Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
YLA:n esityslistalla 4.11. on uuden informaatiojärjestelmän hankinta, neuvottelumenettelyn kautta ollaan päätymässä sopimukseen Logican kanssa.

Tämä ei sinänsä ole mikään yllätys, kun Logica hoitaa jo nyt Tampereen aikataulujärjestelmää ja matkahuolto.infoa, ja jos tarkoitus on liittää matkahuolto.infon tiedot uuteen informaatiojärjestelmään niin synergiaetuja on nähtävissä.
 
Hienoa että uuden matkustajainformaatiojärjestelmän hankinta etenee. Toivottavasti nyt saadaan hyvä, luotettava ja toimiva järjestelmä, jota myös kehitettäisiin uusien tarpeiden mukaan.

Toivottavasti uusi järjestelmä saadaan nopeasti käyttöön ja että se olisi myös toimivampi kuin nykyinen. Lähinnä se parantaisi toiminta jos bussit olisivat AINA "seurannassa", jolloin saataisiin tuo pysäkki informaatiokin täsmäämään totuuden kanssa.

Toivottavasti liikennevaloetuudet ja aikataulunäytöt saadaan nopeasti toimimaan uuden järjestelmän kanssa. Ja plussaa olisi tietysti jos voisi luottaa siihen, että busseissakin pysäkki-informaatio olisi käytössä.

Olisi kyllä aika loisteliasta, jos saataisiin myös käyttöön jonkinlainen hyvä mobiili käyttöliittymä (tyyliin BusWatch).

Nyt jäämme odottamaan millaisen järjestelmän saamme...

-Mikko
 
Uusi matkustajainformaatiojärjestelmä ajoneuvolaitteiden osalta on otettu koekäyttöön tänään 1.7. alkaen JOLIn tiedotteen mukaan. Myös liikennevalojen etuuspyynnöt pitäisivät olla käytössä.

TKL:n autoissa noita on asennettu jo useampaan autoon, muistan nähneeni uudet laitteet 24x -sarjan Scalassakin.
 
Onko jollakulla jo havaintoja autoista, joissa systeemi on käytössä? Kuis toimii?
 
Onko jollakulla jo havaintoja autoista, joissa systeemi on käytössä? Kuis toimii?

Ainakin autoissa #238, 241 ja 90 kyseinen pysäkkitaulu on ollut käytössä. Hyvin on toiminut. Näyttö ei kuitenkaan näyttänyt aikaa lähtöön, auton ollessa päätepysäkillä. Näin siis linjoilla 17 ja 25.
 
Itsellä taas ainoa näköhavainto moisesta matkustajanäytöstä on eiliseltä: TKL #239:n näytössä scrollasi Koekäyttö, ei muuta. Itse näyttölaite näytti hyvältä - teksti erottuu ongelmitta kauas tuolla fontilla.

Vaan kukahan saisi ensimmäisenä toimitettua tuosta muutaman käytön aikaisen kuvan...
 
On tässä jossain määrin tullut ajettua autoilla, joissa tuo järjestelmä on asennettuna. Vaikka onkin vielä testivaiheessa, vaikuttaisi toimivan todella mallikkaasti niin valopyyntöjen kuin pysäkki-informaation osalta. Voisi näin karkeasti arvioiden sanoa, että 9/10 kerrasta tuon valoetuuden saa niissä risteyksissä, joihin se on ohjelmoitu. Vihreää siis aidosti jatketaan niin kauan kunnes vaunu on sen sujuvasti ohittanut.

Sammonvaltatien-Hervannan valtaväylän risteyksessä silmiin vielä pisti tuo valokierron nopeutus: vihreästä valosta vihreään kesti vain n. 58 sekuntia (Pusatecin kellosta katsottuna). En ole varma, paljonko normaalikierto tässä risteyksessä kestää, mutta uskaltaisin väittää sen olevan kuitenkin reilusti enemmän tuohon verrattuna.

Matkustamon pysäkkinäytöstä ei ole paljoa kokemusta, mutta ainakin ohjaamon näytön perusteella pysäkit näyttäisivät vaihtuvan oikealla aikaa. Harvemmin tämä myöskään tuntuisi tippuvan "linjoilta" verrattuna vanhaan PARAS-laitteeseen, joka boottaili itseään pahimmillaan joka viides minuutti.

Pohjalla tuossa järjestelmässä näyttäisi pyörivän, ainakin boottaustekstien perusteella, Debian Linux.
 
Sisänäytössä on ainakin sellainen feature, että pitkät nimet eivät mahdu kokonaan ruutuun vaan katkeavat lopusta: esimerkiksi pysäkit Itsenäisyydenkatu 10 ja 16 ovat liian pitkiä. Siten äskettäin naapuriketjussa käsitelty Hervannan valtaväylä 83 on jo aivan yksiselitteisen ylipitkä, ruudussa näkyy ehkä "Hervannan valtaväy".
 
Feature tämäkin, linjalla 27 näkyi sellainen pysäkki, jota ei ole muutamaan vuoteen ollutkaan, eli Lielahden aseman jälkeen näytölle hyppäsi Enqvistinkatu, vaikka oikeasti seuraava pysäkki olisi ollut Harjuntausta 4 (Löytötavaratalo).

Itseasiassa virhehän löytyy näemmä myös linjan 27 pysäkkilistauksestakin.
http://aikataulut.tampere.fi/?stop=1070&direction=1&showLines=27

Ja mitä ultrix mainitsi näistä pysäkkitietojen pituudesta, niin emäntä kertoili nähneensä, että kerran auton näytöllä juoksi asetustietoa, jossa oli mm font-size. Tässä varmasti halutessaan voidaan ohjelmoida kapeampikin fontti käyttöön toisin kuin edeltäjässään. Eri asia vaan näkyisikö se sitten mitenkään, ainakaan auton etuosaa kauemmaksi.

Jotenkin jäi taas sellainen kuva tästä järjestelmästä, että vaatia olisi voinut vieläkin enemmän. Ei tuo hyvältä näytä, että Itsenäisyydenkatu 16/25 jää viimeinen numero puolikkaaksi, ellei sitten tehdä tätä järjestelmää varten aliaksia "Itsenäisyydenk. 16". Te, jotka noita näyttöjä lähempää olette kerenneet katsomaan, niin onko siinä vasemmassa reunassa vielä pikseleitä ennen nykyistä tekstialueen alkukohtaa, että kyseessä olisi vain tasaus, vai ihan hukkatilaa? tekniikan osaltakaan tuollaiset reunoille asetetut ylimääräiset hukkatilat tuskin selittyvät.
 
Jotenkin jäi taas sellainen kuva tästä järjestelmästä, että vaatia olisi voinut vieläkin enemmän. Ei tuo hyvältä näytä, että Itsenäisyydenkatu 16/25 jää viimeinen numero puolikkaaksi, ellei sitten tehdä tätä järjestelmää varten aliaksia "Itsenäisyydenk. 16".

Meinasin juurikin kommentoida, että onhan tuo nyt ihan maalaisjärjellä hoidettavissa suomen kielen normaalilla lyhentämiskäytännöllä. Näinhän muukin maailma toimii; street on englanninkielisessä maailmassa st. ja boulevard blvd. Numeroiden katkaiseminen keskelta sen sijaan vaikuttaa melkein tahalliselta harhauttamiselta.
 
Meinasin juurikin kommentoida, että onhan tuo nyt ihan maalaisjärjellä hoidettavissa suomen kielen normaalilla lyhentämiskäytännöllä. Näinhän muukin maailma toimii; street on englanninkielisessä maailmassa st. ja boulevard blvd. Numeroiden katkaiseminen keskelta sen sijaan vaikuttaa melkein tahalliselta harhauttamiselta.

Ei Nintendo-sukupolvella ole hajuakaan suomen kielen lyhentämiskäytännöstä, puhumattakaan maalaisjärjestä. Kerran keksityt nimet siirretään copy/pastella uuteen järjestelmään, eikä kukaan tarkista lopputulosta. Amatöörimaista toimintaa.

Sanan "tie" lyhentäminen muotoon "t." on typerintä, mitä tiedän, ja rikkoo suomen kielen lyhentämisperiaatteita. Ainakin sitä, että pitää lyhentyä yli 50%. Voitetaan vain e-kirjaimen leveys, koska piste on yhtä leveä kuin i-kirjain.

Tamperelainen, alle 12-kirjaimisia nimiä välttelevä kadunnimikäytäntö, ei helpota infojärjestelmän tekijöiden työtä. Eikä kenenkään muunkaan. Onneksi kaupunki ei ole kaksi- eikä kolmikielinen, kuten ennen vuotta 1918.
 
Tässä varmasti halutessaan voidaan ohjelmoida kapeampikin fontti käyttöön toisin kuin edeltäjässään. Eri asia vaan näkyisikö se sitten mitenkään, ainakaan auton etuosaa kauemmaksi.

Turussa Anderssonin lohikäärmeissä on pysäkkinäyttöjen tekstikoko sovitettu pysäkin nimen mukaan. Esimerkiksi Nummisuutarinkatu näkyy kokonaan, mutta pienemmällä fontilla kuin esimerkiksi Yliopisto. Ja niissä busseissahan on myös takaosassa pysäkkinäyttö, joten takapenkillekin näkyy pieni teksti hyvin.

Kotilinjani autoissa sen sijaan pitkät nimet katkeavat, ja Runosmäen terveysasema onkin vain "Runosmäen terve" - tai jos y:n vasen pikselisarake näkyy, niin suurin piirtein "Runosmäen terve!"
 
Tänään (9.2.) näkyi nosturiauto ainakin Metson ja Koskipuiston pysäkeillä purkamassa vanhoja pysäkkinäyttöjä pois katukuvasta. Montakohan kuukautta menee siihen mainittuun "sulaan keliin", jotta pääsevät uusia asentamaan tilalle.
 
Takaisin
Ylös