Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/49

Viestiketju: Seutuliikenteen maksutavat

  1. #31
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Mitä mieltä olette jos vyöhykkeet olisi jaettu kuntarajojen mukaan? Esimerkiksi näin:
    1. Kunnan sisäinen
    2. Tampereen kaupunkiseutu
    3. Tampereen läntinen seutulippualue
    4. Tampereen itäinen seutulippualue
    5. Etelä-Pirkanmaan seutulippualue
    Edelleen ongelmia tulee siitä, että fyysinen kaupunki alkaa kuntarajan toiselta puolelta ja toisaalta Teiskoon mentäessä päättyy jo hyvissä ajoin ennen rajaa. Pienten vyöhykkeiden malli voisi olla yksi ratkaisu: esimerkiksi yksi vyöhyke kattaisi Länsi-Tampereen, yksi keskustan laajennettuna, yksi Hervanta-Vuoreksen jne. Sitten ostettaisiin lippuja sen mukaan,montako vyöhykettä halutaan kattaa. Yhden vyöhykkeen lippu kattaisi "kotivyöhykkeen" ja kaikki sen naapurivyöhykkeet: esimerkiksi Länsi-Tampereen 1-lippu kattaisi Länsi-Tampereen lisäksi keskustan, Ylöjärven ja Nokian.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Kannattaisiko Herra Kestisen jo rauhoittua, vaalit ovat menneet ohi. Meikäläinenkin sai väkilukuun suhteutettuna noin 10 kertaa enemmän ääniä. Ja ilman suhteutusta tuplat.
    Mitä sitten? Joukkoliikennekeskustelu ei yksiin kunnallisvaaleihin pääty. Olen keskustellut täällä jo kolme vuotta, enkä todellakaan pelkästään kuunnallisvaaleja 2008 varten. Itse asiassa ajatus kunnallisvaaliehdokkuudestani kypsyi "vasta" 2006 loppuvuodesta.

    Vai loppuiko sinulta argumentit, kun et lainauksessasi ottanut enää itse asiaan kantaa?
    Sakari Kestinen

  2. #32

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    En ymmärrä mitä VR Oy hyötyy siitä ettei se liity seutulippujärjestelmiin. Laitehankintojen jälkeen juniin tulisi uusia maksavia matkustajia. On aiheellista kysyä onko VR Oy tehnyt kaikkensa matkustajien houkuttelemiseksi. Taajamajunista vaaditaan tukea mutta seutulippu ei niissä kelpaa. Jos Riihimäen ja Tampereen välillä kulkevassa R-junassa matkoja voisi maksaa mm. Hämeenlinnan ja Tampereen seutulipuilla niin parhaassa tapauksessa matkustajamäärien lisääntyminen muuttaisi tuetun junan itsekannattavaksi.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: Linja-autoaseman remontti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Mitä mieltä olette jos vyöhykkeet olisi jaettu kuntarajojen mukaan? Esimerkiksi näin:
    1. Kunnan sisäinen
    2. Tampereen kaupunkiseutu
    3. Tampereen läntinen seutulippualue
    4. Tampereen itäinen seutulippualue
    5. Etelä-Pirkanmaan seutulippualue
    Sinänsä tässä olisi riittävät vyöhykkeet, nytkin vyöhykkeet 3, 4 ja 5 ovat päällekkäiset vyöhykkeen 2 kanssa.

    2-vyöhykkeeseen toivoisi mukaan tulevaksi myös Vesilahden.

    Kunnan sisäisille matkoille ei liene hirveästi kysyntää Tamperetta lukuunottamatta, joten Tampereen ulkopuolella kaupunkiseudulla riittäisi nykyiseen tapaan 2-vyöhykkeen eli kaupunkiseudun seutulippu. Ideana olisi juurikin kannustaa kulkemaan myös kunnan rajojen ulkopuolelle suuntautuvat matkat joukkoliikenteellä, ettei sitten ole sidottu liian pieneen kelpoisuusalueeseen.

