Tuleva kilpailutustahti

Uusia paikallisia liikennöitsijöitä on saatavissa muutoinkin kuin räätälöimällä mammuttipaketteja harvoille/yhdelle. Pekka Möttö on hyvä esimerkki. Vaikka hävisimmekin kahden auton kilpailutuksen Teiskossa Pekalle, olen erityisesti hänen puolestaan, mutta myös tämän "uusien" johdosta iloinen.
Masi

Kiitos, Masi. Tämä tuntuu melkein yhtä hyvältä kuin kilpailun voitto.

Vaikka haluaisinkin uskoa, että ilosi johtuu hurmaavasta luonteestani, lienee perimmäinen syy kuitenkin se, josta minäkin iloitsen: Kilpailu toimii terveellä pohjalla.

Lähtökohta Teiskon kilpailulutuksessa oli osaltani se, että selkä oli seinää vasten ja pakkovoitto oli otettava. Luotin kuitenkin siihen, että kukaan ei tee typeryyksiä ja lähde ehdoin tahdoin tappamaan vastustajia markkinaosuuden tähden, vaan pysytään liiketaloudellisesti järkevällä pohjalla. Tein tarjouksen, jolla lähes varmasti uskoin voittavani ja voitinkin - puolella pisteellä! Tuuria on kahenlaista ja nyt sattui hyvää oikein roppakaupalla. Tarinan opetus lienee se, että toteutunut hintataso on se, jonka alle ei yksityinen, rehellinen, palkat ja verot asianmukaisesti maksava yritys voi mennä.

Takavuosina pääkaupunkiseudulla oli yrityksiä, jotka olisivat alittaneet tämän tason kirkkaasti, mutta huono uutinen niille, jotka haikailevat Tampereelle samanlaista menoa on se, että ei ole enää! Suomessa ei enää, luojan kiitos, toimi kansainvälistä jättikonsernia, joka ratsastaisi kaupunkiin aamun sarastaessa ja tiputtaisi hintoja kymmenillä prosenteilla. Miksikö ei? Hitaimmatkin ovat jo tajunneet, että eivät ne kilpailijat mihinkään katoa, vaikka tilapäisesti syrjään joutuvatkin. Tietoisella tappiolla haalittua markkinaosuutta ei pääse rahastamaan kilpailijoiden kuoltua, koska ne ilmaantuvat riesaksi taas seuraavalla kierroksella.

Yhden konstin tietäisin hintojen tiputtamiseksi kannattavasti: malli Y7! Kohteet niin pieniksi, että yksi mies pärjää yhdellä autolla. Saattaisi tosin Tilaajapuolella hiukset harventua, kun Tuottajia olisi neljän sijasta parisataa.

Kovaa peliä on kiva pelata, kun se on rehellistä.

Pekka;)
 
Hinnanpolkemisesta tuli mieleen.
Ruotsalaisessa Bussbranschen lehdessa oli hiljattain juttua, jossa mainittiin että Sveitsin kilpailutetussa koululiikenteessä on käytössä systeemi jossa halvin hinta ei voita, vaan toiseksi halvin.
On kuulemma poistanut tehokkaasti hinnanpoljennan, kun kukaan ei halua olla se halvin ja hävitä kilpailua, ja liikennöitsijät pystyvät aidosti panostamaan laatuun ja luotettavuuteen.
 
Takaisin
Ylös