Miten nivelet korvataan?

^ Hervannan ja Lahdesjärvi/Lakalaivan välinen yhteystarve. Perusteluja omassa ketjussaan http://jlf.fi/f15/2549-ikean-liikennointi/

Otsikon kysymykseen, tiheämmällä vuorovälillä. Palvelutaso parantuu ja matkustajamäärät lisääntyvät. Nivelen tuulilasikuormasta on hyvä esimerkki linja 20 aamulla Hervannasta TAMK/TAYS pysäkille asti. Siinä auto yhtään liioittelematta tyhjenee käytännössä kokonaan ja loppumatka keskustorille ajetaan tyhjänä Teiskontien positiivisessa mielessä hirvittävästä palvelutasosta johtuen.
 
Hyvin on nivelet korvattu, teleillä meinaan. Ei valittamista.

Myös linjan 16 07:00 Lentävänniemestä voitaisiin korvata jopa 2-akselisella, koska Länsilinjat ajaa linjaa 50 kahdella autolla, joihin mahtuu aina kyytiin.
 
Tuo ilmoitettu kokonaispaikkamäärä 173 ihmistä näyttää perustuvaan seisomatiheyteen 8 hlö/m^2. Siinä jää se kuuluisa sillipurkkikin jo toiseksi :tongue: Huomattavasti realistisempi kokonaispaikkamäärä on 109 hlö, eli 45 istujaa + 64 seisojaa (4 hlö/m^2)
Lainatussa kohdassa puhuttiinkin "itäeurooppalaisesta tyylistä" ja siitä että asiat ovat suhteellisia. Meillähän linja-autojen kokonaispaikkamääriä määriteltäessä kaupunkiautojen kohdalla massat tulevat vastaan jo niin aikaisin, ettei 173:n hengen 18-metrisiä nivelinja-autoja ole mitenkään mahdollista rekisteröidä. Mitä tulee ketjun topiciin, niin Tampereen nivelautojen seisomapaikkaluku vaihtelee 37:stä 83:een auton omamassan yms. mukaan. Näin OmniCity-nivelien kokonaispaikkamäärä on saatu huomattavasti korkeammaksi verrattuna Carrus-veljiin. Todellisissa ruuhkatilanteissa molemmilla kuljetetaan samansuuruisia jonkin verran yli 100 hengen kuormia (rekisteriin merkityn paikkaluvun tilapäinen ylitys 30%:lla on vielä laillista).
 
Lainatussa kohdassa puhuttiinkin "itäeurooppalaisesta tyylistä" ja siitä että asiat ovat suhteellisia. Meillähän linja-autojen kokonaispaikkamääriä määriteltäessä kaupunkiautojen kohdalla massat tulevat vastaan jo niin aikaisin, ettei 173:n hengen 18-metrisiä nivelinja-autoja ole mitenkään mahdollista rekisteröidä. Mitä tulee ketjun topiciin, niin Tampereen nivelautojen seisomapaikkaluku vaihtelee 37:stä 83:een auton omamassan yms. mukaan. Näin OmniCity-nivelien kokonaispaikkamäärä on saatu huomattavasti korkeammaksi verrattuna Carrus-veljiin. Todellisissa ruuhkatilanteissa molemmilla kuljetetaan samansuuruisia jonkin verran yli 100 hengen kuormia (rekisteriin merkityn paikkaluvun tilapäinen ylitys 30%:lla on vielä laillista).

Linja-autothan voidaan Suomessa hyväksyä liikenteeseen kahden eri säännöstön mukaan, ns. kansallisen linja-autopäätöksen mukaan (Liikenneministeriön päätös linja-autojen rakenteista ja varusteista) tai sitten EU-direktiivin 2001/85/EC mukaan. Kansallisessa päätöksessä istuvan matkustajan paino on 75kg (70kg + 5kg tavaraa) ja seisovan 70kg. 2001/85:ssä matkustaja painaa kaupunki-autoissa muistaakseni 68kg niin istuvana kuin seisovana.

Eroa on myös siinä kuinka paljon matkustajia tungetaan yhdelle neliömetrille, Suomessa yhdelle hengelle varataan 0,18 neliötä, EU:ssa 0,125 (muistaakseni, en pääse nyt tarkistamaan). Eli 2001/85:ssä saadaan lattiapinta-alalle tungettua 44% enemmän ihmisiä. Veikkaisin, että nuo OmniCityt koko EU:n markkinoille tarkoitettuna tuotteena on hyväksytty 2001/85:den mukaan, joten sen takia niissä on merkittävästi suurempi kokonaispaikkamääärä.

Edellämainitun perusteella väitänkin, että myös Suomessa on mahdollista saada kilpiin 173:n hengen nivel, jos se vain on tehty 2001/85:n mukaan. Jo nyt Suomessa on käytössä ulkolaisia 2-akselisia lähes 100 paikan kokonaispaikkamäärällä (esim. Irisbus Iveco Crossway LE).

30%:n ylityksessä pitää muistaa se, että vaikka paikkamäärä saadaan ylittää, ei auton kokonaismassaa saa ylittää. Eli kaikki matkustajat vaa'an kautta kyytiin :p
 
Veikkaisin, että nuo OmniCityt koko EU:n markkinoille tarkoitettuna tuotteena on hyväksytty 2001/85:den mukaan, joten sen takia niissä on merkittävästi suurempi kokonaispaikkamääärä.

Edellämainitun perusteella väitänkin, että myös Suomessa on mahdollista saada kilpiin 173:n hengen nivel, jos se vain on tehty 2001/85:n mukaan.
Osaatko sanoa, miksi OmniCity-nivelissä jäädään kuitenkin huomattavasti tuon 173:n alapuolelle, vaikka konstruktio on kevyt ja paikkamäärää määriteltäessä todennäköisesti on sovellettu 2001/85:tä?
 
30%:n ylityksessä pitää muistaa se, että vaikka paikkamäärä saadaan ylittää, ei auton kokonaismassaa saa ylittää. Eli kaikki matkustajat vaa'an kautta kyytiin :p
Heh, kuvitellaanpa tilanne aamuyön linjoilla, kuljettaja toteaa: "Laskelmieni mukaan tämän auton sallittu kokonaismassa ylittyi juuri. Valitettavasti ette nyt pääse kyytiin, vaikka tilaa näyttäisikin olevan."

Nuo määräysten painot ovat aika hupaisia. Juurikin samaisilla aamuyön linjoilla käytännössä kaikki matkustajat ovat täysi-ikäisiä ja -kasvuisia, jolloin ei voi laskea sen varaan, että 68/70/75 kg olisi edes matkustajien keskimääräinen paino. Itsekin ylitän sen komeasti.

t: nimim. alle 100-kiloiset punnitaan neuvolassa :)
 
Osaatko sanoa, miksi OmniCity-nivelissä jäädään kuitenkin huomattavasti tuon 173:n alapuolelle, vaikka konstruktio on kevyt ja paikkamäärää määriteltäessä todennäköisesti on sovellettu 2001/85:tä?

OmniCityä en tunne niin hyvin, että osaisin ottaa tuohon kantaa ja tuo 2001/85 Suomessa olevien OmniCityjen osalta on puhdasta mutua. Sen kuitenkin tiedän, että Ivecon, Mersun ja Mannin 18-metristen nivelten kokonaispaikkamäärät huitelevat luokassa 150-160, jolloin istumapaikkoja on noin 40-45 (sama kuin Tallinnan Solariksissa). Saman verran kapasiteettia on pikaisen googletuksen perusteella myös OmniCityssä muualla päin maailmaa.

Yritin netistä löytää tietoa onko Tallinan Solariksissa varmistuksena dieselkone pyörittämässä generaattoria, se kun on optio, faktoja en kuitenkaan löytänyt. Autot ovat kuitenkin ilmeisesti kevyempiä kuin kilpailijoiden puhtaasti dieselkäyttöiset autot, jolloin tuo 173 paikkaa on mahdollinen.
 
OmniCityä en tunne niin hyvin, että osaisin ottaa tuohon kantaa ja tuo 2001/85 Suomessa olevien OmniCityjen osalta on puhdasta mutua. Sen kuitenkin tiedän, että Ivecon, Mersun ja Mannin 18-metristen nivelten kokonaispaikkamäärät huitelevat luokassa 150-160, jolloin istumapaikkoja on noin 40-45 (sama kuin Tallinnan Solariksissa). Saman verran kapasiteettia on pikaisen googletuksen perusteella myös OmniCityssä muualla päin maailmaa.
Ehkä ei tarvitse mennä Tallinnaa edemmäksi kalaan. TAK:n OmniLinkeissä istumapaikkoja on 40 ja kokonaispaikkaluku on 140. Solaris-täysjohdinauton (ei apudieseliä) huima paikkaluku (173) tosiaan perustunee pääasiassa ajoneuvon keveyteen (omamassa on vain 16 000 kg) ja suureen seisomapaikkamäärään. Suomessa kilpailutettuun liikenteeseen ei nykyisillä pisteytysperiaatteilla ole mitään mieltä hankkia istumpaikkamääriensä puolesta ainakaan alle 50-paikkaisia variaatioita. Muunlaiseen liikenteeseen paksulompakkoinen isäntä voi halutessaan ostaa sitten vaikkapa 160 - 170 -kokonaispaikkaisen Solariksen. :)
 
Takaisin
Ylös