Tampereen talviliikenne 2011-12

Sen lisäksi, että linja 19 liikennöisi vain ruuhka-aikana sen pääte olisi järkevintä siirtää Myllypuroon nykyisen 13:n päätteelle, jolloin Y34 voitaisiin poistaa tarpeettomana ja 13 voisi kääntyä Kalkun Kehätien/Teollisuustien liikenneympyrässä eikä liikennöisi lainkaan Myllypuroon. Näin myös linjalta 13 säästyisi yksi auto (8x15 = 120) eli yhteensä kahden autopäivän säästö. Virontörmänkadun perukka pärjännee linjan 26 varassa ja kävelymatka Virontörmänkadun ja Tesomankadun risteyksen pysäkille (linja 19) ei ole kohtuuton.

Sinänsä samoilla linjoilla, mutta 13:n siirto pois Tamrockilta heikentää Kolmenkulman alueen yhteyksiä oleellisesti. Itsekin käyn erityisesti kevään ja kesän aikana epäsäännöllisesti Kodin Terrassa asioimassa, jolloin säännöllinen 13:n ilta- ja viikonlopputarjonta on ollut todella ilahduttava piirre asioinnin kannalta, mutta...

Hukkakilometrejä kuitenkin, ei tarvi kuin katsella 1990-luvun aikatauluja, jolloin 13:n päätepysäkki oli Ikurissa ja vain muutama vuoro ajettiin työmatkaliikenteen tarpeita silmälläpitäen Tamrockiin asti. Matkustajamäärä Ikurin ja Tamrockin välisellä osuudella ei ole lisääntynyt oleellisesti, vaikka tarjonta on varmaankin kolminkertaistunut. Jos näiden tyhjien penkkien siirtely ratkaistaisiin linjaa lyhentämällä ja yksi autokin siinä säästettäisiin, niin kyllähän se järkevää olisi.

Marginaalitarpeisiin toteutettu raskas vuorotarjonta on kyllä asia, jota veronmaksajan näkökulmasta katsottuna ei tule pitämän yllä.
 
Jos näiden tyhjien penkkien siirtely ratkaistaisiin linjaa lyhentämällä ja yksi autokin siinä säästettäisiin, niin kyllähän se järkevää olisi.
Olisihan se tietysti. Lopultahan 19 siirto Tamrockiin varmasti kuitenkin tapahtuu, joten miksei jo nyt. Ja vaikka 19 muuttuisikin ruuhkalinjaksi, niin voisihan silti vaikka noi päätteiltä 20/25 yli vuorot ajaa päivälläkin niin syntyy jos jonkinlaista minimitarjontaa niin Atanväylälle kuin Tamrockiinkin mikäli reitin siirto tapahtuisi.

Iltojen ja viikonloppujen osalta voisi 13:lla ottaa käyttöön T-vuorot entisaikojen tapaan, jolloin Kolmenkulman perukoille tulisi edes jotain tarjontaa. Enpä tiedä paljonko tuolla Kodin Terrassa ym. käy porukkaa noilla 13:n vuoroilla mutta eipä viikonloppujen osalta niin mitään järkyttävän suuria lisäkustannuksia varmasti synny Tamrockiin ajamisesta.
 
Aikalailla autovaltaista tuo Kolmenkulmassa asiointi näyttää olevan, joten en usko että tuolle alueelle joukkoliikenteellä on kovin paljon kysyntää. Myös ykkösellä pääsee "melko" lähelle moottoritien ylittävän sillan pysäkille, josta n.1000m kävelymatka uudistettua kevyen liikenteen väylää Kolmenkulmaan. Ja tosiaan yksi linjan 13 vuoro tunnissa voisi ajaa Tamrockiin niinä aikoina kun 19 ei liikennöi.

Mikäli Kolmenkulman alue vielä tulevaisuudessa kehittyy ja sinne tulee jokin suurehko kauppakeskus tyyliin Prisma, voisi tulla kyseesseen myös osan linjojen 70/71 Nokia-Tampere ajattamisesta sitä kautta Rounionkatua, josta M-tai K-reittiä Nokialle. Tämä toisi uuden mukavan kirjainvariaation Nokian liikenteeseen :)
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli Kolmenkulman alue vielä tulevaisuudessa kehittyy ja sinne tulee jokin suurehko kauppakeskus tyyliin Prisma, voisi tulla kyseesseen myös osan linjojen 70/71 Nokia-Tampere ajattamisesta sitä kautta Rounionkatua, josta M-tai K-reittiä Nokialle. Tämä toisi uuden mukavan kirjainvariaation Nokian liikenteeseen :)
Prismaa tai muutakaan vastaavaa tuskin tulee, kun hallinto-oikeus jo kerran tätä ehdottavan kaavan kumosi. Sitten on vielä tämä Tesoman liikekeskuksen uudistamishanke, joten hypermarkettia tämänkään takia tuskin Kolmenkulmaan on tulossa.

Mahdollinen Rounionkadun joukkoliikenne riippuu varmaan paljolti siitä, tuleeko seudulle lähijunaliikennettä. Tuossa Kalkussa, moottoritien sillan kohdalla kun olisi sopiva paikka lähijunan seisakkeelle. Se kun voisi palvella koko aluetta, mukaan lukien nyt Rounionkadun varrelle pikku hiljaa nousevaa pientaloaluetta. Mutta tämä kaikki on jo kylläkin hieman off topic...
 
Aikalailla autovaltaista tuo Kolmenkulmassa asiointi näyttää olevan, joten en usko että tuolle alueelle joukkoliikenteellä on kovin paljon kysyntää. Myös ykkösellä pääsee "melko" lähelle moottoritien ylittävän sillan pysäkille, josta n.1000m kävelymatka uudistettua kevyen liikenteen väylää Kolmenkulmaan. Ja tosiaan yksi linjan 13 vuoro tunnissa voisi ajaa Tamrockiin niinä aikoina kun 19 ei liikennöi.

Mikäli Kolmenkulman alue vielä tulevaisuudessa kehittyy ja sinne tulee jokin suurehko kauppakeskus tyyliin Prisma, voisi tulla kyseesseen myös osan linjojen 70/71 Nokia-Tampere ajattamisesta sitä kautta Rounionkatua, josta M-tai K-reittiä Nokialle. Tämä toisi uuden mukavan kirjainvariaation Nokian liikenteeseen :)

Pari kertaa olen nähnyt 2-5 ihmisen kävelevän kohti Kodin Terraa juuri tuolta 13:n lähimmältä pysäkiltä. Prismahan on hakemassa Nokialle tonttia Yrittäjäkadulta, joten mitä ilmeisemminkin sitä ei ole toistaiseksi tulossa lisäämään Kolmenkulman matkustustarpeita. Paunuhan ajaa yhden (vai kaksi) vuoroa nykyisen Rautalinin kautta Porintielle josta valtatielle 3. Koska tällä reitillä ei ole pysäkkejä Nokian palolaitoksen jälkeen, olisi ehkä syytä siirtää nämä vuorot ajamaan Rounionkatua jolloin kadun varrelle syntyneen pikkuisen asuinalueen tarpeita tulisi palvelua paremmin.
 
Linjan 13 ongelmahan on sen kierrosaika, joka on ruuhka-aikaan 9x15=135 min ja muulloin 4x30=120 min. Varsinkin tällaisilla keleillä yksikin myöhästyminen kumuloituu varsin nopeasti, joten kestäväksi ratkaisuksi nykytyylisestä liikennöinnistä ole – ajatus Ikurintien päättärin palauttamisesta käyttöön kuulostaa siis varsin houkuttelevalta.
 
Mikäli Kolmenkulman alue vielä tulevaisuudessa kehittyy ja sinne tulee jokin suurehko kauppakeskus tyyliin Prisma, voisi tulla kyseesseen myös osan linjojen 70/71 Nokia-Tampere ajattamisesta sitä kautta Rounionkatua, josta M-tai K-reittiä Nokialle. Tämä toisi uuden mukavan kirjainvariaation Nokian liikenteeseen :)

Tai sitten ihan vain JOLILA:n tilaamaa liikennettä, esim. linjan 13 jatkaminen Rounionkatua. Jatkaminenhan tuskin on ajankohtainen ennen kesää 2014, jolloin viimeinenkin este joukkoliikenteen kehittämiseksi Nokialla poistuu. ::trollface
 
Tiedote: Tampereen joukkoliikenteen palvelutaso talvikaudella 2011-2012

Tiivistetysti:
  • 38 liikennöidään ruuhkassa puolen tunnin välein ja tarjontaa järjestetään myös keskipäivälle
  • K12 uusi reitti Multisilta – Koivistontie – Hallilantie – Hervannan valtaväylä –TAYS (…ja Teiskontien, Viinikankadun ja Lempääläntien kautta takas linja-ajona?)
  • linja 5 keskusta-Lakalaiva-Vuores-Hervanta-TAYS perustettaneen kauden aikana, kun silta on valmis, asukkaita tarpeeksi ja rahoitus kunnossa
  • 13:lla otetaan jälleen käyttöön Ikurin pääte, joka toinen vuoro jatkaa Myllypuroon ja joka toinen jää Ikuriin ruuhka-aikana, mikä helpottaa kierrosaikapaineita.
  • varhaisaamun liikennettä karsitaan; kuitenkin niin, että kokonaisuus toimii

JOLILA päättää palvelutasosta 9.3.
 
Tiivistetysti:
  • 13:lla otetaan jälleen käyttöön Ikurin pääte, joka toinen vuoro jatkaa Myllypuroon ja joka toinen jää Ikuriin ruuhka-aikana, mikä helpottaa kierrosaikapaineita.

JOLILA päättää palvelutasosta 9.3.

No niin. Tämäpä mukava uutinen, taidettiin näistä 13:n hukkakilometreistä tälläkin forumilla jokunen aika sitten hieman keskustella.

Harmi että "7B" ja 16 keskinäiseen tahdistamiseen arkisin ja lauantaisin ei tunnu löytyvän mitään paukkuja ja intoa. Etenkin kun "7B" ei ole nyt sidoksissa millään tapaa Sarankulman linjan suhteen, jolloin rukkaustarpeen voisi tehdä kätevästi Siivikkala-Keskustori-Siivikkala välille.
 
Vaan on se kummallista, että kun poikittaisliikennettä halutaan kehittää ja silti lännen poikittaisten yhteyksien parantaminen on täysin unohdettu. Kuinkahan paljon olisi maksanut lisää esimerkiksi linjan 31 jatkaminen Keskustorilta Lielahden, Lamminpään ja Tohlopin kautta Tesomalle ja edelleen Haukiluomaan? Autopäivissä tuskin olisi mitään radikaalia lisäyksiä tapahtunut, kun linja 14 olisi tämän myötä poistunut. Nyt kun Prisma pian avaa ovensa ja palvelut keskittyvät yhä enemmän Lielahden alueelle, olisin kaivannut tätä seikkaa vasten jotakin uudistuksia. Mutta umpisurkealla 14:llä täytyy edelleen kituuttaa...
 
13:lla otetaan jälleen käyttöön Ikurin pääte, joka toinen vuoro jatkaa Myllypuroon ja joka toinen jää Ikuriin ruuhka-aikana, mikä helpottaa kierrosaikapaineita.

Ilmeisesti tuolla muutoksella ei kuitenkaan saada yhtä autopäivää pois vaan edelleen ajetaan 9x15 = 135 min?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuinkahan paljon olisi maksanut lisää esimerkiksi linjan 31 jatkaminen Keskustorilta Lielahden, Lamminpään ja Tohlopin kautta Tesomalle ja edelleen Haukiluomaan? Autopäivissä tuskin olisi mitään radikaalia lisäyksiä tapahtunut, kun linja 14 olisi tämän myötä poistunut. Nyt kun Prisma pian avaa ovensa ja palvelut keskittyvät yhä enemmän Lielahden alueelle, olisin kaivannut tätä seikkaa vasten jotakin uudistuksia. Mutta umpisurkealla 14:llä täytyy edelleen kituuttaa...
Kuinka yllättävää, tässäkin asiassa oon niin samaa mietlä Epun kanssa. Nykyinen 14 ei tarjoa oikeastaan mitään käyttökelpoista yhteyttä minnekään, suorana linjana saataisiin vaikkapa näppärä yhteys pispalasta plantagenille. 31:n keskustorin seisonta menisi lähinnä siirtymään lielahteen, joten kustannukset tosiaan eivät kasvaisi.
 
Paunuhan ajaa yhden (vai kaksi) vuoroa nykyisen Rautalinin kautta Porintielle josta valtatielle 3. Koska tällä reitillä ei ole pysäkkejä Nokian palolaitoksen jälkeen, olisi ehkä syytä siirtää nämä vuorot ajamaan Rounionkatua jolloin kadun varrelle syntyneen pikkuisen asuinalueen tarpeita tulisi palvelua paremmin.

Nokian kaupungilta on jo keväästä asti pyydetty pysäkkejä Rounionkadulle paloaseman ja ABC:n välille, mutta hitaat näyttävät olevan kunnan kiireet.
Sama asia on Nuijamiestentiellä, jonne on noussut uusia kerrostaloja, mutta pysäkkiä ei pyynnöistä huolimatta vaan tule!
Masi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Osoittaa vain kuntien yhdyskuntalautakuntien osaamattomuuden ja vaikutusvallattomuuden.
Normaali järki tekisi tällaiset automaattisesti kaavoituksen myötä.
Myös Pirkkalan Kurikassa Aittokorventien pysäkkejä lukuunottamatta joukkoliikenne ja pysäkit ovat tulleet yllätyksenä kunnan kaavoittajalle, no siellä sentään on saatu merkit kadun varteen vaikka itse pysäkki on mutavelliä kadun reunuksen nurmialueella. :)
 
Pirkkalan Pereentielle suunnitellaan palautettavaksi bussiliikennettä. Linjan 11 pääte siirrettäisiin Pirkkahallin pihasta Pereentielle Pirjontien risteyksen tuntumaan.

Aamulehden juttu aiheesta.

Tosin en tiedä, toteutuuko tuo noiden valitusten takia ensi talvena, mutta hyvä näin. Se tuollaisissa tosin mietityttää aina, että olisiko tuo linja pitänyt tuolta osin kilpailuttaa, kyseessä on kuitenkin kuntarajan ylitys, Partolan kauppakeskittymän kautta kiertäminenhän oli aikanaan käsittääkseni poikkeus, johon saatiin lupa vastaavan valitusprosessin jälkeen?
 
Takaisin
Ylös