Liikennelaitos menossa kolmeen osaan

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,573
Tänään kotiin jaetussa Paikallisliikenne 2/2005 -lehdessä on parin sivun juttu liikennelaitoksen organisaatiouudistuksesta. Tässä kuitenkin juttua referoituna:
  • TKL jakautuu kolmeen osaan: joukkoliikennetoimisto, varsinainen liikennelaitos ja korjaamoliikelaitos
  • Joukkoliikenteessä tilaaja/tuottaja -malli selkiyttää tehtäviä ja rooleja: syntyy taho joka määrittelee palvelutason ja taho, joka toteuttaa sen
  • Joukkoliikennetoimistoon siirtyisivät liikennelaitokselta joukkoliikenteen ulkoinen tiedotus ja markkinointi, liikenteen suunnittelu ja hankinta sekä tariffisuunnittelu, clearing, neuvonta ja lipputarkastus
  • Liikennelaitoksen korjaamon yhdistäminen auto- ja konekeskuksen korjaamoon, jolloin muodostuisi raskaaseen kalustoon erikoistunut korjaamoliikelaitos
  • Uudet varikot länsi- ja itäpuolelle kaupunkia
  • Tilaaja/tuottaja -malliin voitaisiin siirtyä vuoden 2006 alusta ja korjaamoliikelaitoksen perustaminen siirtyisi mittavien rakennustöiden vuoksi vuoden 2007 puolelle
 
Näin sitten siis muodostetaan rakenteet kilpailutusta varten. Koska kilpailuttaminen tapahtunee ennemmin tai myöhemmin, on hyvä, että nämä muutokset tehdään jo nyt. Tuottaja-liikennelaitos (muutetaankohan jossakin vaiheessa osakeyhtiöksi, Tampereen Bussiliikenteeksi? :wink: ) ehtii totutella uuteen olomuotoonsa ja rooliinsa, jolloin sen menestymisen mahdollisuudet kilpailutuksessa ovat varmasti hyvät. Kaluston osaltahan TKL saanee tulevissa kilpailuissa erinomaiset pisteet.

Paljonkohan muuten noilla uusilla varikoilla saadaan vähennettyä siirtoajon määrää ja kustannuksia? Ilmeisesti pikkurahoista ei ole kyse, koska tuollaisiin investointeihin ryhdytään.
 
Kuitenkin olisi myös ensisijaisen tärkeää, että joukkoliikenteen subventioastetta nostettaisiin jonkin verran. Samalla infrastruktuuria pitäisi tehdä joukkoliikenteelle suotuisammaksi.

Noista uusista varikoista sanoisin, että kyllä varmasti siirtoajokustannuksista tulee jonkin verran säästöä tällä kahden varikon systeemillä. Onhan kaupunki itä-länsi -suunnassa kuitenkin melkoisen pitkä...
 
Näyttää tulevan Tampereelle sama organisaatio kunnalliseen joukkoliikenteeseen kuin Turussakin on. Mallihan on suoraan Turun nykyhetkisestä tilanteesta. Reilut 11 vuotta sitten Turussa oli kaupungin liikennelaitos, joka sekä suunnitteli koko sisäisen yhteistariffiliikenteen että myös liikennöi itse noin 40 % osuutta siitä.

Sitten vuonna 1994 organisaatio jakautui tilaajaan eli joukkoliikennetoimistoon ja tuottajaan eli liikennelaitokseen. Turussa tosin tuossa vaiheessa liikennelaitokselle jäi linjaliikennettä hoitava osa ja korjaamotoiminta. Mutta myöhemmin korjaamo erotettiin liikennelaitoksesta kaupungin varikon alaisuuteen. Joten nykyisin Turun kaupungin organisaatiossa on samat kolme komponettia kuin Tampereellekin näytetään suunniteltavan. Siis Turun kaupungin joukkoliikennetoimisto, Turun liikennelaitos ja Turun kaupungin konevarikko.
 
Takaisin
Ylös