Lainaus Alunperin kirjoittanut Tamperelainen

Tällaisia ovat Tampereenkin bussit tulevaisuudessa
07.02.2010 12:05

Petteri Mäkinen

TKL:stä koeajolle päässyt Kimmo Järvinen viihtyi hyvin hybridin ratin takana. Erityisesti hiljaiset liikkeellelähdöt yllättivät pitkän linjan bussimiehen.
– Näillä ajetaan Tampereellakin tulevaisuudessa, kehuu joukkoliikennepäällikkö hybridiä.

Tamperelaiset saattavat päästä jo ensi vuonna matkustamaan sähkömoottoria käyttävillä hybridibusseilla.

Tampereen kaupunkiliikenteelle ollaan hankkimassa yksi tai kaksi autoa koekäyttöön jo ensi vuonna.

Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviidan mukaan hybridibussit ovat todennäköisesti Tampereen vallitseva bussityyppi tulevaisuudessa.

– Hybridien kehittymistä on seurattu jo jonkin aikaa. Tietysti nekin voivat olla vain välivaihe matkalla kohti vielä edistyksellisempiä tekniikoita.

Hybridibussissa on sekä sähkömoottori että dieselmoottori. Pysäkiltä lähdettäessä auto käyttää pelkkää sähköä. Dieselmoottori tulee avuksi parinkympin nopeudessa. Vasta matkanopeudessa auto kulkee pelkällä dieselillä. Litiumakkuja ladataan jarrutusenergialla.

Torstaina Tampereella esitellyn Volvon uuden hybridibussin ratin taakse päässyt Kimmo Järvinen kehuu idean toimivan muutenkin kuin paperilla.

– Hyvin tämä tuntuu toimivan. Ennen kaikkea liikkeellelähdöt ovat selvästi hiljaisempia, kertoo TKL:n liikennetarkastajana nykyisin työskentelevä bussimies.

Sähkömoottorin hiljaisuus näkyy myös päästöissä ja kulutuksessa. Sähkön käyttö kiihdytyksissä vähentää hiilidioksidipäästöjä ja kulutusta 30 prosentilla. Typen oksidien ja hiukkaspäästöjen luvataan jopa puolittuvan.

Autonvalmistajat ovat vasta aloittelemassa hybridibussien sarjatuotantoa. Volvon Markku Eskelisen mukaan hybridibussin myyntihinta on tällä hetkellä reilusti yli 300 000 euroa.

– Hankintahinta on noin 25-30 prosenttia korkeampi kuin samanlaisen dieselbussin.

Periviidan mukaan joukkoliikenneyksikössä harkitaan sitä, laitetaanko hybridibussien hankkiminen ehdoksi jo ensi vuonna pidettävissä linjakilpailuissa.

– Pakottamiseen en näe syytä, mutta lupauksesta hankkia hybridikalustoa linjalle pitää tarjouksen tekijää luonnollisesti palkita kilpailusäännöissä ja pisteytyksessä.

Helsingissä hybridibusseja on testattu liikenteessä jo loppusyksyllä. Turussa ensimmäiset koeautot tulevat liikenteeseen keväällä.
Tamperelaisen artikkeli - Tällaisia ovat Tampereenkin bussit tulevaisuudessa