Muuthan museorollikat ovat Vapriikissa seisova nro 2 ja Nekalassa säilytyksessä oleva kunnostettu nro 5. Tiedot löytyvät:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/trolley/tpejohd.htm
TKL 28 on museoitu yleisöltä suljettuun yksityiseen Matti Järvenpään kokoelmaan Hämeenkyrön Särkijärvellä. Johdinautoa kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan muiden projektien ohessa. Kuva on otettu 19.8.2005.
Muuthan museorollikat ovat Vapriikissa seisova nro 2 ja Nekalassa säilytyksessä oleva kunnostettu nro 5. Tiedot löytyvät:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/trolley/tpejohd.htm
Minkäslaiset kilvet tuolla autolla #28 oli aikoinaan, kun en harmikseni ole niitä aikoinaan muistiin merkannut![]()
Rekkaritunnus on Onnikoita ja rollikoita kirjan mukaan HÖ-112Alunperin kirjoittanut Ozzy
Tuokin tieto löytyy netistä tuolta SRS:n sivulta.Alunperin kirjoittanut killerpop
Mulla olis kuva TKL 26:sta nykypäivänä, ilmeisesti tänne ei saa mitenkään lisättyä kuvaa ilman linkkiä...
Ko. vehkeestä on otettu akselit peräkärryä varten, muuten on runko ok kunnossa.
Kuvan voi ainakin lähettää sähköpostina SRS:n uutissivulle (srs.uutiset@kolumbus.fi) niin saadaan se nähdä ainakin osoitteessa http://www.nettilinja.fi/~ahellman/news/uutiset.htm
Tämä ketju innoittaa minua seuraavaan ideaan.
Kun kerran museoautoja on useampiakin kuin vain Vapriikin + TaKL:n kappaleet, voisiko Tampereelle perustaa museojohdinautolinjan? Kalustoksi otettaisiin esim TaKL:n auto + nämä raadot, jotka kunnostettaisiin käyttökuntoon.
Soveltuva linja voisi olla esimerkiksi linja 4 Rautatieasema - Särkänniemi eli Hämeenkatu - Hämeenpuisto - Särkänniemi. Kuinka monta autoa linjalla 4 nykyään yleensä on ja mikä on linjan pituus?
Johdinautojen tasasuuntaajaksi saisi todennäköisesti HKL:ltä tai muulta taholta käytetyn laitteen.
Johdinautojen ilmajohdon vetäminen ei ole kovin kallista. Landskronassa johdinautojen ilmajohdot maksoivat 16,8 Mkr kokonaan uusine tolppineen (3 km) eli 5,6 mkr/km. Jos kruunu = 0,107 e, kilometri (tolppineen) maksaa noin 600 000 e / km. Todennäköisesti hintaa voidaan merkittävästi alentaa, Hämeenkadulla on varmaankin kiinnikkeet ja tolpat löydettävissä lähes koko matkalle.
Hankkeelle voitaisiin todennäköisesti saada aika paljon myös mainos- ja sponsorirahaa.
Onko vanhoja johdinautoja olemassa enemmänkin?
Ilmeisesti KMT tarkoittaa tätä kuvaa...Alunperin kirjoittanut KMT
Eikös KLHS:n porukka ole kartoittanut koko joukon näitä yksityisille päätyneitä rollikoita? Niistä nyt yksikään ei taida olla liian hyvässä kunnossa. Siitä huolimatta ajatus museolinjasta kiinnostaa tavattoman paljon.
Nelosta ajetaan kesäisin kahdella autolla, joten nykyisetkin museorollikat riittäisivät ainakin periaatteessa. Idea on tosiaan mielenkiintoinen: "Museorollikalla Särkänniemeen." Toisaalta voisi kysyä kannattaako ajolankoja asentaa pelkästään kesäliikennettä varten. Ehkäpä tällaisesta linjasta voisi kuitenkin tulla ihan muutenkin suosittu...Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Mutta se ainakin on selvää, ettei ainakaan liikennelaitos moiseen ryhtyisi. Olaanhan Nekalassa nykyään niin saitoja että kaikki säästöt revitään ensiksi liikenteestä.
Kestävätkö vanhat, jo lähes 30 vuotta poissa käytössä olleet kiinnikkeet? Luulisi niiden hapertuneen ym. tässä ajassa.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Piirka
Ajolankainvestointi voisi kiinnostaa nimenomaan Särkänniemen huvipuistoa, sen budjetissa investointi ei varmaankaan ole kohtuuton. Muita sponsoreita Tampereella varmaan riittäisi aika hyvin.
Liikennelaitoksen osalta lienee aika selvää, että sen osuus rajoittuisi kolmeen asiaan:
Liikennelaitoksen roolia voitaisiin korvata osaksi myös asianharrastajilla.
- TaKL museoauton antaminen käyttöön
- TaKL henkilöstön käyttäminen kuskeina
- Kaluston huolto
Helsingin raitiolinjoilla on yhä aktiivikäytössä jopa 20-luvulta peräisin olevia koristeellisia neljällä pultilla kiinnitettyjä kiviseinäkoukkuja.Alunperin kirjoittanut Piirka
Juu pistin tuonne sen kuvan...Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
Lisäksi oon joskus kuullut huhua, että Jämijärvellä olisi toinen raato.
Kyllähän tuo ajan myötä kununut on mutta kai siitä nyt työllä saataisiin se toimimaan.
Muistelen Juhani Valannon joskus maininneen, että TKL olisi pannut talteen jonnekin (Vapriikki eli jokin sen edeltävä taho?) johdinautolinjan tasasuuntaamon. Autothan, seisovat sitten missä tahansa, ovat alumiinia, eivätkä siis kärsi ruosteesta.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen