Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2009

Kuulin juttua yhdeltä Tampereen joukkoliikennetoimiston työntekijältä, että nuo peruskorjatut vm. -95 Carrusit luokitellaan nykyään 5v. Elikä niillä saisi ajaa kevääseen 2019 ja 24v vanhoiksi. Onko tämä totta?

Ei kyllä voi pitää paikkaansa, koska tuotantosopimuksen tai jonkun muun sopimuksen jossain liitteessä taisi olla, että peruskorjaus ei alenna kaluston ikää yhtään ja täydellinen uudelleenkorituskin alentaisi vain joillakin vuosilla.

Tuotantosopimuksen mukaan ilman erikseen myönnettävää lupaa yli 13 vuotiasta kalustoa saa käyttää ainoastaan vara-autona ja yli 15 vuotiaita ei saa käyttää ollenkaan. Jos tarkoitettiinkin että ne Carrukset luokitellaan nyt 5v todellista ikäänsä nuoremmiksi, mikä sekin olisi jo ihmeellistä.

Tuotantosopimuksessa myös käytettävän kaluston päästövaatimukset (kuinka monta kappaletta mitäkin päästöluokkaa saa olla) tiukkenevat vuosittain, eli uusien autojen hankkimisesta ei päästä yli eikä ympäri.

Eiköhän tuon peruskorjauksen tarkoituksena vain ollut saada niistä enemmän rahaa myytäessä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuon peruskorjauksen tarkoituksena vain ollut saada niistä enemmän rahaa myytäessä pois.

Saanen esittää epäilyn, mahtaako tuo remontti myyntitilanteessa edes villeimmissä päiväunissa "maksaa itseään takaisin"... Kuulostaisi tuokin sangen mielipuolen toiminnalta, että "remontoidaan auto myyntikuntoon" tuossa laajuudessa. Katsastuskelpoiseksi fiksaaminen nyt olisi ymmärrettävää, onhan vaikkapa vuodeksi eteenpäin leimattu auto huomattavan paljon helpompi myytävä, kuin sellainen, joka pitäisi ostajan katsastaa kuukauden kuluessa kaupanteosta.
 
Ihmettelen hiukan periaatetta, että kaikki autot niin pitkistä kokapäivävuoroista kuin muutamaan ruuhkasivun ajavista pitäisi olla uusia. Esim. jos Veolia tarjoaa ruuhka-autoiksi sopimuskauden tai kaksi vanhoja autoja pääkaupunkiseudulta, kuulostaa se järkevältä ja ekologiselta. Ajatus siitä, että liikennöitsijä hankkii joka sopimukseen kaikkiin vuoroihin uudet autot, on sekä outoa, että kallista. Miksi hankkia turhaan uusia autoja ruuhkaan, kun se nostaa tarjouksen hintaa sekä vaikuttaa siten koko joukkoliikenteen järjestämisen kustannuksiin?

Se, että muutaman vuoden ikäiset "vahat" autot myydään "jollekin toiselle" tai "muualle", koska uudet autot ovat parempaa joukkoliikennettä tuntuu käsittämättömältä. Varsinkin kun jossain päin maata jyrätään vuoden 1974 Scania BF 110 / Kutter 8 -rouskuilla tai muilla "museobusseilla" arkipäiväistä liikennettä.
 
Ihmettelen hiukan periaatetta, että kaikki autot niin pitkistä kokapäivävuoroista kuin muutamaan ruuhkasivun ajavista pitäisi olla uusia. Esim. jos Veolia tarjoaa ruuhka-autoiksi sopimuskauden tai kaksi vanhoja autoja pääkaupunkiseudulta, kuulostaa se järkevältä ja ekologiselta. Ajatus siitä, että liikennöitsijä hankkii joka sopimukseen kaikkiin vuoroihin uudet autot, on sekä outoa, että kallista. Miksi hankkia turhaan uusia autoja ruuhkaan, kun se nostaa tarjouksen hintaa sekä vaikuttaa siten koko joukkoliikenteen järjestämisen kustannuksiin?

Se, että muutaman vuoden ikäiset "vahat" autot myydään "jollekin toiselle" tai "muualle", koska uudet autot ovat parempaa joukkoliikennettä tuntuu käsittämättömältä. Varsinkin kun jossain päin maata jyrätään vuoden 1974 Scania BF 110 / Kutter 8 -rouskuilla tai muilla "museobusseilla" arkipäiväistä liikennettä.

Kilpailuttamattomilla linjoilla TKL:n liikennöintikorvaukset taitaa olla tällä hetkellä vielä sellaiset, että vaikka tarjouksen hinta nousisikin, se olisi silti nykyistä halvempi. Kaluston vaatimuksia ja pisteytystapoja varmasti fiksataan vuosittain edellisistä kilpailutuksista opittujen kokemusten ja tulevaisuuden tavoitteiden mukaisesti.

Eikös jollakin foorumilla kerrottu Paunulta päin kuuluneen sellaista huhua, että jo linjan 10 ajaminen tuotti lisätuloja niin paljon, että päätettiin ostaa ylimääräiset 3kpl pikavuoroautoja?

Eiköhän tämän ensimmäisen vaiheen (kilpailutetaan 40% liikenteestä) tarkoituksena ole taata uutta, jäähdytysilmastoitua ja ympäristöystävällistä kalustoa (ja sitä kautta lisätä matkustajamääriä) mahdollisimman monelle linjalle, ja aikaisempaa halvemmalla hinnalla. Samanaikaisesti TKL hankkii vuosittain uutta kalustoa kilpailuttamattomille linjoille. Myöskään näihin autoihin ei enää jatkossa saa kiinnittää mitään mainoksia.

Säästyneillä rahoilla voidaan myös lisätä vuoroja olemassa oleville linjoille.

Tarjousten vertailu, Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2008, Kohde 5 (Linja 15)
Tarjousten vertailu, Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2008, Kohde 6 (Linja 2)
 
Viimeksi muokattu:
Yla Pöytäkirja sanoi:
JOUKKOLIIKENTEEN TARJOUSKILPAILU 1/2009

Yla 8.9.2009 Asian esittelijä joukkoliikennepäällikkö Periviita peruutti esityksensä.

Asia poistettiin esityslistalta.

Tamperelainen 9.9.2009 Näköislehti (sivu 3, hyviä kommentteja matkustajilta, mm. linjan 15 luksusbusssi)


Tamperelainen 9.9.2009 Pääkirjoitus: Tampere vuokraa bussiliikenteensä
Tamperelainen 9.9.2009 Artikkeli: TKL ulkona linjakilpailusta
Tamperelainen 9.9.2009 Artikkeli: Tampere ei vielä kilpailutakaan bussilinjoja
 
Viimeksi muokattu:
Se, että muutaman vuoden ikäiset "vahat" autot myydään "jollekin toiselle" tai "muualle", koska uudet autot ovat parempaa joukkoliikennettä tuntuu käsittämättömältä. Varsinkin kun jossain päin maata jyrätään vuoden 1974 Scania BF 110 / Kutter 8 -rouskuilla tai muilla "museobusseilla" arkipäiväistä liikennettä.

Kuullostaa jotenkin Hämeenlinnan busseilta, vaikken siellä asu, niin ohimennen olen joskus harvoin nähnyt niitä ;)
 
Jaa että esitys vedettiin pois? Tähän toivottavasti tulee lisävalaistusta ja pian. Kilpailukohteet vaikutti oikeasti järkevältä paketilta ja esim linjoille 17+22 yhdistelmätarjouksen sallimalla voisi saada todella merkittäviä kustannussäästöjä aikaiseksi.

Mutta nyt alkoi todella kiinnostaan esityksen poisvetämisen syyt. Eikai esim TKL:n taholta ole painostettu, että heillä jää liikaa teliautoja työttömäksi (mukaan laskien nämä virossa parsitus 15-vuotiaat yliikänsä kynnyksellä olevat) ja pitäisi kohdistaa kilpailutus toisentyyppisiin linjoihin?

Kovin kauaa asian kanssa ei kannattaisi vetkutella, sillä muuten voi olla, että aikataulukauden vaihtumisajankohdan sijaan tarvii ottaa jokin toinen aloituspäivä, sillä oma aikansa menee myöskin kaluston toimittamisella voittaneille yhtiöille.

Mikäli jotain päätöksenteosta ymmärrän, ei tällaista prosessia tarvi sen takia keskeyttää, että mahdolliset asiakirjat kilpailutuksen osalta ovat vielä kesken? Sinänsä pieni lisäaika varmaan on hyvästä, että ehdot saadaan viilattua kuntoon (esim ruuhkakalustolle sopiva painoarvo), mutta päätöksenteon hitaus puolestaan suorastaan vaatisi, että ko linjojen kilpailutuksen käynnistäminen saisi hyväksynnän.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa että esitys vedettiin pois? Tähän toivottavasti tulee lisävalaistusta ja pian. Kilpailukohteet vaikutti oikeasti järkevältä paketilta ja esim linjoille 17+22 yhdistelmätarjouksen sallimalla voisi saada todella merkittäviä kustannussäästöjä aikaiseksi.

Mutta nyt alkoi todella kiinnostaan esityksen poisvetämisen syyt. Eikai esim TKL:n taholta ole painostettu, että heillä jää liikaa teliautoja työttömäksi (mukaan laskien nämä virossa parsitus 15-vuotiaat yliikänsä kynnyksellä olevat) ja pitäisi kohdistaa kilpailutus toisentyyppisiin linjoihin?

Kovin kauaa asian kanssa ei kannattaisi vetkutella, sillä muuten voi olla, että aikataulukauden vaihtumisajankohdan sijaan tarvii ottaa jokin toinen aloituspäivä, sillä oma aikansa menee myöskin kaluston toimittamisella voittaneille yhtiöille.

Mikäli jotain päätöksenteosta ymmärrän, ei tällaista prosessia tarvi sen takia keskeyttää, että mahdolliset asiakirjat kilpailutuksen osalta ovat vielä kesken? Sinänsä pieni lisäaika varmaan on hyvästä, että ehdot saadaan viilattua kuntoon (esim ruuhkakalustolle sopiva painoarvo), mutta päätöksenteon hitaus puolestaan suorastaan vaatisi, että ko linjojen kilpailutuksen käynnistäminen saisi hyväksynnän.

Näitä poisvetoja tapahtuu aina välillä milloin minkäkin lautakunnan esityslistoilta. Yleensä tarkoittaa sitä, että esitystä muutetaan hieman johonkin suuntaan ja tuodaan muutettu esitys esimerkiksi seuraavaan kokoukseen. Yhdyskuntalautakunnan seuraava kokous on 22.9. Ilmeisesti kilpailutettaviin linjoihin tai niiden määrään on odotettavissa muutoksia.

Eikös linjojen kilpailutusjärjestyksen suunnittelussa tehdä jonkin verran yhteistyötä TKL:n kanssa, sovittaen se poistoiässä olevan nykyisen kaluston mukaan?

Kukas jaksaisi lähettää sähköpostia Periviidalle ja tiedustelisi mistä esityksen poisveto johtuu?
 
Viimeksi muokattu:
Voisinpa veikata, että kyse saattaa olla reittimuutosten suunnittelusta. Mielenkiinnolla odotan, muuttuvatko kohteet siten, että niissä näkyy tuttu linjanumero, mutta linjan reitti onkin eri. Tuo 22 on kyllä sellaisenaan varmastikin uudessa esityksessä edelleen menossa, sen verran järkeenkäypä kilpailutuskohde se edelleen on kun sinne ei muutoksia takuulla ole tulossa. Linjat 17 ja 20 puolestaan eivät välttämättä sellaisia olekaan...
 
Lautakunnassa oli kuulemma sellaista ristivetoa, ettei mihinkään järkevään päätökseen olisi lautakuntaan tuodun esityksen varassa päästy. Jotkut vastustivat koko kilpailutustouhua ja jotkut taas eivät olisi halunneet näin isoa pakettia, toiset taas vaativat nimenomaan suuruuden ekonomiaa.


Ehkä ensi kerralla tulee vähän enemmän yksimielisyyttä asiassa.
 
Tamperelaisen uutisessa ei juurikaan kommentoida syitä, mutta tavoitteena näyttäisi olevan seuraavaan kokoukseen valmisteltu uusi esitys kilpailuttamisesta.

Paperiversiossa oli oikein kommentoitu väliotsikolla "Poliittiset tunteet kiehuvat bussikilpailutuksen ympärillä"
 
Eikös jollakin foorumilla kerrottu Paunulta päin kuuluneen sellaista huhua, että jo linjan 10 ajaminen tuotti lisätuloja niin paljon, että päätettiin ostaa ylimääräiset 3kpl pikavuoroautoja?

Mielenkiintoinen teoria... Missä välissä nämä "ylimääräiset" pikavuoroautot on ostettu? Vai onko ne vasta "Paunulta päin kuuluneen huhun mukaan" vasta tilattu? Itse näkisin tilanteen siinä valossa, että kolme pikavuoro- ja kaksi seutuliikenneautoa (on yhteensä viisi autoa "omaan" liikenteeseen) ei ole millään tavalla paljon. Pikemminkin päinvastoin. Peilaamalla viime- tai varsinkin tämän vuoden kalustohankintoja muutamaan menneeseen vuoteen, ollaan sopimusliikenteeseen hankitut autot unohtamalla jopa pakkasen puolella...
 
Ehdotus on seuraavaan YLA:n kokoukseen uudistettu:
...joukkoliikenneyksikkö on valmistellut seuraavien linjojen kilpailuttamista:

17, Pyynikintori – Vehmainen
20, Keskustori – Hikivuori
22, Pyynikintori – Annala

Kilpailutettava liikenne alkaa kahdessa vaiheessa. Linjan 22 liikennöinti alkaa talviaikataulukauden 2010-2011 alusta, eli 16.8.2010. Linjojen 17 ja 20 liikennöinti alkaa kesäaikataulukauden 2011 alusta, eli 6.6.2011.

Liikenteeseen sitoutuvien linja-autojen määrä on yhteensä 16 telilinja-autoa jakautuen linjoittain seuraavasti: linja 17, 4 autoa; linja 20, 4 autoa; linja 22, 8 autoa.

Kilpailutuksen yhteydessä linjan 22 kesäaikataulukauden palvelutasoa parannetaan. Vuorotarjontaa lisätään siten, että linjan vuoroväli on kesäarkisin suurimman kysynnän aikaan 15 minuuttia nykyisen 20 minuutin sijaan.

Linjojen 17, 20 ja 22 kilpailutuksen jälkeen kilpailutetun liikenteen määrä tuotetuista linjakilometreistä on talvikaudella 23,8 % ja liikenteeseen sitoutuvien autojen määrällä laskettuna 23,9 %.”
Saapa nähdä meneekö tämäkään läpi, jos vuoden päästä aikovat taas kilpailuttaa lisää. Sellaisessa tapauksessa linjoja menisi vuonna 2011 kilpailutuksen piiriin sekä kesäkauden että talvikauden alusta.
 
Läpi meni: Yla 22.9.2009 Pöytäkirja

Yla 22.9.2009 Pöytäkirja sanoi:
Päätösehdotus. Joukkoliikennepäällikkö Periviita:​
Yhdyskuntalautakunta päättää,

järjestää avoimen tarjouskilpailun linjojen 17, 20 ja 22 liikennöinnistä ja

nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa linjalla 22 siten että kilpailutetussa liikenteessä linjan vuoroväli on kesäarkisin suurimman kysynnän aikaan 15 minuuttia.​

Päätös​
Päätösehdotus hyväksyttiin.​
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö sanoi:
Joukkoliikenteen kilpailutus 1/2009

Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö järjestää avoimen tarjouskilpailun linjojen 17, 20 ja 22 liikennöinnistä.
Tarjouspyyntö liitteineen on ladattavissa seuraavista linkeistä:

Tarjouspyyntö
Liite 1 Yleiset ehdot Tampereen sisäisen liikenteen kilpailuttamisessa
Liite 2 Autokiertoaikataulujen muodostamisperiaatteet sekä suoritteiden ja korvausten laskentatapa
Liite 3 Linja-autokalustoa koskevat vaatimukset
Liite 4 Liikenteen laatuvaatimukset
Liite 5a Kilpailukohteen määrittely, linja 17
Liite 5b Kilpailukohteen määrittely, linja 20
Liite 5c Kilpailukohteen määrittely, linja 22
Liite 5d Reittikartat
Liite 6 Sopimusliikenteen maksujärjestelmä
Liite 7 Hintatarjouslomake. TÄYTÄ JA TULOSTA
Liite 8 Kalustoluettelolomake. TÄYTÄ JA TULOSTA
Liite 9 Suoritelaskelma
Liite 10 Linja-autokaluston ulkoväritys

Linja 17
- Vähintään Euro 4 3kpl, painoarvo tarjousvertailussa 1,00
- Vähintään Euro 3 1kpl, painoarvo tarjousvertailussa 0,50
- Vara-autojen on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro 3 ja tyypiltään T
- Kaluston ulkovärityksen tulee vastata liitteen 10 maalausmallia. Varakaluston ei tarvitse vastata liitteen 10 maalausmallia, mutta tällöin liikennöintikorvaus on liitteen 1 kohdan 6 mukaisesti 5 % pienempi

Linja 20
- Vähintään Euro 4 2kpl, painoarvo tarjousvertailussa 1,00
- Vähintään Euro 3 2kpl, painoarvo tarjousvertailussa 0,50
- Vara-autojen on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro 3 ja tyypiltään T
- Kaluston ulkovärityksen tulee vastata liitteen 10 maalausmallia. Varakaluston ei tarvitse vastata liitteen 10 maalausmallia, mutta tällöin liikennöintikorvaus on liitteen 1 kohdan 6 mukaisesti 5 % pienempi

Linja 22
- Vähintään Euro 5 5kpl, painoarvo tarjousvertailussa 1,00
- Vähintään Euro 3 3kpl, painoarvo tarjousvertailussa 0,50
- Vara-autojen on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro 3 ja tyypiltään T
- Kaluston ulkovärityksen tulee vastata liitteen 10 maalausmallia. Varakaluston ei tarvitse vastata liitteen 10 maalausmallia, mutta tällöin liikennöintikorvaus on liitteen 1 kohdan 6 mukaisesti 5 % pienempi



Kokonaistaloudellisessa arvioinnissa tarjousten keskinäinen vertailu suoritetaan seuraavasti:

a) Tarjoushinta, painoarvo 94,5%

Tarjoushinnan vertailussa edullisin tarjous saa 94,5 pistettä ja muiden tarjousten pistemäärä lasketaan seuraavasta kaavasta:
Px = Te/Tx* 94,5, jossa
Px = Tarjouksen pistemäärä tarjoajalle x
Te = Edullisimman tarjouksen vuotuisen liikennöintikorvauksen hinta
Tx = Tarjoajan x vuotuisen liikennöintikorvauksen hinta

b) Linja-autokalusto, painoarvo 5,5 %

Linja-autokalustoa koskevat yleiset vaatimukset on lueteltu liitteessä 3 ja kohdekohtaiset vaatimukset liitteessä 5. Mikäli tarjoajan autokaluston ominaisuudet täyttävät alla mainitun pisteytyserittelyn, annetaan kokonaistaloudellisessa arvioinnissa näistä ominaisuuksista yhteensä korkeintaan viisi ja puoli (5,5) pistettä seuraavasti:

- Päästöluokitus: Euro 5 1,0 pistettä, EEV 2,0 pistettä

- Mukavuustekijät: Koko auton jäähdytysilmastointi 3,0 pistettä

- Yli vaatimusten oleva istumapaikkamäärä, kun istuinväljyys on yli 90 prosentilla paikoista 710 mm tai enemmän: 0,25 pistettä/lisäpaikka

- Kolmas lastenvaunupaikka: 0,5 pistettä

- Kaluston laatupisteiden keskiarvon laskennassa kokopäiväautoille annetaan painokerroin 1,0 ja osapäiväautoille annetaan painokerroin 0,50. Kokopäivä ja osapäiväautojen määrä on eritelty kohteittain liitteessä 5.



Ja nuo kilpailutusasiakirjat löytyvät nyt täältä:

Joukkoliikenteen kilpailutus 1/2009
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös