Tampereen kesäliikenne 2011

Niin minäkin luulin, mutta näemmä tilaaja voi tehdä välillä aika persoonallisia ratkaisuja. :D Lieneekö tuossa sitten takana jotain ideaa, että saadaan vaihdoton yhteys ruuhka-aikaan Aitoniemeen päin menijöille. Mene ja tiedä. :D

Kyllähän tässä on taustalla ihan puhtaasti maalaisjärjen käyttö. Jos kyseistä vuoroa ei järjestettäisi tällä tavalla, ei sitä olisi ollenkaan. Asiakkaan etu on lopulta kaikkien toimijoiden yhteinen etu.

Hämmästelin asiaa foorumilla, koska törmäsin siihen täällä. Jälkikäteen ajatellen siihen viitattiin jo jossain palaverissa aiemmin, joten olisi saanut jäädä julkisesti hämmästelemättä. Sama pää kesät talvet.

Pekka;)
 
Havaintoketjun perusteella näyttää todellakin siltä (mikäli tuon toisen auton oikein havaitsin), että linjalle 4 tulee todellakin 2 pätkää puolen tunnin vuorovälillä ajoon. Reittimuutos sinällään on OK.

Jos viime kesänä oli autossa tuulilasikuorma 20 minuutin vuorovälillä, niin nyt suurimman sesongin aikaan joutuu todennäköisesti rautatieaseman pysäkkien jälkeen täynnä-valo päällä aina Särkänniemeen saakka. Lisäksi liikennöinti loppuu myös sunnuntaisin jo kahdeksan jälkeen, vaikka alue on suoran televisioinnin takia auki klo 21.00 asti.

Paljon näemmä lasketaan linjan 16 kapasiteetin varaan...

Ymmärrän, että säästöjä tuolla haetaan, mutta fiksu liike olisi ollut laittaa toinen auto kiertoon edes aukeamis- ja sulkemisajankohtien ympärille. Tosin eipä olisi ensimmäinen kerta, kun tilaajapuoli haluaa välttämättä kiivetä takapuoli edellä puun latvaa kohti aikataulutuksen suhteen...
 
Havaintoketjun perusteella näyttää todellakin siltä (mikäli tuon toisen auton oikein havaitsin), että linjalle 4 tulee todellakin 2 pätkää puolen tunnin vuorovälillä ajoon. Reittimuutos sinällään on OK.

Jos viime kesänä oli autossa tuulilasikuorma 20 minuutin vuorovälillä, niin nyt suurimman sesongin aikaan joutuu todennäköisesti rautatieaseman pysäkkien jälkeen täynnä-valo päällä aina Särkänniemeen saakka. Lisäksi liikennöinti loppuu myös sunnuntaisin jo kahdeksan jälkeen, vaikka alue on suoran televisioinnin takia auki klo 21.00 asti.

Paljon näemmä lasketaan linjan 16 kapasiteetin varaan...

Ymmärrän, että säästöjä tuolla haetaan, mutta fiksu liike olisi ollut laittaa toinen auto kiertoon edes aukeamis- ja sulkemisajankohtien ympärille. Tosin eipä olisi ensimmäinen kerta, kun tilaajapuoli haluaa välttämättä kiivetä takapuoli edellä puun latvaa kohti aikataulutuksen suhteen...

Linjan 4 kanssa tehtiin todella konservatiivinen ratkaisu ottaen huomioon, että vaihtoehtona oli linjan lopettaminen kokonaan. Aikaisempien kesien matkustajatilastoja linjoilta 4 ja 16 tarkastellen matkustajat olisivat tarvittaessa mahtuneet linjan 16 autoihin lukuunottamatta muutamaa aamu-/keskipäivän lähtöä Särkkään ja illalla pois päin. Tilastojen mukaan nelosella oli seisomakuormaa todella vain muutamalla lähdöllä päivässä, tietysti yksittäisinä päivinä tapahtuvat piikit ovat aina mahdollisia.

Linjalla on 30 min kierrosaika, minkä toteutumiselle ei pitäisi olla mitään estettä: jos puoli tuntia (=vartin sivu) ei riitä Rautatieasema–Särkänniemi-Rautatieasema-lenkkiin, vika on jossain muussa kuin joukkoliikenteen tilaajayksikössä.
 
Linjalla on 30 min kierrosaika, minkä toteutumiselle ei pitäisi olla mitään estettä: jos puoli tuntia (=vartin sivu) ei riitä Rautatieasema–Särkänniemi-Rautatieasema-lenkkiin, vika on jossain muussa kuin joukkoliikenteen tilaajayksikössä.

Niin, kuljettajan vikahan se on, jos rautatieaseman edessä on pikavuoro tai tilausajo tekemässä kuormaa ensin 5 minuuttia, sitten pysäkille päästessä rahastetaan molemmilla rautatieaseman pysäkillä kertamaksuja ~5 minuuttia, jonka jälkeen jääkin vielä ruhtinaalliset 5 minuuttia aikaa ajaa Särkkään tukkoista Hämeenkatua pitkin. Ja hengähdysaika päätteellä, ääh, mitäs moisella tekee, non-stoppia vain pari-kolme ensimmäistä tuntia (rautatieaseman päässä moista ei pysty pitämään, koska rahastus). :)

Puoli tuntia kierrosaikana tullee siis riittämään, mutta olisiko järkevämpää ollut laittaa ruuhkasuuntaan muutama minuutti enemmän ajoaikaa, kun takaisinpäin kuitenkin käytännössä ajetaan tyhjänä, ts. miksi pitää suunnitella pääte-/välipysäkkien aikataulut niin kireiksi, ettei niihin ole mitään realistisuutta päästä?

Enkä nyt syytä tilaajaakaan varsinaisesti ajoajan riittämättömyydestä, mutta tuollaisten muutosten suunnittelussa olisi hyvä ottaa huomioon mm. pysäkkien kapasiteetti, risteyksien vetävyys (muutenkin kuin paperilla), jne.
 
Niin, kuljettajan vikahan se on
Mä en syyttänyt kuljettajaa, totesin vain, kenen syy se ei ole. Hitaasti rahastettava pikavuoro tuskin on JOLI:n ongelma? ;)

Puoli tuntia kierrosaikana tullee siis riittämään, mutta olisiko järkevämpää ollut laittaa ruuhkasuuntaan muutama minuutti enemmän ajoaikaa, kun takaisinpäin kuitenkin käytännössä ajetaan tyhjänä, ts. miksi pitää suunnitella pääte-/välipysäkkien aikataulut niin kireiksi, ettei niihin ole mitään realistisuutta päästä
Minusta fiksuinta olisi ollut ajaa linjalla vain päivällä sivut kohti Särkänniemeä ja siirtoajona Satakunnansillan kautta Stockan eteen aloittamaan uusi sivu ja illalla (Sorila-ekskursion jälkeen) päin vastoin.

Jos tällä järjestelyllä ilmenee sellaisia ongelmia, ettei 30 min kierrosaika riitä, ennustan ensi vuodeksi em. järjestelyn toteutuvan.
 
Mä en syyttänyt kuljettajaa, totesin vain, kenen syy se ei ole. Hitaasti rahastettava pikavuoro tuskin on JOLI:n ongelma? ;)

Eihän se suoranaisesti ole JOLI:n syy, mutta JOLI:n pitäisi ottaa huomioon aikatauluissa mahdolliset ruuhkaa aiheuttavat tekijät? Vai vastaako JOLI mahdolliseen asiakaspalautteeseen myöhässäolon syyksi "aikatauluissamme ei ole vikaa mutta auto oli myöhässä koska Paunun pikavuoro seisoi pysäkillä edessä viisi minuutta"?
 
Eilen tuli matkustettua klo 16 iltapäiväruuhkassa linjalla 13 TTY:ltä keskustaan ja selvästi puolen tunnin vuoroväli on liian harva tuolle linjalle laitakesällä työmatkaruuhkassa. Kesäaikataulujen alusta juhannukseen asti ja jälleen elokuussa voitaisiin linjalle lisätä hyvin yksi vuoro ja auto tunnissa Hermia-K.tori työmatkaliikennettä helpottamaan samaan tapaan kuin Otaniemen työpaikkakeskittymään ajetaan +-lähtöjä laitakesällä.
 
Hitaasti rahastettava pikavuoro tuskin on JOLI:n ongelma? ;)

Eihän se suoranaisesti ole JOLI:n syy, mutta JOLI:n pitäisi ottaa huomioon aikatauluissa mahdolliset ruuhkaa aiheuttavat tekijät? Vai vastaako JOLI mahdolliseen asiakaspalautteeseen myöhässäolon syyksi "aikatauluissamme ei ole vikaa mutta auto oli myöhässä koska Paunun pikavuoro seisoi pysäkillä edessä viisi minuutta"?

Tuossa vastauksessa oma pointtinikin pääosin tuli, mutta sen verran vielä tarkennan, että omasta mielestäni aikataulusuunnitteluun kuuluu muutakin kuin se mahdollinen kellotus linjalla (joka omien kokemuksieni mukaan tullaan tekemään aina silloin kun kuormitus on pienimmillään) ja hyväksi havaitulla kaavalla tarvittavan ajoajan laskeminen. Tuollaisiin "häiriötilanteisiin", jotka pystytään ennalta tietämään, pitäisi pystyä varautumaan ennalta aikataulullisesti (vrt. 1/11 -fiasko viime talvena).

Minusta fiksuinta olisi ollut ajaa linjalla vain päivällä sivut kohti Särkänniemeä ja siirtoajona Satakunnansillan kautta Stockan eteen aloittamaan uusi sivu ja illalla (Sorila-ekskursion jälkeen) päin vastoin.

Tuo omasta mielestäni olisi ollut jo alunperinkin fiksumpi veto kuin 15 minuutin linjasivulla kituuttaminen.

Muita huomioita kesän aikatauluista:
Linjalla 30 lauantaisin ja pyhisin oleva 30 minuutin linjasivu on täysin riittämätön. 30:lla on niin iso käyttäjäkunta, että nykyreitillä tarjottu 30 minuutin ajoaika riittää korkeintaan (aamu)yöstä aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Tämä seikka on aivan varmasti tilaajaosapuolen tiedossa, joten ihmettelenkin, miksi maksaville asiakkaille annetaan epärealistisia lupauksia linjan kulkuajoista? Viime kesänä nähdyt jatkuvat 5-15 minuutin myöhästymiset tulevat olemaan tänäkin kesänä arkipäivää. Tällä linjalla eivät kulkijat juuri vähene juhannuksenkaan jälkeen joten perustelu hyvästä kompromissista on tässä tapauksessa täyttä kukkua.

Linjasta 29 kommentoin vain sen verran, että jos autot ovat aikataulustaan myöhässä vielä puoli kymmenen aikaan illalla, ei kaikki ole kyllä täysin kohdallaan.

Milloinkahan JOLIlla oikeasti uskotaan, että ne autot eivät kulje yhtään nopeammin, vaikka miten paperilla pyöriteltäisin numeroita pienempään ja nätimpään suuntaan. Ellei sitten päällä ole käsitys, että kuljettajat ajavat kroonista ylinopeutta jatkuvalla syötöllä... ;)

Hyvä idea sinällään oli lisätä linjalle 21 käynnit kesäteatterilla tiettyinä päivinä tietyille lähdöille, käytäntö osoittaa, miten hyvin tämä idea tulee käytännössä toimimaan.
 
Hyvä idea sinällään oli lisätä linjalle 21 käynnit kesäteatterilla tiettyinä päivinä tietyille lähdöille, käytäntö osoittaa, miten hyvin tämä idea tulee käytännössä toimimaan

Missähän tämmöiset vuorot on mainittu? Nettiaikataulu ja paperinen aikataulu eivät niitä tunne.
 
Missähän tämmöiset vuorot on mainittu? Nettiaikataulu ja paperinen aikataulu eivät niitä tunne.

Ainakin autokierroissa tuo on meillä merkattu, en osaa sanoa, miksei sitä ole muualla mainittu. :O Tämä lenkki tehdään vain tiettyinä päivinä ja aina samoilla, tietyillä lähdöillä, joita en nyt valitettavasti ulkoa muista. Ainakin 13:15 Tahmelan suuntaan torilta lähtevä auto kiersi sen ensimmäisen kerran 10.6. Joka autokierrolla kuitenkin on noina päivinä yksi kesäteatterin kautta ajettava lähtö.

Mutta voisi luulla, että nuo tiedottamiset hoidettaisiin vähän selkeämmin, ja jonkin muun kuin tämän foorumin kautta. ;)
 
Viimeksi muokattu:
On kaiketi paikallaan täsmennys koskien linjoja 91 ja 92.

Linjat 91 ja 92 liikennöivät ensisijaisesti Sorilaan, jossa kaikki vaihdot linjoille/linjoilta 28 ja 90 tapahtuvat. Vaihtopysäkki on sama kuin ennenkin. Mitään olennaista muutosta ei nykytilanteeseen ole. Sen sijaan aiemmasta poiketen linjoja 91 ja 92 on nyt ennen liikenteen alkamista pidennetty Nurmeen, jossa niiden päätepysäkki on Ketarantie, eli ent. linjan 28 päätepysäkki. Mahdollisille uteliaille harrastajille, jotka suuntaavat Teisko-Aitolahteen, suosittelen vaihtoa Sorilassa. Paikka on kuvauksellisestikin parempi.
Näistä vaihtoyhteyksistä: lauantaina matkustin 10:55 lähtevällä 28:lla Sorilaan ja siitä 90:llä Kämmenniemeen. 28:n kuljettaja väitti asiaa kysyneelle ettei ko. bussilta ole yhteyttä Kämmenniemen suuntaan, vaikka Teiskon aikatauluista tuo yhteys löytyy. Aikataulukirjastakin tuota löytyy linjan 90 kohdalta mutta ei esim. 28 aikataulusta.

