Nivelten poistojärjestys

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Nivelten osalta toivoa sopii, että poistot aloitetaan OmniCityistä.
Kannatetaan, "ufobusseista" on jo kauan sitten karissut uutuudenviehätys pois. :)

Ja ihan näin offtopic vois todeta, että lähitulevaisuudessa JoLin kanattaisi kilpailuttaa myös jokin telikalustolla ajettava linja.

Tämä siksi, että TKL:n kalustosta löytyy uudempia lyhyitä autoja, joilla voi ajaa vielä pitkään, joten kaikkia pätkillä ajettavia linjoja ei kannata antaa pois.
Mahtaakohan TKL:n pätkien kylkinumero koskaan ylittää 700:n maagista rajaa? Telien 300 on jo lähellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit 2009

Ekana sais poistaa nivelistä Omni cityt sitten Uukkarit ja sit Volvot. Joissakin Uukkareissahan tulee ikä vastaan 2 vuoden päästä.:icon_frown:
 
Vs: Uudet bussit 2009

miksi omnit tulisi poistaa ensimmäisenä?

  • Ovat aivan karseita matkustaa ("VogelScheisse"-penkit), tärinä varsinkin Hämpillä
  • Hyytyvät talvisin ylämäkiin
  • Volvo-nivelet ovat vain jotenkin kivempia, miellyttävät silmääkin enemmän :)
 
  • Ovat aivan karseita matkustaa ("VogelScheisse"-penkit), tärinä varsinkin Hämpillä
  • Hyytyvät talvisin ylämäkiin
  • Volvo-nivelet ovat vain jotenkin kivempia, miellyttävät silmääkin enemmän :)

-Penkit on maku asia ja mäpin kivetys ei ole bussin vika, ja se tärinä tuntuu kaikissa busseissa.

-Ei ole kertaakaan hyytynyt ylämäkeen talvisin kun niillä olen mennyt(ja käytän paljon busseja)

- Ja maku asia taas tääkin...

lisää syitä? ;D

Ja volvot on vaan jotenkin karuja ja masentavia --> vaikka maku asia onkin :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit 2009

-Penkit on maku asia ja mäpin kivetys ei ole bussin vika, ja se tärinä tuntuu kaikissa busseissa.
Paljon lievempänä se tärinä tuntuu esim. Scaloissa. En nyt tarkemmin ole vertaillut tärinää eri matalanivelten välillä, mutta jotenkin OmniCity tuntuu tärisevän muita ikävämmin. Penkeissä ikävintä on oikeastaan sijoittelu: varsinkin nivelen jälkeen olevilla penkeillä ei mahdu jalat suorassa istumaan edes tällainen 175 cm pitkä laihuliini.

-Ei ole kertaakaan hyytynyt ylämäkeen talvisin kun niillä olen mennyt(ja käytän paljon busseja)
Jaa, no mulla on. Joskus Omnicityn järjestelmä jopa tilttasi, eikä suostunut lähtemään ennen kuin kytkettiin kaikki virrat pois ja takaisin päälle.


lisää syitä? ;D

Ja volvot on vaan jotenkin karuja ja masentavia --> vaikka maku asia onkin :D
Niin, minun mielestäni Volvot ovat jotenkin hienostuneempia ja tuntuvat käyttävän laadukkaita materiaaleja, OmniCity on taas muovinen, mikä tekee halvan vaikutelman. Tämä ilmenee Hämpillä perusryminän lisäksi nitinänä ja natinana.

Volvo-nivelten ehdottomat hienoudet ovat peräosan istuinten sijoittelu ja seiskatonnisten osalta muutaman auton ovimonitorit. CityU:t ovat klassista, kantikasta bussimuotoilua, mikä on hyvä asia nykyään, kun suurin osa busseista on hymynaama-Scalaa ym. ylipyöreätä ufobussia. Uudemmissa, mitronkilpisissä CityU-nivelissä miellyttää lisäksi punamusta Pysähtyy-valo, harmi että näitä ei aikanaan tilattu enempää.

Volvon seiskatonnisista mainittakoon huonoksi ominaisuudeksi valtavan moottorimelun, mutta kyllä sitä kestää ennemmin kuin OmniCityn jotenkin ruman, vähäsen hiljaisemman moottoriäänen puhumattakaan moottorin kuumuuden säteilystä takapenkin kohdalla oleviin muttereihin, joihin voi jopa polttaa kätensä!

Mutta ei OmniCitykään mikään umpisurkea bussi ole. Tullessaan vuosituhannen vaihteessa se muutti TKL:n imagoa modernimmaksi, koska sen muotoilu on hyvin futuristinen, ja tuolloin suuri osa kalustosta oli vielä 1980-lukulaista. Kaverini kanssa yläasteella kutsuttiin tuota eksoottista vekotinta todellakin "ufobussiksi" ja mielestäni hyvästä syystä. Valkoiset härvelit katolla, joiden funktio ei vieläkään ole minulle selvinnyt on aika silmäänpistävä ominaisuus Omniciteissä.

Valitettavasti kaluston uutuudenviehätys on kulunut jo pois, ovathan ne jo käyttökaarensa loppupuolella. Mutta kyllä kai niitäkin tulee vielä ikävä, kun ne lähivuosina poistetaan.
 
Letkuautoissahan säilyy aina se oma viehätyksensä ;) Valitettavasti Helsingistä letkuliikenne on käytännössä loppunut jo aikapäivää sitten, vielä valoa tänne kuitenkin tuo P. Tyllilän #9, nauttikaa te vielä Tampereella nivelien kyydistä!

City Uukkarit on kyllä varsin elegantteja citiletkuja ja matkustusmukavuudeltaan taattua Volvo/Carrus laatua! Volvo 7000 ja Scania OmniCityt on kestäneet aikaa varsin hyvin ja ne näyttävät yhä aika moderneilta. Kaikilla noista olen tykännyt matkustaa.

Joka tapauksessa - Nivelbussit on vaan cooleja! :cool:
 
Nettikone ID: 738397 Tkl 402 Joensuussa myynnissä, 12000€ Alv0%
 
OmniCityt #408 (KIS-827) sekä #411 (XYB-116) olivat viimeisen wiiman vieressä "poistorivissä" ilman rahastuslaitteita. Myyminen/hukkaaminen lienee siis lähellä?

#411 seissyt siellä jo pari viikkoa jos omiin silmiin on luottamista ollut..
 
Tervemenoa vaan #408 ja #411, ei tule ikävä. Tuosta juuri sattumoisin perjantaina keskusteltiin Epun kanssa ja esille tuli tuo #408 ensisijaisesti poistettavana.
 
En ihmettele vaikka olisi pistettu tuo #408. Kun havaitsin sen tämän viikon torstaina tai perjantaina niin piti ihan hirveää melua joka sattui korviin vaikka olin noin 50m päässä. Mutta kyllä sieltä saisi muitakin lähtee. Niin kauheaa melua pitää jotkut "Omput". Ja kauhean loppuunajettuja moottoreita ja monessa ei tahdo ovet toimia kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tervemenoa vaan #408 ja #411, ei tule ikävä. Tuosta juuri sattumoisin perjantaina keskusteltiin Epun kanssa ja esille tuli tuo #408 ensisijaisesti poistettavana.
Samaa mieltä olen! Olipas hassua, että sanoista olikin jo päästy tekoihin... Voisinpa kuvitella, että nämä ensimmäiset 6 omnisitikkaa voisi hyvinkin lähteä. Ovat mielestäni kamalia kuljettimia, niissä ei mahdu istumaan, räminää riittää ja varsinkin täysin turha invaramppi keskioven luona kolisee koko ajan.

Ja koska uusia autoja on 7 tulossa ja liikennettä lähtee muille liikennöitsijöille 9 auton verran, voi 6 niveltä hyvin poistaa. Ostajia varmasti autoille löytyy joko itärajan takaa tai etelänaapurista. Varsinkin näistä jälkimmäisessä on viime aikoina uusittu kalustoa ympäri maata hyvinkin rajulla kädellä...
 
Sain juuri tietää, että #408 on poistettu lopullisesti ja #411 tilapäisesti. Kesän alussa poistetaan jokunen huonokuntoinen nivel lisää. Eikä ole myyty vielä.
 
Takaisin
Ylös