Linjan 50 lakkautus ja korvaaminen muilla linjoilla

Täällä Vantaalla ainakin kaupunki on ostanut koululaiskuljetuksia Veolialta ja Myllymäen kuljetukselta, Myllymäen kuljetus ainakin vie lapsia Myllymäen koulun pihasta Myyrmäkeen ja Veolian city M-auto tulee usein vastaan Martinlaaksossa ja tariffitunnuksen tilalle on laitettu "Koulukyyti-tunnus" mielestäni tämä on hyvin järjestetty tapa hoitaa suurta osaa koululaiskuljetuksista koska iltapäivisin tavalliset linjabussit ovat jo muutenkin kansoitettuja muista matkustajista. Eikö samantapaista järjestelyä kannattaisi harkita Tampereellakin joissain kouluissa?
 
Täällä Vantaalla ainakin kaupunki on ostanut koululaiskuljetuksia Veolialta ja Myllymäen kuljetukselta, Myllymäen kuljetus ainakin vie lapsia Myllymäen koulun pihasta Myyrmäkeen ja Veolian city M-auto tulee usein vastaan Martinlaaksossa ja tariffitunnuksen tilalle on laitettu "Koulukyyti-tunnus" mielestäni tämä on hyvin järjestetty tapa hoitaa suurta osaa koululaiskuljetuksista koska iltapäivisin tavalliset linjabussit ovat jo muutenkin kansoitettuja muista matkustajista.

Nuo Myyrmäen ja Myllymäen koulun väliset kuljetukset taitavat johtua Uomarinteen koulun remontista, jota oppilaat ovat evakossa Myllymäen koulussa. Kyseessä on siis väliaikainen järjestely. Normaalisti Vantaalla ei kai kuitenkaan hoideta koulukyytejä isoilla busseilla tilausajoina.
 
Mikäli jos ja kun 50 liikenne arkisinkin lakkautetaan, on mielestäni oiva vaihtoehto aiemmin mainitsemani JOLI 7:n laittaminen kulkemaan normaalisti Peltolammin koulun kautta kääntöpaikkaa käyttäen kustannustehokas ratkaisu.

Kyseinen olisi oiva ratkaisu mikäli todetaan ettei 3-6. luokkalaiset Multisillan päästä tarvitse kokopäiväistä yhteyttä Peltolammin koulun kautta. Muuten ainakin aamupimeyden aikana K26 Multisillasta kello 07:40 ja 08:40 olisi oiva koululaislinja sekä Keskustorilta/Vihilahdesta K26 13:30/13:40 (jos vaikka jonkinlaista yhteystyötä koulun kanssa tuntien päättymisestä saataisiin aikaan).

Mitä tulee Siivikkalan suunnassa TKL 7 vetämisestä Keskustorilta Siivikkalaan, tulee mieleeni pieni "kulma kivi". Onko viikonlopun matkat yhteistariffin piirissä uuden vuoden jälkeen? Pientä eriarvoisuutta tuo jos arkisin 50 tarvitset seutulipun ja viikonloppuisin 7 riittää TKL-matkakortti.

Jos linjan keskustorilta siivikkalaan ajaa TKL, ei mielestäni millään muotoa voi olla mahdollista etteikö bussissa kävisi koko matkan ajan yhteistariffi.
Mutta jos ajajana on Veolia transport seiskan linjan mukaisesti siten, että Siivikkala olisi edelleen seutualuetta, tuleeko linjasta Tampereen kaupungin kilpailuttama "linjaliikennelupainen" linja?
 
Mutta ei se seiskan kieppi Peltsun koululle palvele Hatanpään kouluun päin suuntautuvaa koululaisliikennettä , se ratkaisisi vaan alakoululaisten viennin Peltsulle.

Jatkojalostus tuohon linjan #11 eteläpäähän olisi sen linjaus entiseen malliin Nuolialantietä K-kaupalle asti ja siitä Talvitietä pitkin kohti Rukkamäkeä ja Multsuun . Näin ollen sen loppupäästä jäisi vaan itse Härmälän osuus pois.
 
Mutta ei se seiskan kieppi Peltsun koululle palvele Hatanpään kouluun päin suuntautuvaa koululaisliikennettä , se ratkaisisi vaan alakoululaisten viennin Peltsulle.

Jatkojalostus tuohon linjan #11 eteläpäähän olisi sen linjaus entiseen malliin Nuolialantietä K-kaupalle asti ja siitä Talvitietä pitkin kohti Rukkamäkeä ja Multsuun . Näin ollen sen loppupäästä jäisi vaan itse Härmälän osuus pois.

Jäi mainitsematta että osa "kokonaisuudistusta" on se että 26 laitetaan lahdenperänkatua kulkemaan. Suurimmalle osalle Multisillasta ja Peltolammilta Hatanpäälle meneville yläasteen ja lukion opiskelijoille palvelutaso paranee.
 
No niin- tuota Lahdenperänkatuahan miekin tuossa jo aiemminkin 26:selle tarjosin. Sehän on
ratkaisu koululaiskuljetuksiin molempiin suuntiin. Tosin jotkut alakoululaisten vanhemmat saattavat vielä porata että Peltsun päässä on liikaa kävelyä, mutta sen verran voi ollakin.

Onko tämä ihan tieto että tuo " kokonaisuudistus" pitää tämän reittimuutoksen sisällään ?
 
No niin- tuota Lahdenperänkatuahan miekin tuossa jo aiemminkin 26:selle tarjosin. Sehän on
ratkaisu koululaiskuljetuksiin molempiin suuntiin. Tosin jotkut alakoululaisten vanhemmat saattavat vielä porata että Peltsun päässä on liikaa kävelyä, mutta sen verran voi ollakin.

Onko tämä ihan tieto että tuo " kokonaisuudistus" pitää tämän reittimuutoksen sisällään ?

Ei, mutta järkevä ja toimiva kokonaisuus, joka pitää hyvää huolta kaupungin kirstusta ja ihmisten mielistä.
 
Mitä tulee Siivikkalan suunnassa TKL 7 vetämisestä Keskustorilta Siivikkalaan, tulee mieleeni pieni "kulma kivi". Onko viikonlopun matkat yhteistariffin piirissä uuden vuoden jälkeen? Pientä eriarvoisuutta tuo jos arkisin 50 tarvitset seutulipun ja viikonloppuisin 7 riittää TKL-matkakortti.

Jos linjan keskustorilta siivikkalaan ajaa TKL, ei mielestäni millään muotoa voi olla mahdollista etteikö bussissa kävisi koko matkan ajan yhteistariffi.
Mutta jos ajajana on Veolia transport seiskan linjan mukaisesti siten, että Siivikkala olisi edelleen seutualuetta, tuleeko linjasta Tampereen kaupungin kilpailuttama "linjaliikennelupainen" linja?
Mutta kun TKL ei ole operoinut yli vuoteen tai kahteen seiskaa! Se ei ole siis mikään "TKL 7". Yhteistariffikysymys on riippumaton siitä, onko operaattorina LL, Veolia vai TKL. Se on siitä huolimatta mielenkiintoinen ja vaikea: jos Tampereen kaupunki tilaa liikenteen vain viikonloppuisin, on vähän erikoista, jos sisäisellä taksalla pääsee Siivikkalaan asti, mutta arkisin ei, mutta toisaalta Tampereen joukkoliikenteen sivuilla pitäisi erikseen mainita, että linjalla 7 ylitettäessä Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien välinen raja noudatetaan Matkahuollon km-tariffia. Pirkkalan kunnan puolella ajettavalla osuudella kuitenkin noudatetaan Tampereen kaupungin sisäistä tariffia.

Tulevaisuudessa on selkeintä, että kiinteästi Lielahteen yhteydessä olevaan Siivikkalaan pääsee samalla taksalla kuin Tampereen puoleiselle alueelle, vaikka alue onkin virallisesti osa Ylöjärveä. Samoin Sääksjärvelle ja Höytämöön olisi fiksua ihan linjasta riippumatta päästä sisäisellä taksalla, varsinainen Lempäälä alkaa vasta etelämpää. Sääksjärvi on käytännössä Multisillassa kiinni ja Vuorekseen olisi yksinkertaisempaa vetää Multsun kautta koukkaava linja.

Siivikkalan liikenteestä ei myöskään voi tulla mitään kilpailutettua linjaliikennelupaliikennettä, koska liikennelupia ei enää ylihuomisen jälkeen ole. Eikä "puhtaalta pöydältä" aloittavalle liikenteelle anneta myöskään siirtymäajan liikennöintisopimuksia, vaan se on joko vapaata reittiliikennettä tai toimivaltaisen viranomaisen harkinnan varassa olevaa PSA-liikennettä. LSLH, vuoden vaihteen jälkeen PIR ELY on toimivaltainen viranomainen Tampereen kaupungin rajat ylittävään liikenteeseen.

Toivottavasti viikonlopun Siivikkala-Seiska osataan kilvittää kunnolla. Pelkkä 7 Siivikkala ei ole tarpeeksi selkeä, koska iso osa reitistä on erikoisreitti, mutta 7S Siivikkala kertoisi jo enemmän. Fontti toki täytyy säätää sellaiseksi, ettei ässää voi tulkita vitoseksi.
 
Rukkamäen ja Höytämön arkiliikennettä on aikaa koko kevät miettiä, samoin toki Siivikkalan.

Nythän alasajo koskee tosiaan vain viikonloppuliikennettä.

Olivat vaihtoehdot mitä tahansa, toivottavasti lopputulos on onnistunut.

Itseäni huolestuttaa tämä linjan Siivikkalan osuus (olenhan reitin käyttäjä työmatka- ja viikonloppuliikenteessä).
- jos linja 7 jatketaan osuudella Keskustori - Siivikkala viikonloppuisin (lauantaisin, pyhisin vai sekä että?), käyväthän Matkahuollon 22- ja 44-matkan sarjakortit jatkossakin maksuvälineenä? Tämä huoli on aiheellinen, koska jos arkisin käyttää sarjakorttia, olisi sen kelvattava mielestäni myös viikonlopun poikkeusliikenteessä.
- olisiko Keskustori-Siivikkala yhteistariffia vai kaupungin sopimusliikennettä? (yhteistariffissa kelpaavat MH:n tuotteet, sopimusliikenteessä vain kaupungin tuotteet + seutuliput). Jos sopimusliikennettä ja MH:n kortit EIVÄT kelpaisi, tarvitsisi vuorot viikonlopun osalta poistaa myös Tampereen seutuliikenteen reittioppaasta (http://tampere.matkahuolto.info). Veolia ajaa kumpaakin, joten olisiko teknisesti kuitenkin parempi irrottaa Keskustori-Siivikkala-Keskustori omaksi linjakseen, mutta tilata ostettava liikenne tämän sopimuksen puitteissa?
- Veolialla taitaa olla kaikki sopimusliikenteeseen hankitut autot ajossa lauantaisin. Keskustori-Siivikkala tuottaa väkisin yhden auton lisätarpeen. Nähtäiskö VT #366 tällä linjalla :D

Höytämöön ei ainakaan tässä vaiheessa tainnut olla muuta kuin lauantaiksi korvaava liikenne?

---------- Viesti lisätty kello 13:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:06 ----------

Paras ratkaisu olisi muuttaa nykyinen elinkelvoton heilurilinja siten, että Länsilinjat jatkaisi liikennettä linjana 49 Tampere linja-autoasema - Siivikkala, laittaa 26 kulkemaan Rukkamäen kautta, etsiä Höytämöön elinkelpoien ratkaisu.

49 todennäköisesti toimisi hyvin pienellä subventiolla, sillä matkustajamäärät ovat ihan erilaiset kuin Höytämön osuudella. ylöjärven kaupunki voisi olla subventoiva osapuoli.
 
Jaha, eli odotetusti ylöjärvi, sekä näköjään tampere ja lempäälä pitävät yhteyttä tarpeellisena. Tampereen intressinä taitaa olla pohtolankadun liikennöinnin varmistaminen, lempäälästä en niinkään tiiedä muuta kuin että höytämöön halutaan liikenne pitää. Sääksjärven liikennettä palvelee paunun 71 sen verran hyvin.
 
Eli kesäliikenteessä sitten taidetaan vasta päästä seiskalla Siivikkalaan. Hyvä näin, kaksi viikonpäivästä riippuva tariffijärjestelmää sekoittaisi pakkaa liikaa.
 
Nyt on 50 kevään aikataulu julkaistu (http://www.lansilinjat.fi/mp/db/file_library/x/IMG/34797/file/50Hoytamo-Siivikkala.pdf).

Sinänsä suututtaa että perjaatteessa "veronmaksajien" rahoilla Tampereen kaupungin että Lempäälän kunnan puolesta on epäsuorasti kustannettu nämä lauantai-ilaan jokeriyövuorot, jotka ovat Höytämön päästä keskustorille täysin vailla järkeä. 71 ja 26 kun liikennöivät niin lähellä edellä mainittuja lauantaiyön vuoroja että ylimääräiset moottorit voitaisiin jättää varikolle.
 
Voisi oikeastaan pistää pystyyn vedonlyönnin, eli montako vuotta menee, kun TKL on myyty ja pilkottu lopullisesti.
Ainakin nykyisessä XL-koalitiossa on vallitseva asenne, että Sähkölaitosta ja TKL:ää ei myyrä. Infran kohtalo on epäselvä, mutta siitä tehdään tulevaisuusselvitys. Ei ole mitenkään selvää, että se myytäisiin varsinkaan kokonaan, eikä sitä nykymuodossaan kaupungin sisäisenä verstaana ja suunnittelukonttorina edes voi myydä.

Näillä toimenpiteillä on saatettu yksityiset ahtaalle, vrt. linjan 50 kohtalo.
Hm. Länsilinjoilla on manattu pikemminkin yhteistariffijärjestelmään sisäänrakennettua "vihamielisyyttä" kaupunkiliikennemäisiä seutulinjoja kohtaan, siis että suurin osa matkustajista matkustaa kaupungin sisällä ja kaupungin taksalla, jolloin ei-mikään-kaikista-kuormitetuin linja tuottaa tappiota, varsinkin vähäkuormitetuissa Höytämön ja Siivikkalan päissä. Tämä on minusta hyvä syy ottaa linja kaupungin hoidettavaksi, vaihtoehtona kun olisi lakkautus tai vähintään palvelutason karsiminen. Yhteistariffista eroaminenhan tarkoittaisi Tampereen seudulla linjan kuolemaa.

Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että kesäliikenteen alkaessa 2010 Siivikkalaan ei enää pääse linjalla 50. Vahva kandidaatti onkin linja 7, mikä kyllä vaatii syksyn alettua ruuhkaan apulinjan. Myös 27:aa voisi yhdellä lisäautolla jatkaa Siivikkalaan ja hyvällä säkällä näiden autokierrot voisi jopa yhdistää säästäen kalustomäärässä.
 
Ainakin nykyisessä XL-koalitiossa on vallitseva asenne, että Sähkölaitosta ja TKL:ää ei myyrä. Infran kohtalo on epäselvä, mutta siitä tehdään tulevaisuusselvitys.
Näin siis ehkä tällä hetkellä, mutta asiathan voivat hetkessä muuttua. Isoja massoja kun on niin helppo huijata. Yhtenä hetkenä lupaillaan toista, mutta jonkin ajan kuluttua lupauksia ei enää pidetä ja vedotaan muuttuneeseen tilanteeseen tai johonkin muuhun yhtä ovelaan.
 
Takaisin
Ylös