Tampereen talviliikenne 2011-12

Pyytämättä ja yllätyksenä, niinkuin faksit Jäätteenmäelle.

Kuulostaa "hieman" meriselitykseltä. Jo edellisvuosina, kun mitään isompaa tapahtumaa ei uutenavuotena ole keskusta-alueella välttämättä ollut, on matkustajia ollut huomattavasti normaalia lauantaita enemmän varsinkin ilta-aikaan. Joten ennakoitavissa oli, että lisäliikenteelle tulee tänäkin vuonna olemaan tarvetta. Ei nämä isommat tapahtumat ihan oikeasti voi tulla vuodesta toiseen yllätyksenä.

Eikä liene niin hirveitä maksanut, vaikka olisi tilattu kaiken varalle pari "monua", eli autoa, jotka päivystävät torialueella, ja lähtevät tarpeen mukaan ottamaan lisälähtöjä täyttyvien suuntien vuoroille. Jopa tuo olisi ollut parempi kuin ei mitään.
 
Lisäliikenteestä vastaava henkilö oli kuulemma kuullut koko ilotulituksesta vasta paria tuntia ennen kuin se alkoi. Ei voi syyttää pelkästään JOLIa, jos tapahtumanjärjestäjät eivät itse ole muistaneet ilmoittaa tapahtumasta joukkoliikenneyksikköön. Tilaisuuksien laajuus ei välttämättä ole joukkoliikenneyksikön tiedossa, vaikka tietysti tiettyyn rajaan saakka voidaankin ehkä edellyttää salapoliisitoimintaa Aamulehteä ym. medioita seuraamalla.

Ehkä tosiaan jonkinlaista joukkoviestimien seurantaa voisi edellyttää viranhaltijoiltakin sen olematta kuitenkaan salapoliisitoimintaa. Vai luetaanko virastossa vain Helsingin Sanomia?

Tokihan yksityisen tapahtumanjärjestäjän olisi pitänyt itse järjestää/kustantaa yleisönsä kuljettaminen tapahtumapaikalle ja takaisin kotiin.
 
Ehkä tosiaan jonkinlaista joukkoviestimien seurantaa voisi edellyttää viranhaltijoiltakin sen olematta kuitenkaan salapoliisitoimintaa.

Ennen 1990-luvun lamaa virastoissa oli kuulemma ihan tyypillistä, että siellä luettiin sanomalehtiä ja pelattiin lautapelejäkin, että saatiin päivät kulumaan. Lama toi julkisellekin sektorille käsitteen "tehokkuus" ja sanomalehdenlukijat siivottiin siinä vaiheessa pois.
 
Jo edellisvuosina, kun mitään isompaa tapahtumaa ei uutenavuotena ole keskusta-alueella välttämättä ollut, on matkustajia ollut huomattavasti normaalia lauantaita enemmän varsinkin ilta-aikaan. Joten ennakoitavissa oli, että lisäliikenteelle tulee tänäkin vuonna olemaan tarvetta.

Ilmeisesti uudenvuodenaatto tuli Jolille "pyytämättä ja yllätyksenä?
 
Toivottavasti tuo lännen linjasto menee ensi syksyksi uusiksi edes jollain muotoa. Varsinkin linjan 29 kohdalla tilanne alkaa olla aika kestämätön: pieni myöhästyminen yhdeltäkin lähdöltä aiheuttaa lähes väistämättä sen, että auto ajaa käytännössä koko loppupäivän myöhässä, aikataulua on mahdoton saada ajamalla kiinni. Eilen vuorot olivat pahimmillaan 25 minuuttia myöhässä, eli auto käytännössä oli vasta torilta lähdössä Raholan suuntaan, kun sen olisi jo pitänyt olla tulossa sieltä takaisinpäin.

Ruuhka-aikaan myös linja 18 on erittäin herkkä tippumaan aikataulusta.

Ei näiden korjaamisen tosin mitään linjastouudistuksia tarvittaisi, mutta tuolla perusteella noiden korjauksia on lykätty jo useita kertoja hamaan tulevaisuuteen.

Ja vaikka kritiikkiä suunnaltani tulee usein, niin pääsääntöisesti tänä talvena on suhteellisen hyvin aikataulussaan kulkeva linjasto. Näille muutamalle linjalle, mukaan lukien linja 37, ollaan vain syystä tai toisesta haluttomia tekemään mitään korjausliikkeitä suuntaan tai toiseen.
 
Ei niitä matkustajien tyytyväisyys kiinnosta, vaan rahahan se kaikkea ohjaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjasta K13 näyttää tänä talvena tulleen salaisesta salaisempi. Sen enempää aikataulukirja kuin aikataulujen nettiversiokaan ei tunne ko. linjaa. Ainoa maininta koko linjasta tai sen lähtöajoista on vain tuottajan autokiertolistoissa... ;)
 
Takaisin
Ylös