Kesäliikenne 2009

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Yhdyskuntalautakunnan esityslistassa aatonaattona 23.12.2008 esitetään muutoksiksi viime kesän tarjontaan tiivistettynä seuraavaa:

Linjan 2 vuorotarjontaa lisätään. Arkipäivinä liikennöidään 15 min välein viime kesän 20 min vuorovälin sijaan.

Linjan 7 liikennöinti Sarankulmasta aloitetaan arkiaamuina 60 min aikaisemmin.

Linjaa 19 liikennöidään arkisin ruuhka-aikoina 30 min välein.

Linjaa 24 liikennöidään arkisin ruuhka-aikoina 30 min välein.

Linjan 27 liikennöinti päätetään sunnuntai-iltaisin 30 min aikaisemmin.

Linjaa 29 liikennöidään 20 min välein viime kesän 30 min vuorovälin sijaan.

Linjaa 30 liikennöidään arkisin keskipäivällä 15 min välein aiemman 20 min sijaan ja lauantai-iltaisin 20 min välein viime kesän 30 min vuorovälin sijaan.
 
Olisivat samantien laittaneet lisävuoroja myös linjoille 13 ja 16. Näille niitä olisi myöskin kaivattu.
 
Linjalla 16 vuoroväli pitäisi olla 15 min tai 10 min, koska ei 20 min riitä todellakaan. Viime kesänäkin monesti oli tuulilasilasti ja porukkaa joutui jäämään pysäkeille.
 
Linja 30 taitaa olla ainoa, jolla liikenne osin jopa tihenee talveen verratttuna (17minuutista 15 minuuttiin päiväliikenteessä).

Seuraavana talvena saatetaan nähdä todella erikoinen tilanne, mikäli JoLin Vuores-ehdotus menee läpi. Iidesrannassa vuorot putoavat päiväliikenteessä vähintään 20 minuuttiin ja mahdollisesti jopa 30 minuuttiin, mikäli 30 ja 39 jaetaan kahdeksi. Aika pudotus kesän liikenteeseen verrattuna.

Itse siirtäisin linjan 23 kulkemaan Iidesrannan kautta, jottei alueen palvelutaso romahtaisi niin paljoa. 30 ja 39 voisivat kulkea molemmat Teiskontietä pitkin, jotta niiden tahdistus onnistuisi paremmin.

Mutta tämä on jo syysliikenteen asiaa.
 
Luin tuossa kesäaikataulukirjaa niin on näköjään kesällä tulossa kisojen ajaksi linjat E1 ja E2
 
Ja linjoilla 19 ja 24 on liikennettä koko kesän, tosin on ollut tiedossa jo pitkään. Ja 2:lla pysyy aikataulu samana kuin talvella.
 
On muuten todella hieno tuo kesäaikataulukirja. Positiivinen yllätys, jopa englanninkieleksi myös tuo aikataulu. Hienoja ovat myös väritykset.
 
Takakannessa, ei sitä kait muualla vielä olekaan...
No niinpä näkyy, mieleni mainosignore blokkasi takakannen tyystin. Vielä kun saisi reitit ja aikataulut nettiin, kuten takakansi lupaa.
On muuten todella hieno tuo kesäaikataulukirja. Positiivinen yllätys, jopa englanninkieleksi myös tuo aikataulu. Hienoja ovat myös väritykset.
Hauska uudistus kieltämättä. Aikataulukirjan kansi jatkaa kuitenkin samaa typerää mainostoimiston keksimää linjaa, jossa kansikuva ei liity mitenkään julkiseen liikenteeseen. Kansikuvakilpailua (ja parempaa markkinointitoimistoa) odotellessa...

Huomasin muuten ison määrän kirjoitusvirheitä aikataulukirjassa, mm. Siivikkalan "Yhteislaituri" ja "Discout groups". Englanninnos on mennyt liki äärimmäisyyksiin, sillä jopa sotiemme veteraanien alennuksista kerrotaan englanniksi. Näyttää siltä, että käännöksen tekemisen kanssa on tullut kiire. Mahtaakohan talven aikataulukirja olla myös kaksikielinen?
 
Viimeksi muokattu:
Tasatahtiaikataulut ovat hyvä juttu, mutta kun niitä käytetään Suomessa, löytyy niistä huonojakin puolia. Kun kesäliikenteessä on vaan pakko säästää, näkyy seuraukset: Esim. talvella 13 kulki 15 minuutin välein, paitsi varhain aamulla sekä iltaisin 30 minuutin välein. Kesällä linja kulkeekin näppärästi puolen tunnin välein! Myös kaikilta muilta runkolinjoilta on vähennetty vuoroja samalla logiikalla suuri määrä. Kuitenkin suomen tärkein linja 2 kulkee vartin välein lähes koko päivän. Aivan sairasta touhua!

Kun myöskään tahdistamista ei edes haluta yrittää, on tuloksena tämä:
Koodi:
Aakkulan pysäkiltä Sunnuntaisin Keskustan suuntaan.

[B]04[/B] 07/22  12/13K
[B]05[/B] 05/22  12/13K
[B]06[/B] 07/22  13/13K
[B]07[/B] 07/22  14/13K
[B]08[/B] 08/22  14/13K
[B]09[/B] 13/13  13/22  43/22  48/13
[B]10[/B] 13/22  18/13  43/22  48/13
[B]11[/B] 13/22  18/13  43/22  48/13
[B]12[/B] 13/22  18/13  43/22  48/13
[B]13[/B] 13/22  18/13  43/22  48/13
[B]14[/B] 13/22  19/13  43/22  49/13
[B]15[/B] 13/22  19/13  43/22  49/13
[B]16[/B] 13/22  19/13  43/22  49/13
[B]17[/B] 12/22  18/13  42/22  48/13
[B]18[/B] 12/22  18/13  42/22  48/13
[B]19[/B] 12/22  17/13  42/22  47/13
[B]20[/B] 12/22  17/13  42/22  47/13
[B]21[/B] 12/22  17/13  42/22  47/13
[B]22[/B] 12/22  17/13  32/22
[B]23[/B] 47/22  47/13K
[B]0[/B]  47/22  47/13K

Kun matkustajat joutuvat liikenteestä maksamaankin, olisi vähintään kohtuullista, että liikennettä edes yritettäisiin suunitella niin, että siitä olisi asiakkaillekin jotain hyötyä. Lienee liikaa vaadittu...
 
Tasatahtiaikataulut ovat hyvä juttu, mutta kun niitä käytetään Suomessa, löytyy niistä huonojakin puolia. Kun kesäliikenteessä on vaan pakko säästää, näkyy seuraukset: Esim. talvella 13 kulki 15 minuutin välein, paitsi varhain aamulla sekä iltaisin 30 minuutin välein. Kesällä linja kulkeekin näppärästi puolen tunnin välein! Myös kaikilta muilta runkolinjoilta on vähennetty vuoroja samalla logiikalla suuri määrä. Kuitenkin suomen tärkein linja 2 kulkee vartin välein lähes koko päivän. Aivan sairasta touhua!


oon ihan samaa mieltä. Me maksetaan siitä, niin voisi edes tarjota vähän paremman vuorotarjonnan. Esim. linjat 16 ja 18 menee kumpikin 2 kertaa tunnissa, paitsi 16 pari kertaa 3 kertaa tunnissa, mutta ei se paljon auta. Samaa mieltä olen tosta linjan 13 tarjonnasta :/
Ja linjalla 2 on aivan liian paljon vuoroja. Ei oo mitään syytä ajeluttaa arkisin 4 vuoroa tunnissa ja viikonloppuisin JOPA kolme vuoroa tunnissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
oon ihan samaa mieltä. Me maksetaan siitä, niin voisi edes tarjota vähän paremman vuorotarjonnan. Esim. linjat 16 ja 18 menee kumpikin 2 kertaa tunnissa
Jännä sinänsä,. miten näitä runkolinjoja on liikennöity vuosikaudet todella onnettomalla vuorovälillä viikonloppuisin ja iltaisin. Ja 16:n tilalle kovasti pikaraitiotietäkin suunniteltu - no yksikkökoon kasvaessa varmaan riittäisi sitten yksi raitiovaunu Lentävänniemeen kerran tunnissa.

Jo talviarkenakin linjan palvelutaso romahti hetkessä puolen tunnin vuoroväleille, kun osapäivävaunut lopetti palveluksen. Kesällä nyt on turha vaatiakaan samaa palvelutasoa käyttäjien puutteessa, mutta josko edes talveen saisi jotain järkevöitystä. Silloin vuorojen kulun täsmällisyyskin on todella huonoa, kun yksi ajoneuvo kerää 1,5 auton kuorman.
 
Ja linjalla 2 on aivan liian paljon vuoroja. Ei oo mitään syytä ajeluttaa arkisin 4 vuoroa tunnissa ja viikonloppuisin JOPA kolme vuoroa tunnissa.

2:lla pitääkin olla tiheä vuoroväli. Linjan varrella väijyy paljon autotonta porukkaa, mm. Tammelan mummot, Rauhaniemen opiskelijat ja Koukkuniemen hoitsut.
 
Takaisin
Ylös