Tampereen kesäliikenne 2011

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Kesäliikenne on ensi viikolla lautakuntakäsittelyssä.

Juha-Pekka Häyrynen sanoi:
  • Linja 2 Rauhaniemi - Pyynikintori: Vuorotarjontaa vähennetään arkisin aamulla ja lisätään lauantai-iltana.
  • Linja 3 Lahdesjärvi – Petsamo: Linjaa liikennöidään poikkeusreitillä koko kesäkausi Ratinan sillan korjaustöiden vuoksi.
  • Linja 4 Rautatieasema – Särkänniemi: Vuorotarjontaa vähennetään. Aiemman 20 min vuorovälin sijaan linja liikennöidään kaikkina päivinä 30 min välein.
  • Linja 7 Sarankulma – Siivikkala: Vuorotarjontaa vähennetään arkiaamuina ajosuunnassa Sarankulma – Siivikkala.
  • Linja 10 Järvensivu – Pispalanharju: Vuorotarjontaa vähennetään. Arkisin liikennöinti aloitetaan klo 6.30 aikaisemman klo 5.30 sijaan
  • Linja 14 Rahola – Tesoma – Lielahti: Linjaa ei liikennöidä kesäkaudella.
  • Linja 21 Tahmela - Turtola: Vuorotarjontaa lisätään iltaisin.
  • Linja 22 Annala – Pyynikintori: Vuorotarjontaa vähennetään lauantaiaamuisin ajosuunnassa Annala – Pyynikintori.
  • Linja 23 Hervanta – Keskustori: Vuorotarjontaa vähennetään. Arkipäivinä ruuhka-aikoina liikennöidään 20 min aiemman 15 min vuorovälin sijaan.
  • Linja 24 Itä-Hervanta – Keskustori: Aamun aikataulurakennetta muutetaan.
  • Linja 28 Sorila – Pyynikintori: Aikataulurakennetta muutetaan. Liikennöintiaika ja vuorojen määrä pysyy pääpiirteissään ennallaan.
  • Linja 29 Rahola - Linnainmaa: Vuorotarjontaa vähennetään arkiaamuisin ajosuunnassa Rahola – Linnainmaa.
  • Linja 30 Etelä-Hervanta - Keskustori: Vuorotarjontaa vähennetään. lauantaiaamuisin ajosuunnassa Keskustori – Etelä-Hervanta.
 
Kesäliikenne on ensi viikolla lautakuntakäsittelyssä.

^Korutonta kertomaa ja vielä koruttomammaksi menee sitten kun talviliikenteen 2011-2012 leikkaukset lyödään pöytään.

Ja huomatkaa, tämä tapahtuu vihreiden suosiollisella myötävaikutuksella. No, onhan huomattu että vihreiden prioriteetteihin kuuluu saada oman puolueensa entisille talonvaltaajille mukavia johtajanpaikkoja. Eco2 turhakkeeseen kaupungilla on varaa lyödä ensi vuonna 282 000 euroa. Tämä eco2 pitää sisällään mm. surullisenkuuluisaan kaupunkipyörä -hankkeen. www.eco2.fi
 
^Korutonta kertomaa ja vielä koruttomammaksi menee sitten kun talviliikenteen 2011-2012 leikkaukset lyödään pöytään.
No voihan se mennä toki, mutta toisaalta nytkin ajellan joissakin paikoissa hieman hukkaliikennettä. En sitä sano, että jostain pitäisi karsia, mielummin ei. Mutta tarjontaa voisi kohdistaa hieman tarkemmin sinne, missä sille on kysyntää.

Ajatuksia:
1) Linjan 3 liikenne Lahdesjärvelle viikonloppuisin on tätä nykyä melkoista hukkatarjontaa. Tunnin vuoroväli olisi enemmän kuin riittävä tälle suunnalle. Tietysti IKEAa olisi palveltava jotenkin muuten. Milloin mahtaa uusi linja Vuorekseen aloittaa siltaa pitkin? Voisi sitten tämänkin asian ratkaista samalla...

2) Linjaparin 1/11 voisi mun puolesta laittaa jonkinlaiseen remonttiin, mutta mitaan konkreettista parannusehdotusta mulla ei tähän hätään ole.

3) Mikä neuvoksi nyt kun länteenkin kaivataan tiheämpää poikittaisliikennettä? Linja 14 ei enää riitä kun Prismakin avataan keväällä. Monet tätä yhteyttä toivovat yhä enemmän ja jos ei lännen linjastoa vieläkään laiteta remonttiin, miten sitten näitä poikittaisia yhteyksiä parannetaan? Linjan 31 jatkoa ehdotin joskus linjaa 14 korvaamaan, mutta silläkään ei vuoroväliä paranneta vaikka itse vuoromäärä lisääntyisi yhdessä liikennöintiajan kanssa.

4) Onko aivan pakko pitää kynsin hampain kiinni tasaminuuttiajoista? Mielestäni ne ovat erityisesti ruuhka-aikoina tarpeettomia ainakin siellä, missä liikenne on muutenkin tiheää. Jos niistä luopumalla saadaan aikaiseksi jotakin säästöä - tietysti siten ettei vuoromäärät vähene, niin sittenhän luopuminen voisi kannattaakin.
 
No voihan se mennä toki, mutta toisaalta nytkin ajellan joissakin paikoissa hieman hukkaliikennettä. En sitä sano, että jostain pitäisi karsia, mielummin ei. Mutta tarjontaa voisi kohdistaa hieman tarkemmin sinne, missä sille on kysyntää.
Kannattaa myös huomata, että tarjontaa ei pelkästään karsita, vaan myös lisätään. Vartin vuoroväli kakkosella kuudelta aamulla on aika käsittämätöntä samalla, kun illalla ei liikennöidä ollenkaan Tammelan–Rauhaniemen suuntaan, eikä myöskään Rosendahlin–Tahmelan suunnalle enää vähän iltakymmenen jälkeen.

Propellihattuideana joku "Y21" tai "Y2" Tahmela – Rosendahl – Laukontori – Keskustori – Tammela – Rauhaniemi voisi myös tuoda jonkin verran yömatkustajia, ottaen huomioon Rosendahlin ja Lapinniemen hotellit. Ehkä joku menee Koukkuniemeen, Naistenlahden voimalaitokseen ja Soneran "salaiseen" luolastoon töihinkin iltamyöhäällä, mene ja tiedä.

Sinänsä tällainen vyön kiristäminen voi aiheuttaa tervehdyttämisjuttuja, ja joidenkin hukkavuorojen ajaminen mietitään ihan uudestaan – eihän se ole edes ekologista (tommirasila-ismi).

Nelosen osalta näyttäisi olevan tulossa jännä yhden auton liikennöintikuvio, jossa ajetaan linjalla vain toiseen suuntaan: päivällä Särkänniemeen ja ehtoolla Särkänniemestä niin, että paluusuunnassa mennäänkin Satakunnankadun kautta Ei linjalla. Veikkaankin, että Särkänniemeen mennessä auto odottelee Klassilisen koulun jäänne-pysäkkitolpalla ja lähtee minuuttia ennen lähtöaikaa kääntyen Berthan kohdalta Stockalle. Toinen vaihtoehto on, että se koukkaa etelän kautta ja ottaa matkustajat Rautatienkadun varren pysäkiltä, jossa se myös odottaa lähtöaikaa. Toisaalta tällöinhän se voisi yhtä hyvin ottaa ensimmäiset matkustajat jo linja-autoasemalta…

Ajatuksia:
1) Linjan 3 liikenne Lahdesjärvelle viikonloppuisin on tätä nykyä melkoista hukkatarjontaa. Tunnin vuoroväli olisi enemmän kuin riittävä tälle suunnalle. Tietysti IKEAa olisi palveltava jotenkin muuten. Milloin mahtaa uusi linja Vuorekseen aloittaa siltaa pitkin? Voisi sitten tämänkin asian ratkaista samalla...
Koskas se silta on valmis? Ennen sitä ei kai vitosta startata… :p Itse tuumin tänä ehtoona ihan samaa, sillä olin ainoa matkustaja Koivistontien pysäkiltä Lahdesjärvelle siinä vähän yhdeksän jälkeen. Takaisin tullessa myöhästyin täpärästi, mutta muutama nousi siitä Tuotekadun pysäkiltä kaupungin suuntaan. TAKK:n sulkioloaikana voisi olla joku snadikolmonen, joka kääntyisi jo Nirvassa ympäri. Toisaalta – yhtään autoa sillä ei säästetä (ajetaan nyt 3x30=90 min).

2) Linjaparin 1/11 voisi mun puolesta laittaa jonkinlaiseen remonttiin, mutta mitaan konkreettista parannusehdotusta mulla ei tähän hätään ole.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin ongelma on pikemminkin tuottajan päässä. Järjestelmät ei jousta "kuutoskasi"-menettelyyn kunnolla tms., jolloin hieno 110 min kierrosaikavisio menee ––tuiks'. Jos näin on, niin pitäisiköhän tämä kokonaisuus kilpailuttaa, jos se sillä lähtisi pelittämään? :D

3) Mikä neuvoksi nyt kun länteenkin kaivataan tiheämpää poikittaisliikennettä? Linja 14 ei enää riitä kun Prismakin avataan keväällä. Monet tätä yhteyttä toivovat yhä enemmän ja jos ei lännen linjastoa vieläkään laiteta remonttiin, miten sitten näitä poikittaisia yhteyksiä parannetaan? Linjan 31 jatkoa ehdotin joskus linjaa 14 korvaamaan, mutta silläkään ei vuoroväliä paranneta vaikka itse vuoromäärä lisääntyisi yhdessä liikennöintiajan kanssa.
Sas se, mitään helppoa ratkaisuahan ei ole. Kun Turvesuonkadulle mennään, niin koko lännen (Tesoman puolen) linjasto on käytännössä pakko vetää uusiksi. Ja kun sinne mennään, niin sieltä pitää saada myös yhteys Länsitorille, jonne tarvitaan vaihdoton yhteys 20 tai vähintään 30 min vuorovälillä myös Ikurista, Haukiluomasta, Tohlopista ja Lamminpäästä. Eli kalvotussit sauhuamaan! ;)

4) Onko aivan pakko pitää kynsin hampain kiinni tasaminuuttiajoista? Mielestäni ne ovat erityisesti ruuhka-aikoina tarpeettomia ainakin siellä, missä liikenne on muutenkin tiheää. Jos niistä luopumalla saadaan aikaiseksi jotakin säästöä - tietysti siten ettei vuoromäärät vähene, niin sittenhän luopuminen voisi kannattaakin.
Itse olen ainakin sitä mieltä, että se on aivan pakollista. Joku 9 minuutin vuoroväli ei ole mistään kotoisin: jos kierrosaika on 60 ja autoja on 7, niin mieluummin kuusi autoa kymmenen minuutin välein ja sitten yksi lisäauto pahimpaan ruuhkaan joksikin extravuoroksi, joka voi vaikka kulkea vähän eri reittiä. Siihenhän nämä ruuhka-ajan K- ja Y-vuorotkin tavallaan perustuvat.
 
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin ongelma on pikemminkin tuottajan päässä. Järjestelmät ei jousta "kuutoskasi"-menettelyyn kunnolla tms., jolloin hieno 110 min kierrosaikavisio menee ––tuiks'. Jos näin on, niin pitäisiköhän tämä kokonaisuus kilpailuttaa, jos se sillä lähtisi pelittämään? :D

Miten vika voi olla tuottajan päässä, jos ajoajaksi välillä Keskustori-Kalkku annetaan jotain aivan (varsinkin talvikelillä) epärealistisia ajoaikoja? Käytännössä aikaa jää 25 minuuttia molemmilla linjoilla, 11:llä tämä saattaa juuri ja juuri riittää - 1 on auttamattomasti myöhässä päätteellä, vaikka pääsisikin jollain ihmeen konstilla Pispalan valtatien ruuhkista "sukkana" läpi.

Toivottavasti et tuota kommenttia ihan tosissasi kirjoittanut, tai sitten on tilaajan "ajoajat ovat täysin riittäviä" -propaganda mennyt todella hyvin läpi.

Ja kyllä ne autokierrot ovat ihan oikein ajosarjoissa/järjestelmissä olleet. ;)

Tuohon linjayhdistelmään ei oikein ole muuta "nopeaa" korjaustapaa kuin linjojen erottaminen uudelleen omiksi autokierroikseen. Toki se maksaa joo, mutta onko tämä nykyinen, kalkkulaisten kannalta epätäsmällinen, sitten ainakaan parempi?
 
Miten vika voi olla tuottajan päässä, jos ajoajaksi välillä Keskustori-Kalkku annetaan jotain aivan (varsinkin talvikelillä) epärealistisia ajoaikoja? Käytännössä aikaa jää 25 minuuttia molemmilla linjoilla, 11:llä tämä saattaa juuri ja juuri riittää - 1 on auttamattomasti myöhässä päätteellä, vaikka pääsisikin jollain ihmeen konstilla Pispalan valtatien ruuhkista "sukkana" läpi.

Eikös linjasivuille ole annettu Pi-Ka–välillä 50 min ja Ka-Pi–välillä 60 min ajoaikaa reitistä riippumatta? Ymmärtääkseni järjestelyn heikko kohta on ollut linjan vaihtuminen autokierron sisällä ykkösen ja 11:n välillä, tarkemmin en asiasta kuitenkaan tiedä.
 
Eikös linjasivuille ole annettu Pi-Ka–välillä 50 min ja Ka-Pi–välillä 60 min ajoaikaa reitistä riippumatta? Ymmärtääkseni järjestelyn heikko kohta on ollut linjan vaihtuminen autokierron sisällä ykkösen ja 11:n välillä, tarkemmin en asiasta kuitenkaan tiedä.

Vaihtuminen siinä oikeastaan sen ongelman ydin on. Kun esim. 1 lähtee Pirkkahallilta klo 16:05, on sillä ajoaikaa torille 22 minuuttia. Jäljelle jää siis 28 minuuttia välille K:tori-Kalkku, joka on matkustajamäärä ja ruuhkat huomioonottaen aivan liian vähän; aiempina talvina 38 minuuttia on riittänyt juuri ja juuri aikataulussa pysymiseen.

Näin siis auto pääsee Kalkkuun 10 minuuttia myöhässä (17:05), josta se lähtee 11:nä takaisin idän suuntaan. Villakoiran ydin tuossa on se, että 11 on yleensä kutakuinkin aikataulussaan tuolla, eli 2 autoa lähtee samaan aikaan takaisinpäin kohti Pirkkahallia. Tästä kalkkulaisille tulleen haitan lisäksi aiheutuu se, että viimeistään Keskustorilla nuo autot saavat toisensa kiinni, ja sitten kutakuinkin ajellaan peräkkäin Pirkkahallille asti. Huonossa tapauksessa tuollakaan ei vielä saada aikataulua kiinni, vaan jatketaan peräkkäin vielä toinenkin kierros.

Eli kaikenkaikkiaan ongelman ydin, joka laittaa tuossa pakan sekaisin, on riittämätön ajoaika Kalkun suuntaan. Pirkkahallin päässä tuo 1 <-> 11 vaihto voisi juuri ja juuri toimia ajoajan puolesta, Kalkun päässä homma on käytännössä mahdoton.

Tulipas pitkä tarina, toivottavasti tuosta nyt avautui se ydin, eli tuottajasta se ei ainakaan ole kiinni. :)

Ja mitä noihin kesän muutoksiin tulee, niin nuo vaikuttavat enimmäkseen vain tyhjänä ajamisen poistolta. Ainoa, mikä epäilyttää, on tuo linjan 4 tarjonnan riittävyys; 30 minuutin väli vaatii jo vähintään teliauton, jos matkustajamäärä on tarkoitus pitää yhtään samoissa lukemissa kuin aiempina kesinä.

Pimeänä ajo toiseen suuntaan on todellakin järkevämpää kuin aamulla tyhjien autojen ajattaminen Särkänniemestä linja-autoasemalle, ja illalla L:asemalta Särkänniemeen. Toriaikojen synkkaaminen 16:n kanssa olisi myös avuksi.
 
Onhan tuo linjan 4 supistaminen vähän outoa, kun on katsonut viime kesänä tuulilasilasteja nelosella, mutta kai ne sitten laittaa telin tilalle :?:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja mitä noihin kesän muutoksiin tulee, niin nuo vaikuttavat enimmäkseen vain tyhjänä ajamisen poistolta. Ainoa, mikä epäilyttää, on tuo linjan 4 tarjonnan riittävyys; 30 minuutin väli vaatii jo vähintään teliauton, jos matkustajamäärä on tarkoitus pitää yhtään samoissa lukemissa kuin aiempina kesinä.
Onhan tuo linjan 4 supistaminen vähän outoa, kun on katsonut viime kesänä tuulilasilasteja nelosella, mutta kai ne sitten laittaa telin tilalle :?:
Siellä on ollut muutama piikkilähtö Särkänniemen suuntaan about klo 12:00 ± 30 min ja illalla pois siinä sulkemisajan kohdalla vastaavalla tavalla. Periaatteessa olisi riittänyt jo se, että ne liikennöitäisiin jonain "16S":nä ne muutama lähtö, eli ylitarjontaa on vieläkin ja linja sitoo kokonaisen autopäivän, ellei aamuruuhkassa ole jotain orpoa vuoroa. Sinänsä minusta oikein hyvä kompromissi palvelutason ja matkustajakysynnän välillä tämä ratkaisu. Jossain vaiheessa linjanumero kyllä saisi vapautua johonkin tähdellisempään, linjojen 1-10 pitäisi ylipäätään olla vahvoja runkolinjoja, ja tämän ehdon täyttää vain 1 (yhdessä 11:n kanssa, joka voisi olla 1V) sekä 2.

Toriaikojen synkkaaminen 16:n kanssa olisi myös avuksi.
Näin varmasti tulee olemaan, sikäli kun on mahdollista. Arjen 20 min ja nelosen 30 min eivät tosin synkkaudu millään. Väittäisin, että 20 min kierrosaikakin olisi mahdollinen yhdellä autolla, Satakunnankatua pääsee aika nopeasti Stockan eteen.
 
ultrix sanoi:
Sas se, mitään helppoa ratkaisuahan ei ole. Kun Turvesuonkadulle mennään, niin koko lännen (Tesoman puolen) linjasto on käytännössä pakko vetää uusiksi. Ja kun sinne mennään, niin sieltä pitää saada myös yhteys Länsitorille, jonne tarvitaan vaihdoton yhteys 20 tai vähintään 30 min vuorovälillä myös Ikurista, Haukiluomasta, Tohlopista ja Lamminpäästä.
Niin, jossain vaiheessa olin pohtinut linjan 31 jatkamista Lielahteen ja sieltä lamminpään kautta Tesomalle ja Haukiluomaan. Tällä saataisiin edes tunnin vuoroväli lähes kokopäiväisesti pyhiä lukuunottamatta, eli mikäli suurta linjastoremonttia ei tässä vaiheessa ole vielä tulossa, niin tämä olisi jonkinlainen kompromissiratkaisu joka kuitenkin lisäisi edes jonkin verran tarjontaa poikittaisesti lännessä.

Jossain vaiheessa linjanumero kyllä saisi vapautua johonkin tähdellisempään, linjojen 1-10 pitäisi ylipäätään olla vahvoja runkolinjoja, ja tämän ehdon täyttää vain 1 (yhdessä 11:n kanssa, joka voisi olla 1V) sekä 2.
Miksi ihmeessä pitäisi tällaisiin kirjainsekoiluihin lähteä? Kaupunkilaisten mielikuvat linjanumeroista ovat vahvoja. Kirjainsotkut puolestaan lisäävät vain sekavuutta. Joten nelonen saa mun puolesta olla Särkänniemen "lystilinjuri" jatkossakin.

PepeB sanoi:
Onhan tuo linjan 4 supistaminen vähän outoa, kun on katsonut viime kesänä tuulilasilasteja nelosella, mutta kai ne sitten laittaa telin tilalle
Tai onhan niveliäkin vapaana, ja olisi sellainen paljonkin käytännöllisempi nelosella kuin parkkiajoissa liian usein tyhjiä penkkejä kuljettamassa. Mahdollisiin ruuhkatilanteisiin voi toki laittaa lisäautojakin - aina sään mukaan.
 
Miksi ihmeessä pitäisi tällaisiin kirjainsekoiluihin lähteä? Kaupunkilaisten mielikuvat linjanumeroista ovat vahvoja. Kirjainsotkut puolestaan lisäävät vain sekavuutta. Joten nelonen saa mun puolesta olla Särkänniemen "lystilinjuri" jatkossakin.
Vahva ykkönen, jolla on vain variaatio, oli se sitten A, V (niinkuin Villilä) tai R (niinkuin Rahola). Mikä siinä on vaikeaa? Ja miten nelonen siihen liittyy? Ensi kesän tyyppinen nelonen voisi olla vaikka 33 tai 36.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikkei tämä varsinaisesti kesäliikennettä koske, niin kerrottakoon nyt täällä tiivistetysti:

Linja 3 siirtyy poikkeusreitille jo 2.5. alkaen Ratinan sillan sulkeuduttua peruskorjauksen takia yli 10t painavilta ajoneuvoilta. Molemmista suunnista tullessa aikaa käydään tasaamassa Keskustorilla, Petsamon suunnasta tultaessa linjan 12 ja Lahdesjärveltä tullessa linjan 31 laiturissa. Hämeenpuiston sijasta ajetaan, kuten täällä etukäteen arvailtiinkin, sekä Lahdesjärveltä tultaessa sekä sinne mennessä, suoraan Hatanpään valtatietä. Voi olla, että muistan nuo laiturit väärinpäin, jokatapauksessa noilla se tasaus tultaneen tekemään.

Tuosta johtuen linja 31 päätepysäkki tulee siirtymään samasta päivästä, 2.5., alkaen Pyynikintorille, jonne sen "virallinen" päätepysäkki myös tulee jäämään talviaikataulun alettua elokuussa. Oletettavasti tuossa siis tehdään tilaa ensi talvea varten linjalle 5.

Vähemmän yllättäen tästä ei löytynyt mitään infoa JoLin sivuilta, mutta kai se taas tyypilliseen tapaan julkaistaan sinne paria päivää ennen tuota muutoksen ajankohtaa... :tongue:

Kesällä vain saattaa alkaa torialueella olemaan vähän tukkoisenpuoleista, kun myös Takon rekat joutuvat tuon remontin takia kiertämään Keskustorin laiturialueen kautta.
 
Tuosta johtuen linja 31 päätepysäkki tulee siirtymään samasta päivästä, 2.5., alkaen Pyynikintorille, jonne sen "virallinen" päätepysäkki myös tulee jäämään talviaikataulun alettua elokuussa. Oletettavasti tuossa siis tehdään tilaa ensi talvea varten linjalle 5.
No niin, vielä 4.6 km lisäys Pyynikintori-Harjuntausta 4, niin saataisiin kaksi torsoa yhdistettyä yhdeksi, eli 31 ja 14. Vaikkei kesäksi kerkiäkään. Linjatunnus 314 olisi muuten vapaa ;)
 
No niin, vielä 4.6 km lisäys Pyynikintori-Harjuntausta 4, niin saataisiin kaksi torsoa yhdistettyä yhdeksi, eli 31 ja 14. Vaikkei kesäksi kerkiäkään.
Toden totta! Ei voi ymmärtää miksi näin ei menetellä. Olisi vielä mahdollista tehdä muutoksia tuohon jo päätettyyn ensi talviliikenteeseen - jos vain halua löytyy. Kustannukset nousisivat vain hyvin vähän, ehkä yhdellä-kahdella kuljettajan työrupeamalla ja naftakuluina. Kulkijoita sen sijaan voisi olla moninkertaisesti nykyiseen verrattuna, erityisesti linjan länsipäässä. Linjan aikataulu voisi olla suurinpiirtein:

Rahola :30
Harjuntausta :52
Keskustori :06
--> Korkinmäki :24

Korkinmäki :30
Keskustori :48
Harjuntausta :02
--> Rahola :24
 
Laitetaas vanha kartta esille päivitettynä: Linkki

Nyt kun K12 reittikin muuttuu syksyllä, niin miksei 31 sitten voisi myös palvella Sampolan koululaisia, kun K12 ei sitten enää sitä tee.
 
Takaisin
Ylös