Tampereen kesäliikenne 2011

Luonnollisesti kuuluu. Siitä voidaan taas keskustella erikseen, missä määrin (kuljettajien) asiakaspalveluun kuuluu tietää eri linjojen aikataulut koko kaupungin alueella. Ajon aikanakin on siinä määrin paljon muuta tekemistä, että aikaa ei oikein jää aikataulukirjan pläräämiselle ja siinä olevien merkintöjen tulkkaamiselle. ;)

Lisäksi, vaikka aikataulut tietäisikin, niin ainakin itselläni tulee Teiskon suunnalla maantieto vastaan, joten kaikkien kylien nimiä on täysi mahdottomuus ko. suunnalla tietää, ellei siellä suunnalla satu itse asumaan/asioimaan.
Asiakaspalvelua voisi vaikka olla se, että autosta löytyisi aikataulukirja jonka voisi tarvittaessa antaa matkustajalle luettavaksi, nyt löytyi vain 28:n aikatauluja.
 
Asiakaspalvelua voisi vaikka olla se, että autosta löytyisi aikataulukirja jonka voisi tarvittaessa antaa matkustajalle luettavaksi, nyt löytyi vain 28:n aikatauluja.

Jos nyt puhutaan samoista aikatauluista, niin niistä autoissa jaettavista aikatauluista löytyy sekä 28:n että 90:n aikataulut yhdistettynä. :) Ja tuossa lainattavassa aikataulukirjassa on se huono puoli, että sen perään pitäisi kiinnittää joku kokoluokkaa tiiliskivi oleva avaimenperä, ettei se lähtisi heti ensimmäisten lainaajien mukana muille teille. ;)

Sinällään ei mikään huono idea, kannattaa heittää Jolin suuntaan ehdotus, niin voi mahdollisesti toteutuakin.
 
Aikaisempien kesien matkustajatilastoja linjoilta 4 ja 16 tarkastellen matkustajat olisivat tarvittaessa mahtuneet linjan 16 autoihin lukuunottamatta muutamaa aamu-/keskipäivän lähtöä Särkkään ja illalla pois päin. Tilastojen mukaan nelosella oli seisomakuormaa todella vain muutamalla lähdöllä päivässä, tietysti yksittäisinä päivinä tapahtuvat piikit ovat aina mahdollisia.
Linjalla on 30 min kierrosaika, minkä toteutumiselle ei pitäisi olla mitään estettä.

Omasta mielestäni 30 min kierrosaika riittää hyvin. Sen sijaan keskellä päivää oleva kahden tunnin liikennöimistauko on suunnittelun kukkanen. On totta, että kello 14 - 17 on ns. hiljaista aikaa, mutta tyhjänä ei tarvitsisi ajaa silloinkaan. Nyt tuohon aikaan on asiakkaat odottelevat Nelosta Särkässä turhaan ja tietämättä, ettei bussia nyt vaan (kahteen tuntiin) tule. Mitään infoa ei ole, että tuohon aikaan keskustaan pääsisi ison tien varrelta linjalla 16. Tai jos olisi, niin silloinkaan kaikki perheelliset lastenvaunumatkaajat eivät kuitenkaan pääsisi kyytiin.

Toinen kukkanen löytyy Pitkä Kuuma Kesä -sunnuntailta. Väkeä Särkänniemessä on iltayhdeksään asti tuhatmäärin, mutta viimeinen Nelonen meni jo 20:20. Ei olisi paljoa vaatinut, että linjan sunnuntaiaikatauluun lisäisi lisälähdöt 20:50 ja 21:20 PKK-päiviksi, ihan vaikka *merkinnällä. Toisaalta, taksit tykkäävät tästä vallitsevasta järjestelystä kyllä.
 
Omasta mielestäni 30 min kierrosaika riittää hyvin. Sen sijaan keskellä päivää oleva kahden tunnin liikennöimistauko on suunnittelun kukkanen. On totta, että kello 14 - 17 on ns. hiljaista aikaa, mutta tyhjänä ei tarvitsisi ajaa silloinkaan. Nyt tuohon aikaan on asiakkaat odottelevat Nelosta Särkässä turhaan ja tietämättä, ettei bussia nyt vaan (kahteen tuntiin) tule. Mitään infoa ei ole, että tuohon aikaan keskustaan pääsisi ison tien varrelta linjalla 16. Tai jos olisi, niin silloinkaan kaikki perheelliset lastenvaunumatkaajat eivät kuitenkaan pääsisi kyytiin.
Tässä asiassa JOLI:n ohella myös Särkänniemi Oy voisi olla aktiivinen ja ilmoittaa kädestä pitäen, että linjan 4 lisäksi Särkänniemeen ja Särkänniemestä pois pääsee myös ratavallin kupeessa olevalla pysäkillä pysähtyvällä linjalla 16. :)

Mutta tuo liikennöintikatkohan johtuu yksinomaan siitä, että bussi käy Sorilassa linjan 28 ruuhkasivun vetäisemässä. Ei se mikään kukkanen ole, se on, mihin rahat riittivät. Suunnittele itse käytössä olevin resurssein parempi ;)
 
Mutta tuo liikennöintikatkohan johtuu yksinomaan siitä, että bussi käy Sorilassa linjan 28 ruuhkasivun vetäisemässä. Ei se mikään kukkanen ole, se on, mihin rahat riittivät. Suunnittele itse käytössä olevin resurssein parempi ;)
Näillä samoilla käytössä olevilla resursseilla ajetaan myös mm. linjaa 3 myös pyhisin puolen tunnin välein, erityisesti Lahdesjärven suunnalla kuljettamassa tyhjiä penkkejä. Myös metson pysäkille pystytettiin näillä resursseilla näyttötaulu kertomaan Pyynikintorille ajavat vuorot. Kukkasia?
 
Takaisin
Ylös