Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Liikennelaitos menossa kolmeen osaan

  1. #1
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2949

    oletus Liikennelaitos menossa kolmeen osaan

    Tänään kotiin jaetussa Paikallisliikenne 2/2005 -lehdessä on parin sivun juttu liikennelaitoksen organisaatiouudistuksesta. Tässä kuitenkin juttua referoituna:
    • TKL jakautuu kolmeen osaan: joukkoliikennetoimisto, varsinainen liikennelaitos ja korjaamoliikelaitos
    • Joukkoliikenteessä tilaaja/tuottaja -malli selkiyttää tehtäviä ja rooleja: syntyy taho joka määrittelee palvelutason ja taho, joka toteuttaa sen
    • Joukkoliikennetoimistoon siirtyisivät liikennelaitokselta joukkoliikenteen ulkoinen tiedotus ja markkinointi, liikenteen suunnittelu ja hankinta sekä tariffisuunnittelu, clearing, neuvonta ja lipputarkastus
    • Liikennelaitoksen korjaamon yhdistäminen auto- ja konekeskuksen korjaamoon, jolloin muodostuisi raskaaseen kalustoon erikoistunut korjaamoliikelaitos
    • Uudet varikot länsi- ja itäpuolelle kaupunkia
    • Tilaaja/tuottaja -malliin voitaisiin siirtyä vuoden 2006 alusta ja korjaamoliikelaitoksen perustaminen siirtyisi mittavien rakennustöiden vuoksi vuoden 2007 puolelle
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  2. #2

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    23

    oletus

    Näin sitten siis muodostetaan rakenteet kilpailutusta varten. Koska kilpailuttaminen tapahtunee ennemmin tai myöhemmin, on hyvä, että nämä muutokset tehdään jo nyt. Tuottaja-liikennelaitos (muutetaankohan jossakin vaiheessa osakeyhtiöksi, Tampereen Bussiliikenteeksi? ) ehtii totutella uuteen olomuotoonsa ja rooliinsa, jolloin sen menestymisen mahdollisuudet kilpailutuksessa ovat varmasti hyvät. Kaluston osaltahan TKL saanee tulevissa kilpailuissa erinomaiset pisteet.

    Paljonkohan muuten noilla uusilla varikoilla saadaan vähennettyä siirtoajon määrää ja kustannuksia? Ilmeisesti pikkurahoista ei ole kyse, koska tuollaisiin investointeihin ryhdytään.

  3. #3
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1657

    oletus

    Kuitenkin olisi myös ensisijaisen tärkeää, että joukkoliikenteen subventioastetta nostettaisiin jonkin verran. Samalla infrastruktuuria pitäisi tehdä joukkoliikenteelle suotuisammaksi.

    Noista uusista varikoista sanoisin, että kyllä varmasti siirtoajokustannuksista tulee jonkin verran säästöä tällä kahden varikon systeemillä. Onhan kaupunki itä-länsi -suunnassa kuitenkin melkoisen pitkä...
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  4. #4

    Liittynyt
    02.09.2005
    Viestejä
    59

    oletus

    Näyttää tulevan Tampereelle sama organisaatio kunnalliseen joukkoliikenteeseen kuin Turussakin on. Mallihan on suoraan Turun nykyhetkisestä tilanteesta. Reilut 11 vuotta sitten Turussa oli kaupungin liikennelaitos, joka sekä suunnitteli koko sisäisen yhteistariffiliikenteen että myös liikennöi itse noin 40 % osuutta siitä.

    Sitten vuonna 1994 organisaatio jakautui tilaajaan eli joukkoliikennetoimistoon ja tuottajaan eli liikennelaitokseen. Turussa tosin tuossa vaiheessa liikennelaitokselle jäi linjaliikennettä hoitava osa ja korjaamotoiminta. Mutta myöhemmin korjaamo erotettiin liikennelaitoksesta kaupungin varikon alaisuuteen. Joten nykyisin Turun kaupungin organisaatiossa on samat kolme komponettia kuin Tampereellekin näytetään suunniteltavan. Siis Turun kaupungin joukkoliikennetoimisto, Turun liikennelaitos ja Turun kaupungin konevarikko.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Matalalattiainen väliosa myös osaan vanhimmista nivelraitiovaunuista
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.06.2011, 11:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •