Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2009

JOUKKOLIIKENTEEN TARJOUSKILPAILU 1/2009

Yla 8.9.2009 esityslista sanoi:
Joukkoliikenneinsinööri Juha-Pekka Häyrynen 1.9.2009:

”Joukkoliikenteen ensimmäinen, kahden linjan kilpailutuskierros järjestettiin syksyllä 2007. Vuonna 2008 kilpailutettiin yhteensä neljän linjan liikennöinti. Talvikaudella 2009-2010 kilpailutetun liikenteen määrä tuotetuista linjakilometreistä on 11,9 % ja liikenteeseen sitoutuvalla automäärällä mitattuna 12,7 %.

Joukkoliikenneyksikkö on valmistellut joukkoliikenteen tarjouskilpailukierrosta 1/2009. Kilpailutettava liikenne alkaa talviaikataulukauden 2010-2011 alusta, eli 16.8.2010.

Valmistelussa on ollut lähtökohtana aiempia kilpailutuskierroksia suuremman kokonaisuuden kilpailuttaminen yhtäaikaisesti. Tarjouskilpailuasiakirjat pidetään pääpiirteissään edellisten kilpailutuskierrosten kaltaisina. Kilpailukohteiksi on pyritty valitsemaan sellaisia linjoja, joiden reittiin ja palvelutarjontaan ei ole näköpiirissä suuria muutostarpeita kilpailutettavan sopimuskauden aikana. Lisäksi otetaan huomioon käytettävään liikennöintikalustoon liittyvät näkökulmat.

Näistä lähtökohdista joukkoliikenneyksikkö on valmistellut seuraavien linjojen kilpailuttamista:

17, Pyynikintori – Vehmainen
20, Keskustori – Hermia – Hikivuori
22, Pyynikintori – Annala

Liikenteeseen sitoutuvien linja-autojen määrä on yhteensä 16 telilinja-autoa jakautuen linjoittain seuraavasti: linja 17, 4 autoa; linja 20, 4 autoa; linja 22, 8 autoa.

Kilpailutuksen yhteydessä linjan 22 kesäaikataulukauden palvelutasoa parannetaan. Vuorotarjontaa lisätään siten, että linjan vuoroväli on kesäarkisin suurimman kysynnän aikaan 15 minuuttia nykyisen 20 minuutin sijaan.

Linjojen 17, 20 ja 22 kilpailutuksen jälkeen talvikaudella 2010-2011 kilpailutetun liikenteen määrä tuotetuista linjakilometreistä on 23,8 % ja liikenteeseen sitoutuvien autojen määrällä laskettuna 23,9 %.”

Päätösehdotus. Joukkoliikennepäällikkö Periviita:

Yhdyskuntalautakunta päättää,

järjestää avoimen tarjouskilpailun linjojen 17, 20 ja 22 liikennöinnistä talvikaudesta 2010-2011 alkaen ja

nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa linjalla 22 siten että kilpailutetussa liikenteessä linjan vuoroväli on kesäarkisin suurimman kysynnän aikaan 15 minuuttia.



Ilmoitus Juha-Pekka Häyrynen/joli

Lisätietoja hallintokoordinaattori Ilpo Pyymäki puh. 040 538 6395
etunimi.sukunimi@tampere.fi
 
Viimeksi muokattu:
Vai sellaista... Näemmä sitten ens kesänä poistoon lähtee paljon niveliä - eli loput omnicityt ja vanhimmat uukkarit ainakin. Näiden lisäksi tietenkin myös -95 vuoden telit, ehkä kuitenkin kolmea korjattua Carrus-korista yksilöä lukuunottamatta. Tästä voinee päätellä, että nivelautoliikenne päättyy Tampereella kokonaan viimeistään touko/kesäkuun vahteessa 2011.

Linjan 22 kilpailutusta hieman ounastelin, mutta en 17:n ja 20:n. Tällä kilpailukierroksella Veolia lienee suurin voittajasuosikki. Sillä kun olisi tarjota ainakin olemassaoleva kalustoa pk-seudulta vara-autoiksi. Mutta tarjoaako se myös 22:n osapäiväautot nykyisin Helsingin seudulla käytössä olevan kaluston joukosta - tämä riippuu tietysti siitä mitä vaaditaan... Paunu ja Länskä voivat toki haastaa Veolian. Paunun olisi hankittava voittaessaan ensimmäiset teliautonsa, asia jonka suhteen yhtiössä ollaan oltu vastahakoisia. Varikollakaan ei oikein ylimääräistä tilaa ole. Länskä taas on pienoinen arvoitus. Sen pitäisi hankkia kaikki autot uutena, myös vara-kalusto, joten tässä suhteessa Veolialla on edelleen pienoinen etumatka haastajiinsa...
 
