Linjan 50 lakkautus ja korvaaminen muilla linjoilla

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,271
Linjalle 50 on kuin onkin jotain tapahtumassa jo lähiaikoina. Päivän Aamulehti kertoi aiheesta, että vuoden alusta 50 ei enää liikennöisi viikonloppuisin lainkaan, ja Höytämön vuorot hoidettaisiin syöttöliikenteenä linjalle 71. Siivikkalan pään hoitaisi Tampereen linja 7, jota jatkettaisiin viikonloppuina sinne.

Pysyvämpää ratkaisua ollaan etsimässä ensi kesäksi, jolloin linja sitten lakkautetaan kokonaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Linjalle 50 on kuin onkin jotain tapahtumassa jo lähiaikoina. Päivän Aamulehti kertoi aiheesta, että vuoden alusta 50 ei enää liikennöisi viikonloppuisin lainkaan, ja Höytämön vuorot hoidettaisiin syöttöliikenteenä linjalle 71. Siivikkalan pään hoitaisi Tampereen linja 7, jota jatkettaisiin viikonloppuina sinne.

Pysyvämpää ratkaisua ollaan etsimässä ensi kesäksi, jolloin linja sitten lakkautetaan kokonaan.
Varsin jännä kuvio. Mielenkiinnolla odotamme, mitä tuleman pitää. Päästäänköhän OP-mainoksilla interlacetetuista busseista reitillä eroon jo kesällä? :)
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Varsin jännä kuvio. Mielenkiinnolla odotamme, mitä tuleman pitää. Päästäänköhän OP-mainoksilla interlacetetuista busseista reitillä eroon jo kesällä? :)
Melko varmasti päästään, mikäli vain OP-Bussiliikenne (tunnetaan myös nimellä Länsilinjat) lopettaa ko. reitin liikennöinnin ;)
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Jos ja kun tuo "TKL":n linja 7 jatketaan Siivikkalaan, onko sen ajajana kaupungin oma TKL vai ottaakohan Veolia JOLI:n kanssa tehdyn sopimuksen kautta linjan hoidettavakseen? Aika tyhmä ratkaisu oli jos TKL liikennöisi Keskustori-Siivikkala ja Veolian autot Keskustori - Sarankulma.

Eikös tuossa esitetyssä Siivikkalan ratkaisussa Tampereen yhteistariffijärjestelmä kattaisi myös jatkossa tuon Siivikkalan alueenkin JOLI:n liikenteessä (eli mahd. linjalla 7)? Onko liikenne Pohtolan sillalta - Siivikkalaan itsensä kannattavaa vai joutuukohan Ylöjärvi alkaa maksamaan liikenteestä provisiota (nythän sitä maksetaan perjaatteessa Länsilinjoille seutulipputukena?)?.

Mikäli linja lakkautetaan ja seiskaa ei sinne Siivikkalaan vedetä, onko tasapuolisuuden sekä palvelutason nimissä Pohtolankadulle jotain yhteistariffiliikennettä saatava?
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Jos ja kun tuo "TKL":n linja 7 jatketaan Siivikkalaan, onko sen ajajana kaupungin oma TKL vai ottaakohan Veolia JOLI:n kanssa tehdyn sopimuksen kautta linjan hoidettavakseen? Aika tyhmä ratkaisu oli jos TKL liikennöisi Keskustori-Siivikkala ja Veolian autot Keskustori - Sarankulma.
Eiköhän sopimuksen syntyessä tehdä sellainen ratkaisu, että seiska-linjaa jatketaan ensiksi viikonloppuina Siivikkalaan ja Höytämön päässä tulossa on varmaankin juuri syyöttöliikenneratkaisu.

Mikäli linja 50 päätyy lakkautettavaksi, ehdottaisin että Siivikkalan liikenteen hoitaminen linjalla 7 jäisi pysyvämmäksi ratkaisuksi, ja Höytämön päässä korvaava liikenne hoidettaisiin jatkamalla sinne linjaa 26. Tämä siis, mikäli jonkinlaiseen sopimukseen päästään. Tietysti tässäkin tapauksessa linja 50 voisi jäädä henkiin jossakin muodossa täydentävänä tarjontana Siivikkalassa ja Höytämössä, sekä Peltolammin koululaisia kuljettamaan. Liikennettä voisi olla tunnin välein siihen aikaan kun väkeä/koululaisia kulkee...
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Tietysti tässäkin tapauksessa linja 50 voisi jäädä henkiin jossakin muodossa täydentävänä tarjontana Siivikkalassa ja Höytämössä, sekä Peltolammin koululaisia kuljettamaan. Liikennettä voisi olla tunnin välein siihen aikaan kun väkeä/koululaisia kulkee...

Mutta riittäisikö tuollainen tarjonta? Käsittääkseni linjalla 50 on nykyiselläänkin jouduttu tuplaamaan osa lähdöistä, kun porukka ei mahdu yhteen autoon. Mikäli tuo väenpaljous tulee siltä reitinosalta, jota Höytämöön jatkettu linja 26 palvelisi, ei ongelmaa varmaan syntyisi, mutta jos väkeä kulkee nimenomaan 50:n "omalta" osuudelta, voi tungosta syntyäkin. Toki TKL:ltä löytyy isoa kalustoa, jota tuolla voitaisiin käyttää ja jos linja menisi kilpailutukseen, voisi sinne vaatia teliautoa.
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Multisillan ja Peltolammin teinit kulkee Hatanpään kouluun yläasteelle- se on heidän normaali
määritelty koulupiirinsä ja 50 on nopein kulkine sillä välillä. Näin oli jo Myllymäen aikaan.
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Multisillan ja Peltolammin teinit kulkee Hatanpään kouluun yläasteelle- se on heidän normaali
määritelty koulupiirinsä ja 50 on nopein kulkine sillä välillä. Näin oli jo Myllymäen aikaan.

Kuten myös nykyisinkin, tästä syystä Länsilinjoilla on linjalla tupla-autoja liikenteessä sekä muita aamuruuhka liikenteen extra vuoroja.

Jonkinlaista K26 on tuon Vihilahdesta Peltolammin koululle tulevan liikenteen nimissäkin tehtävä, Vihilahdesta matkaaville koululaisille kun on bussimatkat edes-takas kustannettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Multisillan ja Peltolammin teinit kulkee Hatanpään kouluun yläasteelle- se on heidän normaali
määritelty koulupiirinsä ja 50 on nopein kulkine sillä välillä. Näin oli jo Myllymäen aikaan.

Voisikohan sitten koko linjan 26 siirtää 50:n reitille Multsusta keskustaan? Lempääläntielle jäisi silti varsin hyvä tarjonta seutubusseilla.
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Keskustelu siitä, kuka 26 jatkon rahoittaa kuvaa hyvin suomalaisten kaupunkiseutujen ongelmia. Ongelmat ovat keskusten ja reunakuntien kesken samat, mutta kiistelyä on lähinnä siitä, kuka palvelun maksaa.

Kannatan suurkuntia (Tampere mukaanlukien naapurikunnat) juuri siksi, ettei vapaamatkustajia olisi. Lempäälä on vapaamatkustaja joukkoliikenteessä, hyvissä kirjastoissa, kulttuuripalveluissa, ilmastomuutoksen vastustamisessa hajakaavoituksellaan jne. Sama pätee mm Ylöjärveen, Kangasalaan ja etenkin Pirkkalaan.

Kun suurten keskusten tilannettta, huomaa, että kun naapurikunnat kasvaa riittävän isoiksi, ne pärjäävät paremmin omillaan. Verratkaa Lempäälää ja Espoota - Lempäälä ei laita juuri ropoakaan joukkoliikenteeseen. Ja missä on Kangasalan teatteri? No, Tampereella tietenkin.
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Kuten myös nykyisinkin, tästä syystä Länsilinjoilla on linjalla tupla-autoja liikenteessä sekä muita aamuruuhka liikenteen extra vuoroja.

Jonkinlaista K26 on tuon Vihilahdesta Peltolammin koululle tulevan liikenteen nimissäkin tehtävä, Vihilahdesta matkaaville koululaisille kun on bussimatkat edes-takas kustannettu.

Niin tosiaan unohdin tuon Hatanpäälle kulkevan yläasteporukan lisäksi tuon päinvastaisen liikenteen eli Vihilahdesta viedään taas vastaavasti alakouluikäiset nykyään Peltolammin kouluun eli koululaisliikennettä on molempiin suuntiin aamuisin ja iltapäivisin.

EDIT:26:sen voisi mieluummin kiepata Lahdenperänkadulle ja Hatanpään Valtatielle, näin tulisi
Lempääläntien (Euromarketin) tarjonta pysymään entisellään. Ei Nekalan motariosuudella paljon kulkijoita ole.
Lisäksi se menisi Vihilahden ohi ja mukuloiden kävelymatkat kouluille olisivat silti lyhyet.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Tuli tosin vasta mieleeni että linjan 7 pysäkki honkoliini oy kohdalla, eli missä 50 ja 7 nykyisin erkanevat/yhdistyvät, on niin lähellä tuota peltolammin koulua (100m?, 3min) ettei tuohon rukkamäenkadulle kyllä mitään muuta kuin ehkä aamun ruuhkavuoroja tarvita.

EDIT: Ellei sitten koko seiskaa laite pyörähtämään ko. koulun pihassa, onhan siinä vieressä jo nytkin käytössä oleva kääntymismahdollisuus takaisinpäin sorasta tehdyllä kääntöpöydällä jota 50 "peltolammin koululle/koululta" vuorot käyttävät
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

No onhan siitä nyt pikkuiselle varsin pitkä ylämäki päivittäin käveltäväksi. Olisikin 100 metriä, mutta tosiasiassa matka on Rukkamäen th:sta Peltolammin koululle 650 m (Lähde: MML/Karttapaikka). Tämä ei yksinään ole mitenkään kohtuuton koulumatka, mutta jos lyhyehkön bussimatkan jälkeen täytyy vielä köpötellä yli puoli kilsaa ylämäkeen niin onko siinä mitään järkeä. Melkeinpä sitten kannattaisi siirtää Vihilahden lapset Härmälään, jos mahtuvat.
 
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

Joo ei pieniä alakoululaisia voi panna tarpomaan hämärästi valaistuun kapeilla jalkakäytävillä varustettuun suht vikkaaseen ylämäkiränniin - lisäksi tulisi tien ylitys siihen. Muistaakseni tuon
kuljetushomman alkaessa oli kovat kädenväännöt asiasta mm. Aamulehdessä. Ei tule onnistumaan. Sen sijaan Lempääläntieltäkin on koululle kävelymatkaa, mutta rauhallista ja leveää lähiökatua (Säästäjänkatu) pitkin.

Härmälän kouluun ne eivät mahdu , ei nyt eikä lähitulevaisuudessakaan, joten kuljetukset tulevat jatkumaan. Rantaperkiön alakouluhan rempattiin juuri lukiotiloiksi.

Mutta kun lisäksi ovat ne toiseen suuntaan menevät yläkoululaisetkin & lukiolaiset, niin joku ratkaisu pitää saada jos 50 lopetetaan.

26 Lahdenperänkadulle tai sitten tuli mieleen siirtää tämä uusi #11 ajelemaan eteläpäästään Pirkkahallin sijasta arkisin 50 reittiä Multsuun- miksei Höytämöönkin asti. Ei Hatanpäänhovi-
Pirkkahalli välillä tuolla niin hirveästi taida väkeä liikkua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikenneselvitys, loppuraporttiluonnos

26 Lahdenperänkadulle tai sitten tuli mieleen siirtää tämä uusi #11 ajelemaan eteläpäästään Pirkkahallin sijasta arkisin 50 reittiä Multsuun- miksei Höytämöönkin asti. Ei Hatanpäänhovi-
Pirkkahalli välillä tuolla niin hirveästi taida väkeä liikkua.
Mutta ennen 11:ahan ajettiin ykkösen osapäivävuoroja Härmälä-Keskustori, ja annettiin ymmärtää että nimenomaan Härmälästä jo tulee niin paljon sakkia ettei 1 + pirkkalaiset riitä.

Yksi vaihtoehto olisi tosiaan siirtää 26 kulkemaan Höytämö-Rukkamäki-Keskustori-Haukiluoma-väliä. Jos tämä valitaan, olen tavallaan profeetta omalla maallani: http://www.saunalahti.fi/kestinen/TSL 2020.pdf - tässä jo ehdotin linjanumeroiden kääntämistä niin, että nyky-50 olisikin 26 ja linjalla 50 ajettaisiin Kuljuun asti. Linjat 52, 53 ja 71 riittävät palvelemaan Rukkamäentien ja Koivistontien välisen osuuden. Tosin 71:n 16:30 vuorossa Keskustori-Lempäälä tulee olemaan tiukkaa, se on jo tätä nykyä tupaten täynnä.

Toinen vaihtoehto olisi porrastaa 26 ja 50 niin, että kumpaakin liikennöidään ainakin 30 min vuorovälillä. Tällöin siis yhteisellä osuudella Multisillassa olisi vartin vuoroväli, tai ruuhka-aikaan 20 min vuoroväleillä yhteisesti 10 min. Tällöin oltaisiin varsin lähellä nykytilannetta. Mitä olen 50:llä matkustanut, se on hiljaisena aikana varsin tyhjä, mutta ruuhka-aikaan ajetaan tupaten täynnä. Ainakin Siivikkalan suunnassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös