Tampereen talviliikenne 2009-2010

Ja matkustajatkin kiittävät. Ennemmin lyhyempi vuoroväli telikalustolla kuin niveliä seisomapaikkoineen pidemmällä vuorovälillä.

Niin, ja veronmaksajat kiittävät. Ihan niinkuin olisin törmännyt tähän samaan problematiikkaan liian pienen kaluston ja vuorovälien suhteesta muuallakin täällä foorumilla.
 
Millaiset työmatkaliikennettä palvelevat yhteydet sopisivat mielestänne Härmälän seudun ja TAYSin välille parhaiten? Tarvitaanko erillinen (semi)poikittaislinja esim. Pirkkahallilta (TESC) tai Pirkkalasta linja-autoaseman ja universtaan (lipaston) kautta keskussairaalalle, vai pitäisikö vaikka vanha seiska palauttaa ainakin TAYSiin asti itäpäästään? Vai tuleeko muita ajatuksia? Kutonen lenkiksi?
 
Millaiset työmatkaliikennettä palvelevat yhteydet sopisivat mielestänne Härmälän seudun ja TAYSin välille parhaiten?
Tarkoitusta palveleva poikittaislinja vois kulkea esimerkiksi reittiä Nuolialantie - Hatanpään vt - Lahdenperänkatu - Viinikankatu jne. Taysiin. Samalla tulee palveltua myös Tays-Nekala -yhteys sekä yhteys Härmälästä Nekalaan - ja tietysti myös vaihtoyhteyden kautta Pirkkala - Nekala - Tays. Muualta Hatanpäältä/Vihilahdelta ei mielestäni tarvitse suoraa yhteyttä Taysiin, koska vaihtoyhteydet Koskipuistossa pelaa ihan mainiosti, eikä matka-aikaan tulisi mitään merkittävämpää muutosta suuntaan tai toiseen.
 
Millaiset työmatkaliikennettä palvelevat yhteydet sopisivat mielestänne Härmälän seudun ja TAYSin välille parhaiten? Tarvitaanko erillinen (semi)poikittaislinja esim. Pirkkahallilta (TESC) tai Pirkkalasta linja-autoaseman ja universtaan (lipaston) kautta keskussairaalalle, vai pitäisikö vaikka vanha seiska palauttaa ainakin TAYSiin asti itäpäästään? Vai tuleeko muita ajatuksia? Kutonen lenkiksi?

No huh huh!
Vaikka linjan 7 Kalkku-Ruotula ja 9 Sarankulma-Keskustori reitit yhdistettiin yhdeksi linjaksi 7 Ruotula-Keskustori-Sarankulma vuonna 1990, ei tuo oikeasti ole ollut mikään kilpailukykyinen reitti matkustettaessa Hatanpään suunnasta Taysille tain päinvastoin. Matkustajat, jotka ylipäätänsä ovat matkustaneet Keskustorin ohitse, ovat olleet selvä vähemmistö.

Ei todellakaan pidä palauttaa tällaista hukkalinjaa, antaa seiskan keskittyä nyt puhtaasti Sarankulman tarpeisiin, sillä Koskipuistosta on erinomaiset yhteydet Taysiin tällä hetkellä.
 
Tarkoitusta palveleva poikittaislinja vois kulkea esimerkiksi reittiä Nuolialantie - Hatanpään vt - Lahdenperänkatu - Viinikankatu jne. Taysiin.
Mietin myös vastaavaa, mutta Lempääläntien kautta. Selkeämpää ja nopeampaa, kuin kierrellä sisä-Nekalan ja Viinikan kautta.
 
Mietin myös vastaavaa, mutta Lempääläntien kautta. Selkeämpää ja nopeampaa, kuin kierrellä sisä-Nekalan ja Viinikan kautta.
Voi toki olla. Toisaalta Nekalaan on toivottu poikittaista yhteyttä TAYSsilta ja Norssilaisetkin varmasti käyttäisivät linjaa. Vaan eipä tietysti kävelymatka Lempääläntielle mitenkään kohtuuton ole. Liikennevalotkin Lempääläntien ja Kuokkamaantien risteyksessä ovat sieltä hitaimmasta päästä, joten reitin suoristus nopeuttaisi linjaa ehkä 5 minuuttia.

Tein pienen google-kartan josta selviää myös reitin varrella olevia merkittäviä kohteita.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan paljon kysyntää olisi poikittaisliikenteen lisäyksille Tampereella. Pirkkalan ja Nokian välinen julkinen liikennetarjonta on vähäistä nykyään, vaikka henkilöautoyhteydet ovat hyvät. On vain yksi linja 65, joka kulkee Hervannasta Pirkkalan kautta Nokialle ruuhka-aikaan muutaman lähdön voimin. Onko liikenteen kysyntä tässä suunnassa tosiaan näin vaatimatonta? Auttaisiko, jos Hervannan tilalle laitettaisiin TAYS liikenteen itäisen pään päätepisteeksi?
 
Ei ole kyllä mitään järkeä poistaa nivel busseja ja tihentää vuorovälejä.
Pitäis siis vetää niitä linjoja, jotka ajavat jo nyt 10 min vuoroväleillä, niin 5 min vuoroväleihin? Ja telibusseissa on yleensäkin paljon ahtaampaa ;D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hervannan linjasto ei taidakaan muuttua oleellisesti...
Ei tuossa yksiselitteisesti väitetä mitään tällaista, vaikka toki siinä vihjataankin jotain sen suuntaista. Vielä ei tiedetä miten käy. Mutta jos muutoksia ei tule, niin mitenkähän ne on onnistuttu torpedoimaan? Onkohan Hervannasta tullut paljonkin risupalautetta...?

Uskoisin, että jotkin asiat kuitenkin muuttuu, koska rahaakin on käytettävissä kuluvaa talvikautta enemmän. Voisin kuitenkin veikata linjan 39 päätteen siirtämistä Mäyränmäkeen. Vuoroväli olis sitten varmaankin 20-40 min, esimerkiksi.
 
Saapa nähdä miten tuo "enemmän rahaa kuin viime talvena" pitää lopulta paikkansa. Kaupunginhan pitäisi huhtikuussa höylätä menoistaan kauttaaltaan 3 prosenttia. Ja kun menoista ei voi leikata tai niistä nousee iso haloo, jostakin leikataan enemmän.

Saa nähdä, miten joukkolliikenne näistä taloustalkoista selviää. Me kaikki tällä foorumilla puolustamme sen rahoja, mutta kaikista poliitikoista en ole ihan varma.
 
Saapa nähdä miten tuo "enemmän rahaa kuin viime talvena" pitää lopulta paikkansa. Kaupunginhan pitäisi huhtikuussa höylätä menoistaan kauttaaltaan 3 prosenttia. Ja kun menoista ei voi leikata tai niistä nousee iso haloo, jostakin leikataan enemmän.

Saa nähdä, miten joukkolliikenne näistä taloustalkoista selviää. Me kaikki tällä foorumilla puolustamme sen rahoja, mutta kaikista poliitikoista en ole ihan varma.

En menis takuuseen yhdestäkään poliitikosta. Ne vaan ajattelee omaa autoiluaan
 
Oras Tynkkynen, Olli-Poika Parviainen ja muut autoilijat?

Mutta kun (jos) puoluepoliittisesti tehdään taas jokin kompromissi etujen saamiseksi jossain toisessa poliittisessa väännössä, niin kyllä varmasti hekin tällöin äänestävät joukkoliikenteen rahojen leikkaamisesta. Valitettavasti keneltäkään politiikolta ei löydy selkärankaa tehdä päätöksiä, joilla tämä ongelma poistuisi; tehdä päätökset joilla joukkoliikenteestä tulee kannatavaa ilman yhteiskunnan tukea (ts. sellainen lainsäädäntö, että yksityisautoilu on kiellettyä tai se on niin kallista, että suurella väestöllä ei sellaiseen ole varaa).
 
Admiral on oikeassa siinä mielessä, että autoilijoilla on ryhmänä enemmän pelotevoimaa poliitikkojen silmissä kuin joukkoliikenteen käyttäjillä. Kokoomus, keskusta ja suureksi osaksi demaritkin varovat ärsyttämästä autoilijoita.

Toivottavasti tuo kolme prosentin leikkaus riittää, Tampereenkin talous on jyrkässä alamäessä. Lomautettuja ja irtisanottuja on kaupungissa kohta aika paljon. Verotulot vähenee nopeasti ja leikkaamista riittää, jos talous mielitään saada edes kohtalaiseen tasapainoon.

Tässä mielessä voi olla, että liikenteen palvelutasossa otetaan ainakin väliaikaisesti takapakkia.
 
Takaisin
Ylös