Tampereen talviliikenne 2009-2010

JOHONKI paljastaa ensi syksynä aloittavan uuden linjan 11 Härmälä - Kalkku. Linja on ruuhkalinja ja reitti kulkee Kalkusta Villilän kautta. Näin ollen vuoroväli on tällä linjaparilla ruuhkissa 10 minuuttia. Autoja tulee nykytilanteeseen verrattuna lisää ilmeisestikin 4 kappaletta. (Ykkösellä nykyisin 8 autoa.) Tämä on varsin mukava uudistus, varsinkin Kalkkulaisille.

Entisenä Kalkkulaisena tämä on toki miellyttävä uudistus. Mutta en ymmärrä miksi Villilään tarvitaan lisää palvelua kun Paunu siellä jo tiheästi liikennöi.

Miten nämä aikataulut ja reitit saa esiin JOHONKI-palvelussa?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta en ymmärrä miksi Villilään tarvitaan lisää palvelua kun Paunu siellä jo tiheästi liikennöi.
Eipä tätä uudistusta ole varmasti Villilän takia tehtykään, vaan tarkoitus on tarjota Kalkkulaisille nopeampi yhteys keskustaan. Toinen syy uudistukseen on sitten Kalkunvuori, missä asukasmäärä on vielä koko ajan kasvussa. Vuorovälit torilta Härmälään näyttäisi olevan 9/11 minuuttia, mutta hieman ounastelen, että käytännössä tuo Villilän kautta kulkeva reitti olisi vieläkin nopeampi - ainakin ykköset tuntuvat ajavat usein jopa 28-30 minuuttia (ellei jopa hieman enemmän) Kalkusta torille.

Nivelautoja ei sitten varmaankaan näillä kahdella linjalla nähdä ens talvena...
 
Viimeksi muokattu:
Mites Nokiantietä kulkeva 11 hyödyttää Kalkunvuorta?
Siten, että ykkösiin jää enemmän tilaa, kun osa kalkkulaisista valitsee nopeamman 11:n keskustaan. Ja vuoroväli on arkisin ykköselläkin aamusta illansuuhun 20 min.
 
Eipä tätä uudistusta ole varmasti Villilän takia tehtykään, vaan tarkoitus on tarjota Kalkkulaisille nopeampi yhteys keskustaan. Toinen syy uudistukseen on sitten Kalkunvuori, missä asukasmäärä on vielä koko ajan kasvussa. Vuorovälit torilta Härmälään näyttäisi olevan 9/11 minuuttia, mutta hieman ounastelen, että käytännössä tuo Villilän kautta kulkeva reitti olisi vieläkin nopeampi - ainakin ykköset tuntuvat ajavat usein jopa 28-30 minuuttia (ellei jopa hieman enemmän) Kalkusta torille.

Nivelautoja ei sitten varmaankaan näillä kahdella linjalla nähdä ens talvena...

Kalkun kokoisen alueen ei vain luulisi olevan prioriteettilistalla kärjessä 10 min vuorovälin lähiöksi. Kalkusta sitäpaitsi on arkisin kerran tunnissa nopeat yhteydet keskustaan linjojen 70/71 J-vuoroilla. En siis ymmärrä resurssien keskittämistä juuri tähän kohteeseen?

Silloin aikoinaan kun linja 3 ajoi Kalkkuun sekä Villilän että Tesoman kautta, molempien reittien ajoaika oli 25 min ja aikataulut pitivät kohtalaisen hyvin. Sittemmin linjan 1 aloittamisen jälkeen reitti Tesoman kautta on tuntunut hidastuvan hieman (johtuisiko myös kalustokoon kasvamisesta), joten voi olla että reitti Villilän kautta on hieman nopeampi nykyään.
 
Kalkun kokoisen alueen ei vain luulisi olevan prioriteettilistalla kärjessä 10 min vuorovälin lähiöksi. Kalkusta sitäpaitsi on arkisin kerran tunnissa nopeat yhteydet keskustaan linjojen 70/71 J-vuoroilla. En siis ymmärrä resurssien keskittämistä juuri tähän kohteeseen?

Silloin aikoinaan kun linja 3 ajoi Kalkkuun sekä Villilän että Tesoman kautta, molempien reittien ajoaika oli 25 min ja aikataulut pitivät kohtalaisen hyvin. Sittemmin linjan 1 aloittamisen jälkeen reitti Tesoman kautta on tuntunut hidastuvan hieman...
Mutta niin se vain on että ajat ovat muuttuneet Kalkun seutuvilla. Asukasmäärä on noista kolmoslinjan ajoista varmaankin miltei tuplaantunut eikä Kalkunvuorikaan ole vielä valmis. Voin kokemuksesta sanoa, että uudistus on varsin tarpeellinen. Kun sitä kotoa päiväsaikaan lähtee liikkeelle, niin Tesomankadulta ykköseen noustessa auto on monesti jo lähes istumalastissa. Myös iltaisin autot tulevat toiseen suuntaan sen verran täyteen, ettei kaikille aina riitä istumapaikkoja.

On toki totta, että osa nokian vuoroista ajaa Kalkun kautta. Kuitenkin aikataulua tarkasteltaessa voidaan todeta, ettei vissiin ainutkaan näistä vuoroista kulje siten, että keskustaan saapuisi sopivasti tasatunneiksi. Näin ollen kuormitus kasaantuu aamun ruuhka-aikaan juuri ykkösiin. Iltapäivisin toiseen suuntaan tilanne on tietysti toinen. Mutta yhtä kaikki, uudistus on mielestäni erittäin tervetullut...
 
Kalkun liikenteen lisäämiseen saattaa olla raadollisempi syy kuin itse Kalkku: matkustamista seutubusseissa halutaan vähentää. Korvaukset seutuliikennöitsijöille ovat kenties korkeammat kuin oman sisäisen liikenteen.
Seutuliikenteen käyttöä kaupungin sisällä tuskin voidaan enää perua. Toinen tapa on lisätä omaa tarjontaa, jolloin esim. Raholasta aiempaa suurempi osa osuu Tampereen kaupunkiliikenteen busseihin.
Tätä teoriaa tukee sekin, että kaupungin sisäistä liikennettä on vahvistettu viime aikoina aika lailla Raholan, Härmälän ja Multisillan suunnilla. Siis alueilla, joisa on erityisen vahva seututarjonta.
 
Tätä teoriaa tukee sekin, että kaupungin sisäistä liikennettä on vahvistettu viime aikoina aika lailla Raholan, Härmälän ja Multisillan suunnilla. Siis alueilla, joisa on erityisen vahva seututarjonta.
Kuten myös Vehmaisissa, jossa johdonmukaisen päällekkäisen tarjonnan karsimiskehityksen huipentumisen eli vitosen lakkauttamisen jälkeen Kangasalantiellä meni vain vuosi pelkkää seutuliikennettä, jonka jälkeen tilalle tuli kahdeksikko vapauttamaan paunulaisista istumapaikkoja kangasalalaisille ja ajamaan vehmaislaisia omaan kylään.
 
Infoa ens talven liikenteestä löytyypi täältä. Suurempia yllätyksiä ei sitten enää tullut.

Mainittakoon vielä, että ens talvena alueen kokoon nähelutasot löytyvät erityisesti Tesomalta, Pappilasta ja Kalkusta.

Saapa nähdä, millainen reittimuutossavotta on sitten vuoden päästä käsillä...
 
Viimeksi muokattu:
Perusteellisemman selvityksen löytää kaupungin sivuilta kohdasta päätöksenteko - kokoukset-yhdyskuntalautakunta.
Tämän pykälän liitteenä on kaikki linjat ja niiden suunnitellut vuorovälit.
Esim. linja 30 tihenee 15 minuuttiin sekä arkisin päivällä että lauantailiikenteessä. Hyvä, hyvä !
 
Kun huomioidaan kaupungin taloudellinen tilanne leikkauslistoineen, on palvelutason parantaminen esitetyllä tavalla loistava asia. Jos valtio pitää lupauksistaan kiinni, on ensi vuodelle tulossa suurten kaupunkien joukkoliikennetuen kautta sellainen lisäruiske, jolla muun muassa Ikean liikennöinti saadaan heti kesästä 2010 alkaen kuntoon.
 
Aamulehden mukaan YLA:n kokouksessa kävi niin, että suunnitelma jätettiin pöydälle ja käsitellään parin viikon päästä uudestaan. Erkki Axenin mielestä kun ei olla tehty tarpeeksi yhteistyötä seudullisen liikenteen kanssa. Tarkemmin en tiedä mitkä asiat eivät kelvanneet, mutta epäilykset toki kohdistuvat tuohon huimaan palvelutason nostoon Kalkussa...
 
Aamulehden mukaan YLA:n kokouksessa kävi niin, että suunnitelma jätettiin pöydälle ja käsitellään parin viikon päästä uudestaan. Erkki Axenin mielestä kun ei olla tehty tarpeeksi yhteistyötä seudullisen liikenteen kanssa. Tarkemmin en tiedä mitkä asiat eivät kelvanneet, mutta epäilykset toki kohdistuvat tuohon huimaan palvelutason nostoon Kalkussa...
Hetken pohdiskelun jälkeen tyydyn toteamaan, että politiikka on politiikkaa ja edunvalvojilla on omat oksentajansa.
 
Aamulehden mukaan YLA:n kokouksessa kävi niin, että suunnitelma jätettiin pöydälle ja käsitellään parin viikon päästä uudestaan. Erkki Axenin mielestä kun ei olla tehty tarpeeksi yhteistyötä seudullisen liikenteen kanssa. Tarkemmin en tiedä mitkä asiat eivät kelvanneet, mutta epäilykset toki kohdistuvat tuohon huimaan palvelutason nostoon Kalkussa...
Ensi vuosikymmenellä ei onneksi tarvitse tehdä "yhteistyötä seudullisen liikenteen" kanssa, kun sama viranomaisorganisaatio hoitaa sekä paikallisen että seudullisen liikenteen. :cool:

Olisi tosiaan kiva tietää, mitä tuo Axénin tokasu tarkoittaa.
 
Takaisin
Ylös