Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesäkuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Pehmeät vogelscheißet eivät paljoa pelasta, kun omni pikku pyörineen täryjyrisee pitkin nupukiveystä. Mieluummin sitä istuu kovilla Volvo-penkeillä ja kuuntelee koneen huutoa takana kuin yrittää selvitä tärinästä polvet leuassa kiinni.
Tästä päästäänkin sujuvasti kestov*tutuksen aiheeseen eli mukulakivipintaiseen kaupunkimme pääkatuun... Se rikkoo autot (ennenaikaista kulumaa alustan osissa ja suoranaisia rikkoutumisia, mm. korin rakenteiden murtumia), aiheuttaa täysin tarpeetonta meluhaittaa sekä lisäksi on vaarallisen liukas varsinkin kosteana jäisestä puhumattakaan. Eletään siis vuotta 2010, ja Pohjoismaiden suurimman sisämaakaupungin pääkatu on tuollainen. Hävettää ja v*tuttaa yhtä aikaa. Mikäli tuollaista kivipintaa halutaan (ja ilmeisesti halutaan) säästää tuleville polville, se onnistuu riittävässä määrin vaikkapa Kauppakadun ja Keskustorin torialueen pinnassa entisen Viistokadun tuntumassa. Olisi jo korkein aika remontoida tämän kyläpahasen näyteikkuna ja tunnusmerkki tälle vuosituhannelle sellaiseen kuntoon, ettei siinä liikennöinti aiheuttaisi tarpeetonta meluhaittaa eikä olisi vaaraksi käytettävälle kalustolle ja kadulla liikkuville ihmisille.
 
Tästä päästäänkin sujuvasti kestov*tutuksen aiheeseen eli mukulakivipintaiseen kaupunkimme pääkatuun... Se rikkoo autot (ennenaikaista kulumaa alustan osissa ja suoranaisia rikkoutumisia, mm. korin rakenteiden murtumia), aiheuttaa täysin tarpeetonta meluhaittaa sekä lisäksi on vaarallisen liukas varsinkin kosteana jäisestä puhumattakaan. Eletään siis vuotta 2010, ja Pohjoismaiden suurimman sisämaakaupungin pääkatu on tuollainen. Hävettää ja v*tuttaa yhtä aikaa. Mikäli tuollaista kivipintaa halutaan (ja ilmeisesti halutaan) säästää tuleville polville, se onnistuu riittävässä määrin vaikkapa Kauppakadun ja Keskustorin torialueen pinnassa entisen Viistokadun tuntumassa. Olisi jo korkein aika remontoida tämän kyläpahasen näyteikkuna ja tunnusmerkki tälle vuosituhannelle sellaiseen kuntoon, ettei siinä liikennöinti aiheuttaisi tarpeetonta meluhaittaa eikä olisi vaaraksi käytettävälle kalustolle ja kadulla liikkuville ihmisille.
Kehityskelpoinen ajatus. Asfalttia en itse hyväksyisi Hämpille metriäkään, onhan se Suomen urbaaneimmaksi kaduksikin tituleerattu. Pirkankadulla, Itsenäisyydenkadulla ja Hatanpään valtatiellä on vertailukohtaa siitä, miltä asfaltoitu 4-kaistainen keskustan katu näyttää.

Nykyisen satavuotiaan kiveyksen säilyttäisin Hämeenkadulla vain Keskustorin alueella, eli Raatihuoneen ja teatterin suojateiden välissä, jossa nopeudet ovat tai ainakin on pidettävä alhaisena. Muuten asennuttaisin jotain tasaisempaa katukiveystä, esim. jotain betonikiveä. Keskustorin terminaalialueella on ihan järkevänoloista kiveystä.
 
Keskikaistat voisivat ainakin olla tasaisempaa kiveä. Reunakaistat voisivat kuitenkin olla yhteytenä perinteeseen joko ihan nupukivinä tai vastaavana karheampana kivetyksenä.

Muistelisin, että jalkakäytävät ovat asfalttia. Asian voisi korjata samalla.
 
Kehityskelpoinen ajatus. Asfalttia en itse hyväksyisi Hämpille metriäkään...
No kerropas sitten meille kaikille, mikä muu materiaali tämän kadun pinnassa olisi tarpeeksi kestävää siinä määrin, ettei sitä sitten tarvitsisi muutaman vuoden välein repiä auki. Ei asfaltissa ole mitään vikaa, katujen varsia kun voi myös kehittää siistin ja urbaanin näköiseksi jos vain näin halutaan tehdä. Mutta näemmä kaupungissa, jossa mm. jääkiekkoyrityksen välillinen taloudellinen tukeminen ynnä muu humpuuki näyttää menevän kaiken muun ohi, ei voidakaan odottaa kovin monia järkeviä päätöksia tehtävän. Hämpinkin kanssa on jo jahkailtu vuosikaudet että mitä sille pitäisi tehdä, ja jahkailu näyttää jatkuvan vielä pitkään.
 
Painotus on minun.

No kerropas sitten meille kaikille, mikä muu materiaali tämän kadun pinnassa olisi tarpeeksi kestävää siinä määrin, ettei sitä sitten tarvitsisi muutaman vuoden välein repiä auki. Ei asfaltissa ole mitään vikaa, katujen varsia kun voi myös kehittää siistin ja urbaanin näköiseksi jos vain näin halutaan tehdä.

Nykyisen satavuotiaan kiveyksen säilyttäisin Hämeenkadulla vain Keskustorin alueella, eli Raatihuoneen ja teatterin suojateiden välissä, jossa nopeudet ovat tai ainakin on pidettävä alhaisena. Muuten asennuttaisin jotain tasaisempaa katukiveystä, esim. jotain betonikiveä. Keskustorin terminaalialueella on ihan järkevänoloista kiveystä.

Lisäisin vielä, että jos itse asiassa väitit että betonikivi on liian pehmeää, myös nykyisenlainen nupukivetys on varmasti saatavilla myös noppakivinä.
 
Muuten asennuttaisin jotain tasaisempaa katukiveystä, esim. jotain betonikiveä. Keskustorin terminaalialueella on ihan järkevänoloista kiveystä.

Jois tarkoitat sitä kelillä, kuin kelillä jumalattoman liukasta punasävyistä kiveystä, niin siitähän saataisiinkin todella mielenkiintoinen ajoalusta Hämeenkadulle! Autokouluillekin tulisi huomattava säästö, kun liukkaankelin ajokoulutus saataisiin hoidettua keskellä kesää kaupungin keskustassa pienimmänkin sateen aikana.
 
Jois tarkoitat sitä kelillä, kuin kelillä jumalattoman liukasta punasävyistä kiveystä, niin siitähän saataisiinkin todella mielenkiintoinen ajoalusta Hämeenkadulle! Autokouluillekin tulisi huomattava säästö, kun liukkaankelin ajokoulutus saataisiin hoidettua keskellä kesää kaupungin keskustassa pienimmänkin sateen aikana.
On hyvä, että on olemassa JLF niin saadaan huonot vaihtoehdot jo tällaisessa kansalaiskeskustelussa torpattua. En ole kyseisellä pinnoitteella itse ajanut autoa varsinkaan sateella, joten en tiennyt sen olevan liukasta. Sama tai vastaava pinnoite on tietääkseni käytössä Insinöörinkadulla Hervannassa, no siinä vieressä sattuukin olemaan ainakin kolmen autokoulun toimistot...

Liukkaus – jos nyt ei puhuta mistään öljyläikkäliukkaudesta – tarkoittaa vain, että kuljettajien on sopeutettava ajonopeutensa ja manööverinsä väylän vaatimusten mukaisesti. Kivetty pätkä on kuitenkin vain Tuulensuusta Stockalle.

Eikö muuten nykyinen nupukiveys sitten ole jumalattoman liukas? Talvella polkupyörällä se ainakin tuntuu kovin liukkaalta, tosin siinä on koko ajan pelko persiissä, että lemaa ja takana tuleva bussi ajaa päälle. :)

Epulle vielä: ai etteikö asfalttibetonia sitten tarvitse muutaman vuoden välein paikkailla?
 
6.6., päivää ennen kesäaikataulukauden vaihtumista...

Ainakin linjoilla 22 ja 26 on otettu käyttöön lisää määränpäätekstejä.
Eli 22 KAUKAJÄRVI ANNALA,
26 PELTOLAMMI MULTISILTA

Muista ei vielä havaintoja, ehkä tuo 29:n Linnainmaa voisi kaivata rinnalleen Takahuhdin
 
7.6 Tkl:

1: #89, #235, #236, #263, #272

3: #644, #645, #646

12: 657, #664

13: #259, #264, #284, #285

16: #244, #248, #252, #257, #279, #280

17: #239, #245, #267

18: #246, #275, #276, #278

19: #653, #661

20: #253

21: #93, #635, #650, #657

22: #237, #250, #262, #283

23: #92, #256, #261, #270

25: #88, #251

26: #255, #268, #271, #277

28: #91, #281, #282

29: #634, #655, #656, #658, #659

30: 243, #260

31: #639

37: #649

7.6 Paunu:

7: #120, #123, #626, #627

10: #122, #129

15: #124, #128

#777/90Y
#69/95
 
Linjalla 21 on vain kolme autoa kierrossa näin kesälläkin. Eli ilmeisesti autoa on kesken päivän vaihdettu tai sitten painovirhe iskenyt :)
 
6.6., päivää ennen kesäaikataulukauden vaihtumista...

Ainakin linjoilla 22 ja 26 on otettu käyttöön lisää määränpäätekstejä.
Eli 22 KAUKAJÄRVI ANNALA,
26 PELTOLAMMI MULTISILTA
Ja lisää...
7 LIELAHTI SIIVIKKALA
27 LIELAHTI RYYDYNPOHJA
ja jotta kaikki olisi loogista, ajetaan linjalla 16 vain LENTÄVÄNNIEMI kilvin :roll:

ja näin aikataulukauden vaihtuessa, on linjan 7 pysäkki Keskustorilla Sarankulman suuntaan näemmä 0010 pysäkkilistauksen mukaan, mutta päre oli aamulla edelleen vanhalla paikallaan Keskustorin pysäkkikatoksessa "I" (mitä käyttää mm 31 ja 10). Voi olla, että tulee kiukkuista palautetta, kun auto ei käy sillä pysäkillä, josta se ennenkin lähti.
 
ja näin aikataulukauden vaihtuessa, on linjan 7 pysäkki Keskustorilla Sarankulman suuntaan näemmä 0010 pysäkkilistauksen mukaan, mutta päre oli aamulla edelleen vanhalla paikallaan Keskustorin pysäkkikatoksessa "I" (mitä käyttää mm 31 ja 10). Voi olla, että tulee kiukkuista palautetta, kun auto ei käy sillä pysäkillä, josta se ennenkin lähti.

Tämä tilaajan tiedottaminen pysäkkien paikan vaihtumisesta on kaikkea muuta kuin hyvin toteutettu. Joukkoliikenteen sivuille on ilmestynyt tälle päivälle (7.6.) päivätty tiedote, jossa ilmoitetaan noista pysäkkimuutoksista. Tokihan jokainen tarkistaa aamuisin ennen liikkeellelähtöään, mihin tänään pitää mennä seisomaan. ;)

Samoin linjan 19 kanssa viime syksynä mentiin metsään ja pahasti: pysäkkipäre oli vain siirretty pysäkiltä toiselle, eikä tilaaja ole tähän päivään mennessä informoinut asiasta sen enempää tuottajaa kuin matkustajiakaan.

Tokihan nuo muutokset ovat olleet tuossa aikataulukirjan pysäkkikartassa, mutta kuinka moni uuden aikataulukauden alkaessa alkaa tuosta kirjainsekamelskasta tiiraamaan, ovatko ne omat vakilinjat vaihtaneet pysäkkejä, on taas tarina erikseen.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös