkustajainformaatioasiat kuntoon sikäli kun se rivijäsenelle on mahdollista.
    Sakari Kestinen

  13. #13

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jostain kumman syystä se kuitenkin kelpaa Pirkkalan Partolaan suuntautuvilla matkoilla linjoilla 1 ja 7. Tariffiraja on epäjohdonmukainen, mutta väärä tapa korjata epäjohdonmukaisuus olisi ottaa seututaksa käyttöön linjojen 1 ja 7 Partolan matkoilla. Seurauksena olisi vain se, että Partolan kaupat menettäisivät asiakkaita (ei ainakaan Pirkkalan etu) ja toisaalta se, että loputkin bussia käyttävät asiakkaat siirtyisivät oman auton käyttöön.


    Saivarrellaakseni: kyllä se kirje menee perille, mutta vastaanottaja joutuu maksamaan postimaksun + lunastusmaksun (Suomessa 1,50 e), mikäli haluaa kirjeen vastaanottaa. Ja en vaatinut, että esimerkiksi YTV-Matkakortin tulisi kelvata Tampereen seudun liikenteessä, joskin on tavoiteltavaa, että valtakunnassa olisi yhtenäinen matkakortti, jolle voisi ladata tarvittavat lipputuotteet "ovelta ovelle".


    En itsekään ymmärrä, miksei Tampereen joukkoliikenne ole ottanut liikennettä omaan toimintaansa. Sen on kuitenkin viimeistään uuden joukkoliikennelain astuessa voimaan joulukuussa 2009 tehtävä se.
    No täähän on tätä Vihreitten nykypolitiikkaa, jossa nykyiselläänkin toimivien kaupunkiseutujen joukkoliikenne järjestelmät raunioitetaan, kun halutaan pää punaisena kaikki toiminnot kilpailuttaa, ihan kilpailuttamisen ilosta ja samalla unohdetaan laajat haja-asutusalueiden joukkoliikenne ratkaisut, joissa on tähän asti osittain hiuksen karvan verran omillaan, kun kaupunkiseutujen ja lähiöiden kilpailuttamaton liikenne on hieman antanut yrityksien maaseutuliikenteelle pelivaroja. jos esimerkiksi Tampereen ja ympäristökuntien liikenteeseen potkaistaisiin pystyyn oma YTV, se aikaansaisi sekä toiminta, että laatu tyhjiön, kuten on käynyt myös PK-seudula. Runkoreitit liikennöitäisiin jotenkin, jos vain olisi tekijöitä, ajamattomien vuorojen sanktiot ei ole kauhean suuria, vähänkin sivummalle menevä liikenne, jota nykyisin hoidetaan liikennelupapohjaisesti aikataulutettuna, muuttuisi kutsupohjaiseksi, epäsäännölliseksi, eli työmatkoihin täysin kelpaamattomaksi. Kuljetusalan työsuhteet muuttuisivat pätkätöiksi, tekijöitä olisi tosi vaikea saada, kuljetusvarmuus kärsisi. Eli mitä vielä lisää....

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1656

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Runkoreitit liikennöitäisiin jotenkin, jos vain olisi tekijöitä, ajamattomien vuorojen sanktiot ei ole kauhean suuria, vähänkin sivummalle menevä liikenne, jota nykyisin hoidetaan liikennelupapohjaisesti aikataulutettuna, muuttuisi kutsupohjaiseksi, epäsäännölliseksi, eli työmatkoihin täysin kelpaamattomaksi. Kuljetusalan työsuhteet muuttuisivat pätkätöiksi, tekijöitä olisi tosi vaikea saada, kuljetusvarmuus kärsisi. Eli mitä vielä lisää....
    Olet selvästi perehtynyt asiaan, joten sinulla on varmasti konkreettisia esimerkkejä kuvailemastasi kehityksestä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta ja Turusta.

  15. #15

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    410

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ja en vaatinut, että esimerkiksi YTV-Matkakortin tulisi kelvata Tampereen seudun liikenteessä, joskin on tavoiteltavaa, että valtakunnassa olisi yhtenäinen matkakortti, jolle voisi ladata tarvittavat lipputuotteet "ovelta ovelle".
    Sellainen on jo olemassa. Sen nimi on pankki/luottokortti. Valtakunnan kattavan "seutulipun" tms. kortin suurin ongelma lienee maksujen ja maksajan osuuksien määrittäminen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    En itsekään ymmärrä, miksei Tampereen joukkoliikenne ole ottanut liikennettä omaan toimintaansa. Sen on kuitenkin viimeistään uuden joukkoliikennelain astuessa voimaan joulukuussa 2009 tehtävä se.
    Miksi pitäisi? Ja todennäköisesti näin ei tule (toivottavasti) tapahtumaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Niinpä. Jos reittikartan saisi edes Paunun ja Länsilinjain omille sivuille, oltaisiin jo pitkällä. Se, että pysäkkiaikatauluissa, Reittioppaassa ja PARAS ajat-palvelussa ei tunneta seutulinjoja, on typerää. En tiedä mitä siitä pitäisi syyttää, Tampereen joukkoliikenteen aloitteettomuutta vai liikennöitsijöiden yhteistyöhaluttomuutta.
    Reittikartoissa atk muodossa on ongelmana se, että sen näkyminen kaikille asiakkaille on lähes mahdotonta taata. Kokemukseni perusteella kaupunki (tai Tampereen joukkoliikenne, jos haluat sitä termiä käyttää) ei halua seutuliikenteen dataa edellämainittuihin järjestelmiin. Myös aikataulukirjan yhteydessä on aina jotain pientä "ongelmaa".

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Oulun seutuliikenteen aikatauluvihko
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.11.2010, 18:35
  2. Keravan seutuliikenteen 2 ensimmäistä vuotta
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.01.2009, 22:06
  3. Seutuliikenteen lipputuet ja kilpailutus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 22.12.2008, 12:09
  4. Seutuliikenteen kilpailu syksyllä 2005
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 29.12.2006, 21:40
  5. Seutuliikenteen lisälähdöt uutenavuotena
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.12.2005, 14:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •