Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/101

Viestiketju: Tampereen talviliikenne 2009-2010

  1. #16
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Aamulehti kirjoittaa “Kalliit nivelbussit halutaan pois Tampereen liikenteestä
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti
    Kalliit nivelbussit halutaan pois Tampereen liikenteestä muutaman vuoden sisällä.

    - Ne ovat oikeastaan tamperelainen erikoisuus. Uusia ei ole hankittu. Nyt ajetaan vanhat loppuun, kertoo joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita.

    Tilalle tulee telibusseja, joita on kalustosta jo noin puolet. Teliautot ovat muutaman metrin tavallista linja-autoa pidempiä. Niissä on takapäässä yhden sijasta kaksi akselia eli kaksi paria renkaita.

    - Käytännössä telibusseissa on sama määrä istumapaikkoja kuin nivelbusseissa. Nivelessä on vain seisomapaikkoja eikä niitäkään kovin paljon, Periviita toteaa.

    Nivelbusseilla liikennöiminen on Periviidan mukaan noin 15 prosenttia kalliimpaa kuin telibusseilla. Nivelbussit syövät enemmän polttoainetta, ja niiden korjaamiseen ja huoltamiseen uppoaa enemmän euroja.

    TKL:n toimitusjohtaja Matti Rainio huomauttaa, että nivelbussien poistuminen näkyy vuorovälien mitoituksessa.

    - Matkustajien kannalta tämä tarkoittaa pelkkää hyvää, kun tulee vähän enemmän vuoroja käyttöön, Rainio pohtii.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  2. #17

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Kyllä epäilen suuresti tilaajapuolen haluja tilata viikonloppun yövuoroihin kalliita lisävuoroja tai tuplia olemassa oleville vuoroille. Periviita puhuu mitä puhuu, mutta nivelauton noin 15%, mistähän sekin on tempaistu, kalliimpien käyttökustannusten vastapainona samaan autoon mahtuu noin 20% enemmän matkustajia, verrattuna teliautoon ja yhden kuljettajan ajamana.Ja ei kai LänsiLinjatkaan sentään kaikkia TKL:n romuja osta, vaikka postipoika niin haaveilisi.

  3. #18
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Periviita ja Rainio ovat taas tyypilliseen tapaansa täysin kuutamolla. Sillä 15%:lla, jonka he ovat mikkihiiritaskulaskimensa näytölle saaneet ei vuoroja juurikaan lisättäisi, etenkin kun linjoilla joilla nivelet liikkuvat ei muutenkaan varsinaisesti ole tarvetta tihentää vuorovälejä ellei nimenomaan kapasiteettiraja tule vastaan.

    Ja minkähän ihmeen takia tamperelainen erikoisuus on väkisin poistettava kaupunkikuvasta?

  4. #19
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Periviita ja Rainio ovat taas tyypilliseen tapaansa täysin kuutamolla. Sillä 15%:lla, jonka he ovat mikkihiiritaskulaskimensa näytölle saaneet ei vuoroja juurikaan lisättäisi, etenkin kun linjoilla joilla nivelet liikkuvat ei muutenkaan varsinaisesti ole tarvetta tihentää vuorovälejä ellei nimenomaan kapasiteettiraja tule vastaan.

    Ja minkähän ihmeen takia tamperelainen erikoisuus on väkisin poistettava kaupunkikuvasta?
    Kieltämättä outoa - silloinkin jos ajatellaan naapurimaamme Ruotsin tilannetta. Siellähän niveliä käytetään yleisesti pienemmissäkin kaupungeissa ja yleensäkin huomattavasti suuremmassa mittakaavassa. Miksiköhän siellä niistä ei haluta luopua vedoten kustannussyihin (ja sekä tilaaja- että tuottajapuolella)?

    Päivän Aamulehdessä oli juttua myös noista Hervannan reittimuutoksista. Vissiin muutoksia ei siellä päin olekaan luvassa kuin linjoille 23, 30 ja 39. Tosin 13:n kohdalla oli reittinimikkeenä "Hermia - Lukonmäki - Keskustori - Länsi-Tampere". Eli toisen pään mahdollisia muutoksia ei vielä paljastettu. Ensi viikolla tosin lupasivat esittää suunnitelmansa suurelle yleisölle netissä. Silloin voi myös antaa palautetta.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Kyllä epäilen suuresti tilaajapuolen haluja tilata viikonloppun yövuoroihin kalliita lisävuoroja tai tuplia olemassa oleville vuoroille.
    Toisaalta lienee myös niin, että viikonloppuöiden hiljaisen ajan liikenteen linjojen vuorovälin tihentäminen puoleen tuntiin voisi houkutella lisää matkustajia busseihin. Tunnin vuoroväli on sen verran harva, että moni varmasti valitsee taksin tai muun kyydin mieluummin kuin jää odottamaan bussia esimerkiksi 50 minuutiksi. Tampereella on kai ainakin joillain linjoilla ollut nivelillä ajettaessakin kapasiteettiongelmia eli kaikki halukkaat eivät ole aina mahtuneet kyytiin varsinkaan välipysäkeiltä.

    Pääkaupunkiseudulla aamuyönlinjojen matkustajamäärät ovat käsittääkseni jatkuvasti kasvaneet ja tihentyneiden vuorovälien myötä kasvua tapahtuu todennäköisesti myös jatkossa. Viikonloppuöiden yöliikenne on todennäköisesti Tampereellakin itsekannattavaa, koska matkoista peritään yölisämaksu.

  6. #21

    Liittynyt
    15.11.2005
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Hervannan linjasto 2009-2010 näyttää olevan netissä: http://www.tampere.fi/joukkoliikenne/
    Cristian

  7. #22
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cseres Näytä viesti
    Hervannan linjasto 2009-2010 näyttää olevan netissä
    Onhan se ollut jo perjantaista asti. Mutta miksei nyt ole tuotu julki suunnitelmia muiden kaupunginosien osalta? Vai onko sellaisia lainkaan? Tarvetta uudistuksiin olisi muuallakin. Epäilyttää jo senkin takia, että tuossa Hervanta-suunnitelmassa ei näy mitään muutosta linjalle 13. Kummallista ajattaa reitin toisessa päässä autoja lähes tyhjinä Ikurin läpi. Ja poikittaisliikenne Lielahteenkin jäisi edelleen olemaan retuperällä, mitä se tälläkin hetkellä on.
    Viimeisin muokkaaja Eppu; 17.11.2008 kello 13:29.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  8. #23
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Ja entä linjat 6 ja 20?
    Sakari Kestinen

  9. #24

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Ei niissä tapahdu mitään muutosta. Niinkuin ei linja 13:llakaan. Länsi-Tampereen linjamuutos näyttää odotuttavan sitä, kun Kolmikulmaan tarvitaan jokin linja.

    Itse suhtaudun myönteisesti Hervannan uusiin linjoihin. Kaupungin päässä vaihtaisin 30 pois IIdesrannasta ja laittaisin 23 tilalle. Iidesrannassa on aika paljon kerrostaloja.

  10. #25
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Ei niissä tapahdu mitään muutosta. Niinkuin ei linja 13:llakaan. Länsi-Tampereen linjamuutos näyttää odotuttavan sitä, kun Kolmikulmaan tarvitaan jokin linja.
    Ehkäpä niin, mutta länteen kaivattaisiin kipeästi asianmukaista poikittaisliikennettä Lielahteen. Linja 14 ei ole sellainen. Ensi vuonna alkaa myös Turvesuonkadun uudistaminen. (Suunnitelmat löytyvät YLA:n viime kokouksen pöytäkirjoista.) Sitä ei ehkä kuitenkaan saada valmiiksi ensi syksyksi, joten sekin saattaa olla syynä siihen miksi uudistuksia ei nyt uskalleta tehdä. Tuleeko sitten sellaisia kesken liikennöintikauden, jää nähtäväksi. Jotain parannusta kannattaisi kuitenkin miettiä. On kurjaa, kun palveluja keskitetään voimakkaati yhteen paikkaan, mutta kulkuyhteyksiä niiden ääreen ei paranneta.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Epäilyttää jo senkin takia, että tuossa Hervanta-suunnitelmassa ei näy mitään muutosta linjalle 13. Kummallista ajattaa reitin toisessa päässä autoja lähes tyhjinä Ikurin läpi.
    Ehdotatko mahdollisesti, että Ikurin ja Tohlopin palvelutasoa pitäisi heikentää. Kyseisissä kaupunginosissahan 13 on ainoa linja (jos ei kerran vuodessa liikennöivää 14 lasketa mukaan), toisin kuin Hervannassa jota palvellaan suhteellisen monella linjalla.

  12. #27
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Ehdotatko mahdollisesti, että Ikurin ja Tohlopin palvelutasoa pitäisi heikentää. Kyseisissä kaupunginosissahan 13 on ainoa linja (jos ei kerran vuodessa liikennöivää 14 lasketa mukaan), toisin kuin Hervannassa jota palvellaan suhteellisen monella linjalla.
    Jos 13 tihennetään 10 min vuorovälillä liikennöiväksi Haukiluoma-Hermia-runkolinjaksi, Ikuriin voidaan ohjata esim. 26, Ikurista tullessa reittiä Haukiluomantie-Myllypuronkatu-Tesoman valtatie. 18 voidaan linjata Lielahden, Lamminpään ja Tohlopin kautta Tesomalle. Linja 19 voidaan ohjata Myllypuroon, jolloin Y34:ä ei tarvita.

    Epilänkatua palvelee Länsilinjat kiitettävällä tarjonnallaan, joten sinne ei tarvita sisäisiä linjoja.
    Viimeisin muokkaaja ultrix; 18.11.2008 kello 14:47. Syy: vielä linjasta 19
    Sakari Kestinen

  13. #28
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos 13 tihennetään 10 min vuorovälillä liikennöiväksi Haukiluoma-Hermia-runkolinjaksi, Ikuriin voidaan ohjata esim. 26, Ikurista tullessa reittiä Haukiluomantie-Myllypuronkatu-Tesoman valtatie...
    Linjan 26 osalta olen sitä mieltä, ettei sillä tarvi olla mitään roolia lännessä. Ja Ikurin linjalle ajattelin kylläkin reittiä Haukiluomantie - Myllypuronkatu - Epilänkatu, mikä olisi hieman nopeampi vaihtoehto. Itse linjasta ja sen numerosta en sitten tiedä mikä se voisi olla. Vaihtoehtoja on useita, kuitenkin käytännössä jokin itäpuolen linja se tietysti olisi - ja vuoroväli linjalla 20-30 min. Toisaalta vartin maximivuorovälikin olisi käypä vaihtoehto siinä tapauksessa että linja olisi ainoa Myllypuronkatua kulkeva. 18:lle toivoisin myös vartin väliä ruuhkiin.

    Toisaalta olisi myös järkevää miettiä, miten lännen poikittaisia kulkuyhteyksiä voisi nimenomaan ensi talveksi parantaa. Ehkä 14:lle voisi tehdä joitain muutoksia. Linjaa voisi jatkaa keskustaan ja liikennöintiaikaa laajentaa. Nykyinen reittikin on varsinkin Tesoman, Haukiluoman ja Tohlopin alueella varsin mutkainen. Voisko sitä kenties suoristaa (esim. Tohlopinkatu - Tesomankatu - Virontörmänkatu - Heinämiehentie - Tyvikatu - Haukiluoma). Linjan jatkamisella keskustaan voisi olla suotuisia vaikutuksia senkin suhteen, ettei 18:lla tarvittais enää kolmea nivelautoa.

    Mahdollisesti linjat 14 ja 31 voisi yhdistää tähän tapaan. Autojahan ei tarvita silloin yhtään enempää kuin nytkään vaikka vuoroväli pysyisikin samana.
    Viimeisin muokkaaja Eppu; 18.11.2008 kello 16:54.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  14. #29

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Tein pikaisen hahmotelman Ultrixin ja Epun ehdottamista linjastomuutoksista. Linjan 18 reitistä Lielahdessa en ollut varma, kuten en myöskään siitä olisiko linjan 18 tarkoitus jatkaa Paasikiventietä Pispalan sijaan?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  15. #30
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen talviliikenne 2009-2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Mahdollisesti linjat 14 ja 31 voisi yhdistää tähän tapaan. Autojahan ei tarvita silloin yhtään enempää kuin nytkään vaikka vuoroväli pysyisikin samana.
    Hyvä suunnitelma! Siirrä vielä 14:n reitti tulevalle joukkoliikenteen runkolinjalle Turvesuonkatu-Enqvistinkatu ja lähetä sitten Kansalaiskioskiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Tein pikaisen hahmotelman Ultrixin ja Epun ehdottamista linjastomuutoksista. Linjan 18 reitistä Lielahdessa en ollut varma, kuten en myöskään siitä olisiko linjan 18 tarkoitus jatkaa Paasikiventietä Pispalan sijaan?
    Muuten karttasi on täysin ideani mukainen, paitsi että 18 kulkisi reittiä Turvesuonkatu-Enqvistinkatu-Paasikiventie.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen talviliikenne 2011-12
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 31.01.2012, 13:58
  2. Tampereen talviliikenne 2010-11
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 78
    Viimeisin viesti: 31.12.2010, 20:10
  3. Tampereen kesäliikenne 2010
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 21:05
  4. Tampereen talviliikenne 2020-21
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 07.10.2009, 21:31
  5. Tampereen talviliikenne 2008-2009
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 76
    Viimeisin viesti: 19.03.2009, 11:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •