Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    Jo näissä on siirrytty 0-sarjaan.
    Eikös viisaampaa olisi jättää 0-sarja joko mahdollisia trolleybusseja tai raitiovaunuja varten? Mikä on perusteena "resetoinnille"?
    Sakari Kestinen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3528

    oletus Vs: Uudet bussit 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mikä on perusteena "resetoinnille"?
    Vaikkapa uusi aika? Nämähän ovat ensimmäiset Tamperen Kaupunkiliikenteen bussit.

    Hyvä hetki nollata muutenkin kaikki laitosaikaiset "rasitteet". Väritysmallista valitettavasti ei olla vielä päästy mihinkään, vaan 8700:ien päälle yritetään väkisin soveltaa sitä maalauskaaviota, joka aikanaan lanseerattiin liikennelaitoksen ensimmäiselle scalalle, autolle #235.

  3. #3
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: Uudet bussit 2009

    Nykyisen selkeän numeroinnin sekottamisessa en nää mitään järkeä. Nykyinen jaottelu toimii hyvin tulevaisuudessakin, sillä TKL tuskin kasvaa niin suureksi, että samaa rakennetyyppiä olevia autoja olisi yli kahtasataa yhtäaikaa.

    • 1-100 raitiovaunut
    • 101-199 koe-, erikois-, ja työautot
    • 200-399 teliautot
    • 400-599 nivelautot
    • 600-799 johdinautot (nivelet (tai telit) 600-sarjaa ja pätkät 700-sarjaa)


    On täysin perusteltua säilyttää numeroinnin idea, vaikka esim. tällä hetkellä nivelautot eivät ole kovassa huudossa. Maailma kun voi kymmenessä vuodessa muuttua. Varsinkin kun yksityisautoilua ryhdytään ennemmin tai myöhemmin rajoittamaan, voi jossain vaiheessa joutua panostamaan joukkoliikenteen kehittämiseen.

    Se, että jotain tiettyä numeroa tai numeroita ei voisi käyttää siksi, että jokin on joskus ollut jotain, on hiukan huono peruste. Totteleehan tälläkin hetkellä mm. seuraavat yksilöt numeroa 300.

    Kai joukkoon mahtuu vielä TKL:n 300?
    Näin se nyt vaan menee

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Uudet bussit 2009

    Oma versioni:

    • 1-99 raitiovaunut (TKL-Raideliikenne)
    • 100-199 prototyyppi- ja erikoisautot
    • 200-399 teliautot
    • 400-499 nivelautot
    • 500-599 johdinautot (riippumatta akselien lukumäärästä)
    • 600-799 2-akseliset bussit
    • 800-899 "maaseutukalusto", jos TKL:n toimenkuva laajenee myös Teiskon tms. maaseutualueiden liikenteeseen
    Sakari Kestinen

  5. #5

    Liittynyt
    15.09.2009
    Viestejä
    2

    oletus Vs: Uudet bussit 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Oma versioni:

    • 800-899 "maaseutukalusto", jos TKL:n toimenkuva laajenee myös Teiskon tms. maaseutualueiden liikenteeseen
    Tuskimpa TKL astelee Veolian, eli entisen Alhosen & Lastusen tontille.

  6. #6

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Aika pessimististä varautua esim. vain 99 raitiovaunuun. Sama virhehän on tehty mm. yleisessä autojen rekisterinumeroinnissa aikoinaan. HKL:lläkin on yli sata vaunua, eikä liikenteen laajuus edes yllä kantakaupungin ulkopuolelle.

  7. #7
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Aika pessimististä varautua esim. vain 99 raitiovaunuun.
    Ajattelin, että sata vaunua riitäisi ainakin alkuun, mutta tulevaan on kyllä syytä varautua. Varattakoon siten numerot 1-200 raitiovaunuille, ja erikoisajoneuvot ym. voivat olla siten esim. 900-999. Kun joskus raitiovaunut siirtyvät yli kahdensadan numeroinnissa, voisi 201-999 välin autot numeroida 1201-1999.
    Näin se nyt vaan menee

  8. #8

    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    474

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Ajattelin, että sata vaunua riitäisi ainakin alkuun, mutta tulevaan on kyllä syytä varautua. Varattakoon siten numerot 1-200 raitiovaunuille, ja erikoisajoneuvot ym. voivat olla siten esim. 900-999. Kun joskus raitiovaunut siirtyvät yli kahdensadan numeroinnissa, voisi 201-999 välin autot numeroida 1201-1999.
    enpä usko että Tampereella ihan 20 vuotessa siihen jouduta.

  9. #9

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    enpä usko että Tampereella ihan 20 vuotessa siihen jouduta.
    Miksi tehdä turhaan numerointijärjestelmiä jotka pitää uusia parikymmenen vuoden välein, kun samalla vaivalla voi tehdä sellaisen joka kestää tuhat?

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eero Näytä viesti
    Tuskimpa TKL astelee Veolian, eli entisen Alhosen & Lastusen tontille.
    Tämähän on Tampereen kaupungin päättäjien (TKL:n johtokunta, kh, valtuusto) käsissä, ja jos kaupunki niin haluaa, niin kukapa estää, jos noudatetaan kilpailulainsäädäntöä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Aika pessimististä varautua esim. vain 99 raitiovaunuun. Sama virhehän on tehty mm. yleisessä autojen rekisterinumeroinnissa aikoinaan. HKL:lläkin on yli sata vaunua, eikä liikenteen laajuus edes yllä kantakaupungin ulkopuolelle.
    Siinä vaiheessa, kun raitiovaunuja on se sata, voidaan juoksevilla numeroilla jatkaa ja siirtää proto- ja erikoisautojen numerointi 900-sarjaan.
    Sakari Kestinen

  11. #11
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    112

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    HKL:stä ei välttämättä voi ottaa mallia. Siellä nimittäin raitiovaunuilla, metrojunilla ja (ennen vuotta 2006) busseilla on ihan omat erilliset numeroavaruutensa. HKL 112 voi olla kotimainen nivelraitiovaunu tai vanhemman sarjan metrovaunu. Tai vuonna 2001 hankittu linja-auto, nykyään HelB 112.
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  12. #12
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut K V Näytä viesti
    Bussidatasta näköjään löytyy kuvakin autosta:

    Erikoisesta kohdasta alkaa näiden autojen numerointi. Lisäksi numeron fonttia on myös muutettu ja vielä vihreät tangotkin ovat tehneet paluun.
    Hampaita kiristellen totean, että looginen numerointi narahti tähän. Nyt kävi näin. Onneksi numeroita voi myöhemmin muuttaa, mutta mutta...
    Näin se nyt vaan menee

  13. #13
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3528

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tämähän on Tampereen kaupungin päättäjien (TKL:n johtokunta, kh, valtuusto) käsissä, ja jos kaupunki niin haluaa, niin kukapa estää
    Niin, Tampereen kaupungin käsissä on myös TKL:n yhtiöittäminen ja mahdollinen myyminen. Millä aikavälillä?

    Tuolla aikavälillä ei välttämättä yhtään ainutta raitiovaunua ole tullut käyttöön Tampereella, joten ei kannata suotta sekaantua tällaiseen numeropolitiikkaan.

    Ainahan voi spekuloida, onko TKL:llä ylipäätänsä tarvetta millekään koeautojen numerosarjalle. Hybrideitä varmaan kokeillaan, mutta eiköhän nekin saada numeroitua olemassaolevien perään ongelmitta. Muuten prototyyppien ja erikoisajoneuvojen aika on ohitse. Tuotekehittelystä vastaavat tehtaat, ei liikennöitsijät.

    0-sarja on toiminut aiemmin muiden, kuin linja-autojen numerosarjana, joten koskematon sekään ei ole. Hinausauto #3 lienee näistä tunnetuin. Itse en tiedä miten on nykyiisin, onko sitten 0-sarjalaiset pääasiassa AKK:n ajoneuvoja.

    Numerot ovat silti vain numeroita, mikään ei estä muuttamasta vaikka kuukausittain ajoneuvojen kylkinumeroita muuksi, jos ei muutakaan tekemistä ole. Se menee vaikka siinä samassa, kun tehdään muita "tärkeitä" operaatoita, kuten siirrellään yhteistariffitunnuksen paikkaa 20 cm keulassa. Kirjanpidollisesti siitä kyllä tulee ongelmansa, ja pääsääntöisesti ajoneuvot pitävät suuressa osassa firmoja saman numeron koko elinkaarensa ajan.

  14. #14
    bassman avatar
    Liittynyt
    29.09.2005
    Viestejä
    82

    oletus Vs: TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa

    Muistanpa muinaisuudesta erään Pirkkalalaisen liikennöitsijän villit numerot.
    Oli antanut numerot heittämällä tikkaa mökillä ja tulokset auton kylkiin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordian kaluston numerointi
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 08.09.2013, 20:29
  2. Idea: Ratikka Jyväskylään
    kirjoittanut eph foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 17.10.2011, 10:08
  3. Kaluston käyttö linjoittain, kevät 2007
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.05.2007, 08:26
  4. Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.03.2007, 18:20
  5. Tosi-TV -idea
    kirjoittanut Rbnqss foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.10.2006, 14:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •