Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Ilmeisesti autoissa oleva Mobitec-pysäkkinäyttö on alkanut näyttää seuraavan pysäkin lisäksi kellonaikaa, näin ainakin kahdessa autossa. Vanhat autojen kellot tiettävästi kuitenkin vielä toiminnassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

En nyt ole aivan varma, kuuluisiko tämä viesti tuohon "informaatiojärjestelmä"-ketjuun vai tähän, mutta kirjoitanpa tähän:

Ilmeisesti autoissa oleva Mobitec-pysäkkinäyttö on alkanut näyttää seuraavan pysäkin lisäksi kellonaikaa, näin ainakin kahdessa autossa. Vanhat autojen kellot tiettävästi kuitenkin vielä toiminnassa.

Käsittääkseni päivitys on ajettu (tai tullaan lähipäivinä ajamaan) kaikkien autojen IJ2010-järjestelmään. Pysäkkinäytöissä oleva aika siis tulee Pusatec-järjestelmästä, eli kellot alkavat näyttämään kaikki samaa, "Jolin virallista aikaa".

Bussien omille kelloille annetaan "pimennyslupa" sen jälkeen, kunhan nykyinen kellonäyttö on ollut hetken aikaa testikäytössä.
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Eilisestä alkaen feature ollut käytössä, ensibongaukseni linjalta 15 noin klo 17. Kritiikkiä: esteettömyys ei toteudu, sillä heikkonäköinen ei erota kumpaakaan riviä. Melkein parempi olisi, jos olisivat samalla rivillä, olettaen pysäkkinimiuudistuksen toteutuvan.
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Eilisestä alkaen feature ollut käytössä, ensibongaukseni linjalta 15 noin klo 17. Kritiikkiä: esteettömyys ei toteudu, sillä heikkonäköinen ei erota kumpaakaan riviä. Melkein parempi olisi, jos olisivat samalla rivillä, olettaen pysäkkinimiuudistuksen toteutuvan.

Samalle riville laittamista oli ilmeisesti kokeiltu, mutta "alkuperäisellä" isolla fontilla olisi joutunut lyhyitäkin nimiä skrollaamaan, joka ei puolestaan (kuuleman mukaan) näyttänyt käytännössä kovinkaan hyvältä. Tämä siis lienee jonkinlainen kompromissi näistä eri vaihtoehdoista.

Vähintäänkin lihavointi ja keskittäminen parantaisi tätä mielestäni huomattavasti.
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Tältä siis näyttää uusi systeemi:



Mielestäni teksti on kyllä aivan liian ohueella kirjoitettu. Autossa Möttö #11 oli myös ko. systeemi, tosin siinä ei näytetty pysäkkejä vaan kellonaika, ja STOP-nappia painattaessa pysäkin tilalle tuli "STOP". Taitaa olla varmaan jo kaikissa autoissa.

(kuva oli pakko ottaa salamalla, muuten teksti näkyisi oudosti)
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Joka tapauksessa, itse tutkailin 20.6. ko kellon tarkkuutta autossa Länsilinjat #93, ja oli aivan riittävän tarkka, heittoa oli vajaa sekunti omaan ntp:n avulla synkattuun kelloon. Samaan aikaan itse auton perinteinen digikello tuli selvästi jäljessä näyttäen aivan pitkään eri lukemaa,

Tuo esitystapa kyllä on äärimmäisen huono, pysäkkinimi pitäisi pitää ennallaan, kellonaika voisi kyllä olla juurikin näin pienellä, ettei se vie turhaan tilaa vaikka sivusuunnassa. Toivottavasti systeemi joustaa niin paljon, että voi olla erikokoisia tekstielementtejä samalla rivillä. Jos totisesti ei jousta, niin roskaa on ostettu taas kerran.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lissun puolelta havaittuna,

linja 5 on kytketty pysäkkiin 523 http://lissu.tampere.fi/?key=Linja-autoasema&search=Hae&stop=523 eli kulkisi Keskustorin suuntaan kuitenkin Hatanpään valtatietä pitkin EIKÄ Vuolteenkatua. No ainakin käytännön havaintojen perusteella Hatanpään valtatien puolella ei kannata odotella, jos kyytiin haluaa.

Sen sijaan haettaessa myös linja-autoasemalla, tarjotaan pysäkkiä 521, jolle ei löydy mitään vuoroja. Aikanaan kaiketi 521:een oli kytkettynä linja 4.

pysakki523.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Bussien omille kelloille annetaan "pimennyslupa" sen jälkeen, kunhan nykyinen kellonäyttö on ollut hetken aikaa testikäytössä.

Tilaajan ohje näkyy olevan että auton oman kellon saa joko ottaa pois tai jättää toimintaan, tällöin sen pitää näyttää minuutin tarkkudella oikeaa aikaa.
 
Parempi-järjestelmän pysäkeillä olevien näyttötaulujen elinkaari ei taida olla ehkä sitä, mitä on suunniteltu.

29.6. näytti Pyynikintorin pysäkin 29 näyttötaulu tältä

45031465_parempi_pyynikintori_2012-06-29.jpg

Ja puolestaan 4.7. oli sitten ylimmät linjat vallan luovuttaneet ja näytti tältä.

45037996_parempi_pyynikintori_2012-07-04.jpg
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Tilaajan ohje näkyy olevan että auton oman kellon saa joko ottaa pois tai jättää toimintaan, tällöin sen pitää näyttää minuutin tarkkudella oikeaa aikaa.

Kyllä käy täällä HSL-alueella kateeksi. Mitä sattuu -näyttävät kellot antavat aina todella piittaamattoman kuvan. Jos halutaan viestiä täsmällisyydestä piittaamista, ensimmäinen askel on aina, että edes kellot näyttäisivät oikein. Elämme kuitenkin 2010-lukua, jossa voidaan kellot synkronoida vaikka maapallon toisella puolella sijaitsevan atomikellon kanssa, jos halutaan. Ja jossa joka autossa on oikeasti sen atomikellon kanssa synkattu GPS.
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Kyllä käy täällä HSL-alueella kateeksi. Mitä sattuu -näyttävät kellot antavat aina todella piittaamattoman kuvan. Jos halutaan viestiä täsmällisyydestä piittaamista, ensimmäinen askel on aina, että edes kellot näyttäisivät oikein. Elämme kuitenkin 2010-lukua, jossa voidaan kellot synkronoida vaikka maapallon toisella puolella sijaitsevan atomikellon kanssa, jos halutaan. Ja jossa joka autossa on oikeasti sen atomikellon kanssa synkattu GPS.

Noo... johan tässä on nähty kellonaika tuossa parempinäytössä, joka oli vain 8 tuntia edellä tai 16 tuntia jäljessä ja ne minuutit siihen lisäksi, jos olisi vielä päivämääränäyttö, olisi voinu laskea virheen suuruuden. Tuon yksittäistapauksen lisäksi ei ole kylläkään tullu nähtyä muita, mutta sekin on omiaa heikentämään luottamusta näyttöjen kertomaan, jotka kertovat mm linjalla 15 jatkuvasti nurinkurista pysäkkilitaniaa, esim keskustorilta lähdettäessä auto kuvittelee olevansa kaukajärvellä ja suoltaa pysäkkitekstejä siinä järjestyksessä kuin tultaisiinkin ihan toisesta suunnasta ;) ja näissä virhetilanteissa on kyllä syötetty vuoronumero ollut kaavan mukainen....

ntp ei kyllä vaadi GPS:ää, etenkin kun pysytään samalla aikavyöhykkeellä kokoajan.
 
Valitettavasti vain pientä osaa kuljettajista tuntuu kiinnostavan, mitä siellä näytöllä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Suurin osa noista virhetiloista on ainakin omalla kohdalla korjaantunut laitteiston resetoinnilla; tokihan datassakin tuntuu ajoittain olevan virhettä.

Enkä nyt tarkoita, että näyttöjä pitäisi tuijottaa silmä kovana koko ajan - silloin tällöin silmäys, että ruudulla näkyy oikean suuntaisia tekstejä näkyy näytöllä, olisi sekin jo parempi kuin ei mitään.
 
Valitettavasti vain pientä osaa kuljettajista tuntuu kiinnostavan, mitä siellä näytöllä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Suurin osa noista virhetiloista on ainakin omalla kohdalla korjaantunut laitteiston resetoinnilla; tokihan datassakin tuntuu ajoittain olevan virhettä.

Enkä nyt tarkoita, että näyttöjä pitäisi tuijottaa silmä kovana koko ajan - silloin tällöin silmäys, että ruudulla näkyy oikean suuntaisia tekstejä näkyy näytöllä, olisi sekin jo parempi kuin ei mitään.
Juu, kyllähän tuota sen verran pitäisi seurata ajon ohessa. Meillä ei vaan taida vieläkään olla kaikissa autoissa laitteelle reset-nappia olemassa, joten hieman työlästä ja varsinki riskaabelia lähteä kaapeleita irroittelemaan mutulla ;)
 
Tämän uuden kellotoiminnon toimivuutta sai jälleen kerran ihailla autossa #137, joka aamuruuhkassa 30.7. näytti 15:05 eikä mitään muuta. Sen sijaan se perinteinen punainen digitaalikello, jonka korivalmistaja oli asentunut, toimi täsmällisesti :)
 
Takaisin
Ylös