Tampereen talviliikenne 2009-2010

Muuten karttasi on täysin ideani mukainen, paitsi että 18 kulkisi reittiä Turvesuonkatu-Enqvistinkatu-Paasikiventie.

Minusta tässä on se ongelma, että linjan 18 kierrättäminen kovin pieniä katuja pitkin Lielahdessa hidastaa ajoaikaa Lamminpäähän.

Lisäksi esitetyt linjamuutokset aiheuttaisivat ongelmia koululaisyhteyksissä eli miten hoidettaisiin seuraavat:

Ikuri - Tesoman yläaste
Tohloppi/Lamminpää (länsipuoli) - Kaarilan yläaste/lukio
 
Minusta tässä on se ongelma, että linjan 18 kierrättäminen kovin pieniä katuja pitkin Lielahdessa hidastaa ajoaikaa Lamminpäähän.
Ei hidasta enää silloin kun Turvesuonkatu on parannettu. Viittasin aiheeseen yhdessä edellisen sivun viestissäni. Ensi talveksi mainittu väylä ei ehkä kuitenkaan valmistu.
Lisäksi esitetyt linjamuutokset aiheuttaisivat ongelmia koululaisyhteyksissä eli miten hoidettaisiin seuraavat:

Ikuri - Tesoman yläaste
Tohloppi/Lamminpää (länsipuoli) - Kaarilan yläaste/lukio
Tätä varten voisi perustaa jonkin koululaislinjan, tai jopa jatkaa nykyistä linjaa 37 länteen esim. vanhaa 13:n reittiä (Tohlopinranta - Tesoman valtatie - Tohlopinkatu - Myllypuronkatu - Tuohikorventie/Ikurintie) Ikuriin.
 
Minusta tässä on se ongelma, että linjan 18 kierrättäminen kovin pieniä katuja pitkin Lielahdessa hidastaa ajoaikaa Lamminpäähän.

Lisäksi esitetyt linjamuutokset aiheuttaisivat ongelmia koululaisyhteyksissä eli miten hoidettaisiin seuraavat:

Ikuri - Tesoman yläaste
Tohloppi/Lamminpää (länsipuoli) - Kaarilan yläaste/lukio
Enqvistinkatu on juuri parannettu nelikaistaiseksi kokoojakaduksi. Verrattuna käyttämääsi nyky-Turvesuonkatuun ja Possijärvenkatuun myös uusi Turvesuonkatu on nopeampi, eikä sieltä ole mitään syytä kääntyä Possijärvenkadulle eikä ajaa Lielahdenkatua Paasikiventielle.

Havainnepiirros Turvesuonkadun uudesta linjauksesta: http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahtavillaolevat/8175/8175hav.pdf sekä katusuunnitelma: http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahtavillaolevat/8175/katusuunnitelma1.pdf.
 
Hervannan uusi linjasto

Kannatan Hervannan uutta linjastoa. Insinöörinkadulle saadaan runkolinja, ilman että palvelu Arkkitehdinkadulla kohtuuttomasti heikentyy.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Hervannan uusi linjasto

Yksi huono puoli on se, että Teekkarinkadulta ei ole yhteyttä Duuoon. 30 pitäisi säilyttää Arkkitehdinkadulla.
 
Ei Opiskelijankadultakaan ole yhteyttä Hervantakeskuksellle. Eikä Insinöörinkadun eteläpäästäkään. Ainakin Teekkarinkadun itäpäästä voi kävellä Insinöörinkadun varteen, mutta kieltämättä Teekkarinkadun länsipää jää Duon näkökulmasta vähän heitteille.
Yksi kompromissimahdollisuus on sekin, että 30 säilytetään nykyreitillä, mutta huomattavasti harvemmalla vuorovälillä (20-30min). Puolet linjan autoista siirretään sitten linjalle 39.
Toisaalta pidän järkevänä sitä, että Vuoreksen liikennettä suunniteltaessa joutuu jonkin verran vekslaamaan myös Hervannan reitistöä. Näin säätetään kuluja ilman, että palvelu heikkenee.
 
Ei Opiskelijankadultakaan ole yhteyttä Hervantakeskuksellle. Eikä Insinöörinkadun eteläpäästäkään.
Mitäs meinaat näillä väitteillä? Onhan linja 6, jolla pääsee Hervannan keskustaan Kanjoninkadulta ja Opiskelijankadun länsipäästä. Samoin on linja 39, joka kulkee Insinöörinkatua päästä päähän. Ja lopultakin kävelymatkat linjalle 30 eivät ole pitkiä - niin Insinöörinkadun eteläpään tienoilta linjan 30 pysäkille, kuin Opiskelijankadun itäpäästä suoraan Hervantakeskukselle. Tällaiset matkat taittuvat kävellen helposti. En sure yhtään tuota linjan 23/30 reittimuutosta. Teekkarinkatu on niin lähellä Hervantakeskusta, että sielä jaksaa kävellä Hervantakeskukselle helposti. Tai jos pitää matkustaa kadun länsipäähän, eikä jaksa kävellä, niin sitten voi kävellä linjan 23 uudelle päätepysäkille ja matkustaa loput pari pysäkinväliä bussilla...

Mitä ehkä kaipaisin tähän Hervannan pakettiin lisää, voisi olla esimerkiksi tuo jossain mainittu Sammonkadun kautta kulkeva linja. Toisi tosiaan mielenkiintoisia vaihtoyhteyksiä. Ja jospa sen saisi vielä esim. reitille Kanjoninkatu - Opiskelijankatu - valtaväylä - Hermia, niin saisi 23 vielä jonkin verran helpotusta ruuhkaan Pohjois-Hervannan osalta - kuin myös Kanjoninkadun seutu suoran, vaikkakin vain ruuhka-aikaan toimivan yhteyden keskustaan.
 
Niin, Sammonkadulle saisi viiden minuutin vuorovälin ruuhkaan, jos 27 tihennettäisiin 20 minuutin välein liikennöiväksi ja lisäksi ajettaisiin 20 minuutin välein Hervannasta Sammonkatua jotain linjaa.

Mutta mitä linjaa?
 
Edellä mainittu ajatus viiden minuutin vuorovälistä on herkullinen. Hervanta-Sammonkatu reititys olisi tervetullut palvelutason parannus. Nähdäkseni toteuttaminen on kuitenkin ongelmallista ainakin koska: Sammonkadun kautta kulkeminen on hidasta. Kalevan Prisman ja Sammonkadun ja Teiskontien risteyksissä kuluu paljon aikaa, Sammonkadulla pysähdytään joka ainoalle pysäkille ja joukkoliikenne-etuja ei ole. Tämän lisäksi Hervannasta tulevat bussit olisivat täynnä jo ennen Sammonkatua. Nykytilanteessa siis mahdoton yhtälö, Sammonkadun vuorovälin pitäisi todellakin olla viisi minuuttia. Kauppaoppilaitoksen pitkä remontti taitaa muuten valmistua ensi vuoden syksyllä, joten jatkossa kysyntää on entistäkin enemmän.

Perusteet katuraitiotien Hervanta-Sammonkatu linjaukselle ovat siis olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
ENähdäkseni toteuttaminen on kuitenkin ongelmallista ainakin koska: Sammonkadun kautta kulkeminen on hidasta. Kalevan Prisman ja Sammonkadun ja Teiskontien risteyksissä kuluu paljon aikaa, Sammonkadulla pysähdytään joka ainoalle pysäkille ja joukkoliikenne-etuja ei ole.
Sammonkadun ja Sarvijaakonkadun risteykseen Prisman kulmalle on ainakin luonnoksena olemassa linja-autoille oma joukkoliikennekaista idästä kohti Sammonkatua suoraan pysäkille liikennevalojen ohi. Tilaakin ko paikalla on ja varmasti järkevämpi toteuttaa, kuin Viinikan liittymän bussikaista.

Myös Sammonkadun "talouskaistojen" käyttöönottoa joukkoliikennetarkoituksiin on kaiketi vakavastikin tutkittu. Mutta asiassa ei ole edetty.
 
Sammonkadun vuorovälin pitäisi todellakin olla viisi minuuttia. Kauppaoppilaitoksen pitkä remontti taitaa muuten valmistua ensi vuoden syksyllä, joten jatkossa kysyntää on entistäkin enemmän.

Sammonkatua suhaa 8 bussia suuntaansa tunnissa, ihan riittävä määrä mielestäni. Eria asia on se, voitaisiinko ne tahdistaa kulkemaan tasaisemmin välein. Kyllähän viiden minuutin vuoroväli olisi selkeää ylipalvelua Sammonkadulle, eikä sitä ainakaan kannata pitää lähtökohtana linjastoa suunniteltaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Sammonkatua suhaa 8 bussia suuntaansa tunnissa, ihan riittävä määrä mielestäni. Eria asia on se, voitaisiinko ne tahdistaa kulkemaan tasaisemmin välein. Kyllähän viiden minuutin vuoroväli olisi selkeää ylipalvelua Sammonkadulle, eikä sitä ainakaan kannata pitää lähtökohtana linjastoa suunniteltaessa.
Itse asiassa arkisin klo 8-10 ja klo 13-16 Sammonkadulla kulkee 9 bussia tunnissa (ja klo 9-10 jopa 10 bussia tunnissa). Vuoroväli on kuitenkin sama 10 minuuttia aina, sillä 17 ja 37 sekä 25 ja 27 ajavat peräkkäin. Lähitulevaisuudessa viiden minuutin vuoroväli ruuhkassa on välttämätöntä. Jo nyt linjalla 17 on haettu lisäkapasiteettia nivelistä.
 
Sammonkadun ja Sarvijaakonkadun risteykseen Prisman kulmalle on ainakin luonnoksena olemassa linja-autoille oma joukkoliikennekaista idästä kohti Sammonkatua suoraan pysäkille liikennevalojen ohi. Tilaakin ko paikalla on ja varmasti järkevämpi toteuttaa, kuin Viinikan liittymän bussikaista
Voin todella olla samaa mieltä! Nyt ilmeisesti ovat jatkamassa katusuunnitelmien mukaista jl-kaistaa Viinikan liittymästä (jossa kaista on lähestulkoon valmis jo). Kuitenkin ruuhkat ovat jossain aivan muualla. Bussikaista nopeuttaa busseja ruuhka-aikaan keskimäärin ehkä 10-30 sekuntia. Sen sijaan Sarvijaakonkadulla on käsittämätöntä minuuttikaupalla kestävää jurnutusta 100 metrin matka Hervannan valtaväylän risteyksestä Sammonkadun risteykseen.

Voin sanoa tämän nykyisenä Lempääläntien bussien käyttäjänä ja entisenä Sammon valtatien bussien käyttäjänä.
 
Jo nyt linjalla 17 on haettu lisäkapasiteettia nivelistä.

Onneksi Periviita ja Rainio ovat kuitenkin hankkiutumassa kyseisestä kalustosta eroon marginaalisiin näennäiskustannussäästöihin vedoten. Eihän niitä niveliä Tampereella tarvita, ainakaan liikeenteessä -Coxa riittää.
 
Onneksi Periviita ja Rainio ovat kuitenkin hankkiutumassa kyseisestä kalustosta eroon marginaalisiin näennäiskustannussäästöihin vedoten. Eihän niitä niveliä Tampereella tarvita, ainakaan liikeenteessä -Coxa riittää.
Ja matkustajatkin kiittävät. Ennemmin lyhyempi vuoroväli telikalustolla kuin niveliä seisomapaikkoineen pidemmällä vuorovälillä. Hervannan linjastomuutokset konkretisoivat asiaa. :cool:
 
Takaisin
Ylös