Tampereen talviliikenne 2011-12

Linjasta 11 saatiin aikaiseksi riita. Alla linkki uutiseen jos joku ei ole siitä tietoinen.

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1...i+tyydy+pirkkalan+pereen+bussipaatokseen.html
Tuollainen itkupotkuraivarointi ei ainakaan paranna Paunun goodwill-arvoa matkustavan yleisön silmissä. Pirkkalankin bussit ovat tupaten täynnä väkeä, jopa niin täynnä että Nuolialantiellä osa väestä suosii linjoja 1 ja 11 pirkkalaisten iloksi – jos liikennöinti on Masin mukaan tappiollista, niin eikös Paunun kannattaisi lopettaa koko aiemmin "itsekannattavaksi" mainostettu liikenne ja käytännössä ryhtyä JOLI:n alihankkijaksi myös Pirkkalassa?
 
Pirkkalankin bussit ovat tupaten täynnä väkeä, jopa niin täynnä että Nuolialantiellä osa väestä suosii linjoja 1 ja 11 pirkkalaisten iloksi

Mitä olen pari vuotta Nuolialantien busseja käyttänyt niin kyllä ihmiset hyppää kyytiin ensimmäiseen pysäkille tulevaan bussiin, luki siinä sitten Paunu tai TKL. Tietty jos auto tosiaan on niin täysi ettei sisään mahdu niin sitten jäädään odottamaan seuraavaa, mutta samaa ongelmaa on myös 1:llä Pirkkahallin tapahtumien aikaan jolloin ne on tuulilasikuormassa jo päätepysäkiltä lähtiessään ja tällöin Härmälässä on pakko turvautua Paunuun.
 
Nyt kun puhumme pereestä niin uskosin, että oikea taivutusmuoto on "mennä Pereelle", "tulla Pereeltä". Aivan kuten tampere sanan kanssa.
Näin ainakin muinaishistoriassa 70-80 luvulla Pirkkalalaisten aborginaalien kanssa puhutussa kielessä oli tapana.
 
Nyt kun talviaikatauluja on ajettu muutamia viikkoja, niin itselleni on ainakin hahmottunut jo jonkinlainen käsitys, mihin suuntaan ns. ongelmalinjojen aikataulukorjaukset ovat täsmällisyyksiä muuttaneet.

Linjojen 1 ja 11 aikataulumuutokset vaikuttavat toimivan vallan mainiosti. Autot pääsevät molemmista päistään hyvin aikataulussa, ja ainakin vielä on vältytty viime talven kaltaiselta 1/11 -peräkkäinajolta.

Iltapäiväruuhkassa näkyi ajavan 2 kpl linjan 13 autoja länteen päin peräkanaa ilman, että mitään isompaa ruuhkaa oli havaittavissa. Jos jo nyt ajetaan peräkanaa, mitä se tulee olemaan muutaman kuukauden päästä, kun kelit tuossa liukastuvat? Reitin napsaisu toki pelastaa tuosta muutaman minuutin, mutta väitänpä, että kaikesta huolimatta tuolla linjalla tullaan tänä(kin) talvena näkemään todella paljon näitä vartin myöhässä olevia vuoroja. Muitakin helppoja nopeutustapoja olisi ollut. Onko esim. Ikurintiellä todellakin pakko olla 5 kpl jättöpysäkkejä (ml. Tesomankadun puolella oleva), joista jokaisella jää keskimäärin 2-3 matkustajaa pois? Eikö Tohlopinkadulle saisi mitään muuta linjaa n. samalla vuorovälillä, jotta 13:n voisi oikaista kulkemaan suoraan Tesoman vt:tä Myllypuronkadulle saakka?

29 taas näyttäisi olevan viime aikataulukauden mukaisissa uomissa, eli juuri ja juuri näyttäisi pysyvän aikataulussaan. En lähde enää toistamaan itseäni, mitä muutaman kuukauden päästä on tiedossa... Kyseessä on kuitenkin runkolinja, joten eikö tämän aikatauluvarmuutta kannattaisi oikeasti parantaa, olkoonkin se sitten pois muiden linjojen, kuten pyhisin pääasiassa tyhjiä penkkejä kuskaavan 3:n automääristä? Iltaisin ja viikonloppuisin ajetaan kolmella autolla, mikä ehkä paperilla laskelmien mukaan riittää, mutta kun otetaan huomioon, että näinä aikoina 29 on ainoa Pappilan/Takahuhdin/Kissanmaan kautta ajava linja, niin tällainen järjestely jaksaa itseäni ihmetyttää. Varsinkin, kun linjan molemmissa päissä asuu verrattaen vanhempaa väestöä, joiden autoon nouseminen ja poistuminen on hitaampaa "normaaliin" verrattuna, on aikataulusta tippuminen enemmän kuin todennäköistä. Vaikka aikataulussa pysyisikin, niin kierrosta (RAH-LIN-RAH) kohden kuljettajalle jää taukoa yhteensä 4-5 minuuttia, joka ei ole omiaan ainakaan lisäämään liikenneturvallisuutta...

37 kulkee jo nyt ruuhka-aikana useita minuutteja myöhässä aikatauluistaan. Valoetuuksilla tästä saadaan ehkä juuri ja juuri toimiva linja, mutta tämä kaipaisi joko lisää ajoaikaa ruuhkasuuntiin (mikä ei onnistune, koska tasaminuuttiaikataulut) tai sitten ruuhka-aikoihin yhtä lisäautoa.

Tulipas pitkä teksti, mutta ajattelin nyt hieman antaa näkökulmaa joihinkin epäkohtiin näin ratin takaa katsottuna... :)
 
Edelliseen lisäten: näitä tyhjiä penkkejä kuljetellaan nyt arkisin keskipäivällä Tesomankdun linjoilla, ehkä poislukien ykköslinja. Varsinkin 26, jonka vuoro päiväsaikaan kulkeen käytännössä noin 1-2 min. ykkösen auton perässä Tesomankadulla, jää juuri tästä syystä lähes aina melkoisen tyhjilleen. Jotakin uudelleenjärjestelyä tuonne länsipuolelle olisi kyllä syytä tehdä, mieluiten jo seuraavaa talvikautta silmälläpitäen. Toisaalta kun Tesomalla on ylitarjontaa, niin Lentävänniemen suunnalla on taas syksymmällä odotettavissa melko täysiä kuormia, kun 16:n vuoroväli on päivisin tuo kolmasosa Tesomankadun vastaavasta, eli 20 min. Ja miksi ne ko. linjan lopettavat osapäivävuorot pitää ajaa tyhjänä (=siirtoajona) kaupunkiin ja edelleen Nekalaan, kun vielä 9 aikoihin asiakkaita olisi runsaasti? Jos lähtisi lentsusta vielä ainakin 9:00K ja 9:20K, niin ehkäpä hieman kuormat tasoittuisivat...
 
Iltapäiväruuhkassa näkyi ajavan 2 kpl linjan 13 autoja länteen päin peräkanaa ilman, että mitään isompaa ruuhkaa oli havaittavissa. Jos jo nyt ajetaan peräkanaa, mitä se tulee olemaan muutaman kuukauden päästä, kun kelit tuossa liukastuvat? Reitin napsaisu toki pelastaa tuosta muutaman minuutin, mutta väitänpä, että kaikesta huolimatta tuolla linjalla tullaan tänä(kin) talvena näkemään todella paljon näitä vartin myöhässä olevia vuoroja. Muitakin helppoja nopeutustapoja olisi ollut. Onko esim. Ikurintiellä todellakin pakko olla 5 kpl jättöpysäkkejä (ml. Tesomankadun puolella oleva), joista jokaisella jää keskimäärin 2-3 matkustajaa pois? Eikö Tohlopinkadulle saisi mitään muuta linjaa n. samalla vuorovälillä, jotta 13:n voisi oikaista kulkemaan suoraan Tesoman vt:tä Myllypuronkadulle saakka?
Think outside the box. Länsi-Tampereelle ei kannata mitään tuollaisia epätyydyttäviä purkkaratkaisuja, joita jouduttaisiin taas parin vuoden päästä rassaamaan uudestaan vaan uudistamalla linjasto kertaheitolla yhteensopivaksi seudullisen linjaston kehittämissuunnitelmien kanssa ja toisaalta varautuen myös ratikkaan.

Mulla on aika selkeä visio Länsi-Tampereen linjaston tulevaisuudesta (ei omaa keksintöäni), johon liittyy mm. Tesomankadun ja Tesoman valtatien liittymän liikenneympyrä kääntösilmukkana, täälläkin monesti spekuloitu runkolinja 13, Vuorentausta ja Lielahti.

