Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesäkuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

Nak

Liittynyt
5 Maaliskuu 2010
Viestit
2,836
2.6 n. 1.30, palatessani AC/DC keikalta helsinkiin, näin vähän ennen hämeenlinnaa levähdysalueella jonkun TKL:n Omnicity nivelen. Olikohan kenties matkalla uudelle omistajalleen vai tilausajossa?
 
2.6 n. 1.30, palatessani AC/DC keikalta helsinkiin, näin vähän ennen hämeenlinnaa levähdysalueella jonkun TKL:n Omnicity nivelen. Olikohan kenties matkalla uudelle omistajalleen vai tilausajossa?

Vai olisikohan ollut kenties Etelänbussien OmniShit nivel? Näitkö numerroa?
 
en nähnyt sillä ajoin itse moottoritietä ohi ja pisti vaan haitarit silmään sieltä :icon_frown:

Voisin hyvinkin veikata sitten, että olisi etelänbussien OmniShit nivel, kun tuskin Tkl laittaisi tilauajoon OmniShit niveltä, koska hyvä, kun kestävät edes täällä kaupunki liikenteessä.
 
Voisin hyvinkin veikata sitten, että olisi etelänbussien OmniShit nivel, kun tuskin Tkl laittaisi tilauajoon OmniShit niveltä, koska hyvä, kun kestävät edes täällä kaupunki liikenteessä.

Tuo nyt oli aikalailla tähän ketjuun kuulumaton kommentti. Onhan noilla niveleillä tiettävästi tehty pidempääkin (polttoaineen riittävyyden rajoissa) tilausajoa, ja ihan ajamalla on tultu takaisinkin.

Vaikka näitä nyt onkin muotia parjata, niin olivat pitkään uudempia Volvo 7000-niveliä luotettavampia ja (omasta mielestä) mukavampia ajaa.
 
Voisin hyvinkin veikata sitten, että olisi etelänbussien OmniShit nivel, kun tuskin Tkl laittaisi tilauajoon OmniShit niveltä, koska hyvä, kun kestävät edes täällä kaupunki liikenteessä.

Olipa eilen ainakin kaksi TKL:n OmniCityä Pyynikintorilla kilvitettynä tilausajoa varten.:)

3.6
TKL:

#93/13
#626/31
#661/37
#637/26

#89:n ohella #226 on saanut uuden pysäkkitaulun matkustamoon.
 
Kyllähän nivelet vaativat huoltoa! Se on 2-akselisen bussin ketteryyden ja 3-akselisen bussin kapasiteetin yhdistelmän hinta. Mutta miksei samantien tuplaniveliä, kun pääosa kaduista on kuitenkin 3-akselisen nivelettömänkin ajettavissa?
 
Voisin hyvinkin veikata sitten, että olisi etelänbussien OmniShit nivel, kun tuskin Tkl laittaisi tilauajoon OmniShit niveltä, koska hyvä, kun kestävät edes täällä kaupunki liikenteessä.
Kannattanee myös ymmärtää, että puhdasta kaupunkiliikennettä raskaampaa käyttöä on vaikea kuvitella linja-autolle. Tilausajossa, etenkin tasavauhtia maantiellä ajettaessa, rasittuu auto huomattavasti vähemmän. Tässä(kin) tapauksessa lainaamani havainnoija vaikuttaa olevan hivenen kuutamolla todellisuudesta...
 
Kannattanee myös ymmärtää, että puhdasta kaupunkiliikennettä raskaampaa käyttöä on vaikea kuvitella linja-autolle. Tilausajossa, etenkin tasavauhtia maantiellä ajettaessa, rasittuu auto huomattavasti vähemmän. Tässä(kin) tapauksessa lainaamani havainnoija vaikuttaa olevan hivenen kuutamolla todellisuudesta...

Toi oli tsoukkia mitä heitin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikka näitä nyt onkin muotia parjata, niin olivat pitkään uudempia Volvo 7000-niveliä luotettavampia ja (omasta mielestä) mukavampia ajaa.
Voi olla, mutta ei matkustaa. Pehmeät vogelscheißet eivät paljoa pelasta, kun omni pikku pyörineen täryjyrisee pitkin nupukiveystä. Mieluummin sitä istuu kovilla Volvo-penkeillä ja kuuntelee koneen huutoa takana kuin yrittää selvitä tärinästä polvet leuassa kiinni.

Omnit olivat kivoja vuonna 2000 uusina, futuristisina "ufobusseina", mutta viimeistään 2006 mennessä uutuudenviehätys oli karissut pois.
 
Voi olla, mutta ei matkustaa. Pehmeät vogelscheißet eivät paljoa pelasta, kun omni pikku pyörineen täryjyrisee pitkin nupukiveystä. Mieluummin sitä istuu kovilla Volvo-penkeillä ja kuuntelee koneen huutoa takana kuin yrittää selvitä tärinästä polvet leuassa kiinni.

Omnit olivat kivoja vuonna 2000 uusina, futuristisina "ufobusseina", mutta viimeistään 2006 mennessä uutuudenviehätys oli karissut pois.

No en nyt sanois että ei viehätä enää. Ne on ihanoja busseja ja Tampereen erikoisuus, että ees löytyy niveliä ^^
Tosin osa Omneista olisi huollon tarpeessa, vaikka niitä tuskin tullaan tällä menoa korjaamaan.
 
4.6. TKL:

#409/11

Voi olla, mutta ei matkustaa. Pehmeät vogelscheißet eivät paljoa pelasta, kun omni pikku pyörineen täryjyrisee pitkin nupukiveystä. Mieluummin sitä istuu kovilla Volvo-penkeillä ja kuuntelee koneen huutoa takana kuin yrittää selvitä tärinästä polvet leuassa kiinni.

Tuo on kyllä sinällään valitettavan totta. Varsinkin vanhimmasta päästä olevat Omnit rämisevät Hämpillä jo 30 km/h vauhdissa niin, että alkaa itsekin epäilemään koko jousituksen olemassaoloa. Oviautomatiikka on silti jotain, mikä nopeuttaa pysäkkitoimintaa kivasti varsinkin pidemmillä linjoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oviautomatiikka on silti jotain, mikä nopeuttaa pysäkkitoimintaa kivasti varsinkin pidemmillä linjoilla.
Mutta kun ei. Jos ne ovet eivät olisi niin hitaita, saattaisi väite pitääkin paikkansa. Toisaalta kun useimmista näistä saatiin se pysäkkijarru nykyisenkaltaiseen asentoon, jossa liikkeelle voi lähteä hieman ennen ovien sulkeutumista, pysäkkikäynnit toki ovat nopeampia kuin ennen. Mutta juuri ovien hitauden takia ei mitään eroa muuhun kalustoon juuri taida olla.
 
Mutta kun ei. Jos ne ovet eivät olisi niin hitaita, saattaisi väite pitääkin paikkansa. Toisaalta kun useimmista näistä saatiin se pysäkkijarru nykyisenkaltaiseen asentoon, jossa liikkeelle voi lähteä hieman ennen ovien sulkeutumista, pysäkkikäynnit toki ovat nopeampia kuin ennen. Mutta juuri ovien hitauden takia ei mitään eroa muuhun kalustoon juuri taida olla.

Tarkoitin lähinnä tilannetta, jossa matkustajia tulee sekä jää pois, niin käytännössä jää paremmin aikaa rahastukseen, kun takaovet hoitavat samaan aikaan työnsä itsekseen loppuun. En nyt mitenkään yritä kehua pilviin näitä lähes loppuunajettuja autoja, noissakin autoissa on vain ne hyvätkin puolensa.

Tuohon ovijarrun nopeuttamiseen on myös muita "kikka kolmosia", mutta oikeassa olet siinä, ettei esim. pelkkä kuorman purkaminen linjan loppupäässä ole sen nopeampaa kuin "manuaaliovisissa" autoissakaan.
 
Omnit rämisevät Hämpillä jo 30 km/h vauhdissa niin, että alkaa itsekin epäilemään koko jousituksen olemassaoloa.

Kyllä sitä "osaavat" muutkin rämistä kuin OmniCityt, tänään sain matkustaa kenties kaikkien aikojen pahimmalla rämistimellä nimeltä #239. Meteli oli Hämeenkaudlla ajettaessa jotain täysin käsittämätöntä.

4.6
TKL:

#234/25
#87/23
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös