Linjan 50 lakkautus ja korvaaminen muilla linjoilla

Tulevan kesän aikatauluista sitten selvisi tuo Höytämön pään jatko, eli Paunu syöttää linjalla 71 ja Valkeakosken Liikenne ajaa linjaa 50 Sääksjärvi-Höytämö.
 
Yhdyskuntalautakunnan 28.12.2010 pöytäkirjasta
Juha-Pekka Häyrynen sanoi:
Yhdyskuntalautakunta on päättänyt Pohtolan ja Siivikkalan alueiden joukkoliikenteen järjestämisestä kesäaikataulukaudella 2010 ja talviaikataulukaudella 2010-2011 linjalla 7 Sarankulma – Keskustori – Siivikkala (Yla 23.3.2010 §105) sekä vastaavasta järjestelystä kesäaikataulukauden 2011 osalta (Yla 14.12.2010 § 468). Erillisellä päätöksellä (Yla 7.4.2010 § 121) liikenne on päätetty hankkia suorahankintana Veolia Transport Tampere Oy:ltä, jonka liiketoiminnat ovat siirtyneet päätöksenteon jälkeen Väinö Paunu Oy:lle.
...
Markkinaoikeus on 25.11.2010 antamallaan päätöksellä nro 551/2010 (Dnro 149/10/JH) kumonnut Yla:n päätökset 23.3.2010 § 105 ja 7.4.2010 § 121.
...
Markkinaoikeuden päätöstä voidaan kuitenkin tulkita siten, että liikennettä reitillä Keskustori – Pohtola – Siivikkala ei voida edes osittain hankkia aiemmin linjasta 7, Sarankulma – Keskustori, järjestettyyn avoimeen tarjouskilpailuun perustuen. Pohtolan ja Siivikkalan alueita palveleva liikenne tulee hankkia erillisen avoimen tarjouskilpailun avulla.
...
Yhdyskuntalautakunta päättää järjestää hankintalain mukaisen avoimen tarjouskilpailun joukkoliikenteen hoitamisesta reitillä Keskustori – Pohtola – Siivikkala ajanjaksolla 8.8.2011–11.8.2013 sekä mahdollisella optiolla
 
Yhdyskuntalautakunnan 28.12.2010 pöytäkirjasta
Mahtaakohan tämä nyt todella tarkoittaa sitä, että koko linja jaetaan ensi syksynä kahtia? Perin valitettavaa mikäli näin kävisi, vaikkakin erillisenä linjana Siivikkala-Keskustori voitaisiin sitten laittaa ruuhkiin tasainen 20 minuutin vuoroväli. Mutta selväähän se että nykyisenkaltaisena heilurilinjana seiska on paljon hyödyllisempi ja tehokkaampi.
 
Mahtaakohan tämä nyt todella tarkoittaa sitä, että koko linja jaetaan ensi syksynä kahtia? Perin valitettavaa mikäli näin kävisi, vaikkakin erillisenä linjana Siivikkala-Keskustori voitaisiin sitten laittaa ruuhkiin tasainen 20 minuutin vuoroväli. Mutta selväähän se että nykyisenkaltaisena heilurilinjana seiska on paljon hyödyllisempi ja tehokkaampi.

Näyttää totta tosiaan siltä, että ellei käy niin hyvin, että Paunu voittaisi ja suostuisi ajamaan koko linjan yhtenä autokiertokokonaisuutena tai muu kohteen voittaja suostuisi sumplimaan Paunun kanssa, ei oikein tule meieleen muita vaihtoehtoja kuin ajaa kahta erillistä, Keskustorille päättyvää linjaa. No, onneksi numeroavaruudessa on vielä vapaana mm. 9, joka on joskus Pohtolaan kulkenutkin…
 
No, onneksi numeroavaruudessa on vielä vapaana mm. 9, joka on joskus Pohtolaan kulkenutkin…
Onko JoLin numeroavaruus todellakin niin suppea, että vapaita numeroita etsitään vain nollan ja kolmenkymmenenyhdeksän väliltä? Olisikohan aika vihdoin herätä todellisuuteen ja tähän päivään...
 
Onko JoLin numeroavaruus todellakin niin suppea, että vapaita numeroita etsitään vain nollan ja kolmenkymmenenyhdeksän väliltä? Olisikohan aika vihdoin herätä todellisuuteen ja tähän päivään...

Eiköhän selkeyden vuoksi ole turvallisinta käyttää numeroavaruutta 1–39 kaupunkiliikenteen linjoilla niin kauan, kuin muunlaista periaatepäätöstä ei ole. Seiska ei ole varsinaisesti seutulinja, vaikka se kuntarajan ylittääkin jopa kolmesti.
 
HILMA:ssa on nyt hankintailmoitus linjasta 7B Keskustori - Pohtola - Siivikkala. Itse tarjouspyyntöä ei kuitenkaan vielä ole hankintailmoituksessa mainitulla sivulla.
 
HILMA:ssa on nyt hankintailmoitus linjasta 7B Keskustori - Pohtola - Siivikkala. Itse tarjouspyyntöä ei kuitenkaan vielä ole hankintailmoituksessa mainitulla sivulla.

Tästä farssista puuttuisi enää loppuhuipennus puuttellisten muotoseikkojen myötä. Sillä käräjöintiherkkyydellä, jota kyseisen linjan kohdalla on nähty, olisi syytä olla pilkunviilaustasoisen pikkutarkka muodollisuuksien suhteen. Aikaraja hankintailmoituksen jättämistä seuraavasta päivästä tarjousten jättöön on 40 päivää - siis 41 päivää hankintailmoituksesta tarjousten jättöön. Tarjouspyyntöasiakirjoista ei siis mainita mitään, joten ehkäpä niitä ei tarvitse julkaista ollenkaan, tai ne voi julkistaa milloin huvittaa. Oletan, että joku tietää, mitä tekee.

Pekka;)
 
HILMA:ssa on nyt hankintailmoitus linjasta 7B Keskustori - Pohtola - Siivikkala

Saanemme varmaan nähdä sitten Mettistön vuorot tunnuksella 7BM? Tosin BM viittaa mukavasti maaseutuun, muistammehan Volvo BM Valmet -traktorit...
Ilmeisesti osapäiväinen ruuhkaliikenne nivoutuu tähän kilpailutuskohteeseen, ettei tarvitse liikennöidä täysin samaa reittiä tunnuksella Y7B tai 7C (koska ilmeisesti järjestelmä on edelleen niin kömpelö, että voi olla vain yksi vastuullinen liikennöitsijä yhtä linjanumeroa kohden, jotta mahdolliset asiakastyytyväisyysbonukset menevät oikeaan osoitteeseen).

Luovuus linjanumeroinnin suhteen on taas hypännyt yhden askeleen eteenpäin. Seuraavaksi varmaan otetaan tietokoneohjelmistoista tutut versionumerot käyttöön, esim 7.01, 7.03 ja luonnosteluvaiheessa on betaversiot. Jos joku vielä tämän jälkeen väittää esim Nokian loogista kirjainviidakkoa (70K, 70M, 71K ja 71M) sekavaksi, niin puppua puhuu.
 
No nyt on tarjouspyyntökin julki. Ruuhkavuoroja karsittu, muuten nykyisen oloinen paketti. Aikataulu tulee poikkeustilanteita lukuunottamatta pitämään hyvin kutinsa.

Kahden vuoden sopimus uusille autoille. Tuskin kannattaa Itellan palkata ruuhka-apulaisia tarjouksia kiikuttamaan...

Pekka;)
 
Luovuus linjanumeroinnin suhteen on taas hypännyt yhden askeleen eteenpäin. Seuraavaksi varmaan otetaan tietokoneohjelmistoista tutut versionumerot käyttöön, esim 7.01, 7.03 ja luonnosteluvaiheessa on betaversiot. Jos joku vielä tämän jälkeen väittää esim Nokian loogista kirjainviidakkoa (70K, 70M, 71K ja 71M) sekavaksi, niin puppua puhuu.

Mikäänhän ei pakota käyttämään sitten aikanaan ensi talvikautena linjatunnusta 7B. Tämä nyt on markkinaoikeuden takia tehty näin ja on ratkaisuna tilapäinen, toivottavasti liikenne ei aikanaan tapahdu kahtena erillisenä linjana SII-KES ja KES-PIR.

Muuten pienenä knoppikysymyksenä: montako erillistä liikennöitsijää tällä hetkellä on linjalla 7 kaikkine variaatioineen? ;)
 
Takaisin
Ylös