Oletan, että lopulta ensi syksyllä ollaan siinä vaiheessa, että Länsi-Tampereen linjastoa voidaan oikeasti uudistaa ensi kerran vuoden 2006 jälkeen, toivottavasti tällä kertaa sellaiseksi, jota ei hetkeen tarvitse radikaalisti muuttaa (vaikka se onkin joukkoliikenneharrastajana jännää, kun reitit muuttuu, asukkaalle jokainen muutos aiheuttaa hämmennystä ja niitä pitää pyrkiä siksi tekemään vain hyvin perustellusta syystä).

Olen muuten hieman pettynyt siihen, että K13 kulkee edelleen Epilänkadun kautta. Jos se aloittaisi matkansa aamulla Länsitorilta, kulkisi Ikurin/Virontörmän kautta Haukiluomaan ja edelleen Lamminpään ja Lielahden kautta keskustaan ja Hermiaan, olisi edes toiseen suuntaan olemassa Tesoma–Lielahti-työssäkäyntiyhteys kahdeksaksi.
 
Think outside the box. Länsi-Tampereelle ei kannata mitään tuollaisia epätyydyttäviä purkkaratkaisuja, joita jouduttaisiin taas parin vuoden päästä rassaamaan uudestaan vaan uudistamalla linjasto kertaheitolla yhteensopivaksi seudullisen linjaston kehittämissuunnitelmien kanssa ja toisaalta varautuen myös ratikkaan.

Mielestäni ei ole mikään purkkaratkaisu muuttaa autokiertoja niin, että ne olisivat edes suurinpiirtein realistisia ja aikatauluissaan pysyviä. Vai edustaako mielestäsi täksi talveksi tehty 13:n Ikuri-käännös mielestäsi jotain muuta kuin purkkaratkaisuja? Jos auto on aikataulustaan myöhässä 15 minuuttia, ei 5 minuutin lyhennys ajoajassa auta paljoa mitään, varsinkaan, kun Ikurista lähtiessä ajoaikaa Hermiaan on sama kuin edellisvuosinakin, 1h 2min.

Enkä ole muutenkaan kuullut, että reittejä tarvitsisi radikaalisti muuttaa lisäautojen lisäämisen takia? Tiedän, että kyse on resursseita, mutta näkisin silti edelleen tärkempänä näiden runkolinjojen varmuuden lisäämisen kuin (kolme)kasien ja vitosten kanssa kikkailun, niin hyödyllisiä linjoja kuin ovatkin.

Valitettavasti huomaa, että nykyään (ainakin JoLin) aikataulusuunnittelijoilta puuttuu täydellisesti käytännön kokemus linjaliikenteestä. 13:n sekä 29:n tapauksessa mm. kuljettajien toipumisajat linjasivujen välillä jäävät luvattoman lyhyiksi, joka, kuten edellä mainitsinkin, vaikuttaa huomattavasti mm. liikenneturvallisuuteen. Sen olisin valmis hyväksymään, että tuo tauko jäisi toteutumatta parilla vuorolla ruuhka-aikana, muttakun se nykyisillä ajoajoilla tuppaa jäämään toteutumatta jopa klo 21:n jälkeen illalla. Matka-aikaa laskettaessa suunnitteluohjelmisto tuskin ottaa huomioon esim. lähes säännöllistä Pispalan valtatien vetämättömyyttä ruuhka-aikana. Tai kenties sitä, että suurimman osan talviliikennekaudesta on liukasta, jolloin ne mustat kiekot auton alla tuppaavat pyörimään tyhjää ja hidastamaan liikkeellelähtöjä. ;)

Mulla on aika selkeä visio Länsi-Tampereen linjaston tulevaisuudesta (ei omaa keksintöäni), johon liittyy mm. Tesomankadun ja Tesoman valtatien liittymän liikenneympyrä kääntösilmukkana, täälläkin monesti spekuloitu runkolinja 13, Vuorentausta ja Lielahti.

Fakta on, että sitä kouluun ja töihin kulkevaa tavallista kansalaista ei juuri paljoa pakkaskeleillä myöhässä olevaa bussia odotellessa lämmitä tieto, että muutaman vuoden päästä tätä katua saattaa ehkä päästä ajoissa paikkaan X, kun sen hetken ainoa toive on vain päästä edes suurinpiirtein ajoissa määränpäähänsä. Kolmessa vuodessa myöhästelyyn kyllästynyt ihminen on vaihtanut jo liikkumisensa muuhun kulkupeliin.


Oletan, että lopulta ensi syksyllä ollaan siinä vaiheessa, että Länsi-Tampereen linjastoa voidaan oikeasti uudistaa ensi kerran vuoden 2006 jälkeen, toivottavasti tällä kertaa sellaiseksi, jota ei hetkeen tarvitse radikaalisti muuttaa (vaikka se onkin joukkoliikenneharrastajana jännää, kun reitit muuttuu, asukkaalle jokainen muutos aiheuttaa hämmennystä ja niitä pitää pyrkiä siksi tekemään vain hyvin perustellusta syystä).

Tästä olen kanssasi kyllä samaa mieltä. En, sen enempää kuljettajana kuin matkustajanakaan, koe kovin mieleiseksi linjanumeroinnin muuttamista vain pelkästä muuttamisen ilosta. Mutta tämä ei ollut edellisen viestini pointti missään määrin.
 
Viimeksi muokattu:
Edelliseen lisäten: näitä tyhjiä penkkejä kuljetellaan nyt arkisin keskipäivällä Tesomankdun linjoilla, ehkä poislukien ykköslinja. Varsinkin 26, jonka vuoro päiväsaikaan kulkeen käytännössä noin 1-2 min. ykkösen auton perässä Tesomankadulla, jää juuri tästä syystä lähes aina melkoisen tyhjilleen. Jotakin uudelleenjärjestelyä tuonne länsipuolelle olisi kyllä syytä tehdä, mieluiten jo seuraavaa talvikautta silmälläpitäen. Toisaalta kun Tesomalla on ylitarjontaa, niin Lentävänniemen suunnalla on taas syksymmällä odotettavissa melko täysiä kuormia, kun 16:n vuoroväli on päivisin tuo kolmasosa Tesomankadun vastaavasta, eli 20 min. Ja miksi ne ko. linjan lopettavat osapäivävuorot pitää ajaa tyhjänä (=siirtoajona) kaupunkiin ja edelleen Nekalaan, kun vielä 9 aikoihin asiakkaita olisi runsaasti? Jos lähtisi lentsusta vielä ainakin 9:00K ja 9:20K, niin ehkäpä hieman kuormat tasoittuisivat...

Juu sama on tullut havaittua itsekin. 9 vuoroa tunnissa Tesomankadulle keskipäivällä on selvää ylitarjontaa, eikä se anna kovin paljon mahdollisuuksia eri linjojen aikataulujen porrastamiseen. Kuinka tarpeellista linjaa 19 on ylipäätään ajaa keskipäivällä? Riittäisikö että se liikennöisi ruuhka-aikana klo 6-9 ja 14-17?

Myöskään vuorovälit keskustasta Tesomankadulle eivät ole ruuhka-aikaan paljon paremmat:

07/1 12/26 15/19 27/1 jne.

Tuossa kun linjan 1 vuorot Härmälästä tullessaan ovat helposti muutaman minuutin myöhässä niin siinä ajetaan usein kolmella eri linjalla Tesomalle peräkanaa 20 min todellisella vuorovälillä.
 
Mielestäni ei ole mikään purkkaratkaisu muuttaa autokiertoja niin, että ne olisivat edes suurinpiirtein realistisia ja aikatauluissaan pysyviä. Vai edustaako mielestäsi täksi talveksi tehty 13:n Ikuri-käännös mielestäsi jotain muuta kuin purkkaratkaisuja? Jos auto on aikataulustaan myöhässä 15 minuuttia, ei 5 minuutin lyhennys ajoajassa auta paljoa mitään, varsinkaan, kun Ikurista lähtiessä ajoaikaa Hermiaan on sama kuin edellisvuosinakin, 1h 2min.

En, sen enempää kuljettajana kuin matkustajanakaan, koe kovin mieleiseksi linjanumeroinnin muuttamista vain pelkästä muuttamisen ilosta. Mutta tämä ei ollut edellisen viestini pointti missään määrin.
Kirjoitit kuitenkin:
Eikö Tohlopinkadulle saisi mitään muuta linjaa n. samalla vuorovälillä, jotta 13:n voisi oikaista kulkemaan suoraan Tesoman vt:tä Myllypuronkadulle saakka?
Minä en saa mieleeni mitään hyvää vaihtoehtoa tuohon Tohlopinkadulle ilman isoa remonttia. Ylipäätään 13:n reitti on huono ja se pitäisi ajaa Tesomankadun ja Virontörmän kautta Haukiluomaan ja korvata Ikurintien ja Tohlopinkadun liikenne muilla linjoilla (18, ja 26, joita ei enää tarvita Haukiluomassa).
 
Kirjoitit kuitenkin:

Minä en saa mieleeni mitään hyvää vaihtoehtoa tuohon Tohlopinkadulle ilman isoa remonttia. Ylipäätään 13:n reitti on huono ja se pitäisi ajaa Tesomankadun ja Virontörmän kautta Haukiluomaan ja korvata Ikurintien ja Tohlopinkadun liikenne muilla linjoilla (18, ja 26, joita ei enää tarvita Haukiluomassa).

Nuo olivat keskenään vaihtoehtoja, eli joko reitin oikaisu, tai sitten siinä määrin kapasiteettia linjalle, että linjasivu on realistista ajaa aikataulun puitteissa. Totta on, että Tohlopinkatu on läpiajon kannalta hieman huonossa paikassa. 13:n reitti on huono (lue: liian pitkä), mutta eikö siihen olisi voinut näiden (mahdollisesti) viimeisten vuosien ajaksi laittaa lisäliikennettä hieman paikkaamaan tuon reitin huonoutta? En tiennyt tuosta lähitulevaisuudessa tulevasta isommasta remontista, niin ehdotin tuota reitin oikaisua. :)

Tohlopinkadun remontin jäljiltä uudet pysäkkikatokset on rakennettu niin, että ne ovat sijoitettuna kadun länsipuolelle, joten tämäkin asettaa omat haasteensa saada korvaavat linjat järjestettyä niin, etteivät nämä katokselliset pysäkit jäisi tyhjän pantiksi, kadun toisella puolella kun ei juuri ole tilaa, jonne katokset saataisiin näppärästi mahtumaan. Oma juttunsa on tietysti löytää näille linjoille taasen korvaava ja järkevä kääntöpaikka, länsipuolella kun ei hirveämmin "ylijäämäsilmukoita" löydy. :/
 
Joukkoliikennelautakunnan 7.9.2011 kokouksen esityslistalta selviää, että linjan 5 liikenne Vuorekseen olisi suunniteltu aloitettavan 1.10.2011. Aiemmin suunnitellusta poiketen liikennettä hoidettaisiin 3.6.2011 saakka syöttöliikenteenä yhden auton voimin. Vaihtoehtoina on esitetty:

  1. 30 minuutin vuoroväli reitillä Vuores - Hervantakeskus
  2. 60 minuutin vuoroväli reitillä Lahdesjärvi - Vuores - Hervantakeskus

Liikennettä olisi ehdotuksen mukaan sekä arkipäivisin että viikonloppuisin.

Itse kallistuisin noista vaihtoehdoista enemmälti vaihdoehdon 1 kannalle. Lahdesjärven pään lenkki jää käytännössä tarpeettomaksi ilman jatketta Keskustorille, ja 30 minuutin vuorovälillä voinee puhua jo hyvätasoisesta palvelusta Vuoreksen kaltaiselle, vielä rakenteilla olevalle kaupunginosalle.
 
Tohlopinkadun remontin jäljiltä uudet pysäkkikatokset on rakennettu niin, että ne ovat sijoitettuna kadun länsipuolelle, joten tämäkin asettaa omat haasteensa saada korvaavat linjat järjestettyä niin, etteivät nämä katokselliset pysäkit jäisi tyhjän pantiksi, kadun toisella puolella kun ei juuri ole tilaa, jonne katokset saataisiin näppärästi mahtumaan. Oma juttunsa on tietysti löytää näille linjoille taasen korvaava ja järkevä kääntöpaikka, länsipuolella kun ei hirveämmin "ylijäämäsilmukoita" löydy. :/
Eipä sitä tarvitse murehtia, itse ainakin uskon vakaasti, että Tohlopinkadun linja kulkee jatkossakin Tesoman kautta keskustaan… mutta se, missä sen pääteasema on, onkin jo ihan toinen juttu! ;)

Tai siis, eihän se mikään salaisuus ole.

Joukkoliikennelautakunnan 7.9.2011 kokouksen esityslistalta selviää, että linjan 5 liikenne Vuorekseen olisi suunniteltu aloitettavan 1.10.2011. Aiemmin suunnitellusta poiketen liikennettä hoidettaisiin 3.6.2011 saakka syöttöliikenteenä yhden auton voimin. Vaihtoehtoina on esitetty:
  1. 30 minuutin vuoroväli reitillä Vuores - Hervantakeskus
  2. 60 minuutin vuoroväli reitillä Lahdesjärvi - Vuores - Hervantakeskus
Liikennettä olisi ehdotuksen mukaan sekä arkipäivisin että viikonloppuisin.

Itse kallistuisin noista vaihtoehdoista enemmälti vaihdoehdon 1 kannalle. Lahdesjärven pään lenkki jää käytännössä tarpeettomaksi ilman jatketta Keskustorille, ja 30 minuutin vuorovälillä voinee puhua jo hyvätasoisesta palvelusta Vuoreksen kaltaiselle, vielä rakenteilla olevalle kaupunginosalle.
Mä en voi käsittää, miten Lahdesjärveltä Hervantakeskukseen voi viedä lähemmäs puoli tuntia. Jos kääntöpaikka järjestyisi Lakalaivaan, kannattaisi vitonen viedä heti sinne, josta on hyvät vaihtoyhteydet linjoille 26, 52-53 ja 71.
 
  1. 30 minuutin vuoroväli reitillä Vuores - Hervantakeskus
  2. 60 minuutin vuoroväli reitillä Lahdesjärvi - Vuores - Hervantakeskus

Liikennettä olisi ehdotuksen mukaan sekä arkipäivisin että viikonloppuisin.

Itse kallistuisin noista vaihtoehdoista enemmälti vaihdoehdon 1 kannalle. Lahdesjärven pään lenkki jää käytännössä tarpeettomaksi ilman jatketta Keskustorille, ja 30 minuutin vuorovälillä voinee puhua jo hyvätasoisesta palvelusta Vuoreksen kaltaiselle, vielä rakenteilla olevalle kaupunginosalle.
Molemmilla vaihtoehdoilla on puolensa. Vaihtoehto 2 tarjoaa kätevän poikittaisyhteyden Hervannasta Lahdesjärvelle. 30 minuutin vuoroväli Hervantaan taas on parempi niille vuoreslaisille, jotka asioivat pääasiassa Hervannan suunnalla.

Ei pidä unohtaa, että matkustajille on vaivattomampaa ja kynnys käyttää linjaa matalampi, jos bussinvaihto on aina samassa paikassa. Tietysti vielä helpompi olisi se alun perin mainostettu vaihdoton yhteys. Hieman haiskahtaa sekoilulta koko syöttöbussiviritys.

Mä en voi käsittää, miten Lahdesjärveltä Hervantakeskukseen voi viedä lähemmäs puoli tuntia. Jos kääntöpaikka järjestyisi Lakalaivaan, kannattaisi vitonen viedä heti sinne, josta on hyvät vaihtoyhteydet linjoille 26, 52-53 ja 71.
Oletetaan, että tarkoituksena on viedä matkustajia lähinnä keskustaan ja takaisin eikä Lempäälän suunnan yhteyksillä ole niin väliä; siinä tapauksessa bussin voi kääntää ympäri vaikkapa Ikean pihassa. 60 minuutin vuoroväli on helposti synkattavissa linjan 3 puolen tunnin vuorovälin kanssa, jolloin syntyy saumaton vaihtoyhteys Lahdesjärven kautta keskustaan. Tilaakin lisämatkustajille on varmasti. ;)
 
Oletetaan, että tarkoituksena on viedä matkustajia lähinnä keskustaan ja takaisin eikä Lempäälän suunnan yhteyksillä ole niin väliä; siinä tapauksessa bussin voi kääntää ympäri vaikkapa Ikean pihassa. 60 minuutin vuoroväli on helposti synkattavissa linjan 3 puolen tunnin vuorovälin kanssa, jolloin syntyy saumaton vaihtoyhteys Lahdesjärven kautta keskustaan. Tilaakin lisämatkustajille on varmasti. ;)
On toki, mutta eri juttu onkin se, haluaako kukaan käyttää tällaista vaihtoyhteyttä, jossa kierretään TAKK, Nirva, Koivistonkylä ja Hatanpään sairaala, puhumattakaan Hatanpään valtatien liikennevalorysästä. Mikäli saisi valita, laittaisin vaihtopäätteen juurikin Lakalaivaan, jossa tarjontaa on enemmän ja se on huomattavasti nopeampaa ja suorempaa. Ja siltikin tuohon kolmoseen saisi myös vaihtaa mikäli Hatanpäälle olisi asiaa.

Toisaalta Hervantaankin tarvitaan yhteys koululaisten ja asioinnin takia, joten kallistuisin tuohon 2-vaihtoehtoon. Se ei ole yhtään huonompi kuin 1 siinä mielessä, että todellinen vuoroväli olisi kuitenkin noin puoli tuntia jos keskustaan matkustaa: joka toisella vuorolla olisi vaihto Lakalaivassa ja joka toisella Hervannassa.
 
Takaisin
Ylös