Yhteys kyllä toimi täysin, eli 90 myös odotti 28:a Sorilassa mutta selvästi TKL:llä olisi tarvetta toimittaa busseihinsa riittävät aikataulut joista tällaiset asiat pystyy tarkistamaan. Nyt kuljettajalla ei sellaisia ollut (näin hän ainakin sanoi).

Kuljettajan väite yhteyden puuttumisesta aiheutti hämmennystä myös niissä matkustajissa jotka olivat aikataulukirjan tietoihin luottaen ko. bussiin tulleet matkustaakseen Kämmenniemeen.
 
Aikataulukirjastakin tuota löytyy linjan 90 kohdalta mutta ei esim. 28 aikataulusta.

Sen tiedon ei kuulu olla linjan 28 kohdalla, eli oikeassa kohtaa aikataulukirjaa on.

Yhteys kyllä toimi täysin, eli 90 myös odotti 28:a Sorilassa mutta selvästi TKL:llä olisi tarvetta toimittaa busseihinsa riittävät aikataulut joista tällaiset asiat pystyy tarkistamaan. Nyt kuljettajalla ei sellaisia ollut (näin hän ainakin sanoi).

Tiettääkseni TKL on tietoinen asiasta ja vaihdot on merkitty heidän ajosarjoihinsa. Tämän tarkempaa tietoa en ole saanut siitä mitä tarkalleen ottaen kuljettajilla on tiedossaan. Iso talo ja uusi tilanne sikäläisille.
 
Tiettääkseni TKL on tietoinen asiasta ja vaihdot on merkitty heidän ajosarjoihinsa. Tämän tarkempaa tietoa en ole saanut siitä mitä tarkalleen ottaen kuljettajilla on tiedossaan. Iso talo ja uusi tilanne sikäläisille.

Ajosarjoihin meillä on merkittynä 28:n kohdalla tietyillä Sorilan lähdöillä 90:n vaihtomatkustajien odotus Kaitavedentien ensimmäisellä pysäkillä. Toisinpäin (28 -> 90) noita vaihtoyhteyksiä meillä ei ole merkittynä, eli ne lähinnä perustuvat jokaisen kuskin oma-aloitteiseen aikataulukirjan selaamiseen.

Syytä tähän järjestelyyn en tiedä, mutta väittäisin, että TKL tuskin jättää ajosarjoihin sellaista tietoa merkitsemättä, jota JOLI on liikennettä tilatessaan toimittanut. Toisaalta, jos 90 odottaa tuota 28:a, niin eipä tuo 28:n kuljettaja sillä tiedolla hirveästi mitään tee. Nopeusrajoitukset kun ovat samat joka tilanteessa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Syytä tähän järjestelyyn en tiedä, mutta väittäisin, että TKL tuskin jättää ajosarjoihin sellaista tietoa merkitsemättä, jota JOLI on liikennettä tilatessaan toimittanut. Toisaalta, jos 90 odottaa tuota 28:a, niin eipä tuo 28:n kuljettaja sillä tiedolla hirveästi mitään tee. Nopeusrajoitukset kun ovat samat joka tilanteessa. ;)
Sinällään olet tietysti oikeassa, että 28:n kuljettaja ei tietoa auton kuljettamiseen tarvitse. Kuljettajan tehtäviin kuuluu kai kuitenkin myös asiakaspalvelu...
 
Sinällään olet tietysti oikeassa, että 28:n kuljettaja ei tietoa auton kuljettamiseen tarvitse. Kuljettajan tehtäviin kuuluu kai kuitenkin myös asiakaspalvelu...

Luonnollisesti kuuluu. Siitä voidaan taas keskustella erikseen, missä määrin (kuljettajien) asiakaspalveluun kuuluu tietää eri linjojen aikataulut koko kaupungin alueella. Ajon aikanakin on siinä määrin paljon muuta tekemistä, että aikaa ei oikein jää aikataulukirjan pläräämiselle ja siinä olevien merkintöjen tulkkaamiselle. ;)

Lisäksi, vaikka aikataulut tietäisikin, niin ainakin itselläni tulee Teiskon suunnalla maantieto vastaan, joten kaikkien kylien nimiä on täysi mahdottomuus ko. suunnalla tietää, ellei siellä suunnalla satu itse asumaan/asioimaan.
 
Takaisin
Ylös