Miten nivelet korvataan?

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
TKL oy (huomaa provokaatio!) luopuu lähivuosina nivelbusseista kokonaan. JoLi:sta on lupailtu, että nivelten poistuminen tarkoittaa vuorovälien tihentämistä. Vaan mitenkähän mahtaa olla?

Takavuosina olisin vielä ymmärtänyt, kun Treella oli useita koko- tai puolinivellinjoja: Nivelethän tulivat ensiksi linjalle 23 Hervanta (Opiskelijankatu)- Keskustori, sitten linjalle 26 (Multisilta-Keskustori) ja kolmanneksi linjalle 30: Etelä-Hervanta-Keskustori.

Näille kolmelle linjalle oli tyypillistä se, että niitä liikennöitiin pätkillä ruuhkassa 5 min välein. Nivelet eivät suinkaan näillä linjoilla korvanneet kaikkia autoja: tyypillistä oli, että puolet vaunuista oli niveliä ja puolet tavallisia.

Sittemmin nivel"herätyksiä" koettiin sellaisillakin linjoilla, joihin ne eivät sopineet. Esimerkkeinä 22, 16 ja 1. Vuorovälit harvenivat liiaksi.

Miten nivelet siis korvataan tiheämmillä väleillä? Veikkaa että ei mitenkään. Jos Annalasta lähtee nivelbussi seisomakuormassa klo 7.20, jatkossa seisomakuormia on myös 7.20 ja 7.40 vuoroilla. Mutta vuorovälien tihennyksiä ei ole nivelien poistumisen kautta luvissa.
 
Pitäisi varmaan korvata tuplanivelillä. Ruuhkassa, erityisesti ruuhkassa, pitäisi olla marginaalia liikenteen kasvulle, muuten kasvua ei myöskään tule.
 
En ymmärrä. HKL hankkiutui nivelistä eroon jo aikaa sitten verrattuna TKL:ään. Nyt pk-sedudun jojkkoliikennevolyymi on reilut kymmenen kertaa se mikä Treella

.
 
Tämä keskustelu on mielestäni jossain määrin aiheeton. Jos tarkastellaan tätä nivelautokalustoa tarkemmin, voidaan huomata, että suurin osa nivelistä on Scanian OmniCity -mallia, joka ei oikeasti ole yhtään esimerkiksi näitä uusia Volvoja tilavampi. Niissäkin on vain yksi seisomasilta ja nivelkohta on melko ahdas joten sinnekään ei mahdu kovin montaa seisomamatkustajaa. Toisekseen eipä ole ainakaan minulle tullut vastaan viime aikoina täpötäyttä City U -niveltäkään - ja sehän on tällä hetkellä se malli mikä vetää eniten matkustajia kerralla.

Enpä ole ainakaan toistaiseksi huolissani nivelten asteittaisesta poistumisesta. Ensi talveksikin on lupailtu lisää liikennettä ruuhkiin, joten sekin vaikuttanee asiaan. Aika kuitenkin näyttää mitä tämä lupaus sitten tarkoittaa/kattaa...
 
Pikaratikkaa vaan peliin, niin bussit voivat keskittyä ohuemmille matkustajavirroille.
 
Kiintoisa ajatus olisi sellaisille matkustajavirroille, jotka eivät raitiovaunuja kaipaa muuttaa linja nivelrollikoilla ajettavaksi.

Onko muuten muualla EU:ssa matalattiaisia tai LE-nivelbusseja, joiden kapasiteetti on oleellisesti suurempi kuin telibusseilla / Tampereen nivelillä?
 
Onko muuten muualla EU:ssa matalattiaisia tai LE-nivelbusseja, joiden kapasiteetti on oleellisesti suurempi kuin telibusseilla / Tampereen nivelillä?
Tuollaiset "oleellisesti suurempi" -jutut taitavat olla suhteellisia käsitteitä, mutta Suomenlahden eteläpuolella sijaitsevassa EU-maassa on ollut jo joitakin vuosia käytössä tällaisia niveljohdinautoja, kokonaispaikkaluku 173. Itäeurooppalaiseen tyyliin heidän versionsa on kuitenkin kovin seisomapaikkapainotteinen istumapaikkamäärän jäädessä 45:een. (Helsingin 20-metrinen nivelratikka ottaa nykyisellään 39 istujaa, näin vetailun vuoksi).
 
Tuollaiset "oleellisesti suurempi" -jutut taitavat olla suhteellisia käsitteitä, mutta Suomenlahden eteläpuolella sijaitsevassa EU-maassa on ollut jo joitakin vuosia käytössä tällaisia niveljohdinautoja, kokonaispaikkaluku 173. Itäeurooppalaiseen tyyliin heidän versionsa on kuitenkin kovin seisomapaikkapainotteinen istumapaikkamäärän jäädessä 45:een. (Helsingin 20-metrinen nivelratikka ottaa nykyisellään 39 istujaa, näin vetailun vuoksi).
Ja sellainen Solaris Trollino tarjoaa erittäin hyvää kyytiä vaikka onkin täysmatala. Yllättävän hyvin Solariksen jousitus pehmentää katujen epätasaisuudet. Matalalattiaratikka häviää mukavuudessa Solaris-trollikalle mennen tullen! Vaikuttavatpa Solarikset olevan myös varmatoimisiakin... :)
 
Miten nivelet siis korvataan tiheämmillä väleillä? Veikkaa että ei mitenkään.

Ei ainakaan mitenkään järkevällä tavalla. Nivelet liikkuvat tällähetkellä pääosin linjoilla, joiden vuoroväli on jo niin tiheä, että lisävuoroilla ei saavuteta merkittävää palvelutason nousua. Marginaalisesti kalliimpi liikennöinti nivelillä kääntyy takuuvarmasti kokonaisuudessaan kalliimmaksi liikennöinniksi, kun nivelet korvataan tarpeettoman tiheään liikennöivillä normibusseilla.
 
Kiintoisa ajatus olisi sellaisille matkustajavirroille, jotka eivät raitiovaunuja kaipaa muuttaa linja nivelrollikoilla ajettavaksi.

Onko muuten muualla EU:ssa matalattiaisia tai LE-nivelbusseja, joiden kapasiteetti on oleellisesti suurempi kuin telibusseilla / Tampereen nivelillä?

Mersun CapaCityä
http://www.mercedes-benz.fi/content...c/buses/home/products/new_buses/capacity.html

Tai sitten VanHoolilta jonkunlaista niveltä
http://www.vanhool.nl/products_bus.asp?ParentID=9
 
Väittäisinpä, että varteenotettavin vaihtoehto olisi Volvon 8700LEA. Siihen on saatavissa (lastenvaunupaikan koosta riippuen) 55-57 tuolia, mikä on muutama enemmän kuin samanmalliseen teliin saa - ja seisomapaikat päälle. Mutta turha jossitella, kun sellaisia ei Tampereelle haluta...
 
MAN Lion's city GL näyttäisi olevan 58-istumapaikkainen. "Haitariin" saisi vielä mahdutettua kaksi paikkaa.

Mielestäni JoLin kannattaisi koemielessä tilata TKL:lta korkean, vähintään 60 istumapaikan bussiliikennettä kuormitetuimmille linjoille, jos kymmenen minuutin vuoroväli telibusseilla ei kerta kaikkiaan riitä. Tai ainakin selvittää TKL:n kanssa, onko kohtuuhintaan saatavissa Suomen oloihin sopivaa korkean kapasiteetin bussikalustoa.

Jos ei, niin sittenpähän raitiotien rakentaminen on entistä perustellumpaa ;)
 
Tosiasia lienee, että nivelbussien hankinta- ja liikennöintikustannukset ovat noin 30 % kalliimmat kuin telibussien. Nivelbussi tarjoaa mallista ja sisustuksesta riippuen 0 - 6 istumapaikkaa enemmän kuin telibussi. 3 - 4 metrin lisäpituus mahdollistaa käytännössä noin 10 lisäseisomaseisomapaikkaa. Karkeasti arvioiden telibussin todellinen maksimimatkustajamäärä on ehkä hieman yli 100 matkustajaa, nivelbussin luokkaa 115 - 120. Nivelbussin kapasiteetti on siis noin 15 % telibussia suurempi. JoLi:ssa on varmastikin laskettu, että nivelbussiliikenteen 15 % suuremmasta kapasiteetista ei kannata maksaa 30 % kalliimpaa hintaa.

Miten nivelbussit sitten voitaisiin korvata? Tuulilasikuormassa kulkevia nivelbusseilla ajettavia lähtöjä lienee varsin pieni määrä ja ne painottuvat aamuruuhkapiikkiin noin klo 7:30 - 8:00 lähiöistä keskustaan. Voisi olettaa, että aivan kaikki matkustajat eivät ole menossa keskustaan, joten ehkäpä nivelbussilinjojen vuorovälin tihentämisen sijaan kannattaisikin sijoittaa lisäkalusto uusille linjoille, jotka tarjoaisivat vaihtoehtoisia reittejä työ- ja koulumatkalaisille. Ja ei sitten mitään salamyhkäisiä Y- tai K-vuoroja, vaan ihan kunnon linjoja, joiden kyytiin taviksetkin löytävät.

Toinen vaihtoehto voisi olla pitkien linjojen avustaminen lyhyemmillä apulinjoilla. Jostain reitin loppupäässä pientaloalueilla kiertelevästä linjasta voitaisiin lohkaista apulinja, joka ajaisi vain ruuhkaisimmalla osuudella. Ennen 10 minuutin välein kulkenut pitkä versio voisi kulkea hieman harvemmin (sinne reitin loppupään pientaloalueille kun ei ole mitään tarvetta ajaa 10 min välein nivelellä/telillä) esimerkiksi 15 minuutin välein ja apulinja samoin 15 minuutin välein. Ruuhkaisimmalle osuudelle saataisiinkin sitten keskimäärin 7,5 minuutin vuoroväli (voisi käytännössä olla vaikka 9/6 minuuttia, jolloin apulinja keräisi pokan pidemmältä ajalta ja pitkä päälinja lyhyemmältä ajalta).

En tunne niin hyvin Tampereen linjojen matkustajamääriä ja esimerkiksi koululaisten matkustarpeita, että voisin suoralta kädeltä heittää konkreettisia esimerkkejä. Ultrix, Eppu, killerpop ja kumppanit varmasti osaavat jotain visioita heittää.
 
Tuollaiset "oleellisesti suurempi" -jutut taitavat olla suhteellisia käsitteitä, mutta Suomenlahden eteläpuolella sijaitsevassa EU-maassa on ollut jo joitakin vuosia käytössä tällaisia niveljohdinautoja, kokonaispaikkaluku 173. Itäeurooppalaiseen tyyliin heidän versionsa on kuitenkin kovin seisomapaikkapainotteinen istumapaikkamäärän jäädessä 45:een. (Helsingin 20-metrinen nivelratikka ottaa nykyisellään 39 istujaa, näin vetailun vuoksi).

Tuo ilmoitettu kokonaispaikkamäärä 173 ihmistä näyttää perustuvaan seisomatiheyteen 8 hlö/m^2. Siinä jää se kuuluisa sillipurkkikin jo toiseksi :tongue: Huomattavasti realistisempi kokonaispaikkamäärä on 109 hlö, eli 45 istujaa + 64 seisojaa (4 hlö/m^2)
 
En tunne niin hyvin Tampereen linjojen matkustajamääriä ja esimerkiksi koululaisten matkustarpeita, että voisin suoralta kädeltä heittää konkreettisia esimerkkejä. Ultrix, Eppu, killerpop ja kumppanit varmasti osaavat jotain visioita heittää.
Poikittaisia yhteystarpeita:

 
Takaisin
Ylös