Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos

Tämä voisi sopia tähän viestiketjuun:

TKL:n ja Nyssen välinen tuotantosopimus uusitaan ja astuu voimaan 1.1.2021. Uusi sopimus on voimassa toistaiseksi.

Uusi sopimus noudattaa Tampereella suosittua allianssimuotoista toimintamallia, jossa tilaajan ja tuottajan yhteinen johtoryhmä valmistelee ja hyväksyy linjaukset. Tarvittaessa perustetaan erillisiä projektiryhmiä pienempien kokonaisuuksien hallintaan.

Uutta on myös esimerkiksi kaluston käyttöikään liittyvät linjaukset, joita voidaan tarkastella tapauskohtaisesti ja etenkin uusien käyttövoimien osalta ne voidaan määritellä myöhemmin.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...20/TKLn_tuotantosopimus_112021_alkaen(163121)

---------- Viestit yhdistetty klo 16:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:33 ----------

Viestit voi yhdistää

EDIT: Esityslistan linkki lakkaa toimimasta, kun se muuttuu pöytäkirjaksi. Tässä suora linkki tuotantosopimukseen TKL:n johtokunnan pöytäkirjasta:

https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{c6a37c69-3870-4ba9-92a1-554aa114ae3a}/4443391
 
Huomasin että TKL on taas poistanut pari vanhaa Scalaa, #267 ja #276, joista jälkimmäisellä ei ollut edes vielä kolmeatoista vuotta ikää. Onko kenelläkään tietoa, että mitä näille yksilöille nyt tapahtuu, menevätkö romuksi vai mitä? Bussikirjaston mukaan ei ole ainakaan myyty kenellekään.
 
Vähiksi käyvät kyllä Scalat TKL:llä. TKL on kyllä nykyään todellinen Volvomiesten/naisten työpaikka.
 
Huomasin että TKL on taas poistanut pari vanhaa Scalaa, #267 ja #276, joista jälkimmäisellä ei ollut edes vielä kolmeatoista vuotta ikää. Onko kenelläkään tietoa, että mitä näille yksilöille nyt tapahtuu, menevätkö romuksi vai mitä? Bussikirjaston mukaan ei ole ainakaan myyty kenellekään.

Vai tulevatko käyttöön Koiviston autolle? Muutama edeltäjä näyttänyt muuttaneen HSL-liikenteeseen.
 
Voikohan olla, että TKL:ltä poistuu kaikki Scalat elokuuhun mennessä? sit on kai Scalojen (ja mahdollisesti myös koko Scania-merkin) tarina TKL:llä lopullisesti ohi ellei ne hanki jossain vaiheessa käytettyjä, uudempia Scaloja muilta firmoilta, joka on epätodennäköistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:06 ----------

Vai tulevatko käyttöön Koiviston autolle? Muutama edeltäjä näyttänyt muuttaneen HSL-liikenteeseen.

Voi hyvinkin olla.
 
TKL:hän osti Paunulta yhden Scalan (joka on nyt numerolla #38) ja sen vuosimalli on 2008, joten periaatteessa sillä olisi käyttöikää vielä pari vuotta, mutta jos TKL:llä on kiire hankkiutua Scaloista eroon, niin voihan ollakin että elokuuhun mennessä kaikki on poistettu. Toisaalta ihmettelisin, miksi kyseinen auto olisi hankittu, jos se jo elokuussa poistettaisiin, mutta sen näkee sitten. Kyseisestä Scalasta saattaa vaikka tulla viimeinen TKL:n jäljellä oleva Scala.

Traficomin mukaan autot #267 ja #276 on poistettu liikenteestä, joten eivät taida mennä enää eteenpäin. Helsingin Bussiliikenteellä kuitenkin pitäisi vielä nähdä noita muutamia TKL:n vanhoja Scaloja (esim. #269, #271 jne.), jotka TKL poisti jo aiemmin.
 
Traficomin mukaan autot #267 ja #276 on poistettu liikenteestä, joten eivät taida mennä enää eteenpäin. Helsingin Bussiliikenteellä kuitenkin pitäisi vielä nähdä noita muutamia TKL:n vanhoja Scaloja (esim. #269, #271 jne.), jotka TKL poisti jo aiemmin.



Liikenteestä poisto yleensä tarkoittaa, että auto on laitettu Trafin nettisivuilta väliaikaiseen seisontaan, josta sen voi napin painalluksella palauttaa liikennekäyttöön. Suurin osa koulu, ja tilausajoautoista oli tälläisessa seisonnassa keväällä, ja ovat jo palaututuneet käyttöön, kun ajoa on.

Sen sijaan, jos Trafin sivulla lukee esim "Kilvet palautettu", "ulkomaille poisto" tai vastaavaa niin tilanne auton suhteen on toinen.
 


Liikenteestä poisto yleensä tarkoittaa, että auto on laitettu Trafin nettisivuilta väliaikaiseen seisontaan, josta sen voi napin painalluksella palauttaa liikennekäyttöön. Suurin osa koulu, ja tilausajoautoista oli tälläisessa seisonnassa keväällä, ja ovat jo palaututuneet käyttöön, kun ajoa on.

Sen sijaan, jos Trafin sivulla lukee esim "Kilvet palautettu", "ulkomaille poisto" tai vastaavaa niin tilanne auton suhteen on toinen.
Luultavasti Scalat ovat poistuneet elokuuhun mennessä, sillä uuden linjaston aloittaessa TKL:n tuotantomäärä tulee vähentymään melko runsaasti. Tätä asiaa voisi hieman laskeskella toisessa viestiketjussa.
 


Liikenteestä poisto yleensä tarkoittaa, että auto on laitettu Trafin nettisivuilta väliaikaiseen seisontaan, josta sen voi napin painalluksella palauttaa liikennekäyttöön. Suurin osa koulu, ja tilausajoautoista oli tälläisessa seisonnassa keväällä, ja ovat jo palaututuneet käyttöön, kun ajoa on.

Sen sijaan, jos Trafin sivulla lukee esim "Kilvet palautettu", "ulkomaille poisto" tai vastaavaa niin tilanne auton suhteen on toinen.

Ok, taas sitä oppii uutta. Näkeekö sitten jostain bussien omistajatietoja ilmaiseksi? Mietin vain, että mitä lähteitä Bussikirjaston kalustolistojen päivittämisessä käytetään, kun esim. TKL #276:ta ei oltu merkitty kenellekään toiselle liikennöitsijälle, mutta esim. TKL #271 oli merkitty HelBille.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

Luultavasti Scalat ovat poistuneet elokuuhun mennessä, sillä uuden linjaston aloittaessa TKL:n tuotantomäärä tulee vähentymään melko runsaasti. Tätä asiaa voisi hieman laskeskella toisessa viestiketjussa.

Onko jossain jo julkaistu, että mitä linjoja TKL liikennöi uudessa linjastossa?
 
Luultavasti Scalat ovat poistuneet elokuuhun mennessä, sillä uuden linjaston aloittaessa TKL:n tuotantomäärä tulee vähentymään melko runsaasti. Tätä asiaa voisi hieman laskeskella toisessa viestiketjussa.

Sit on kai Paunu Tampereen ainoa Scalaomistaja ellei se TKL:n Paunulta käytettynä ostettu Scala jää TKL:lle ajoon sillä kaikki Länsilinjojenkin uusimmat Scalat ovat vm.2005 eli enemmän tai vähemmän jo poistoiässä olleet jo jonkin aikaa. Jännä sitten nähdä kiinnostuuko TKL koskaan uusista Scanioista (Citywide ja Suburban) tai tuleeko ne pysymään aina vain Volvolinjalla.
 
Sit on kai Paunu Tampereen ainoa Scalaomistaja ellei se TKL:n Paunulta käytettynä ostettu Scala jää TKL:lle ajoon sillä kaikki Länsilinjojenkin uusimmat Scalat ovat vm.2005 eli enemmän tai vähemmän jo poistoiässä olleet jo jonkin aikaa. Jännä sitten nähdä kiinnostuuko TKL koskaan uusista Scanioista (Citywide ja Suburban) tai tuleeko ne pysymään aina vain Volvolinjalla.

Itse asiassa nuo Länsilinjojenkin Scalat on jo poistettu jonkun aikaa sitten, jostain syystä sitä(kään) ei ole päivitetty Bussikirjastoon. Ne olivat syksyllä Nettikoneessa myynnissä, kunnes muutaman viikon jälkeen hävisivät sieltä, eli oletan siis, että jollekin menivät kaupaksi.
 
TKL on myynyt Länsilinjoille autot #17, #264, #267, #270, #276 ja #662. Saa nähdä minne ja mihin käyttöön nuo autot päätyvät, ei kuitenkaan pitäisi Länsilinjoilla Tampereen seudulla olla mitään pulaa vara-autoista.
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...tosta_poistettujen_linjaautojen_myynt(169093)

Jos laskin oikein niin TKL:lle jää siis enää kolme Scalaa, #38, #272 ja #275.

Ehkä Joensuuhun tai Jyväskylään, kun Länsilinjathan voitti liikennettä sieltä, ja mun veikkaus on että uusista autoista osalla on toimitusviivästyksiä, jolloin tarvitaan vanhempaa kalustoa hoitamaan liikennettä. En sano varmaksi tiedoksi, mut näin mä veikkaan että on asianlaita. Ja totta, sit ei TKL:llä enää ole kuin 3 Scalaa (ja Scaniaa ylipäätään) jäljellä. Ite en kyllä tiedä mikä on TKL:n kuskien yleinen mielipide Scaloista työkaluina, mut en ihmettele jos yli puolet heidän kuljettajistaan ei tykkää niistä, joten heidän näkökulmasta tää on ilouutinen.
 
Takaisin
Ylös