Vai sellaista... Paunu ja Länskä voivat toki haastaa Veolian. Paunun olisi hankittava voittaessaan ensimmäiset teliautonsa, asia jonka suhteen yhtiössä ollaan oltu vastahakoisia. Varikollakaan ei oikein ylimääräistä tilaa ole. .
No onhan siinä aidan takana tilaa, jota voidaan varmasti vuokrata. Aluehan on muuten alunperin ollut Paunun hallinnassa ja TKL:n nykyisen korjaamohallin runko on Paunun traktoritehtaan peruja, Takra merkkisiä koneita siellä tehtiin..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tulikin mieleeni, että täälläkin esitettiin joskus reittimuutoksia linjoille 6 ja 20. Ilmeisestikään näitä ei nyt olla toteuttamassa lainkaan, kun 20 menee kilpailuun...? Toisaalta sama automäärähän tällä linjalla olisi jos reitti joskus muutettaisiin ehdotetun kaltaiseksi. Mutta esityslista antaa kuitenkin vinkkiä siihen suuntaan ettei mitään muutoksia olisi tulossa 20:lle.
 
Vai sellaista... Näemmä sitten ens kesänä poistoon lähtee paljon niveliä - eli loput omnicityt ja vanhimmat uukkarit ainakin. Näiden lisäksi tietenkin myös -95 vuoden telit, ehkä kuitenkin kolmea korjattua Carrus-korista yksilöä lukuunottamatta. Tästä voinee päätellä, että nivelautoliikenne päättyy Tampereella kokonaan viimeistään touko/kesäkuun vahteessa 2011.

Linjan 22 kilpailutusta hieman ounastelin, mutta en 17:n ja 20:n. Tällä kilpailukierroksella Veolia lienee suurin voittajasuosikki. Sillä kun olisi tarjota ainakin olemassaoleva kalustoa pk-seudulta vara-autoiksi...

Jos tässä kilpailutuksessa sallitaan yhdistelmätarjoukset, luulen että myös Concordia tulee tällä kertaa osallistumaan tarjouskilpailuun.



Mutta tarjoaako se myös 22:n osapäiväautot nykyisin Helsingin seudulla käytössä olevan kaluston joukosta - tämä riippuu tietysti siitä mitä vaaditaan...

Vaatimuksethan ovat vain minimivaatimuksia kaluston ominaisuuksille. Esimerkiksi Linjan 15 kilpailutuksen yhteydessä Paunun tarjouksen vuosihinta (1 132 882,39€/vuosi) oli 2. halvin Veolian ollessa hieman halvempi (1 123 453,88€/vuosi). Vertailussa Paunu saikin 89,7468062 hintapistettä ja Veolia täydet 90,5.

Mutta koska Veolia sai kalustostaan pisteitä keskimäärin 6,42 ja Paunu taas 8,75, kokonaispistemääräksi muodostui Veolialle 98,4968062 ja Paunulle 96,91666667, ja tästä johtuen Paunu veikin voiton 2. halvimmalla tarjouksellaan.

Sivuhuomiona tähän voisikin lisätä, että Paunun sinivalkoinen kalusto onkin Tampereen joukkoliikenteen parhaimmistoa ulkonäöltään ja varustukseltaan, ja Paunu saisi meikäläisen puolesta jatkossakin voittaa tarjouskilpailut.



Paunu ja Länskä voivat toki haastaa Veolian. Paunun olisi hankittava voittaessaan ensimmäiset teliautonsa, asia jonka suhteen yhtiössä ollaan oltu vastahakoisia. Varikollakaan ei oikein ylimääräistä tilaa ole. Länskä taas on pienoinen arvoitus. Sen pitäisi hankkia kaikki autot uutena, myös vara-kalusto, joten tässä suhteessa Veolialla on edelleen pienoinen etumatka haastajiinsa...

Uskon, että Paunun kannattaa siirtää kaikki huomionsa kilpailutettuun liikenteeseen ja jatkossakin lähteä tarjoamaan kaikkiin tarjouskilpailuihin tuolla samantasoisella kalustolla ja kilpailukykyisillä hinnoilla (tosin telimallisilla tähän tulevaan kilpailuun), koska tulevaisuudessa nämäkin linjaliikennelupalinjat, joita Paunu ajaa tulevat kilpailutettaviksi.



Tulikin mieleeni, että täälläkin esitettiin joskus reittimuutoksia linjoille 6 ja 20. Ilmeisestikään näitä ei nyt olla toteuttamassa lainkaan, kun 20 menee kilpailuun...? Toisaalta sama automäärähän tällä linjalla olisi jos reitti joskus muutettaisiin ehdotetun kaltaiseksi. Mutta esityslista antaa kuitenkin vinkkiä siihen suuntaan ettei mitään muutoksia olisi tulossa 20:lle...

Pientä (olikohan 5-10% linjan pituudesta) reittimuutostahan voidaan sopimuksen mukaan tehdä, vaikka linja on kilpailutettukin.



No onhan siinä aidan takana tilaa, jota voidaan varmasti vuokrata. Aluehan on muuten alunperin ollut Paunun hallinnassa ja TKL:n nykyisen korjaamohallin runko on Paunun traktoritehtaan peruja, Takra merkkisiä koneita siellä tehtiin..

Eikös tuo korjaamohalli muuten kuulukin nykyään Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen Auto- ja Konekeskukselle. Siellähän huolletaan kaupungin muutakin raskasta kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä kilpailukierroksella Veolia lienee suurin voittajasuosikki. Sillä kun olisi tarjota ainakin olemassaoleva kalustoa pk-seudulta vara-autoiksi. Mutta tarjoaako se myös 22:n osapäiväautot nykyisin Helsingin seudulla käytössä olevan kaluston joukosta - tämä riippuu tietysti siitä mitä vaaditaan...

Tässä kohtaa ei tarvitse edes olla mikään suuri selvinnäkijä, sillä ensi vuonna Espoossa on katkolla on Espoonlahden suurpaketti (30 autoa muistaakseni?). Vaikka Veolia voittaisi sen, vapautuu sopimuksesta siitä huolimatta esim. VT #201:n sisarautoja, jotka taas sopivat todennäköisesti erinomaisesti linjan 22 osapäiväautojen tarjoamiseen. Sama juttu linjoilla 17 ja 20. Veolialla on siis vahva kalustoetu, koska se pystyy tarjoamaan järkevää kalustoa osapäiväautoiksi.

Paunu ja Länskä voivat toki haastaa Veolian.

Länsilinjat ei ole ainoa, joka joutuisi hankkimaan autonsa uutena, koska Paunullakaan ei ole yhtään sen enempää sopivaa kalustoa vapaana. Mitä taas osapäiväautoihin tulee, niin molemmat voivat halutessaan ostaa pk-seudulta muilta yrityksiltä vapautuvia autoja. En kuitenkaan itse henk.koht. oikein usko, että Masi lämpenisi käytettyjen YTV/HKL-liikenteen autojen ostoon, vaikka Laatikoita tuli silloin aikoinaan paljon "pulavuosina." Muutenkin saa paljon muuttua, jotta Paunun johtoporras mieltäisi 3-akseliset autot sopiviksi yhtiönsä strategiassa. Mutta voihan olla, että järki voittaa? Siitä huolimatta Veolia on vahvemmassa asemassa sopivan käytetyn kaluston saatavuuden vuoksi.

Mitä taas Länsilinjoihin tulee, niin en linjan 7 kilpailutuksen perusteella oikein usko, että yhtiön resurssit riittävät tällä erää isojen telikohteiden voittamiseen. Se kuitenkin vaatisi 3-akselisia autoja, jotka ovat kalliimpia kuin 2-akseliset. Jos jo yksi Volvo vaihtui Irisbusiin, niin miten lie sitten kun pitäisi saada luotolla hankittua isompi satsi uusia 3-akselisia.
 
Tässä kohtaa ei tarvitse edes olla mikään suuri selvinnäkijä, sillä ensi vuonna Espoossa on katkolla on Espoonlahden suurpaketti (30 autoa muistaakseni?). Vaikka Veolia voittaisi sen, vapautuu sopimuksesta siitä huolimatta esim. VT #201:n sisarautoja, jotka taas sopivat todennäköisesti erinomaisesti linjan 22 osapäiväautojen tarjoamiseen. Sama juttu linjoilla 17 ja 20. Veolialla on siis vahva kalustoetu, koska se pystyy tarjoamaan järkevää kalustoa osapäiväautoiksi...

VT #201 on huono kohde verrata mihinkään, koska se on vara-auto, ja vara-autoista ei saa minkäänlaisia kalustopisteitä. Niistä saa ainoastaan sakkoja, jos ne eivät täytä tiettyjä vaatimuksia.

Jos vastaavanlaisia tarjottaisiin osapäiväautoiksi, siitä huolimatta että ne täyttäisivät minimivaatimukset, niistä saisi kalustopisteitä ainoastaan n. 1,75/auto (+ mahdolliset lisäpenkit), kun taas EEV-päästöluokan autosta jäähdytysilmastoinnilla saisi pisteitä n. 8,75/auto (+ mahdolliset lisäpenkit). Koska maksimi kalustopisteet koko kaluston keskiarvolle on 9,50, voittaakseen tällaisella kalustolla, hinta pitäisi tiputtaa niin alhaiseksi että voisi mennä tappiolliseksi.

Tätä samaahan Veolia yritti juuri viimeksi linjan 15 kanssa, mutta Paunun tarjoama uusi kalusto vei voiton hieman kalliimmasta hinnasta huolimatta.



Länsilinjat ei ole ainoa, joka joutuisi hankkimaan autonsa uutena, koska Paunullakaan ei ole yhtään sen enempää sopivaa kalustoa vapaana. Mitä taas osapäiväautoihin tulee, niin molemmat voivat halutessaan ostaa pk-seudulta muilta yrityksiltä vapautuvia autoja. En kuitenkaan itse henk.koht. oikein usko, että Masi lämpenisi käytettyjen YTV/HKL-liikenteen autojen ostoon, vaikka Laatikoita tuli silloin aikoinaan paljon "pulavuosina."...

En usko, että käytetyllä kalustolla tullaan voittamaan jatkossakaan, koska joukkoliikenneyksikköhän on painottanut sitä että pisteytystapa yritetään saada sellaiseksi, että muulla kuin uudella kalustolla on lähes mahdotonta voittaa.



Muutenkin saa paljon muuttua, jotta Paunun johtoporras mieltäisi 3-akseliset autot sopiviksi yhtiönsä strategiassa. Mutta voihan olla, että järki voittaa? Siitä huolimatta Veolia on vahvemmassa asemassa sopivan käytetyn kaluston saatavuuden vuoksi...

Eiköhän Paunun johtoporras ymmärrä myös sen, että jos eivät osaa sopeutua muuttuvaan maailmaan, voi olla ettei Paunulla ole kohta enää yhtään linjaa ajettavana kun ne kaikki tullaan jossain vaiheessa kilpailuttamaan, eivätkä ole enää minkään tietyn yhtiön "omia" vanhan poistuvan linjaliikennelupamallin tapaan.



Mitä taas Länsilinjoihin tulee, niin en linjan 7 kilpailutuksen perusteella oikein usko, että yhtiön resurssit riittävät tällä erää isojen telikohteiden voittamiseen. Se kuitenkin vaatisi 3-akselisia autoja, jotka ovat kalliimpia kuin 2-akseliset. Jos jo yksi Volvo vaihtui Irisbusiin, niin miten lie sitten kun pitäisi saada luotolla hankittua isompi satsi uusia 3-akselisia...

Luulisi, että autot saisi hankittua leasingilla, koska liikennöintikorvaustulot ovat turvattu 5-8v sopimuskauden ajaksi. Luulisi siinä ajassa saavan autot maksettua.

Tosin Länsilinjojen taloustilanne voi olla kuitenkin esteenä näin isolle hankinnalle. Nuo linjan 2 autot kun ei ole lähelläkään Paunun tasoa varustukseltaan/viimeistelyltään ja jostain kumman syystä autoon #16 vaihdettiin heti sen saavuttua vanhat renkaat taakse vanhoine vanteineen (ainakin siltä ne näyttää) ilmeisesti siksi, että uusia saadaan säästeltyä vielä hetken aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että autot saisi hankittua leasingilla, koska liikennöintikorvaustulot ovat turvattu 5-8v sopimuskauden ajaksi. Luulisi siinä ajassa saavan autot maksettua.

Tosin Länsilinjojen taloustilanne voi olla kuitenkin esteenä näin isolle hankinnalle. Nuo linjan 2 autot kun ei ole lähelläkään Paunun tasoa varustukseltaan/viimeistelyltään ja jostain kumman syystä autoon #16 vaihdettiin heti sen saavuttua vanhat renkaat taakse vanhoine vanteineen (ainakin siltä ne näyttää) ilmeisesti siksi, että uusia saadaan säästeltyä vielä hetken aikaa.

Millä tavalla nämä Länsilinjain linjalle 2 hankkimat kaksi Volvoa poikkeaa Paunun linjalle 15 hankkimista? Penkit saattavat matkustamossa olla eri mallia, mutta eikö varustelu muutoin ole aika lailla yhteneväinen? Yhden eroavaisuuden olen ollut havaitsevinani: Länsilinjain autoissa taitaa olla ulkopuolellakin ovien hätävapautusventtiilit, joita Paunun autoissa ei ole.
 
En usko, että käytetyllä kalustolla tullaan voittamaan jatkossakaan, koska joukkoliikenneyksikköhän on painottanut sitä että pisteytystapa yritetään saada sellaiseksi, että muulla kuin uudella kalustolla on lähes mahdotonta voittaa.

Ja tämähän on erittäin ympäristöystävällinen tapa toimia, kuten jokainen ajatteleva ihminen huomaa kun miettii asiaa. Not.

Eiköhän Paunun johtoporras ymmärrä myös sen, että jos eivät osaa sopeutua muuttuvaan maailmaan, voi olla ettei Paunulla ole kohta enää yhtään linjaa ajettavana kun ne kaikki tullaan jossain vaiheessa kilpailuttamaan, eivätkä ole enää minkään tietyn yhtiön "omia" vanhan poistuvan linjaliikennelupamallin tapaan.

Yhtiöiden ja asiakkaidenhan onneksi tuo asia ei edelleenkään ole läheskään näin "varmaa tietoa" kuin tässä esitettään. Toivotaan järjen voittavan ja vanhan järjestelmän pysyvän olemassa ainakin tässä muodossa ja osassa.
 
Ja tämähän on erittäin ympäristöystävällinen tapa toimia, kuten jokainen ajatteleva ihminen huomaa kun miettii asiaa. Not...

Poistuvaa kalustoa voidaan aivan hyvin myydä muille liikennöitsijöille tai muihin maihin vielä vanhemman kaluston korvaamiseen. Jos tämä ei ole ympäristöystävällistä, niin mikä sitten.



Yhtiöiden ja asiakkaidenhan onneksi tuo asia ei edelleenkään ole läheskään näin "varmaa tietoa" kuin tässä esitettään. Toivotaan järjen voittavan ja vanhan järjestelmän pysyvän olemassa ainakin tässä muodossa ja osassa...

No sehän onkin todellinen onni, että kaupunkien rajat ylittääkseen pitää ostaa joko seutulippu tai maksaa jollain muulla tapaa kuin yhdellä Tampereen joukkoliikenteen matkakortilla. Vaikka siis matkustaisi aivan rajan tuntumasta toisen kaupungin puolelle.

Vanha järjestelmä hyödyttää vain ja ainoastaan bussiyhtiöitä, ja jokainen järkevään ajatteluun pystyvä ymmärtää tämän täysin. Toivottavasti myös Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, jolla on päätöksenteossa ratkaiseva asema niiden kaupunkien ja kuntien osalta, jotka tähän kuntayhtymään kuuluvat.

Siitähän on jo selvityksiäkin olemassa, että nykyisillä rahasummilla Tampereen kaupunkiseudulla saataisiin Tilaaja-Tuottaja mallisessa kilpailutetussa liikenteessä paljon enemmän linjoja ja vuoroja.

Minkään bussiyrityksen ei pidä yksinoikeudella olla päättävässä asemassa sen suhteen, mikälaista palvelutasoa tarvitaan ja minkälaisia reittejä ajetaan.

Pika-/vakiovuoroliikenteessä taas vapaan kilpailun johdosta alkaisi asiakkaan vaatimuksilla olemaan jotain merkitystä, kun kilpaileva bussiyhtiö ostaisi vaikkapa 30 uutta pika-/vakiovuorobussia ja alkaisi ajaa niillä esimerkiksi Luopioisten Linjan ja Länsilinjojen reittejä itse määrittelemillään hinnoilla. Tämän jälkeen tuskin kukaan astuisi jalallaankaan niihin rotiskoihin, joita kyseisillä linjoilla tällä hetkellä liikennöi.

Tässähän on periaatteessa auki vain enää se seikka, mistä seuraavista tahoista tehdään palveluiden tilaaja (Tampereen joukkoliikenteestä, perustettavasta Tampereen Seudun Liikenne -kuntayhtymästä vai vuoden 2009-2010 vaihteessa lääninhallitukset korvaavasta Aluehallintovirastosta).
 
Viimeksi muokattu:
Poistuvaa kalustoa voidaan aivan hyvin myydä muille liikennöitsijöille tai muihin maihin vielä vanhemman kaluston korvaamiseen. Jos tämä ei ole ympäristöystävällistä, niin mikä sitten.

Ja kun yleinen kanta täällä näkee tuon ainoana oikeana tienä, niin mihin ne autot oikeasti tämän jälkeen siirretään, jos Suomessa kaikkialla täytyy aina olla muutaman vuoden välein uusi kalusto? Puhumattakaan paljonko se nostaa tämän järjestelmän hintaa kaluston jatkuvan uusimisen muodossa. Ulkomaille voidaan autokalustoa viedä aika paljon, mutta ei sekään voi olla ainoa ratkaisu tähän ongelmaan. On hyvä muistaa, että uutuus ei ole, ei voi olla eikä saa olla itseisarvo.

Ja loppuosaa en edes quotaa. Ei esitetä laskelmia tämän tilaaja-tuottaja mallin todellisista kustannuksista, ja vastakkaiset kannat kuitataan vain nykyisen järjestelmän kannattajien propagandana. Tiedän tiltu-mallin masinoijien kannat sen verran hyvin, että tätä keskustelua ei ole mieltä jatkaa edellämainituista syistä.

Suomen joukkoliikenteen tulevaisuuden kannalta toivon syvästi, että mikään eisttämistäsi näkemyksistä ei toteudu. Viiden vuoden kuluttua olemme varmasti paljon viisaampia, onko valittu oikein vai väärin.
 
Tässähän on periaatteessa auki vain enää se seikka, mistä seuraavista tahoista tehdään palveluiden tilaaja (Tampereen joukkoliikenteestä, perustettavasta Tampereen Seudun Liikenne -kuntayhtymästä vai vuoden 2009-2010 vaihteessa lääninhallitukset korvaavasta Aluehallintovirastosta).
Lisäksi on vaihtoehtona joukkoliikenneviranomaisen sijoittuminen Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymään. Erillinen liikennekuntayhtymä saattaa yhtä hyvin olla nimeltään "Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennekuntayhtymä", kaikkea sentään ei tarvitse Stadista apinoida, vaikka toki TSL onkin näppärä lyhenne ja koko nimikin varsin ytimekäs.

Niin, ja AVI:in ei liikennelupatoimintaa siirretä, vaan ne tulevat Pirkanmaan ELY:yn. Olen sivarissa Pirkanmaan ympäristökeskuksessa, ja vuodenvaihteen jälkeen siis saman katon alla Pirkanmaan alueen liikennelupavirkamiesten kanssa. :cool:
 
Vai sellaista... Näemmä sitten ens kesänä poistoon lähtee paljon niveliä - eli loput omnicityt ja vanhimmat uukkarit ainakin. Näiden lisäksi tietenkin myös -95 vuoden telit, ehkä kuitenkin kolmea korjattua Carrus-korista yksilöä lukuunottamatta. Tästä voinee päätellä, että nivelautoliikenne päättyy Tampereella kokonaan viimeistään touko/kesäkuun vahteessa 2011.

Kuulin juttua yhdeltä Tampereen joukkoliikennetoimiston työntekijältä, että nuo peruskorjatut vm. -95 Carrusit luokitellaan nykyään 5v. Elikä niillä saisi ajaa kevääseen 2019 ja 24v vanhoiksi. Onko tämä totta?
 
Kuulin juttua yhdeltä Tampereen joukkoliikennetoimiston työntekijältä, että nuo peruskorjatut vm. -95 Carrusit luokitellaan nykyään 5v. Elikä niillä saisi ajaa kevääseen 2019 ja 24v vanhoiksi. Onko tämä totta?

Kuulostaa aika hurjalta, jos pitää paikkansa. Kerrassaan mielenkiintoinen homma, jos 14 vuotta vanha, lähes loppuun ajettu katiska muuttuu maalilla ja uudella penkkikankaalla viisivuotiaaksi... Kannattaako tällä menolla pian enää uusia autoja hankkia ollenkaan?
 
Takaisin
Ylös