Tampereen talviliikenne 2009-2010

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Ensi syksystä on jo tihkunut tietoja:
- Hervannan liikenne uusitaan
- nivelbussit poistuu, vuorotiheyksiä on tarkoitus nostaa, koska yksittäisten bussien kapasiteetti laskee (suora lainaus pormestarin budjettiehdotuksesta)
- ruuhkavuoroja lisätään eri puolilla kaupunkia

Tässä siis faktat budjettiehdotuksesta. Ja nyt alkaa spekulointi: mitä tämä tarkoittaa.

Luulen, että 39 jatketaan Vuorekseen aluksi 30 min vuorovälillä. Kun nivelet katoaa, miten käy vuorovälit linjoilla 20, 23, 30 ja 39? Tuleeko tihennyksiä, vai yksittäisiä lisävuoroja ruuhkahuppuihin?

Luulen, että 23 tihennetään ruuhkassa 12 minuutista 10 minuuttiin ja linja 30 10 minuutista 8 minuuttiin.

Budjetista saa sen käsityksen, että ruuhkavuoroja ollaan lisäämässä muuallekin kuin nivellinjoille. Minne siis?
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Ensi syksystä on jo tihkunut tietoja:
- Hervannan liikenne uusitaan
- nivelbussit poistuu, vuorotiheyksiä on tarkoitus nostaa, koska yksittäisten bussien kapasiteetti laskee (suora lainaus pormestarin budjettiehdotuksesta)
Hervannan linjaston uusiminen ei nyt mikään iso uutinen Tampereen joukkoliikenne-skeneä seuranneille ole, luulenpa että 23 jatketaan Teekkarinkadulle ja 30 suoristetaan kulkemaan Insinöörinkatua koko matkaltaan.

Mutta: että nivelbussit poistuvat? Ei voi olla totta?! Miksi heittää hyvää bussikalustoa pois, jolla olisi parhaimmillaan vielä jopa 10 vuotta käyttöikää edessä (seiskatonnis-volvot)? Vastustetaan! :mad: Nyt täytyy toivoa, että saisi paikan Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitos:n johtokunnasta, niin voisi ehkä estää idioottimaisuudet. :)

Luulen, että 39 jatketaan Vuorekseen aluksi 30 min vuorovälillä. Kun nivelet katoaa, miten käy vuorovälit linjoilla 20, 23, 30 ja 39? Tuleeko tihennyksiä, vai yksittäisiä lisävuoroja ruuhkahuppuihin?
Itse luulen, että 39 liikennöidään Mäyränmäkeen 20 minuutin vuorovälillä: syynä porrastus linjan 20 kanssa ja heti alkuun hyvä palvelutaso. Peräkkäinajo siis linjan 24 kanssa, mutta tuskin haitannee.

Luulen, että 23 tihennetään ruuhkassa 12 minuutista 10 minuuttiin ja linja 30 10 minuutista 8 minuuttiin.

Budjetista saa sen käsityksen, että ruuhkavuoroja ollaan lisäämässä muuallekin kuin nivellinjoille. Minne siis?
Luulen myös, että 23 tosiaan tihennetään 10 minuttiin. Toivon kuitenkin, ettei vakiominuuttiaikataulua pilattaisi 8 minuutin vuorovälillä, ajetaan mieluummin pahimpina aikoina vaikka muutama vuoro sillä tavalla, että vuoroväli on hetkellisesti 5 minuuttia.

Luulisi, että lisättäisiin täsmäohjattuja Y-vuoroja ja runkolinjoja täydentävää liikennettä: esimerkiksi poikittaisliikennettä Atalasta Hermiaan. Lisäksi voisi kuvitella, että Y35:n sijaan esimerkiksi 17 menisi Reuharinniemeen ja 16 oikaistaisiin reitille Lielahdenkatu-Enqvistinkatu-Paasikiventie. Lopulliset päätökset tekee yhdyskuntalautakunta keväällä, mutta tämä on oma veikkaukseni.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

- nivelbussit poistuu
Miten tämä on edes mahdollista? Autojahan on tällä hetkellä 27 kpl. Nyt uusia telivolvoja saadaan 10 kpl, mutta silti on muistettava että autoja on jo poistunut kesän ja syksyn aikana. Mikäli ensi vuonna ei osteta vähintään 20 autoa, tieto ei voi pitää paikkaansa - ainakaan väitetyllä aikavälillä. Ja jos vuorojakin aiotaan lisätä? Kakkosen ja 15:n kilpailutuskaan ei auta tähän tilanteeseen. Niitä kun ajetaan nytkin yhtä autoa lukuunottamatta pätkillä.

Väitänpä että nivelistä ei poistu vuoden sisällä puoliakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Kuulkaapas, mitä kaupungin talousarvioehdotus (sivu 125, vasen palsta, alin kappale) sanoo:

Tampereen kaupunki sanoi:
Nivellinja-autot ovat asteittain poistumassa liikenteestä. Nivelbussien poistuminen edellyttää vuorotarjonnan lisäämistä erityisesti ruuhka-aikaan. Nivelbussit ovat hankinta- ja käyttökustannuksiltaan huomattavasti telikalustoa kalliimpaa. Vaikka nivelbussien kokonaismatkustajamäärä on telikalustoa jonkin verran suurempi, ei istumapaikkamäärässä ole eroa ollenkaan. Vuorovälin tihentyminen ja istumapaikkamäärän lisääntyminen parantavat liikenteen laatua ja ovat tarkoituksenmukaisia toimenpiteitä, vaikka liikenteenhoidon kustannukset hieman kasvavatkin. Hervannan linjastouudistuksen eräs lähtökohta onkin poistaa nivelautot Hervannan liikenteestä. Tämä edellyttää vuorotarjonnan lisäämistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Mutta: että nivelbussit poistuvat? Ei voi olla totta?! Miksi heittää hyvää bussikalustoa pois, jolla olisi parhaimmillaan vielä jopa 10 vuotta käyttöikää edessä (seiskatonnis-volvot)? Vastustetaan! :mad: Nyt täytyy toivoa, että saisi paikan Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitos:n johtokunnasta, niin voisi ehkä estää idioottimaisuudet. :)

Saat paikan tai et, liikelaitoksen johtokunta ei Tampereen joukkoliikenteen tarjonnasta tai kalustosta päätä. Kunnallisoikeuden opiskelijana saatat tietää, että nämä päätökset tehdään tilaajan lautakunnassa. Liikelaitoksen johtokunnan tehtävä on johtaa operaattorin toimintaa, erityisesti yrittää saada toiminta kannattavaksi. Jos liikkeenjohdon sparraus kiinnostaa niin tervemenoa vaan. Joukkoliikennepolitiikkaa tehdään aivan jossain muualla.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Toivon kuitenkin, ettei vakiominuuttiaikataulua pilattaisi 8 minuutin vuorovälillä, ajetaan mieluummin pahimpina aikoina vaikka muutama vuoro sillä tavalla, että vuoroväli on hetkellisesti 5 minuuttia.

Vuoroväli voi olla esim. 7,5 min tai 8,57 min, jotka ovat molemmat vakiominuuttisia. Niin saadaan tasainen vuoroväli eikä tarvitse laittaa ruuhkahuippuun ylikapasiteettia.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Kuulkaapas, mitä kaupungin talousarvioehdotus (sivu 125, vasen palsta, alin kappale) sanoo:
Seuraavalla sivulla on myös taulukko toimintamenoista ja tuloista. Kuluvalle talvikaudelle rahaa on annettu 36 169 000. Ensi talvelle puolestaan 40 891 000. Lisäys on merkittävä. En tiedä mitä tämä tarkoittaa autopäivissä, mutta ehkäpä tässä lähennellään jo 150:ttä.

Koska autoja tarvitaan ensi talvena nykyistä enemmän, veikkaisin viimeisten nivelten poistuvan ehkä kesällä tai syksyllä 2010. Riippuu tietysti mitä siihen mennessä kilpailutetaan ja paljonko liikelaitoksemme ostaa uutta...
 
Vähän ihmetyttää tuo tarve korvata nivelbussit useammalla tavallisella autolla. Ymmärtäisin asian paremmin, mikäli olisi puhtaita tai lähes puhtaita nivellinjoja, mutta haitariautothan on käsittääkseni siroteteltu 1-2 auton kimpoissa eri linjoille.

Otetaan esimerkki. Linja 22, jolla on tavallisesti 1-2 nivelautoa. Seisomakuormassa ne ajavat aamulla kerran ja iltapäivällä kerran. Tarvitseeko tämän takia tihentää vuorovälejä?

Ehkä nivelbussiargumentti onkin suunnattu kaupunginhallitukselle ja johtaville virkamiehille. Rahoitusta vuorovälien tihentämiseen on vaikea saada, mutta tällä nivelbussiargumentilla se näyttäisi kenties onnistuvan.

Toinen juttu. Minkälaisia matkustajamääriä Tampellan kautta kiertävä bussi nro 24 on kerännyt. Alkysyksystä joku raportoi JOHONKIn kautta, että linja ei olisi ainakaan alkuun ollut kovin kysytty, mutta miten on nyt? Ovatko matkustajat löytäneet uuden linjan? Paljonko porukkaa liikkuu 24:lla päivässä?

Mikäli pistätte matkustajamäärän, olkaa hyvä ja suhteuttakaa se johonkin toisen linjaan. Vasta silloin saa käsityksen onko joku pieni vai iso.
 
Paljonko porukkaa liikkuu 24:lla päivässä?
Esimerkiksi eilen 6.11 linjalla 24 oli kulkijoita 317. Lokakuussa matkustajia oli yhteensä 8477. Nämä tiedot on siis poimittu JOHONKI:sta.

Vertailua muihin vastaavan kaltaisiin linjoihin: (luvut eilen / lokakuu)
6: 2041 / 37940
8: 803 / 17701
14: 187 / 3983
31: 451 / 9729

24:n matkustajamäärät osoittavat että käyttäjiä kyllä on mutta enemmänkin toki mahtuisi kyytiin. Uskoisin kuitenkin linjalla olevan ensi talvena merkittävämpi rooli, mikäli sen päätepysäkki siirretään Ruskoon.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Saat paikan tai et, liikelaitoksen johtokunta ei Tampereen joukkoliikenteen tarjonnasta tai kalustosta päätä.

Jos en ole väärin ymmärtänyt, johtokunta kuitenkin päättää Tilaajan normien puitteissa, minkälaista uutta kalustoa hankitaan, ja toisaalta mitä laitetaan linjoille.

Jos tilaaja ei suoranaisesti kiellä, että "liikennöitäessä 3-akselisilla busseilla tilattua liikennettä ei saa käyttää nivelkalustoa", ei nivelbussien käytössä kai pitäisi olla mitään estettä. Jos siis kaikki muut kriteerit täyttyvät.

Johtokunta voi kai päättää jopa, että hankitaan maakaasubusseja, kunhan hankinta on taloudellinen ja täyttää dieselbusseilta vaaditut kriteerit. Oikeastaan minusta ei ole mitään hyvää syytä, miksi LIJO ei saa puuttua jopa operatiivisiin asioihin kuten kuljettajien työasuihin. Se, jos johtosääntö estää, ei mielestäni ole hyvä peruste.
 
Asia ei ole noin yksioikoinen: tilaaja päättää, mitä ja miten se haluaa liikenteen toteutettavan. Mutta silloin kun määrittelyjä ei ole tai ne ovat vajavaiset, toteuttajalle (=liikennöitsijälle) jää vapaus toteuttaa asia parhaaksi katsomallaan tavalla.

Juuri tästä erosta kumpuaa kilpailutuksen mahdollinen hyöty: joku innovoi tavan ajaa muita halvemmalla.

Kilpailutus jää usein vajaaksi: esim HKL tai HelB hävisi linjoja Helsingissä ja voitti nitä Espoossa ja Vantaalla. Herää kysymys, kuuluuko helsinkiläisille veronmaksajille tukea Matinkylän tai Hakunilan liikennettä.

Entäs Tampere? TKL ei osallistu kilpailuttamisiin vaan luovuttaa suosiolla linjat 2,10, 15ja 27 muille. TKL:n kilpailukyky jää täysin hämäräksi. Millä rahalla TKL on ajanut näitä linjoja? Läpinäkyvyys on nolla. Kilpailutus ei anna minkäännäköisiä eväitä arvioida TKL:n tehokkuutta veronmaksajan näkökulmasta.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Jos tilaaja ei suoranaisesti kiellä, että "liikennöitäessä 3-akselisilla busseilla tilattua liikennettä ei saa käyttää nivelkalustoa", ei nivelbussien käytössä kai pitäisi olla mitään estettä. Jos siis kaikki muut kriteerit täyttyvät.

Jos tilaaja tilaa liikenteen telibusseilla ja maksaa liikennöintikorvauksen tämän mukaisesti, ei liikennöitsijän voi olla taloudellista hoitaa liikennettä nivelbusseilla, joiden hankinta- ja käyttökulut ovat vähintään 20 % suuremmat. Kai johtokunnallakin jonkinlainen vastuu on rahankäytöstä?
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Jos tilaaja ei suoranaisesti kiellä, että "liikennöitäessä 3-akselisilla busseilla tilattua liikennettä ei saa käyttää nivelkalustoa", ei nivelbussien käytössä kai pitäisi olla mitään estettä. Jos siis kaikki muut kriteerit täyttyvät.
Jos tykkäät nivelbusseista niin kovasti, mikset perusta omaa bussifirmaa ja jätä JoLolle tarjouksia kilpailuissa. Tarjoat sitten niveliä ja katsot pärjäätkö muiden tarjouksia vastaan kun kilpailijat tarjoavat telejä! :)
 
Nivelbussien hävittäminen tulee vaikuttamaan varsinkin yövuoroihin (hiljaisen ajan liikenteeseen). Kalustoa pitää lisätä varsinkin viikonlopun öihin, jotta kaikki halukkaat pääsisivät kyytiin. Tämähän tarkoittaa joko nykyisellä vuorotiheydellä "tuplien" tarvetta tai sitten oikeasti lisävuoroa nykyisten lisäksi.
Yksinkertaisesti vielä sanottuna, nivelautoon mahtuu oikeasti enemmän asiakkaita kuin telibussiin. Keskustorilla huojuva humalainen opiskelija tai normaali asiakas ei ensisijaisesti vaadi istumapaikkaa matkalleen vaan riittää kun pääsee halvalla kämppäänsä koisaamaan.
Nivelautojen poistuessa Tilaaja joutuu sen tosipaikan eteen, että tarjontaa on hankittava lisää. Liikennöintikustannukset siis kasvavat noin sadalla prosentilla. Tätähän voisi kompensoida vaikka siten, että yömaksu olisikin kolminkertainen normaalitaksaan verrattuna.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2009-2010

Jos tilaaja tilaa liikenteen telibusseilla ja maksaa liikennöintikorvauksen tämän mukaisesti, ei liikennöitsijän voi olla taloudellista hoitaa liikennettä nivelbusseilla, joiden hankinta- ja käyttökulut ovat vähintään 20 % suuremmat. Kai johtokunnallakin jonkinlainen vastuu on rahankäytöstä?

No miksi ei olisi, kun käytetään olemassaolevaa kalustoa, jolla on vielä vuosia käyttöikää jäljellä? Tampereen nuorimmat nivelet ovat vasta kuusi vuotta käytettyjä. Jos TKL luopuu näistä ennenaikaisesti, voi käydä niinkin, että vaikkapa Länsilinjat ostaa ne seutuliikenteeseen :p
 
Takaisin
Ylös