Tampereen talviliikenne 2011-12

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,270
Tuosta kesäliikenneketjun jutustelusta päädyin sattumalta pieneen aivoriiheen. En todellakaan tiedä mitä ensi talveksi on luvassa, mutta omia ideoitahan voi aina tuoda esiin :)

Mikäli lännen isompi linjastoremontti on luvassa vasta siirtymäajan päätyttyä niin ehdottaisin seuraavaa pientä reittien "uusjakoa":

3 Petsamo - Keskustori - Kaarila, 3x30=90 tai jopa 4x20=80, Toiveissa olisi se pieni joukkoliikennekatu Koljontien päästä TAYS:n alueelle, jolloin tätä linjaa voisi hyvin kehittää tuolla tiheämmällä vuorovälillä. Väitänpä että linjan suosio vain kasvaisi, kun sairaalan pihasta olisi tiheä yhteys keskustaan, joka ei siltikään olisi kuin muutaman minuutin hitaampi kuin Teiskontien varresta.


25 Janka - Keskustori - Tesoma - Haukiluoma, 5x20=100 (tiukkaa tekee tällä lausekkeella, mutta ehkä juuri ja juuri menee...)
26 Multisilta - Pyynikintori, 3x20=60

Tällä linjastolla lähdöt Haukiluomasta (18/25) pysyisivät nykyisenkaltaisena (10/15min) eikä ruuhka-ajan tähdöt Keskustori - Tesomakaan näyttäisi hassummalta:
25 Janka-tori: 00 20 40 / Tori - Haukiluoma: 00 20 40 / Haukiluoma: 10 30 50 / Tori - Janka 16 36 56
1/19/25 Tori - Tesoma: 00 07 15 20 27 35 40 47 55

9? IKEA - Nirva - Hatanpää - Keskustori, 2x30=60, hiljaisena aikana 1x60. Tulevaisuudessa linjaa voisi kehittää sitten vaikkapa Tampellan suuntaan 32:sta korvaamaan.

Lisäksi länsipuolelle linjaa 14 korvaamaan jokin linja, esim juurikin tuo 31 (Korkinmäki - k.tori - Lielahti - Lamminpää - Tesoma...), jotta edes tuolla tunnin vuorovälillä voitaisiin liikennettä lisätä Lielahden ja Tesoman ym. välillä. Toki puolen tunnin väli ainakin m-p päiväsaikaan olisi optimaalisempi, mutta kyllä kai tunnin vuorovälilläkin elää voi, kun se 31:n avulla tulisi säännölliseksi klo 7-20 välisenä aikana.
 
Mielenkiintoisia pohdintoja. Yksi iso problematiikka: Ratinan sillan remontti ja kolmonen: miten Eteläpuisto hoidetaan?

Oma ideani olisi ajaa esim. kakkonen, 17 tai 22 Pyynikintorin sijaan Laukontorin kautta Eteläpuistoon, millä on sekä plussia, että miinuksia:

Plussat:
  • Palvelutason selkeä parannus Eteläpuiston, Klingendahlin, Satamakadun ja Laukontorin tienoille, joiden palvelutaso on nykyisellään kelvoton
  • Linjaston kattavuus paranee, kun saadaan Pyynikintorille vaihtoehto

Miinukset:
  • Vaihdoton yhteys Metsoon ja Pyynikintorille (ml. TYK, Rellu) lakkaa linjan osalta
  • Raskaan liikenteen lisääntyminen keskustan eteläosien pikkukaduilla noin 6-12 ajoneuvoa tunnissa
 
Oma ideani olisi ajaa esim. kakkonen, 17 tai 22 Pyynikintorin sijaan Laukontorin kautta Eteläpuistoon

Ihan hyvä idea sinänsä, mutta 17 on jo nyt niin tukkoinen linja, että sitä tuskin on mitään järkeä enää muokata mutkikkaammaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihan hyvä idea sinänsä, mutta 17 on jo nyt niin tukkoinen linja, että sitä tuskin on mitään järkeä enää muokata mutkikkaammaksi.

Missä mielessä tukkoinen ja missä mielessä mutkikkaammaksi? Kierrosajan puitteissa ei ole mitään ongelmaa, koska sama aika menee Pyynikintorille kuin Eteläpuistoonkin.
 
Missä mielessä tukkoinen ja missä mielessä mutkikkaammaksi? Kierrosajan puitteissa ei ole mitään ongelmaa, koska sama aika menee Pyynikintorille kuin Eteläpuistoonkin.

Tukkoinen siinä mielessä, ko. linjan tietyt vuorot ovat ruuhka-aikana pahimmillaan yli 15 minuuttia myöhässä aikataulustaan, johtunee lähinnä Sammonkadun/Sammonvaltatien pysäkkien määrästä ja Prisman risteyksen yleisestä vetämättömyydestä ruuhka-aikana. Valoetuudet auttavat hieman, mutta ei näistäkään mitään suurta pelastajaa saa tälle linjalle saa.

Lyhyesti sanottuna: Täsmällisyydeltään huono linja tarjottavaksi tilapäiseksi korvaajaksi.

Saman ajan riittävyyteen en myöskään oikein jaksa uskoa, vaikka matkallisesti tuo lieneekin samaa luokkaa, käytännössä Eteläpuistoon mennessä joutuu kiertämään joko Satamakadun hitaiden liikennevalojen tai Pyhäjärvenkadun valo-ohjaamattoman risteyksen kautta, jotka molemmat ovat ruuhka-aikana hitaita ylitettäviä.

Myöskin WC-tilojen sijaitseminen Pyynikintorilla asettaa omat rajoituksensa.

Tuossa karttoja katsellessa (kyllä, en ole paljasjalkainen tamperelainen :D) tuli mieleen, että aiotaankohan kolmonen laittaa kulkemaan suoraan Hatanpään valtatietä Hämeenkadulle asti? Tasauspysäkki lienee kuitenkin Koskipuiston pysäkki. Toiseen suuntaan joutunee kiertämään taas hieman lisää...
 
Viimeksi muokattu:
Saman ajan riittävyyteen en myöskään oikein jaksa uskoa, vaikka matkallisesti tuo lieneekin samaa luokkaa, käytännössä Eteläpuistoon mennessä joutuu kiertämään joko Satamakadun hitaiden liikennevalojen tai Pyhäjärvenkadun valo-ohjaamattoman risteyksen kautta, jotka molemmat ovat ruuhka-aikana hitaita ylitettäviä.
Toisaalta se Satamakatu onkin sitten ainoa valoristeys koko matkalla, vertaa Pyynikintori-reitin valot Kuninkaankatu, Näsilinnankatu, Hämeenpuisto (x2), Kortelahdenkatu, Mariankatu ja Pyynikintori (x2). Varsinkin Pyynikintorille kääntyminen aiheuttaa viiveitä.

Myöskin WC-tilojen sijaitseminen Pyynikintorilla asettaa omat rajoituksensa.
Toki, mutta eihän yhden wessan siirtäminen ole mitenkään erityisen raskas hallinnollinen toimenpide.

Tuossa karttoja katsellessa (kyllä, en ole paljasjalkainen tamperelainen :D) tuli mieleen, että aiotaankohan kolmonen laittaa kulkemaan suoraan Hatanpään valtatietä Hämeenkadulle asti? Tasauspysäkki lienee kuitenkin Koskipuiston pysäkki. Toiseen suuntaan joutunee kiertämään taas hieman lisää...

Itse veikkaisin, että kolmonen kiepataan Keskustorin kautta ympäri, mutta tosiaan Hatanpään valtatie – Hämeenkatu. Muuta järkevää vaihtoehtoa ei taida olla. Ellei sitten ajeta yhdellä autolla Eteläpuisto – Petsamo ja kahdella autolla Keskustori – Ikea.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaupunkiympäristön kehittämisen 2011 vuosisuunnitelmassa todetaan joukkoliikenteen osalta mm. seuraavaa.

Talousarvio 2011 sisältää palvelutarjonnan vähentämistä sekä taksojen korotusta. Vuorotarjontaa vähennetään ruuhkaajan ulkopuolelta. Lakkautukset koskevat vuoroja, joilla on kohtuullisesti korvaavaa muuta vuorotarjontaa. Matkustajamäärän kasvun jatkuessa on ruuhkaliikenteeseen lisättävä vuoroja. Talvikauden 2011-2012 suunnittelussa varaudutaan liikennetarjontaa uudelleen kohdentamalla lisäämään ruuhkaajan liikenteen palvelutasoa. Ruuhkaajan liikenteen palvelutason nosto on välttämätöntä kasvavan kysynnän lisäksi myös nivellinjaautojen asteittaisen poistumisen johdosta. Uusien palvelujen osalta merkittävimmät lisäykset ovat liikennevaloetuisuus ja informaatiojärjestelmän käyttöönotto keväällä 2011 sekä resurssien puitteissa toteutettava Vuoreksen liikennepalvelujen lisääminen Särkijärven sillan avauduttua kesällä 2011. Vuorekseen on aloitettu liikenne kesällä 2010 ja mikäli vuoden 2011 aikana Vuoreksen liikennettä lisätään, on talousarvion 2011 mukaisesti vastaava määrä liikennettä leikattava pois muualta. Vuoreksen liikenteen tilanne arvioidaan talvikauden 2011-2012 suunnittelun yhteydessä alkuvuonna 2011.

Näin siis siitä huolimatta, että vihreät ovat vallankahvassa. Todettakoon vielä sekin, että kaupungin viimeisimmän talousennusteen mukaan tilikauden 2010 tulos on muodostumassa 37 000 000 euroa positiiviseksi.
 
"Uusien palvelujen osalta merkittävimmät lisäykset ovat liikennevaloetuisuus ja informaatiojärjestelmän käyttöönotto keväällä 2011"

Mielestäni liikennevaloetuudet on se yksi todella iso helpotus ruuhkiin. Sen huomaa monella linjalla, kun ei riitä mitenkään se aika. Kalevan Prisman ja siinä vieressä Hervannan valtaväylä - Sammon valtatie -valot on yksi iso umpisolmuun luotu kohta, jossa läpimenoon menee helposti viisi minuuttia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
siitä huolimatta, että vihreät ovat vallankahvassa. Todettakoon vielä sekin, että kaupungin viimeisimmän talousennusteen mukaan tilikauden 2010 tulos on muodostumassa 37 000 000 euroa positiiviseksi.
Siitä huolimatta, että vihreillä on valtuuston puheenjohtaja ja jäsenet JOLILA:ssa, ei valtuustoryhmän osuus kokonaisäänistä ole kuin sen reilu 10 %. Ei auta, vaikka kuinka tehtailtaisiin aloitteita tai äänestettäisiin huonoja talousarvioita vastaan, jos 85 % muista ei halua joukkoliikennettä kehittää.

Toki onneksi tilanne ei nyt ihan näin paha ole. Se, että kohtuullisesti karsitaan 10 ja 15 min vuoroväliä viiden ja seitsemän väliltä yöllä – tai tähän aikaan heräävien mielestä aamulla, itse olen vasta menossa nukkumaan – on vain ekologista.

"Uusien palvelujen osalta merkittävimmät lisäykset ovat liikennevaloetuisuus ja informaatiojärjestelmän käyttöönotto keväällä 2011"

Mielestäni liikennevaloetuudet on se yksi todella iso helpotus ruuhkiin. Sen huomaa monella linjalla, kun ei riitä mitenkään se aika. Kalevan Prisman ja siinä vieressä Hervannan valtaväylä - Sammon valtatie -valot on yksi iso umpisolmuun luotu kohta, jossa läpimenoon menee helposti viisi minuuttia.

Sammonkatu nopeutuneekin ensimmäisten joukossa, ja odotan kyllä innolla, paljonko aikaa säästyy välillä Irjalankatu–Sammon aukio. Ymmärtääkseni näillä protovaiheen laitteilla on saatu jo ihan hyviä kokemuksia.
 
Jos jostain karsisin niin esim. linjojen 3 ja 21 pyhäliikenteestä. Molemmille riittäisi silloin hyvin 2x40min. Tai sitten kolmoselle pitäisi tehdä jotain. Viikonloppuisin linja on melkoista hukka-ajoa ainakin Lahdesjärvellä. IKEA kun näemmä jo ens talvena palvellaan myös Vuoreksen linjalla.
 
Tulipa mieleeni myös toinen ehkäpä ihan järkeenkäypä säästökohde, nimittäin linjan 19 muuttaminen ruuhkalinjaksi, eli linja pitäisi taukoa noin klo 10-12. Päiväsaikaan varsinkin Tesomalla tuntuisi olevan ylitarjontaa ja ko. linjan itäpäässäkin yhteistä osuutta linjan 29 kanssa on pitkä pätkä. Ainoa alue joka jäisi vaille palvelua on pätkä Atanväylää, ja sitäkään ei palvella muutenkaan iltaisin ja viikonloppuisin.

Tätä varten vain linjan 1 lähtöaikoja linjan pääteasemilta tulisi aikaistaa 5 minuutilla, eli nykyisen 05/25/45 sijaan ajat olisivat 00/20/40. Näin saavutettaisiin mm. Tesomankadulla noin suurinpiirtein 10 minuutin vuoroväli molempiin suuntiin. Ehkäpä myös ensi talveksi sitten saataisiin taas sopivat kierrosajat tuohon 1/11 linjapariin, jos sen on aivan pakko olla olemassa nykyisenkaltaisena...
 
Jos Vuorekseen halutaan liikennettä ja se täytyy kaivaa muilta linjoilta, eräs vaihtoehto on harventaa linjaa 23. 12 minuutin sijasta ajettaisiin siis 15 minuutin välein, kaikki mahtuu hyvin kyytiin.

Veikkan 23 supistettavaksi myös siksi, että se on ainoa linja jota supistetaan ensi kesäksi (15 minuutista 20 minuuttiin).

Muita ehdokkaita voisivat olla linja 15
 
Eppu sanoi:
25 Janka - Keskustori - Tesoma - Haukiluoma, 5x20=100 (tiukkaa tekee tällä lausekkeella, mutta ehkä juuri ja juuri menee...)
Tuo "juuri ja juuri" on se pelottavin sanayhdistelmä näissä. Alkusyksystä tuollainen saattaa toimiakin, mutta matkustajamäärän lisääntyessä tuo muuttuu yleensä kategoriaan "ei niin millään". Eli ei mielellään tuollaisia, kiitos :) 25:ttä olisi sinällään nykyisilläkin aikatauluilla varaa jatkaa pykälän verran länteenpäin jonkin verran (ei toki Haukiluomaan saakka), mutta moniko taasen tällaista pikkuteitä kiertävän linjan kyydissä haluaisi esim. Tesomalta keskustan suuntaan matkustaa, onkin sitten eri asia.

linja pitäisi taukoa noin klo 10-12. Päiväsaikaan varsinkin Tesomalla tuntuisi olevan ylitarjontaa ja ko. linjan itäpäässäkin yhteistä osuutta linjan 29 kanssa on pitkä pätkä. Ainoa alue joka jäisi vaille palvelua on pätkä Atanväylää, ja sitäkään ei palvella muutenkaan iltaisin ja viikonloppuisin.

Itse asiassa koko Atanväylä jää palvelutta, koska Orimuskadun risteyksestä alkaa jo Nikinväylä. ;) "Päivätauko" 19:n liikennöinnissä vain edellyttäisi sitä, että 29:n aikataulut saataisiin vihdoinkin realistiseksi; 25 minuuttia alueen väestöpohja ja nopeusrajoitukset huomioiden on kaikkea muuta kuin riittävä aika ehtiä torille. 19:n avulla tuota yritettiin auttaa, mutta hyöty on tämän talven perusteella ollut jotain keskinkertaisen ja tarpeettoman välillä. Lisäksi menetettiin porrastus 26:n ja 19:n välillä Tesoman suuntaan. Josko viimein tunnustettaisiin faktat ja lisättäsiin tuohon linjalle se kipeästi tarvittava 1 vaunu lisää kiertoon.

Jos Vuorekseen halutaan liikennettä ja se täytyy kaivaa muilta linjoilta, eräs vaihtoehto on harventaa linjaa 23. 12 minuutin sijasta ajettaisiin siis 15 minuutin välein, kaikki mahtuu hyvin kyytiin.

Veikkan 23 supistettavaksi myös siksi, että se on ainoa linja jota supistetaan ensi kesäksi (15 minuutista 20 minuuttiin).

Mahtuu kyytiin joo, mutta nykyisellä 12 minuutin ruuhkavuorovälilläkin alkaa olemaan jo istumapaikat suurinpiirtein täynnä. Kesällä toki varmaan menee varmaankin 20 minuuttia joten kuten, mutta en kyllä ihan ensimmäisenä lähtisi talviaikana vuoroväliä harventamaan näiltä linjoilta, jotka lähes kellonaikaan katsomatta ovat istumakuormassa. Varsinkaan, kun tuo tuleva Vuoreksen linja, menee sitten mitä reittiä tahansa, ei juurikaan tule auttamaan 23:n "ydinaluetta", Opiskelijankatua.

Miksi ei jatkettaisi 23:n reittiä Hervannasta nykyiseltä päätteeltä suoraan Vuorekseen? Sitten kun Vuoreksessa alkaisi vuoden-parin päästä olemaan tarpeeksi asukaspohjaa, niin sinne olisi järkevää alkaa vetämään suorempaa linjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa mieleeni myös toinen ehkäpä ihan järkeenkäypä säästökohde, nimittäin linjan 19 muuttaminen ruuhkalinjaksi, eli linja pitäisi taukoa noin klo 10-12. Päiväsaikaan varsinkin Tesomalla tuntuisi olevan ylitarjontaa ja ko. linjan itäpäässäkin yhteistä osuutta linjan 29 kanssa on pitkä pätkä. Ainoa alue joka jäisi vaille palvelua on pätkä Atanväylää, ja sitäkään ei palvella muutenkaan iltaisin ja viikonloppuisin.

Sen lisäksi, että linja 19 liikennöisi vain ruuhka-aikana sen pääte olisi järkevintä siirtää Myllypuroon nykyisen 13:n päätteelle, jolloin Y34 voitaisiin poistaa tarpeettomana ja 13 voisi kääntyä Kalkun Kehätien/Teollisuustien liikenneympyrässä eikä liikennöisi lainkaan Myllypuroon. Näin myös linjalta 13 säästyisi yksi auto (8x15 = 120) eli yhteensä kahden autopäivän säästö. Virontörmänkadun perukka pärjännee linjan 26 varassa ja kävelymatka Virontörmänkadun ja Tesomankadun risteyksen pysäkille (linja 19) ei ole kohtuuton.
 
Ratinan silta menee keväällä remonttiin ja sinne tulee remontin ajaksi raskaan liikenteen ylityskielto, eli kolmosen linjaus menee keskustan osalta uusiksi joka tapauksessa ainakin siksi aikaa. Sitä ei kuitenkaan tiedä vielä kukaan, millä tavoin: Keskustorilla kääntö tuskin ainakaan kumpaankin suuntaan onnistuu, kun millään laiturilla ei ole tilaa :00 ja :30, jolloin kolmosen molempien suuntien vuorot ovat aikataulun mukaan torilla. Eli hyviä ideoita vain kehiin! ;)

Hyvällä säkällä voi käydä niin, että Vuorekseen päästään liikennöimään jo ensi talvena sillan yli, se taitaa olla lähinnä rahakysymys – asukkaitahan puistokadun varressa ei vielä ole. Toisaalta uusi femmahan tuo uuden reitin joukkoliikenneverkkoon; Koivistonkylän kutosta lukuunottamatta Lempääläntien varresta ei oikein tahdo päästä Hervantaan kiertämättä vähintään Viinikan vatkaimen kautta.

Mitään kovin valtavia uudistuksia tuskin on luvassa tässä rahoitustilanteessa.
 
Takaisin
Ylös