Museoidut johdinautot

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
TKL 28 on museoitu yleisöltä suljettuun yksityiseen Matti Järvenpään kokoelmaan Hämeenkyrön Särkijärvellä. Johdinautoa kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan muiden projektien ohessa. Kuva on otettu 19.8.2005.
 
Minkäslaiset kilvet tuolla autolla #28 oli aikoinaan, kun en harmikseni ole niitä aikoinaan muistiin merkannut :?:
 
Ozzy sanoi:
Minkäslaiset kilvet tuolla autolla #28 oli aikoinaan, kun en harmikseni ole niitä aikoinaan muistiin merkannut :?:
Rekkaritunnus on Onnikoita ja rollikoita kirjan mukaan HÖ-112
 
Mulla olis kuva TKL 26:sta nykypäivänä, ilmeisesti tänne ei saa mitenkään lisättyä kuvaa ilman linkkiä...

Ko. vehkeestä on otettu akselit peräkärryä varten, muuten on runko ok kunnossa.
 
Museojohdinautolinja Tampereelle

Tämä ketju innoittaa minua seuraavaan ideaan.

Kun kerran museoautoja on useampiakin kuin vain Vapriikin + TaKL:n kappaleet, voisiko Tampereelle perustaa museojohdinautolinjan? Kalustoksi otettaisiin esim TaKL:n auto + nämä raadot, jotka kunnostettaisiin käyttökuntoon.

Soveltuva linja voisi olla esimerkiksi linja 4 Rautatieasema - Särkänniemi eli Hämeenkatu - Hämeenpuisto - Särkänniemi. Kuinka monta autoa linjalla 4 nykyään yleensä on ja mikä on linjan pituus?

Johdinautojen tasasuuntaajaksi saisi todennäköisesti HKL:ltä tai muulta taholta käytetyn laitteen.

Johdinautojen ilmajohdon vetäminen ei ole kovin kallista. Landskronassa johdinautojen ilmajohdot maksoivat 16,8 Mkr kokonaan uusine tolppineen (3 km) eli 5,6 mkr/km. Jos kruunu = 0,107 e, kilometri (tolppineen) maksaa noin 600 000 e / km. Todennäköisesti hintaa voidaan merkittävästi alentaa, Hämeenkadulla on varmaankin kiinnikkeet ja tolpat löydettävissä lähes koko matkalle.

Hankkeelle voitaisiin todennäköisesti saada aika paljon myös mainos- ja sponsorirahaa.

Onko vanhoja johdinautoja olemassa enemmänkin?
 
KMT sanoi:
Mulla olis kuva TKL 26:sta nykypäivänä, ilmeisesti tänne ei saa mitenkään lisättyä kuvaa ilman linkkiä...

Ko. vehkeestä on otettu akselit peräkärryä varten, muuten on runko ok kunnossa.
Ilmeisesti KMT tarkoittaa tätä kuvaa... :)
Eikös KLHS:n porukka ole kartoittanut koko joukon näitä yksityisille päätyneitä rollikoita? Niistä nyt yksikään ei taida olla liian hyvässä kunnossa. Siitä huolimatta ajatus museolinjasta kiinnostaa tavattoman paljon.
 
Re: Museojohdinautolinja Tampereelle

Mikko Laaksonen sanoi:
Kun kerran museoautoja on useampiakin kuin vain Vapriikin + TaKL:n kappaleet, voisiko Tampereelle perustaa museojohdinautolinjan?
Nelosta ajetaan kesäisin kahdella autolla, joten nykyisetkin museorollikat riittäisivät ainakin periaatteessa. Idea on tosiaan mielenkiintoinen: "Museorollikalla Särkänniemeen." Toisaalta voisi kysyä kannattaako ajolankoja asentaa pelkästään kesäliikennettä varten. Ehkäpä tällaisesta linjasta voisi kuitenkin tulla ihan muutenkin suosittu...

Mutta se ainakin on selvää, ettei ainakaan liikennelaitos moiseen ryhtyisi. Olaanhan Nekalassa nykyään niin saitoja että kaikki säästöt revitään ensiksi liikenteestä.
 
Re: Museojohdinautolinja Tampereelle

Mikko Laaksonen sanoi:
Todennäköisesti hintaa voidaan merkittävästi alentaa, Hämeenkadulla on varmaankin kiinnikkeet ja tolpat löydettävissä lähes koko matkalle.
Kestävätkö vanhat, jo lähes 30 vuotta poissa käytössä olleet kiinnikkeet? Luulisi niiden hapertuneen ym. tässä ajassa.

Piirka
 
Ajolankainvestointi voisi kiinnostaa nimenomaan Särkänniemen huvipuistoa, sen budjetissa investointi ei varmaankaan ole kohtuuton. Muita sponsoreita Tampereella varmaan riittäisi aika hyvin.

Liikennelaitoksen osalta lienee aika selvää, että sen osuus rajoittuisi kolmeen asiaan:
  • TaKL museoauton antaminen käyttöön
  • TaKL henkilöstön käyttäminen kuskeina
  • Kaluston huolto
Liikennelaitoksen roolia voitaisiin korvata osaksi myös asianharrastajilla.
 
Re: Museojohdinautolinja Tampereelle

Piirka sanoi:
Kestävätkö vanhat, jo lähes 30 vuotta poissa käytössä olleet kiinnikkeet? Luulisi niiden hapertuneen ym. tässä ajassa.
Helsingin raitiolinjoilla on yhä aktiivikäytössä jopa 20-luvulta peräisin olevia koristeellisia neljällä pultilla kiinnitettyjä kiviseinäkoukkuja.
 
Rattivaunu sanoi:
KMT sanoi:
Mulla olis kuva TKL 26:sta nykypäivänä, ilmeisesti tänne ei saa mitenkään lisättyä kuvaa ilman linkkiä...

Ko. vehkeestä on otettu akselit peräkärryä varten, muuten on runko ok kunnossa.
Ilmeisesti KMT tarkoittaa tätä kuvaa... :)
Eikös KLHS:n porukka ole kartoittanut koko joukon näitä yksityisille päätyneitä rollikoita? Niistä nyt yksikään ei taida olla liian hyvässä kunnossa. Siitä huolimatta ajatus museolinjasta kiinnostaa tavattoman paljon.
Juu pistin tuonne sen kuvan...
Lisäksi oon joskus kuullut huhua, että Jämijärvellä olisi toinen raato.
Kyllähän tuo ajan myötä kununut on mutta kai siitä nyt työllä saataisiin se toimimaan.
 
Re: Museojohdinautolinja Tampereelle

Mikko Laaksonen sanoi:
Johdinautojen tasasuuntaajaksi saisi todennäköisesti HKL:ltä tai muulta taholta käytetyn laitteen.
Muistelen Juhani Valannon joskus maininneen, että TKL olisi pannut talteen jonnekin (Vapriikki eli jokin sen edeltävä taho?) johdinautolinjan tasasuuntaamon. Autothan, seisovat sitten missä tahansa, ovat alumiinia, eivätkä siis kärsi ruosteesta.
 
Takaisin
Ylös