    Toisaalta, Ylöjärven ja Kurun kuntaliitos tuo mukanaan jälleen yhden suurkaupungin, josta Kurulaisella ei ole välttämättä mitään tarvetta matkustaa kertaakaan kaupunginrajan yli. Silti kannatan tarpeeksi laajoja lippualueita, silläkin uhalla, että hinta on kovempi.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  4. #34

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Tätä vyöhykejakoa varmasti ovat toivoneet kaikki liikennöitsijät, poislukien Veolia, joka jo nykyisellään saa muita huomattavamman potin varsinkin tampereen sisäisistä matkoista, johtuen kilpailuttamattomastomasta liikenteen automaatti subventiosta. Ja mitä tulee tulee tulevaisuuteen Tampereella, niin varsinkin vihreät ovat olleet jatkuvasti vääntämässä raideliikenteeseen perustuvaa joukkoliikenne ratkaisua, sekä nyös rantaväylän tunnelia, että saisivat rakennusliikkeiden porkkanarahat tilille. Muutenkin vihreiden toiminta on ollut kaupungin omien työntekijöiden jatkuvaa mollaamista ja halveksuntaa, eli kuntatyöläinen ei oo mitään, vaihdetaan yksityiseen. tähän itten löytyy satoja sivuja argumentteja, kun tuo parempi puolisko on varsin tärkeässä asemassa kaupungilla.

  5. #35

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Kannattaisiko Herra Kestisen jo rauhoittua, vaalit ovat menneet ohi. Meikäläinenkin sai väkilukuun suhteutettuna noin 10 kertaa enemmän ääniä. Ja ilman suhteutusta tuplat.
    deepthroat menee nyt asiattomuuksiin. Foorumilla on aikaisemminkin todettu ettei huonosta vaalimenestyksestä läheskään aina voi tehdä johtopäätöksiä siitä että ehdokas olisi huono. Tästä on runsaasti esimerkkejä kuten Tony Halme jonka ura kansanedustajana jäi lyhyeksi omien töppäilyjen vuoksi. Jos esimerkiksi Paris Hilton olisi ehdokkaana niin hyvin suurella todennäköisyydellä hän saisi kymmenen kertaa enemmän ääniä kuin sinä.
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 29.10.2008 kello 14:08.

  6. #36

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    346

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Tätä vyöhykejakoa varmasti ovat toivoneet kaikki liikennöitsijät, poislukien Veolia, joka jo nykyisellään saa muita huomattavamman potin varsinkin tampereen sisäisistä matkoista, johtuen kilpailuttamattomastomasta liikenteen automaatti subventiosta.
    Tästä keskusteltiin yhtiömme piirissä aktiivisesti, mutta meiltä puuttui faktatieto asiasta. Onko siis todellakin niin, että Veolian Teiskon liikenne (siis Teiskoon päättyvä, vain Tampereen kaupunkialueen sisällä ajettava) liikenne ei ole linjalupapohjaista vaan jonkinlaista kaupungin tukemaa liikennettä, jossa kaupunki maksaa liikennöitsijälle erotuksen kaupunkialueen lippuhintojen ja kilometripohjaisen hinnasta? Vai onko liikenne liikennelupapohjaista, jossa kaupunki maksaa korvausta jollain muulla sopimuksella? Vai mitä tässä tapauksessa tarkoitetaan "automaatti subventiolla"? Seutulipuistahan ei saa subventiota ilman matkustusta ja yksityinen saa täsmälleen saman korvauksen kaupunkialueen matkustajasta kuin tkl, joka sekin on riippuvainen matkustamisesta...

  7. #37
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Olen ymmärtänyt (eli ei tämäkään tarkistettua faktaa), että kaupunki lupaviranomaisena myöntää linjaliikenneluvat ja maksaa Veolialle erotuksen MH:n taksan ja kaupungin taksan välisestä osasta.
    Sakari Kestinen

  8. #38

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Tästä keskusteltiin yhtiömme piirissä aktiivisesti, mutta meiltä puuttui faktatieto asiasta. Onko siis todellakin niin, että Veolian Teiskon liikenne (siis Teiskoon päättyvä, vain Tampereen kaupunkialueen sisällä ajettava) liikenne ei ole linjalupapohjaista vaan jonkinlaista kaupungin tukemaa liikennettä, jossa kaupunki maksaa liikennöitsijälle erotuksen kaupunkialueen lippuhintojen ja kilometripohjaisen hinnasta? Vai onko liikenne liikennelupapohjaista, jossa kaupunki maksaa korvausta jollain muulla sopimuksella? Vai mitä tässä tapauksessa tarkoitetaan "automaatti subventiolla"? Seutulipuistahan ei saa subventiota ilman matkustusta ja yksityinen saa täsmälleen saman korvauksen kaupunkialueen matkustajasta kuin tkl, joka sekin on riippuvainen matkustamisesta...
    Eli tässä periviidan vastine :

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika Periviita
    Teisko-Aitolahti -alueen liikenne Sorilan pohjoispuolisilla alueilla on pääsääntöisesti lääninhallituksen ja Tampereen kaupungin linjaliikenneluvilla liikennöitävää liikennettä.

    Linjaliikenneluvilla liikennöitäessä yrittäjä kattaa liikenteenhoitokulunsa saatavilla lipputuloilla. Linjaliikenneluvilla toimivaa liikennettä ei voi kilpailuttaa. Sorilaan liikennöivä linja 28 on TKL:n hoitamaa ostoliikennettä.

    Teisko-Aitolahti -alueen joukkoliikennepalveluja täydennetään ostaen ainoastaan koulupäivinä liikennöitäviä vuoroja sekä hajanaisia myöhäisillan sekä lauantain ja sunnuntain vuoroja noin 90.000 eurolla vuosittain neuvottelumenettelyllä. Lisäksi Teisko-Aitolahti -alueella ostetaan pikkubusseilla liikennöitävää ns. monipalveluliikennettä, jolla hoidetaan koulukuljetusten lisäksi asiointiliikennettä ja syöttöyhteyksiä alueilta, joilla ei ole lainkaan linja-autoliikennettä. Kilpailuttamalla hankitun pikkubussiliikenteen vuotuinen hinta on noin 180.000 euroa. Tällä pikkubussiliikenteellä korvataan myös kesäaikana bussiliikenteen ostovuoroja.

    Teisko-Aitolahti -alueella noudatetaan Tampereen joukkoliikenteen tariffeja. Tampereen kaupunki korvaa liikennöitsijälle, tässä tapauksessa Veolia Transport Finland Oy:lle Sorilan pohjois-puolisista matkoista Matkahuollon sarjalipun ja Tampereen joukkoliikenteen lipunhinnan välisen erotuksen samaan tapaan kuin korvataan seutulippujärjestelmässäkin asiakashinnan ja Matkahuollon lipunhinnan erotus. Teiskon alueella tehdään vuosittain lähes 300.000 matkaa ja taksakorvaus liikennöitsijälle oli näistä matkoista noin 600.000 euroa vuonna 2007.

    Teiskon alueen joukkoliikennepalvelut hoidetaan nykyisen henkilöliikennelain mukaisesti. Tampereen kaupungin myöntävät linjaliikenneluvat Teiskossa ovat voimassa 2012 ja 2013 saakka. Siihen asti Teiskon liikenteessä meneteltäneen nykyisen, edellä kuvatun menettelyn mukaisesti. Liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämä henkilöliikennelain kokonaisuudistus sekä 3.12. 2009 voimaan tuleva joukkoliikennettä koskeva EU:n palvelusopimusasetus tulevat muuttamaan myös Teiskon alueen liikenteen järjestämistapaa tulevaisuudessa. Miten, on vielä avoinna oleva kysymys, johon löytynee vastaus vuoden 2009 aikana.
    Viimeisin muokkaaja vko; 01.11.2008 kello 02:31. Syy: lainaus lainaukseksi

  9. #39
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Eli tässä periviidan vastine :
    Eli Teiskon liikenteessä toimitaan täsmälleen samojen periaatteiden mukaisesti kuin muussakin linjaliikenneluvilla ajettavassa liikenteessä seutulippujen kanssa? Ja käsittääkseni samalla tavalla toimitaan monella sellaisella paikkakunnalla, missä paikallisliikenne hoidetaan linjaliikennelupiin perustuen. Harvemmin toki tuetaan kertalippujen hintoja, mutta esimerkiksi Porissa tietyt osat kaupungista sijaitsevat kymmenien kilometrien päässä keskustasta ja esimerkiksi matkan Reposaaresta (33 km) tai Ahlaisista (32 km) keskustaan voi tehdä kaupungin tuen turvin 20 km:n MH-taksalla.

    En tiedä millä perusteella Teiskon alueen matkustajien tuki Veolialle maksetaan, mutta olettaisin sen perustuvan matkustajalaskentoihin ja niiden perusteella arvioituihin matkamääriin ja matkojen pituuksiin. Periviidan vastauksesta voisi päätellä, että Tampereen kaupunkialueella tehdyistä matkoista Veolialle ei makseta tukea.

    Mikäli vaikkapa Paunu hakisi ja saisi luvat esimerkiksi viidelle edestakaiselle Pyynikintori - Kämmenniemi -vuorolle, se oletettavasti saisi kaupungilta tariffitukea saman periaatteen mukaisesti kuin Veolia nyt saa.

  10. #40

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Lipun maksamiseen ei myöskään tarvita käteistä, sen voi maksaa vaikka pankkikortilla (joka muuten ei kelpaa ytv-liikenteessä) tai Matkahuollon arvokortilla.
    Yritin Hämeenlinnan seutulippualueella maksaa matkaa Matkahuollon arvokortilla mutta kuljettaja sanoi, että kortti on niin harvinainen ettei hän muista miten arvokortin rahastus toimii. Lähetin palautetta liikennöitsijälle koska mielestäni kuljettajien pitäisi tuntea kaikki käytössä olevat lipputuotteet.

  11. #41

    Liittynyt
    01.11.2005
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Juu pitäis kyllä tietää mutta "kovalevyllä" kun on monta muutakin maksutapaa niin yksi voi unohtua.

  12. #42
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1939

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Onko kuinka kauan voinut maksaa seutuliikenteessä pankkikortilla matkan? Itse en ole kertaakaan huomannut vasta, kun tänään huomasin ensimmäisen kerran Paunun autossa.

  13. #43

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Jos en nyt kauhean väärin muista, niin vuodesta 1994 tai -95 lähtien kun MTS- rahastuslaitteet tulivat käyttöön.

  14. #44

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Pankki-/luottokortin ongelmana on, että tulevaisuudessa on käytössä vain SEPA-kortit eli sirukortit. Esim. Visa Electron ei käy monessakaan liikennevälineessä ja hidastaa turvallisuussyistä (pin-koodi) muutenkin maksua verrattuna jouhevaan bussikorttiin.
    Hieman offtopic kysymys mutta vaatiiko sirumaksupääte aina yhteyden jonnekin? Onko tunnusluku tallennettu itse sirulle vai kysyykö maksupääte tunnusluvun jostakin pankin palvelimelta?

  15. #45
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Seutuliikenteen maksutavat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Hieman offtopic kysymys mutta vaatiiko sirumaksupääte aina yhteyden jonnekin? Onko tunnusluku tallennettu itse sirulle vai kysyykö maksupääte tunnusluvun jostakin pankin palvelimelta?
    Käsittääkseni tunnusluku on kortilla sekä siru- että magneettijuovaversiossa mutta EMV-sirulla maksettaessa maksupäätteellä on oltava yhteys maksutavasta riippuen pankin ja/tai Luottokunnan järjestelmiin (muutoin varmennukset eivät onnistu). Myös niissä maksuissa, joita ei varmenneta, pankista kysytään kortin mahdollista kuoletusta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Oulun seutuliikenteen aikatauluvihko
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.11.2010, 19:35
  2. Keravan seutuliikenteen 2 ensimmäistä vuotta
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.01.2009, 23:06
  3. Seutuliikenteen lipputuet ja kilpailutus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 22.12.2008, 13:09
  4. Seutuliikenteen kilpailu syksyllä 2005
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 29.12.2006, 22:40
  5. Seutuliikenteen lisälähdöt uutenavuotena
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.12.2005, 15:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •