Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Mahtaako kenellekään tulla mieleen, että Tampereen kaupunki voisi tehdä Ylöjärven kaupungin ja Lempäälän kunnan kanssa sopimuksen, että Tampereen kaupunki tilaa liikenteen samaan tapaan kuin linjoilla 1, 7 ja 11, jotka käyvät Pirkkalan puolella? PSA ja JLL sallivat tämän, ehkä jopa ilman eri sopimusta, sillä toimialueen rajan vähäinen ylittäminen on sallittua.
Ja kenen rahoilla tämä liikenteen tilaaminen tapahtuisi? Pitäisikö tamperelaisten verorahoista rahoittaa naapurikuntien liikennettä? Kuinka paljon Lempäälä ja Ylöjärvi olisivat valmiita maksamaan tällaisesta toimenpiteestä? Veikkaan että sopimusta voitaisiin kyllä yrittää, mutta mutkia matkaan tuovat taatusti nämä rahakysymykset. Ei taitaisi Axenillekaan kelvata moinen järjestely...

Mutta jos sattuisi niin, että tällainen poikkeuslupajärjestely saataisiin yllättäen aikaiseksi, samalla liikenneluvalla tilaaja voisi helposti jatkaa linjaa 26 Höytämöön. Ko. linjan nykyisen kierrosajan puitteissakin se olisi helposti mahdollista. 50 jäisi toki silloin tynkälinjaksi, mutta kustannuket olisivat pienemmät kuin siinä tapauksessa että linja jäisi nykyiselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kenen rahoilla tämä liikenteen tilaaminen tapahtuisi? Pitäisikö tamperelaisten verorahoista rahoittaa naapurikuntien liikennettä? Kuinka paljon Lempäälä ja Ylöjärvi olisivat valmiita maksamaan tällaisesta toimenpiteestä?
Ei tietenkään tamperelaisten tarvitse rahoittaa naapurikuntien liikennettä, eikä päinvastoin. Miten YTV-alueella on ratkaistu seutulinjojen tuki ja clearing kuntia tyydyttävällä tavalla? Voisivatko vaikkapa kunnat rahoittaa omien kuntalaistensa kulkemisen, kuten tähänkin asti, kertalippujen ollessa "itsensäkannattavia".



Mutta jos sattuisi niin, että tällainen poikkeuslupajärjestely saataisiin yllättäen aikaiseksi, samalla liikenneluvalla tilaaja voisi helposti jatkaa linjaa 26 Höytämöön. Ko. linjan nykyisen kierrosajan puitteissakin se olisi helposti mahdollista. 50 jäisi toki silloin tynkälinjaksi, mutta kustannuket olisivat pienemmät kuin siinä tapauksessa että linja jäisi nykyiselleen.
Niin, ilmeisesti Siivikkala-Keskustori-liikenne jatkuu vastakin (seuraavat 5 v) LL-vetoisena. Ajattelin itsekin aluksi linjan 26 jatkamista, mutta siinä tapauksessa yhteydet Peltolammilta, Multisillasta ja Sääksjärveltä Hatanpäälle katkeavat. Ei siinä muuten mitään, mutta käsittääkseni Rantaperkiöstä kuljetaan Peltsulle kouluun bussilla. Jos Tampereen kaupunki pääsee huseeraamaan niin hyvällä säkällä saadaan linja, joka on 26:n kanssa porrastettu, jolloin joka toinen JoLi-vuoro ajaisi Multsusta Koivistonkylän ja joka toinen Hatanpään kautta keskustaan. Lisänä vielä 52, 53 ja varsinkin 71.

Höytämön liikenteen voisi jotenkin kytkeä myös Vuores-kokonaisuuteen, nythän puuhataan myös Lempäälän puoleisen Vuoreksen ja Hervannan alueiden liittämistä Tampereen kaupunkiin.
 
Ei tietenkään tamperelaisten tarvitse rahoittaa naapurikuntien liikennettä, eikä päinvastoin. Miten YTV-alueella on ratkaistu seutulinjojen tuki ja clearing kuntia tyydyttävällä tavalla? Voisivatko vaikkapa kunnat rahoittaa omien kuntalaistensa kulkemisen, kuten tähänkin asti, kertalippujen ollessa "itsensäkannattavia".

Naapurikunnilla tuskin on mitään suurta hinkua romuttaa nykyinen hyvin toimiva ja kustannustehokas joukkoliikenne. Luulisin että usko Tampereen/Tamperejohtoisen organisaation kykyyn järjestää tehokas joukkoliikenne koko seudulle ei ympäryskunnissa ole kovin vahva.
 
Naapurikunnilla tuskin on mitään suurta hinkua romuttaa nykyinen hyvin toimiva ja kustannustehokas joukkoliikenne. Luulisin että usko Tampereen/Tamperejohtoisen organisaation kykyyn järjestää tehokas joukkoliikenne koko seudulle ei ympäryskunnissa ole kovin vahva.
Jaa? Tampereen kaupunkiseudun liikennepoliittisessa ohjelmassa on kohta: "Seutuhallinnon yhteyteen muodostetaan tilaajamallin mukainen liikenneorganisaatio." Tällä tarkoitetaan oletettavasti seudullista tiltu-mallia. Oletettavasti tämä on myös kaikissa jäsenkunnissa hyväksytty. Toki Tampereen kaupungin organisaatioon sijoitettuna organisaatio ei täyttäisi tavoitetta, mutta faktuaalisesti seudullisen joukkoliikennelautakunnan alainen, mutta hallinnollisesti Tampereen kaupungin organisaatiossa toimiva joukkoliikenneyksikkö ei eroaisi varsinaisen seututoimiston tiloissa toimivasta yksiköstä juurikaan. Sijaitsevatkin naapurikiinteistöissä.
 
Lempäälän lausunto sanoi:
Liikenteen matkustuksesta 80 % tapahtuu Tampereen yhteistariffialueella, jossa asiakkaiden maksamaa hintaa on voimakkaasti tuettu.

Eli linjan 50 matkoista 80% tehdään Tampereen sisäisillä lipuilla. Onkin aika selvää, että kyseinen linja olisi kaiken kaikkiaan järkevämpää hoitaa Tampereen, Lempäälän ja Ylöjärven yhteisenä ostoliikenteenä.

Naapurikunnilla tuskin on mitään suurta hinkua romuttaa nykyinen hyvin toimiva ja kustannustehokas joukkoliikenne.

Kannattaisi nyt vain muistaa kaksi asiaa:
- Joukkoliikenteen palvelusopimusasetus EU 1370/2007 tulee Suomen lakina voimaan 3.12.2009. Tämän jälkeen nykyinen Tampereen tai Turun seutuliikenteen linjalupaliikenne, eli yrityisaloitteinen ja yhteiskunnan noin 20-30% liikevaihdosta tukema vuorokohtaisiin yksinoikeuksiin perustuva liikenne, ei ole uuden lainsäädännön mukaista. Siirtymäkauden sopimuksilla jatketaan nykyisen kaltaista liikennettä, mutta siitä puuttuu jo tuolloin merkittäviä nykyjärjestelmän elementtejä. Nykyjärjestelmää ei voi sellaisenaan jatkaa, jollei Suomi eroa EU:sta.
- Tampereen naapurikunnissa joukkoliikenteen matkamäärät ovat noin 25-40% Tampereen tasosta myös asukas- ja kaupunkirakenteeltaan samanlaisilla alueilla.

Nykyisen liikenteen tuki voi toki olla pienehkö kustannus kunnille, mutta samalla kääntöpuolena on erittäin alhainen matkustus sekä se, että suuri osa joukkoliikenteen hyödyistä jää kunnilta saamatta.
 
- Joukkoliikenteen palvelusopimusasetus EU 1370/2007 tulee Suomen lakina voimaan 3.12.2009. Tämän jälkeen nykyinen Tampereen tai Turun seutuliikenteen linjalupaliikenne, eli yrityisaloitteinen ja yhteiskunnan noin 20-30% liikevaihdosta tukema vuorokohtaisiin yksinoikeuksiin perustuva liikenne, ei ole uuden lainsäädännön mukaista. Siirtymäkauden sopimuksilla jatketaan nykyisen kaltaista liikennettä, mutta siitä puuttuu jo tuolloin merkittäviä nykyjärjestelmän elementtejä. Nykyjärjestelmää ei voi sellaisenaan jatkaa, jollei Suomi eroa EU:sta.

Lakia pitää tietysti noudattaa, mutta tulevan yhteistyön rakentamisen kannalta yksittäisen kunnan irtiotot mm. linja-autovuorokikkailujen ja valtion lupailemien seudullisten joukkoliikennemiljoonien uudelleenkohdistusten saralla eivät välttämättä johda hedelmällisimpään lopputulokseen.
 
Kuntajohtajakokous 30.10.2009 sanoi:
Päätösehdotus. Seutujohtaja Nurminen:

Kuntajohtajakokous päättää omalta osaltaan

merkitä tiedoksi saadut lausunnot ja lausuntoyhteenvedon,

merkitä tiedoksi 29.10.2009 liikennöitsijöiden kanssa käydystä neuvottelusta laaditun muistion,

hyväksyä joukkoliikenneselvityksen loppuraportin 13.10.2009,

esittää, että Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän jäsenkuntien alueelle perustetaan seudullinen joukkoliikenneviranomainen,

esittää, että seudullinen joukkoliikennelautakunta ja joukkoliikenneyksikkö organisoidaan vastuukuntamallilla Tampereen kaupungin organisaatioon 2011 alkaen,

esittää, että jäsenkunnat hyväksyvät asiaa koskevan liitteen mukaisen yhteistoimintasopimuksen,

esittää, että seuraavassa vaiheessa käynnistetään joukkoliikenteen seudullisen suunnittelun pohjaksi laadittava joukkoliikennesuunnitelmatyö,

merkitsee tiedoksi joukkoliikennelautakunnan johtosäännön luon-noksen,

todeta, että seudullisen joukkoliikenneorganisaation perustaminen on palvelujen järjestämistä koskeva periaate, mikä edellyttää valtuustotasoista päätöskäsittelyä kunnissa,

että lopullinen päätöskäsittely on kunnissa viimeistään vuoden 2010 ensimmäisessä valtuuston kokouksessa ja

että selvitysmies laatii kunnissa tehtävää käsittelyä varten yhteisen esittelytekstin.

Päätös. Päätösehdotus hyväksyttiin.

Asiakirjat, joista löytyy eri liikennöitsijöiden/tahojen mielenkiintoisia lausuntoja asiasta, löytyvät täältä:

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän Seutuhallitus
 
Viimeksi muokattu:
Mitä viimeaikaiset uutiset Tampereen seutukunnasta osoittanevat, että suunnitteilla ollut Tampere-vetoinen seutuliikenne yskähtelee todella pahasti. Ympäryskunnat eivät kauhean innostuneita olekaan siihen ajatukseen, että Tampere alkaisi hallinoida ja toteuttaa seudullista liikenettä, varsinkin kun puolueettomuus ja rahoitus asiat ovat varsin epäselviä, eikä asioita kauheasti edistä esim Tampereen pormestarin Timo.P. Niemisen visiot, että TKL alkaisi hoitaa pitempiä seutulinjoja , jotka on vuosikymmeniä olleet erinomaisesti hoidettuja niin aikatauluston sekä kaluston suhteen markkinavetoisten, yksityisten liikennöitsijöiden toimesta. Varsinkin Pirkkalaa ja Nokiaa arvelluttavat huomattavasti nykyiseen tasoon verraten kohoavat kustannukset, sekä mikä on tuleva todellinen palvelutaso.
 
Mitä viimeaikaiset uutiset Tampereen seutukunnasta osoittanevat, että suunnitteilla ollut Tampere-vetoinen seutuliikenne yskähtelee todella pahasti. Ympäryskunnat eivät kauhean innostuneita olekaan siihen ajatukseen, että Tampere alkaisi hallinoida ja toteuttaa seudullista liikenettä, varsinkin kun puolueettomuus ja rahoitus asiat ovat varsin epäselviä, eikä asioita kauheasti edistä esim Tampereen pormestarin Timo.P. Niemisen visiot, että TKL alkaisi hoitaa pitempiä seutulinjoja , jotka on vuosikymmeniä olleet erinomaisesti hoidettuja niin aikatauluston sekä kaluston suhteen markkinavetoisten, yksityisten liikennöitsijöiden toimesta. Varsinkin Pirkkalaa ja Nokiaa arvelluttavat huomattavasti nykyiseen tasoon verraten kohoavat kustannukset, sekä mikä on tuleva todellinen palvelutaso.

Puh, pah! Tilanne viranomaisen suhteen:

Koodi:
Kangasala   KH 22.2., KV 8.3.#
Lempäälä    KV 24.2.#
Nokia       KH  1.3.#
Orivesi     KV 15.2.
Pirkkala    KV 15.2.
Tampere     KV 24.2.
Vesilahti   KV 22.2.
Ylöjärvi    KV 18.2.

Ponsi Tre/Ylöjärvi: 

- markkinaehtoisen liikenteen toimintaedellytykset kaupunkiseudulla tulee turvata
- lautakunnan tulee itse nimetä esittelijänsä joukkoliikenneyksiköstä
Eli viranomainen on lukkoonlyöty ainakin Orivedellä, Pirkkalassa, Tampereella, Vesilahdella ja Ylöjärvellä. Tampereen ja Ylöjärven kaupungit ovat edellyttäneet edellämainitulla tavalla "markkinaehtoisen liikenteen edellytysten turvaamisen", ottamatta tarkemmin kantaa, mitä se pitää sisällään ja sinänsä ihan järkevän vaatimuksen nimetä itse esittelijänsä (ilman että kukaan muu sitä päättää).

Kangasalla KV käsittelee ehdotusta ensi maanantaina, Lempäälässä ehdotus käsiteltiin 24.2., mutta pöytäkirjaa ei ole tullut vielä nettiin (tuskinpa mitään maatamullistavaa, kun ei ole otsikoitu missään LVS:ssä tai Aamulehdessä), Nokialla ollaan jälkijättöisesti vasta nyt maanantaina 1.3. viety asia kaupunginhallitukseen, mutta pöytäkirjaa ei ollut vielä netissä. Luultavasti sielläkin nuijittu asia valtuuston käsiteltäväksi, kun NU ei ole uutisoinut muutakaan.

Mitä tulee TKL:ään, en näe mitään syytä, miksi se ei voisi hankkia seutuliikennekelpoista kalustoa. Isäntäkuntamallissa TKL lienee vielä tulkittavissa "viranomaisen sisäiseksi operaattoriksi", joka ei saa osallistua kilpailutuksiin, jos siltä tilataan suoraan liikennettä (PSA:n järjettömin klausuuli IMHO). TKL saattaa tulevaisuudessa olla väline, jolta kysytään tarjous, sitten kilpailutetaan liikennepaketti ja jos kilpailutuksen jälkeen yksityinen tarjoaa kokonaisuudessaan edullisemmin, hylätään TKL:n erillistarjous.
 
Puh, pah! Tilanne viranomaisen suhteen:

Koodi:
Kangasala   KH 22.2., KV 8.3.#
Lempäälä    KV 24.2.#
Nokia       KH  1.3.#
Orivesi     KV 15.2.
Pirkkala    KV 15.2.
Tampere     KV 24.2.
Vesilahti   KV 22.2.
Ylöjärvi    KV 18.2.

Ponsi Tre/Ylöjärvi: 

- markkinaehtoisen liikenteen toimintaedellytykset kaupunkiseudulla tulee turvata
- lautakunnan tulee itse nimetä esittelijänsä joukkoliikenneyksiköstä
Eli viranomainen on lukkoonlyöty ainakin Orivedellä, Pirkkalassa, Tampereella, Vesilahdella ja Ylöjärvellä. Tampereen ja Ylöjärven kaupungit ovat edellyttäneet edellämainitulla tavalla "markkinaehtoisen liikenteen edellytysten turvaamisen", ottamatta tarkemmin kantaa, mitä se pitää sisällään ja sinänsä ihan järkevän vaatimuksen nimetä itse esittelijänsä (ilman että kukaan muu sitä päättää).

Kangasalla KV käsittelee ehdotusta ensi maanantaina, Lempäälässä ehdotus käsiteltiin 24.2., mutta pöytäkirjaa ei ole tullut vielä nettiin (tuskinpa mitään maatamullistavaa, kun ei ole otsikoitu missään LVS:ssä tai Aamulehdessä), Nokialla ollaan jälkijättöisesti vasta nyt maanantaina 1.3. viety asia kaupunginhallitukseen, mutta pöytäkirjaa ei ollut vielä netissä. Luultavasti sielläkin nuijittu asia valtuuston käsiteltäväksi, kun NU ei ole uutisoinut muutakaan.

Mitä tulee TKL:ään, en näe mitään syytä, miksi se ei voisi hankkia seutuliikennekelpoista kalustoa. Isäntäkuntamallissa TKL lienee vielä tulkittavissa "viranomaisen sisäiseksi operaattoriksi", joka ei saa osallistua kilpailutuksiin, jos siltä tilataan suoraan liikennettä (PSA:n järjettömin klausuuli IMHO). TKL saattaa tulevaisuudessa olla väline, jolta kysytään tarjous, sitten kilpailutetaan liikennepaketti ja jos kilpailutuksen jälkeen yksityinen tarjoaa kokonaisuudessaan edullisemmin, hylätään TKL:n erillistarjous.

Taitaa olla kaikissa kunnissa ehdotukset menneet nyt läpi ja asia etenee hyvällä vauhdilla.

Matkahuollon Tampereen seutuliikenteen reittioppaassa on Hermiasta saatu tehtyä kaupunginosa. Seuraavaksi oppaaseen voisikin sitten tulla kaupunginosat: Technopolis Finnmedi, Technopolis Yliopistonrinne ja Tulli Business Park.

Uskomatonta söhellystä... :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Matkahuollon Tampereen seutuliikenteen reittioppaassa on Hermiasta saatu tehtyä kaupunginosa. Seuraavaksi oppaaseen voisikin sitten tulla kaupunginosat: Technopolis Finnmedi, Technopolis Yliopistonrinne ja Tulli Business Park.

Uskomatonta söhellystä... :lol:
Onhan se Tampereen joukkoliikenteen reittioppaassakin ;) Mutta ilmeisesti Logica on näin päättänyt, että Etelä-Hervanta tunnetaan Hermiana. Ja ilmeisesti monessa muussakin palvelussa, jossa on tämä Logican kartta käytössä...
 

Liitetiedostot

  • repa.jpg
    repa.jpg
    130.8 KB · Lukukerrat: 111
Viimeksi muokattu:
Onhan se Tampereen joukkoliikenteen reittioppaassakin ;) Mutta ilmeisesti Logica on näin päättänyt, että Etelä-Hervanta tunnetaan Hermiana. Ja ilmeisesti monessa muussakin palvelussa, jossa on tämä Logican kartta käytössä...

No niimpäs olikin...joissakin Hervannan (Tampereen) kartoissa olisi kyllä muutenkin päivittämisen tarvetta kovan rakennustahdin vuoksi. Muutaman kerran on tullut nähtyä, kun navigaattoriin sokeasti luottava kuski on paukannut ruusupuskan läpi Insinöörinkadulle, yrittänyt ajaa talon seinästä/aidasta läpi tai koittanut ajaa autolla Olympiapuiston läpi... :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös