Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

K V

Liittynyt
20 Elokuu 2009
Viestit
85
Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö sanoi:
Joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö järjestää avoimen tarjouskilpailun linjan Y7 liikennöinnistä.
Tarjouspyyntö liitteineen on ladattavissa seuraavista linkeistä:

Tarjouspyyntö
Liite 1 Yleiset ehdot Tampereen sisäisen liikenteen kilpailuttamisessa
Liite 2 Autokiertoaikataulujen muodostamisperiaatteet sekä suoritteiden ja korvausten laskentatapa
Liite 3 Linja-autokalustoa koskevat vaatimukset
Liite 4 Liikenteen laatuvaatimukset
Liite 5 Kilpailukohteen määrittely
Liite 6 Sopimusliikenteen maksujärjestelmä
Liite 7 Hintatarjouslomake
Liite 8 Kalustoluettelolomake
Liite 9 Suoritelaskelma
Liite 10 Linja-autokaluston ulkoväritys

Linja Y7
- Vähintään Euro 3 1kpl, painoarvo tarjousvertailussa 1,00
- Vara-autojen on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro 3 ja tyypiltään M
- Kaluston ulkovärityksen tulee vastata liitteen 10 maalausmallia. Varakaluston ei tarvitse vastata liitteen 10 maalausmallia, mutta tällöin liikennöintikorvaus on liitteen 1 kohdan 6 mukaisesti 5 % pienempi.

Sopimuskausi on n. yhdeksän ja puoli kuukautta.
Liikennöinti alkaa 9.8.2010 ja päättyy 3.6.2011

Tämä kilpailutus johtuu ilmeisesti siitä, kun Länsilinjat valitti asianajajan avustuksella päätöksestä korvata linja 50, pidentämällä linjan 7 reittiä ja hankkimalla liikenne Veolia Transport Tampere Oy:ltä.

http://www.tampere.fi/ekstrat/ptdata/kilpailutus/
 
Tämä kilpailutus johtuu ilmeisesti siitä, kun Länsilinjat valitti asianajajan avustuksella päätöksestä korvata linja 50, pidentämällä linjan 7 reittiä ja hankkimalla liikenne Veolia Transport Tampere Oy:ltä.

Yhdyskuntalautakunta päätti 7.4. järjestää hankintalain mukaisen avoimen tarjouskilpailun linjaa 7 reitillä Siivikkala – linja-autoasema tukevasta joukkoliikennetarjonnasta talvikaudella 2010-2011. Länsilinjojen oikaisuvaatimus linjaa 7 koskien on jätetty samana päivänä, joten ainakaan aivan näin suoraa yhteyttä asioilla ei ole. Sitä paitsi Länsilinjojen oikaisuvaatimus hylättiin.
 
Linja Y7
- Vähintään Euro 3 1kpl, painoarvo tarjousvertailussa 1,00
- Vara-autojen on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro 3 ja tyypiltään M
- Kaluston ulkovärityksen tulee vastata liitteen 10 maalausmallia. Varakaluston ei tarvitse vastata liitteen 10 maalausmallia, mutta tällöin liikennöintikorvaus on liitteen 1 kohdan 6 mukaisesti 5 % pienempi.

Sopimuskausi on n. yhdeksän ja puoli kuukautta.
Liikennöinti alkaa 9.8.2010 ja päättyy 3.6.2011

Tämä kilpailutus johtuu ilmeisesti siitä, kun Länsilinjat valitti asianajajan avustuksella päätöksestä korvata linja 50, pidentämällä linjan 7 reittiä ja hankkimalla liikenne Veolia Transport Tampere Oy:ltä.

http://www.tampere.fi/ekstrat/ptdata/kilpailutus/

Yhdyskuntalautakunta päätti 7.4. järjestää hankintalain mukaisen avoimen tarjouskilpailun linjaa 7 reitillä Siivikkala – linja-autoasema tukevasta joukkoliikennetarjonnasta talvikaudella 2010-2011. Länsilinjojen oikaisuvaatimus linjaa 7 koskien on jätetty samana päivänä, joten ainakaan aivan näin suoraa yhteyttä asioilla ei ole. Sitä paitsi Länsilinjojen oikaisuvaatimus hylättiin.
Taikasana on siis tukeva joukkoliikennetarjonta, eli Y7 on ruuhka-aikojen lisäauto Siivikkalasta linja-autoasemalle. Veolialta suorahankitaan "tavallisen seiskan" jatke Siivikkala, ja ruuhka-aikojen lisäliikenne siis kilpailutetaan. Länskältä taitaa vapautua nyt monen bussin liikennöinti 50:n lakkautuksen myötä, joten sen uskoisi olevan vahvoilla. Euro 3 ja Low Entry riittää.

Lisävuoro siis lähtee Siivikkalasta aamuisin klo 6:20-9:20 ja Las:lta 6:50-9:50, iltapäivisin linja-autoasemalta 14:20-17:20 ja Siivikkalasta 14:50-16:50.

Hiukan harmi, että tuota ei integroitu mihinkään muuhun. Esimerkiksi 31 olisi ollut varsin hyvä vastinpari. Toinen harmitus on, ettei Mettistöön ole luvassa mitään bussiliikennettä. Vielä tämä keväthän ajetaan jopa hauskasti 50:llä jopa vuoroja, joiden molemmat päätteet ovat Tampereella: Peltolammin koululta Siivikkalan kautta koukaten Ryydynpohjaan! Jos muuten ilmoittaa kuljettajalle matkustavansa Ryydynpohjaan, eikös kaupungin sisäisen lipun pitäisi riittää?
 
Mikähän lienee Pirkkahalliin isojen messujen aikaan ajavan Y7:n numeroinnin kohtalo? Kyseessä on kuitenkin aivan eri linja kuin tämä Siivikkala - Linja-autoasema -väliä ajava Y7. Tuossa kilpailutuksessa kun ei sanallakaan Pirkkahallia mainita, niin olettaa sopii, että messuajo säilyy edelleen erillisenä TKL:ltä tilattavana ajona.

Toivoa ainakin sopisi, että numerointia rukattaisiin johonkin suuntaan, ettei tulisi tilannetta, jossa olisi 2 eri reittiä ajavaa Y7:aa.
 
Toinen harmitus on, ettei Mettistöön ole luvassa mitään bussiliikennettä. Vielä tämä keväthän ajetaan jopa hauskasti 50:llä jopa vuoroja, joiden molemmat päätteet ovat Tampereella: Peltolammin koululta Siivikkalan kautta koukaten Ryydynpohjaan! Jos muuten ilmoittaa kuljettajalle matkustavansa Ryydynpohjaan, eikös kaupungin sisäisen lipun pitäisi riittää?
En tiedä, onko sinulla tapana lukea aikatauluja jotenkin nurinkurisesti, mutta tällaisia vuoroja ei ole ainuttakaan.
- yksikään auto ei aloita Peltolammin koululta
- yksikään auto ei myöskään pidä päätepisteenään Ryydynpohjaa

Keskustorilta on kolme aamuvuoroa Ryydynpohjan kautta Siivikkalaan, siis Teivaalantietä Vihattulan ja Mettistön halki. Näissä kelpaa ihan varmasti sisäinen lippu, jos jolla kulla olisi asiaa Ryydynpohjaan. Aikanaanhan tällaisia vuoroja oli enemmänkin, jos ei ihan joka toinen vuoro mennyt toiseen suuntaan Teivaalantietä, niin hyvin usea, kunnes Ryydynpohjaan tulivat hidasteet ja yksi matalalattia-auto jäi mahastaan kiinni kumpareeseen.

Mettistön liikennetarjonnan suhteen en olisi hirmuisen huolissani. Itse Mettistöntien risteyksestä on 1,1 km Siivikkalan Siwan pysäkille matkaa.
Taikasana on siis tukeva joukkoliikennetarjonta, eli Y7 on ruuhka-aikojen lisäauto Siivikkalasta linja-autoasemalle. Veolialta suorahankitaan "tavallisen seiskan" jatke Siivikkala, ja ruuhka-aikojen lisäliikenne siis kilpailutetaan.
Yhdellä lisäautolla ei paljoa aamuruuhkaa pelasteta. Odotettavissa on aikataulussa pysymättömyyttä ja tuulilasikuormia. Sellainen ennakkoaavistus, että seitsemän lähdössä tarvitaan jatkossakin lisäautoa, ellei jotain radikaalia matkustajakatoa tapahdu.
Lisävuoro siis lähtee Siivikkalasta aamuisin klo 6:20-9:20 ja Las:lta 6:50-9:50, iltapäivisin linja-autoasemalta 14:20-17:20 ja Siivikkalasta 14:50-16:50.
Tällä hetkellä kuormitetuin vuoro on 06:57 Siivikkalasta, jota ajetaan kahdella autolla, toinen Ryydynpohjasta ja toinen Kaukolantieltä. Seuraava vuoro (07:17 Siivikkalasta) ajetaan yhdellä autolla ja kiitos Paasikiventien tukkoisuuden, mutta sille ei riitä puoli tuntia edes Keskustorille. Ajoaika vaihtelee 30 - 35 min tuolla osuudella. Lisää tähän vielä koukkaus linja-autoasemalla.

Lisävuoron/lisävuorojen osalta kannattaisi tutkia ajoaikoja vielä perusteellisemmin. Paasikiventien tukkoisuus alkaa jo 07:15, jonka jälkeen matka-ajat kaksinkertaistuvat helposti. Itse pidän puolen tunnin siivuja tässä mielessä kireinä ainakin aamuruuhkan osalta, siitäkin huolimatta että toinen suunta on puhdasta siirtoajoa.

Y7:lla toki voisi toteuttaa tuon Vihattula-Teivaala-Mettistö tarjonnankin aamuruuhkan siirtoajossa, eli menomatka Siivikkalaan ajettaisiin Teivaalantien kautta. Reittinä se ei sen nopeampi ole.
 
En tiedä, onko sinulla tapana lukea aikatauluja jotenkin nurinkurisesti, mutta tällaisia vuoroja ei ole ainuttakaan.
- yksikään auto ei aloita Peltolammin koululta
- yksikään auto ei myöskään pidä päätepisteenään Ryydynpohjaa

Mikäs tämä sitten on? Sikäli nurinkurinen, että se on Ryydynpohjasta Peltolammille eikä toisinpäin, mutta onpahan kuitenkin. Jos hyppään Ryydynpohjasta kyytiin ja sanon matkustavani Peltolammille, mitähän mahtaa käydä?

Yhdellä lisäautolla ei paljoa aamuruuhkaa pelasteta. Odotettavissa on aikataulussa pysymättömyyttä ja tuulilasikuormia. Sellainen ennakkoaavistus, että seitsemän lähdössä tarvitaan jatkossakin lisäautoa, ellei jotain radikaalia matkustajakatoa tapahdu.
Totta kyllä. En tarkoittanut tukevalla joukkoliikennetarjonnalla sitä, että se olisi tukeva ~ "lihava", eli erityisen hyvä vaan perustarjontaa tukeva. Tukeva-sanan kanssa mulla oli hankaluuksia jo ala-asteella, kun kuvittelin sen viittaavan henkiseen tukemiseen ~ "kannustava". :redface:

Nyt tarjottava joukkoliikennetarjonta ei todellakaan riitä tarpeisiin, varsinkin kun tariffin alennuksen, paremman kaluston ja paremman ilta- ja viikonlopputarjonnan myötä joukkoliikenteen käytön voi olettaa lisääntyvän huomattavasti Siivikkalasta. Ennustan, että talvikauden aikana Y7:lle lisätään toinenkin auto.

Y7:lla toki voisi toteuttaa tuon Vihattula-Teivaala-Mettistö tarjonnankin aamuruuhkan siirtoajossa, eli menomatka Siivikkalaan ajettaisiin Teivaalantien kautta. Reittinä se ei sen nopeampi ole.
Erinomainen ajatus.
 
Mikäs tämä sitten on? Sikäli nurinkurinen, että se on Ryydynpohjasta Peltolammille eikä toisinpäin, mutta onpahan kuitenkin. Jos hyppään Ryydynpohjasta kyytiin ja sanon matkustavani Peltolammille, mitähän mahtaa käydä?
On aloitus- ja päätepisteitä. Päätepiste on viimeisenä, ei ensimmäisenä ;)

Onhan linjan 86 Viljakkalan vuoroissakin pitkä matka Hämeenkyrön puolella, mutta ei ketään Tampereen seutulippulaista heitetä pihalle ennen Hämeenkyrön rajaa. Muita vastaavia "rajanloukkauksia" ei seutuliikenteestä tule mieleen.
...paremman kaluston ja...

Erinomainen ajatus.
Noh, kukaanhan ei tiedä, paraneeko kalusto laisinkaan. Väitän, että nämä 50:n osuuspankkivolvot #91, #92 ja #93 (aiemmin myös #90) olivat ehdottomasti parhaimmistoa ja ovat vielä sitä tänä päivänäkin. Tätä kaluston mukaan tapahtuvaa valintaa harjoitetaan aika paljonkin Lielahden alueella ;) Sikäli jos viitataan taas muuan lahtirotteloihin, niin niiden tason parantaminen ei ole vaikeaa.

Itseasiassa myös ip-ruuhkassakin voisi nämä Y7:n vuorot kierrättää Siivikkala-Mettistö-Vihattula -suunnassa, eikä se olisi keltään pois. Eli kiertosuunta eri, aina ruuhkasuunnan vastaisesti. Ainoa kysymysmerkki on tässä Joukkoliikenteen hienot pysäkkiaikataulujärjestelmät, osaavatko ne hallita kaksi erilaista reittiä samalla tunnuksella.
 
Nyt tarjottava joukkoliikennetarjonta ei todellakaan riitä tarpeisiin, varsinkin kun tariffin alennuksen, paremman kaluston ja paremman ilta- ja viikonlopputarjonnan myötä joukkoliikenteen käytön voi olettaa lisääntyvän huomattavasti Siivikkalasta. Ennustan, että talvikauden aikana Y7:lle lisätään toinenkin auto.

Kaunis ajatus, mutta käytännön kokemus on osoittanut, että ilman todella suurta tarvetta tämänkaltaista kuvattua "suurta kasvua lyhyessä ajassa" ei tapahdu. Loppujen lopuksi liikenteen muutokset eivät ole nyt niin suuria kuin tekstin perusteella voisi olettaa. Normaalisti veikkaisi, ettei tuollaiseen yhden auton yhden ajon lisäkustannukseen edes joli ryhtyisi ilman merkittävää syytä, mutta menihän tämä linjamuutoskin kalliimmalle tarjoukselle joten kaikenlaista veronmaksajien rahojen tuhlausta on mahdollista odottaa.
Itse uskon, että negatiivista palautetta ilmenee kun Siivikkalan "oudon suurelle" sarjakorttiasiakaskunnalle selviää, ettei heidän korttinsa enää kelpaa maksuvälineeksi. Myöskin Lielahden alueen palvelutaso ei muutu/parane koska Siivikkalan liikenne ja linjan 16 liikenne (ja osin myös 27) ajavat edelleen suurinpiirtein samoihin aikoihin kumpaankin suuntaan.
Ajatus siirtoajon hyödyntämisestä linjana on kyllä kannatettava. Liikenneluvat pitäisi aina olla lenkkeinä ja jos paluulennkkiä ei hyödynnetä se pitäisi erikseen "anoa". Toisaalta joissakin kohdissa edelliseltä linjalta vapautuminen on niin myöhään, ettei todellista mahdollisuutta ajaa siirtoa linjana ei ole tai lakisääteiset tauotukset on mahdollista rakentaa sen varaan, että auto voi siityä seuraavan lähdön paikalle siirtoajona.
 
Noh, kukaanhan ei tiedä, paraneeko kalusto laisinkaan. Väitän, että nämä 50:n osuuspankkivolvot #91, #92 ja #93 (aiemmin myös #90) olivat ehdottomasti parhaimmistoa ja ovat vielä sitä tänä päivänäkin. Tätä kaluston mukaan tapahtuvaa valintaa harjoitetaan aika paljonkin Lielahden alueella ;) Sikäli jos viitataan taas muuan lahtirotteloihin, niin niiden tason parantaminen ei ole vaikeaa.
OP-Volvot ovat muuten hyviä, mutta kun ne ovat juuri OP-volvoja. Ikkunoiden teippaaminen umpeen on kuolemansynti, ja niille jotka väittävät, että hyvin näkee ulos kysyn, miksi tuulilasia ei ole vastaavalla taalla teipattu? :) Noin vahvasti kun TSOP sponssaa, sopisi päästä kyytiin sitten ilmaiseksi, jos on kyseisen osuuspankin omistajajäsen.

Kaunis ajatus, mutta käytännön kokemus on osoittanut, että ilman todella suurta tarvetta tämänkaltaista kuvattua "suurta kasvua lyhyessä ajassa" ei tapahdu.

Itse uskon, että negatiivista palautetta ilmenee kun Siivikkalan "oudon suurelle" sarjakorttiasiakaskunnalle selviää, ettei heidän korttinsa enää kelpaa maksuvälineeksi.
Uskonpa, että suuttumus muuttuu äkkiä iloksi, kun selviää, että aiempi 115,50 euroa maksava 44 matkan lippu vaihtuu Tampereen arvolippuun (44 matkaa = 66 euroa) ja 73 euron seutulippu vaihtuu 44 euron kausilippuun.

Tällaiset tekijät lisäävät väistämättä joukkoliikenteen käyttöä. Palvelutason pudottaminen ruuhka-aikaan saattaa ajaa osan asiakkaista auton käyttöön, mutta tämähän tapahtuu vasta sitten, jos bussiin ei mahdu kyytiin. Palvelutaso ruuhka-aikana on siis 20 min vuoroväli + lisäauto ylikuormitetuilla vuoroilla. Jään jännityksellä odottamaan, millainen vaikutus uudistuksella on matkustajamääriin, Siivikkala toimii siis eräänlaisena laboratoriona JOLIn tilaama liikenne vs. "markkina"ehtoinen liikenne.
 
Mikäs tämä sitten on? Sikäli nurinkurinen, että se on Ryydynpohjasta Peltolammille eikä toisinpäin, mutta onpahan kuitenkin. Jos hyppään Ryydynpohjasta kyytiin ja sanon matkustavani Peltolammille, mitähän mahtaa käydä?

Ainakin vielä viime talven aikatauluista löytyy täsmälleen samanlainen vuoro myös toiseen suuntaan - Keskustorilta Siivikkalaan 16.23ZT. Hämmentävästi lähtöaikaa Peltolammin koululta ei mainita missään ja se pitäisi kai arvata...? Ilmeisesti matkustajakysyntää iltapäivällä Siivikkalan suuntaan ei ole kuitenkaan erityisen runsaasti, kun nuo kolme viime kauden ruuhka-ajan lähtöä (14.23, 15.23, 16.23) oli poistettu tämän kauden Siivikkalan liikenteestä?
 
Viimeksi muokattu:
Uskonpa, että suuttumus muuttuu äkkiä iloksi, kun selviää, että aiempi 115,50 euroa maksava 44 matkan lippu vaihtuu Tampereen arvolippuun (44 matkaa = 66 euroa) ja 73 euron seutulippu vaihtuu 44 euron kausilippuun.

Näin saattaa käydä, kun ihmiset eivät osaa laskea kuluja kuin suoraan omasta lompakostaan maksaen. Verojen kautta maksettavaa, uutta lisähintaahan matkoilleen he valitettavasti eivät näe/osaa laskea. On myös huomioitava, että jos entiset tulot eivät pitäneet linjaa taloudellisesti kannattavana, olisi hintojen puolittumisen aiheuttama tulojen puolittuminen korvattava siis matkustusmäärän merkittävällä kasvulla. Itse asiassa moninkertaistamalla, koska nyt tulo liikenteestä on likimain 0,50 €/ matkustaja entisen 2,63 €/matkustaja sijaan (toki linjapituuskin supistuu puoleen). Me kaikki tiedämme, ettei sellaista matkustusmäärän kasvua tule ja tiedämme myös, ketkä meistä joutuvat tämänkin Siivikkalalaisten "ilon" kustantamaan.

Tällaiset tekijät lisäävät väistämättä joukkoliikenteen käyttöä. Palvelutason pudottaminen ruuhka-aikaan saattaa ajaa osan asiakkaista auton käyttöön, mutta tämähän tapahtuu vasta sitten, jos bussiin ei mahdu kyytiin. Palvelutaso ruuhka-aikana on siis 20 min vuoroväli + lisäauto ylikuormitetuilla vuoroilla. Jään jännityksellä odottamaan, millainen vaikutus uudistuksella on matkustajamääriin, Siivikkala toimii siis eräänlaisena laboratoriona JOLIn tilaama liikenne vs. "markkina"ehtoinen liikenne.

Tuon pitäisi lukea; tälläisten tekijöiden pitäisi lisätä väistämässä joukkoliikenteen käyttöä. Valitettavasti se on ehdollinen lause, jonka mahdollinen toteutuminen tullaan näkemään tulevaisuudessa. Kuten jo edellisesä viestissäni "toppuuttelin" innostusta, on valitettavasti monen vastaavan palvelutason lisäämisen "kokeneena/nähneenä" todettava, ettei se väistämättä aiheuta mitään "järisyttävää" matkustamisen määrän kasvua. Jos tarvetta ei yksinkertaisesti ole, niin ei se mahdollisuuksien lisääminen luo itsessään sitä tarvetta. Tämä lause on yleispätevä, ei niinkään erityisesti tarkoitettu kuvaamaan Siivikkalaa ja sen tilannetta.
 
Linjan Y7 ajuriksi merkitty Tilausliikenne Lauri Möttö Ky , onko sama perinteikäs yritys mikä toimii Kiteellä, aloittanut ennen sotia Sortavalassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tampereen talviliikenne 2010-11


Perikunta jatkaa. Isän kanssa keväällä aloitettiin Tampere-projekti, jonka toteutumista hän ei valitettavasti yllättävän poismenonsa takia ehtinyt nähdä. Automiehenä isä oli sitä sukupolvea, jonka saappaita eivät nykypäivän pullamössöpojat pysty täyttämään, mutta ei ole tarviskaan. Nyt on uusi aika ja uudet kujeet.

Niin, päivää vaan. Lienee syytä esittäytyä. Minkä ihmeen takia Möttö Kiteeltä tuli Tampereelle? Naisen perässä - siinä se lyhykäisyydessään. On kai sitä naisen takia kummallisempiinkin paikkoihin menty kuin Tampereelle :p

Nyt on viikko ajettu ja vastaanotto on ollut sydämellinen. Kiitos vaan kaikille ystävällisestä vastaanotosta ja avusta niille, joilta sitä on pyydetty ja saatu.

Kaupunkiajo alkaa jo sujua :lol: Totta puhuen, viisitoista ja puoli vuotta Suomen parhaassa paikkurifirmassa Åbergin Linjalla Espoossa on antanut aavistusta siitä mitä on kaupunkilinjaliikenne ja ennen kaikkea siitä, mitä on kilpailutettu paikallisliikenne. Toivon, että ihan kaikki pääkaupunkiseudun ilmiöt eivät toistu Tampereella. Åbergin Linja on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että pienillekin löytyy tilaa isojen rinnalla.

Mitä suunnitelmia meillä on jatkon suhteen Tampereella, on minulta useampaan kertaan kysytty. No, kun tänne kerran papin aamenella tultiin, niin kyse ei ole käymäreissusta, vaan tulin jäädäkseni. Ei tässä kuitenkaan millään valloitusretkellä olla, vaan hattu kourassa etsimässä pikkufirman mentävää rakoa Tampereen paikallisliikennekentästä. Hyvät yhteistyösuhteet kaikkiin mahdollisiin suuntiin on se perusta, jolle yritetään rakentaa. Yhteistyöterveisin.

Pekka;)
 
Takaisin
Ylös