Tuleva kilpailutustahti

masi

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Viestit
33
Tervetuloa! Ei muuta kun onnea ja menestystä. Olisikin hyvä, jos tälle seudulle saataisiin lisää liikennöitsijöitä, jotta kaikkea ei päädytä jakamaan pelkästään nykyisten muutamien isojen talojen kesken. Ja varsinkin nyt kun Veolia lopetti leikin kokonaan.

DoDii! Minäkin toivotan Mötön tänne oikein tervetulleeksi, mutta...

Kirjoittajan toive toteutuu varmuudella laajemminkin.
Jo kakskakkosen ym. isolla kilpailutuksella mitä todennäköisimmin haluttiin torpata paikalliset pois, mutta LL:n ja VP:n yhteistarjous lienee yllättänyt.

Nyt sitten ollaan laittamassa jakoon myös lähes sata kuljettajaa ja valmiiksi vanhat autot!
Voipi olla, että nyt onnistuu eli paikallisten rahkeet eivät varmaankaan riitä.

Jopa voi olla, että ei tuolla mallilla edes kiinnosta!

Kummallista, että juhlapuheissa halutaan säilyttää paikallisten toimintaedellytykset, mutta petytään, jos paikalliset ovatkin kilpailukykyisimpiä ja väen vängällä tehdään peräperää paketteja, joista toivotaan, että paikallisten rahkeet loppuvat.

Meillä kaupungin sisäisten linjojen kuljettajat ovat samassa asemassa "lipputuloisten" ajajien kanssa.
Rohkenen epäillä, että jos tuon ison paketin voittaja on se haluttu uusi ulkopuolinen tarjoaja, niin voittava tarjous on laskettu niin, että kaikki ei pakollinen (ainakin henkilöstöön panostaminen) on varmuudella karsittu, jotta voitetaan.

Pikkasen provosoiden toivon näkemyksiä, että tätäkö halutaan?
Tämähän tietenkin pitkässä juoksussa johtaa siihen, että meidän paikallisten on sitten juostava perässä, jos aiomme edes yrittää pysyä mukana kuvassa!
Seuraus on, että koko alan houkuttavuus työpaikkana seudulla romahtaa!
Se siitä joukkoliikennepolitiikasta!

Masi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Ja masin viestiin liittyen uutinen keskiviikon Tamperelaisesta, jota ei täällä oltu ilmeisesti vielä käsitelty.

Nähtäväksi jää, mitä sitten seuraavilla kilpailutuskierroksilla edessä on. Ja kuinka innostuneita liikennöitsijät ovat ottamaan käsiinsä vanhaa kalustoa ja mikä sen vaikutus pisteytyksiin on. No, se on kaupungin asia se.

Seuraava kilpailutuskohde lieneekin jo sitten Teisko jossain mittakaavassa, sillä nykyiset sopimuksethan päättyvät 5.6.2011.
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Ja miksiköhän Aamulehti ei käsitellyt tätä aihetta kuin pienellä sivunreunusjutulla?

Kyllä oon sitä mieltä, että ehdotettu kilpailutustahti on aivan liian kova. Mutta mitäpä muuta voikaan odottaa kokoomukselta kuin tällaista idiotismia. Kaikki hyvä ja toimiva halutaan näemmä tuhota vain ja ainoastaan ideologian vuoksi. Nykytahti tai noin 10 auton liikenne/vuosi voisi sen sijaan varmistaa kaluston nopeamman uusiutumisen ja olemassaolevan kaluston järkevän käytön - eli lähinnä sen ettei 5-10 vuotiaita autoja jouduta myymään ennen aikojaan. Ja kuka haluaa ottaa TKL:n kuluneita ja nuhjuisia Scaloja laivastoonsa vuonna 2012?
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Seuraava kilpailutuskohde lieneekin jo sitten Teisko jossain mittakaavassa, sillä nykyiset sopimuksethan päättyvät 5.6.2011.

Killerpop on oikeassa sillä täsmennyksellä, että ei liene, vaan on ja menee ymmärtääkseni kilpailutukseen kokonaan, koska nykyiseltä liikennöitsijältä ei ole kysytty, onko jotakin jatkohaluja esim. nykymallilla.
Ei tuo Teiskon liikennekään niin kovin pieni pala ole eli taas on mahdollisuus niin himoituilla "ulkopaikkakuntalaisilla".
Masi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Killerpop on oikeassa sillä täsmennyksellä, että ei liene, vaan on ja menee ymmärtääkseni kilpailutukseen kokonaan, koska nykyiseltä liikennöitsijältä ei ole kysytty, onko jotakin jatkohaluja esim. nykymallilla.
Ei tuo Teiskon liikennekään niin kovin pieni pala ole eli taas on mahdollisuus niin himoituilla "ulkopaikkakuntalaisilla".

En usko että ulkopaikkakuntalaisuus on nimenomainen toive. Mieluummin sitä tietysti näkisi paikallisten firmojen pärjäävän kilpailussa. Mutta ongelma on että vakavasti otettavia tarjoajia alkaa paikkakunnalla olla peräti vähän. Tilanne jossa tarjoajalla tai tarjoajilla on liian vahva asema markkinoiden kokonaisuuteen nähden on ongelma veronmaksajan kannalta.

Monopoli tai oligopoli ei tuota veronmaksajan kannalta parasta mahdollista tulosta, puhumattakaan että jatkettaisiin vanhalla reittikohtaisella monopolimallilla ilman kilpailutusta. Ei oikein sovi yhteen EU:n palvelusopimusasetuksen kanssa.

Toimivat markkinat ovat kaupunkilaisen ja veronmaksajan etu. Jos tehokas kilpailu ei toteudu paikallisten toimijoiden kautta niin sitten tarvitaan ulkopuolisia markkinoille tulijoita.
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Toimivat markkinat ovat kaupunkilaisen ja veronmaksajan etu. Jos tehokas kilpailu ei toteudu paikallisten toimijoiden kautta niin sitten tarvitaan ulkopuolisia markkinoille tulijoita.
Mutta ei ole sekään veronmaksajan etu, jos kilpailutetaan suuria määriä kerralla vain kilpailuttamisen vuoksi. Jos nyt lähdetään tällaiseen järjettömään, nopeatahtiseen pilkkomiseen, seuraukset eivät välttämättä ole kovin positiivisia. Säästöjä tällainen toiminta ei pitkällä tähtäimellä varmastikaan tuo. Tasapainoisempaa kehitystä olisi korkeintaan nykytahti, jolloin TKL:kin voisi rauhassa ajaa kalustonsa itse loppuun, ilman että sitä pitää väkisin olla tyrkyttämässä muualle. Tampereen päättäjienkin olisi syytä muistaa, että asiakkaat eli matkustajat osaavat kyllä äänestää jaloillaan, mikäli paikallisliikenteen taso ja houkuttelevuus alkavat laskea.

Ja onko edes mielekästä ja edullista, että markkinoita väännetään väkisin siihen malliin, että ei enää parjätä ilman näitä ulkopuolelta tulevia toimijoita?
 
Milloinkahan kaupunki on valmis pitämään kiinni jo valmiiksisovitusta suunnitelmasta (6 autoa/vuosi), eikä alkaisi jatkuvasti repimään suunnitelmia auki? Tuskin koskaan.

Aivan selvää tarkoitushakuisuutta on tämä ison paketin "jakoonlaittaminen". Uusia toimijoita yritetään puoliväkisin saada peliin mukaan. Ja kuten Masi sanoi, jos tämän mahdollisen kilpailun joku "ulkopuolinen" voittaisi, niin kaikki mahdolliset ylimääräiset kulut olisi poljettu minimiin, huoltokuluja myöten.

Kuinkahan moni liikennöitsijä edes olisi halukas ottamaan kontolleen jo "puolivanhaa" kalustoa, eikös tämän alkuperäinen tarkoitus ainakin jossain määrin hintojen alenemisen lisäksi ollut, että saadaan tuoreempaa kalustoa linjalle, ja sitä kautta parempaa matkustusmukavuutta?

Kilpailuttamista vastaan ei itselläni ole mitään, kunhan se vain tehtäisin vähemmän tarkoitushakuisesti. Jos joku muualtapäin tulee niin erinomaista, mutta miksi niitä pitää tietentahtoen yrittää vetää tänne mukaan? Ennemmin veronmaksajanakin antaisin rahani kiertoon paikallisesti, enkä ulkomaalaisomisteisille pörssiyhtiöille.
 
Milloinkahan kaupunki on valmis pitämään kiinni jo valmiiksisovitusta suunnitelmasta (6 autoa/vuosi), eikä alkaisi jatkuvasti repimään suunnitelmia auki?

Minusta tämä olisi ollut kaikkein toivottavin ratkaisumalli, sillä maltillinen kilpailutustahti olisi antanut nykymuotoiselle TKL:lle sopeutumisaikaa vähenevään kuljettajatarpeeseen ja mahdollistanut kaluston sopeuttamisen liikennemäärään pikkuhiljaa suorittamalla poistoja. Samaan aikaan olisi saatu uutta kalustoa maltillisella tahdilla uusien liikennöintisopimusten myötä kun kilpailutuksin olisi siirtynyt liikennettä muille toimitsijoille.

Mitä tulee Jani Hyvärisen kommenttiin, en voi sanoa olevani samaa mieltä, sillä noin ison kokonaisuuden yksityistäminen kertarysäyksellä ei voi toimia järkevästi tai ainakin se rajaisi pois lähes kaikki muut toimijat paitsi Suomessa jo olevat Nobinan ja Veolian (vaikka jälkimainittu ei enää toimi Tampereen seudulla). Siksi toiseksi olisi jokseenkin kilpailutusta vääristävää ja etulyöntiaseman antamista yhdelle taholle, jos Nekalan halli menisi samassa paketissa TKL:n toiminnan ostaneelle taholle. Kuitenkin hyvällä sijainnilla olevia isoja varikoita ei ole montaa täällä.

Jos joku yksittäinen taho saisi ostaa koko TKL:n toiminnan, olettaisin sen tarkoittavan TKL:n nykyisten linjojen hoitamista portaistetulla aikataululla siihen asti kunnes pikkuhiljaa linjat kilpailutettaisiin yksittäisinä kohteina. Ja jos kerran näinkin suuria peliliikkeitä ollaan halukkaita tekemään Tampereella, niin en yllättyisi jos jatkossa sallittaisiin myös yhdistelmätarjoukset, jotka tunnetusti suosivat Nobinan liikennöintikulujen minimointia.

Näkisin aivan turhana hätiköintinä TKL:n nopetetun alasajon, sillä se aiheuttaisi paljon lieveilmiöitä. Ennemmin näkisin nykyisen kilpailutustahdin sopivana ja tasapuolisena ratkaisuna, joka ei suosi vain suurimpia toimitsijoita, joilla on usein puhelinsoitolla saatavissa lisärahoitusta, vaan mahdollistaa pienempienkin toimitsijoiden tarjoukset.

Vai onko Masillakin jo oma amerikanserkku, jolta saa aina pääomasijoitusmuotoista vippiä? ;)
 
Seuraus on, että koko alan houkuttavuus työpaikkana seudulla romahtaa!

Masi

Tässä olet asian ytimessä! Niin, ja kiitos tervetulotoivotuksesta.


Minulla on oma näkemykseni syistä, jotka vaikuttavat alan houkuttavuuteen. Syy ylitse muiden on kiire. Siinä ei mitkään edut eikä edes kova palkka pidemmän päälle lohduta, jos työpäivän sisältö on jatkuva kiire. Kiireellä tarkoitan sitä muutaman minuutin eroa leppoisan ajoissaolon ja lievän myöhästymisen välillä, eroa vessatauon ja kuplaotsaisuuden välillä, tupakkataukoa, hetken rentoutumista verrattuna jatkuvaan tykitykseen.

Mistä kiire johtuu? Korvien välistä, sanovat jotkut, mutta tilaaja-tuottaja -mallissa perimmäinen syy on autokierroissa, tai aikataulupaloissa, kuten ytv-alueella oli tapana niitä kutsua. Tilaaja pyrkii auton maksimitehokkaaseen käyttöön, mikä on sinänsä ymmärrettävä periaate, mutta johtaa ahneen loppuun. Kenellekään ei pitäisi olla uutinen, että bussiliikenteen käytännön toteutus asiakaspinnassa riippuu kuljettajista. Kiireellä piiskatut kuljettajat tuottavat huonomman palvelun kuin ei -kiireiset. Aiheuttavat enemmän vahinkoja, ovat enemmän sairaslomalla, ovat kärttyisempiä, vaihtavat herkemmin alaa jne.

Ratkaisu tähän perusongelmaan olisi yksinkertainen: Tilaaja laatisi autokierrot siten, että niissä olisi huomioitu myös kuljettaja. Parasta olisi, että autokierto olisi suoraan ajosarja eli työvuoro. Arvovaltaisessa tupakkaringissä määrittelimme kerran ihanteellisen toteutustavan: Tuottajan työnjohto-oikeutta rajoitettaisiin siten, että ajosarjoja ei saisi kiristää Tilaajan ilmoittamista autokierroista - väljentää saisi halutessaan. Säännöt olisivat kaikille samat, eikä esim. eräs konserni repisi viimeisiäkin kuskeistaan irti säästämällä jokaisen minuutin, jonka pystyy.

Kaikki edut ja palkitsemistavat ovat näennäispuuhastelua, jos työrytmi on liian tiukka. Olisi kaikkien etu, jos tämä asia otettaisiin vakavasti.

Pekka;)
 
Mitä tulee Jani Hyvärisen kommenttiin, en voi sanoa olevani samaa mieltä, sillä noin ison kokonaisuuden yksityistäminen kertarysäyksellä ei voi toimia järkevästi tai ainakin se rajaisi pois lähes kaikki muut toimijat paitsi Suomessa jo olevat Nobinan ja Veolian (vaikka jälkimainittu ei enää toimi Tampereen seudulla). Siksi toiseksi olisi jokseenkin kilpailutusta vääristävää ja etulyöntiaseman antamista yhdelle taholle, jos Nekalan halli menisi samassa paketissa TKL:n toiminnan ostaneelle taholle. Kuitenkin hyvällä sijainnilla olevia isoja varikoita ei ole montaa täällä.

Tuota noin... Jos luet tarkkaan mitä kirjoitin, niin en suoranaisesti puoltanut suurten pakettien kilpailuttamista sen paremmin kuin pientenkään. Pointtini oli, että jos kilpailutetaan kovin verkkaiseen tahtiin, niin se ei houkuttele ulkopuolisia mukaan tarjouskilpailuun, jolloin nyt jo kaupungissa toimivat liikennöitsijät saavat etulyöntiaseman ja markkinat eivät välttämättä toimi tehokkaasti. Mutta jos kilpailutetaan niin isona pakettina, ettei paikallisilla firmoilla riitä rahkeet, niin sitten suositaan kansainvälisiä suurliikennöitsijöitä. Ei kauhean hyvä sekään.

Olisi tähdättävä sellaiseen tasapainotilanteeseen, jossa mahdollisimman moni ja monenlainen liikennöitsijä pystyisi osallistumaan tasaveroisesti tarjouskilpailuun. Tällöin kilpailutus tuottaa veronmaksajan kannalta edullisimman kokonaispaketin. Tarkoittaisiko tämä sitten sitä, että kilpailutetaan sekä isoja että pieniä paketteja sekaisin, niin sitä en osaa sanoa.

Sitä vaan vähän ihmettelen, miksi TKL:n status on määritelty siten, että se ei pysty osallistumaan tarjouskilpailuun. Tuo vähentää kilpailua. Yhtiöitetty TKL pystyisi osallistumaan tarjouskilpailuun ja säilyttäisi omistaja-arvoa paremmin sekä toimisi kirittäjänä yksityisille bussiliikennöitsijöille. Nykyinen toimintatapa nakertaa veronmaksajien omistaman liikennöitsijän omistaja-arvoa.
 
Näkisin aivan turhana hätiköintinä TKL:n nopetetun alasajon, sillä se aiheuttaisi paljon lieveilmiöitä. Ennemmin näkisin nykyisen kilpailutustahdin sopivana ja tasapuolisena ratkaisuna, joka ei suosi vain suurimpia toimitsijoita, joilla on usein puhelinsoitolla saatavissa lisärahoitusta, vaan mahdollistaa pienempienkin toimitsijoiden tarjoukset.

Vai onko Masillakin jo oma amerikanserkku, jolta saa aina pääomasijoitusmuotoista vippiä? ;)

Voi kun olisikin!
Masi
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Monopoli tai oligopoli ei tuota veronmaksajan kannalta parasta mahdollista tulosta, puhumattakaan että jatkettaisiin vanhalla reittikohtaisella monopolimallilla ilman kilpailutusta. Ei oikein sovi yhteen EU:n palvelusopimusasetuksen kanssa.

Toimivat markkinat ovat kaupunkilaisen ja veronmaksajan etu. Jos tehokas kilpailu ei toteudu paikallisten toimijoiden kautta niin sitten tarvitaan ulkopuolisia markkinoille tulijoita.

Hmm, en ole aivan varma siitä mitä tässä ajetaan takaa... Verojen maksajan kannalta paras mahdollinen tulos syntynee siitä, ettei yhteiskunta tue joukkoliikennettä lainkaan: säästyypähän veroeuroja muuhun. Tämä malli ei kuitenkaan palvele joukkoliikenteen asiakkaita mitenkään.

(Tehokas) kilpailu toteutuu täysin sen pohjalta, millaisia kilpailuehtoja kilpailijoille asetetaan. Jos ehdot ovat sellaisia, että markkinatoimijat eivät katso jollakin aikavälillä kannattavaksi ryhtyä liikennöimään kilpailutetulla alueella, nämä eivät sitä tee.

Pelätty oligopoli taas on pitkälti LVM:n nykyisen reitti- ja linjareviirimallin seuraus. Tämä ei tarkoita sitä, että vastustaisin tämän mallin muuttamista. En ole reviirimallin kannattaja.
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Hmm, en ole aivan varma siitä mitä tässä ajetaan takaa... Verojen maksajan kannalta paras mahdollinen tulos syntynee siitä, ettei yhteiskunta tue joukkoliikennettä lainkaan: säästyypähän veroeuroja muuhun. Tämä malli ei kuitenkaan palvele joukkoliikenteen asiakkaita mitenkään.

Tämä malli ei palvele veronmaksajien etua, koska jos yhteiskunta ei tue joukkoliikennettä mitenkään, niin henkilöautoja on liikenteessä enemmän, ja niille pitää tarjota enemmän katukapasiteettia, joka hyvinkin mahdollisesti maksaa enemmän kuin joukkoliikenteen tukeminen.
 
Olisi tähdättävä sellaiseen tasapainotilanteeseen, jossa mahdollisimman moni ja monenlainen liikennöitsijä pystyisi osallistumaan tasaveroisesti tarjouskilpailuun. Tällöin kilpailutus tuottaa veronmaksajan kannalta edullisimman kokonaispaketin. Tarkoittaisiko tämä sitten sitä, että kilpailutetaan sekä isoja että pieniä paketteja sekaisin, niin sitä en osaa sanoa.

Se voisi tarkoittaa, että etsitään sellainen kilpailupakettien koko, jota paikalliset liikennöitsijät pystyvät tarjoamaan, mutta joka on riittävän iso siihen että alueella uuden toimijan kannattaa perustaa varikko sitä varten. Sitten tietysti jos nämä kaksi vaatimusta eivät yhtä aikaa täyty millään pakettikoolla, ei näin voi tehdä. Kuitenkin esim. 17:n, 20:n ja 22:n kilpailutuksessa paikallisten rahkeet riittivät, mutta myös turkulainen yritys olisi ollut valmis tulemaan Tampereelle. Eipä muuten kansainvälisilläkään jäteillä mitään amerikanserkkuja ole, vaan ne ovat rankasti velkavetoisia. Esim. Veolialla oli kesäkuun lopussa velkaa vaivaiset 16 miljardia euroa.

Periaatteessahan tilaajan pitäisi rakentaa kilpailutus niin, että pisteytyksessä tai bonuksissa huomioidaan kaikki ne tekijät, joita tilaaja haluaa. Sellaisen kilpailutusjärjestelmän luominen olisi vaan tavattoman työlästä. Nykyisenkaltaisilla säännöillä voi loppujen lopuksi olla hyvä, että liikenne menee liikennöitsijöille, jotka hoitavat liikenteen laadukkaasti ja silti TKL:ää selvästi halvemmalla. Loppujen lopuksi kokonaisuus vaan kärsii, jos liikennettä tulee hoitamaan yritys, joka ajaa halvemmalla, mutta repii kaikki säästöt liikenteen laadusta.
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2010

Tämä malli ei palvele veronmaksajien etua, koska jos yhteiskunta ei tue joukkoliikennettä mitenkään, niin henkilöautoja on liikenteessä enemmän, ja niille pitää tarjota enemmän katukapasiteettia, joka hyvinkin mahdollisesti maksaa enemmän kuin joukkoliikenteen tukeminen.
Kyllä, tästä olemme aivan samaa mieltä. Esimerkkejä tällaisesta trendistä ei tarvitse hakea sen kauempaa kuin vaikkapa Pietarista tai Moskovasta, Yhdysvalloista puhumattakaan.

Mutta jos Tampereen alueelle palataan, mitä sen reitti- ja reviirioligopolille (TKL mukaan lukien) sitten pitäisi tehdä? Jos seudun ulkopuolisia toimijoita haetaan, niin tähänastisilla kilpailutusehdoilla tällaisia tuskin ilmoittautuu. Ketkä ja mitkä tahot kilpailutusta nykyisin ohjaavat, ja mistä syistä?
 
Takaisin
Ylös