Tampereen talviliikenne 2011-12

Ei oikein kuulosta kaupunkirakenteen tiivistämiseltä, jos uudesta kaupunginosasta kestää 32 minuuttia keskellä päivää keskustaan.
 
En tiedä, olenko myöhässä, mutta linjan 5 aikataulut ovat nyt julkistettuna aikataulut.tampere.fi -palvelussa. Linjojan 5 ja 30 yhdistelmäaikataulu puolestaan löytyy täältä.

Hienosti siihen on saatu 65 minuutin vuoroväli ruuhka-aikaan.

Niin, onko tuo siis painovirhe vai onko tuolloin todella 5 lähtöä tunnissa keskustaan ja mistä ylimääräiset autot tulevat?

Pikainen salapoliisintyö paljastaa, että ei ole painovirhe ja autot tulevat linjalta 13.
 
Niin, onko tuo siis painovirhe vai onko tuolloin todella 5 lähtöä tunnissa keskustaan ja mistä ylimääräiset autot tulevat?

Hienosti siihen on saatu 65 minuutin vuoroväli ruuhka-aikaan.



Pikainen salapoliisintyö paljastaa, että ei ole painovirhe ja autot tulevat linjalta 13.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin totta tosiaan näin on. Aika mieletöntä!

Ilmeisesti Herwoodista on sitten niin paljon keskustaan viihteelle lähtijöitä lauantaisin.
 
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin totta tosiaan näin on. Aika mieletöntä!

Ilmeisesti Herwoodista on sitten niin paljon keskustaan viihteelle lähtijöitä lauantaisin.

Joo, asuuhan siellä paljon opiskelijoita. Muistelen joskus matkustaneeni viimeisillä vuorolla (ennen yötaksan voimaantuloa) Herwoodista kaupunkiin ja aika tuhdisti nuo viimeiset vuorot keräävät porukkaa.

Länsi-Tampereella linjan 1 lähtö klo 23.00 Kalkusta kerää paljon porukkaa, koska tuohon aikaan ei ole muilla linjoilla lainkaan lähtöjä ja se kerää kyytiinsä matkustajat alueilta Tesoma - Epilä - Pispala.

Myös pk-seudulla Pe ja La monet vuorot kaupunkiin ovat usein seisomakuormassa klo 23-24 aikoihin.
 
Osaisiko joku kertoa logiikkaa, jonka perusteella ainakin 25:n ja 26:n lähtöminuutteja on muutettu arkiruuhka-aikana? Näitä löytyy ainakin linjalta 25 Jankan päästä :)02, :22 ja :42) ja linjalta 26 Haukiluoman päästä :)12, :32 ja :52). Illalla linjat palaavat kuitenkin noihin tasaminuuttilähtöihin.

Toisisita päistään linjat lähtevät "normiminuutein" eli 25 Kaarilasta :15, :35 ja :55 sekä 26 Multisillasta :10, :30 ja :50.

25:lla tuo muutos lähinnä aiheuttaa sen, että se ajaa 27:n kanssa Sammonkadun osuuden peräkanaa. Lisäksi 37 kuormittuu entistä enemmän, sillä se tämän takia yleensä vielä ehtii Sammonkadulle minuuttia-paria ennen muita keräämään pysäkit tyhjiksi.

Tämä on ollut jo syksystä asti, nyt vasta "ottivat silmään" nämä muutokset.
 
Osaisiko joku kertoa logiikkaa, jonka perusteella ainakin 25:n ja 26:n lähtöminuutteja on muutettu arkiruuhka-aikana? Näitä löytyy ainakin linjalta 25 Jankan päästä :)02, :22 ja :42) ja linjalta 26 Haukiluoman päästä :)12, :32 ja :52). Illalla linjat palaavat kuitenkin noihin tasaminuuttilähtöihin.

26:n osalta logiikka on varmaankin se että 12-32-52 lähdöillä Haukiluomasta lähdöt Multisiltaan ovat 00-20-40 ja ne on siten täydellisesti porrastettu 71:n 10-30-50 lähtöjen kanssa mahdollistaen tasaisen 10 min vuorovälin Peltolammille ja Multisiltaan.
 
26:n osalta logiikka on varmaankin se että 12-32-52 lähdöillä Haukiluomasta lähdöt Multisiltaan ovat 00-20-40 ja ne on siten täydellisesti porrastettu 71:n 10-30-50 lähtöjen kanssa mahdollistaen tasaisen 10 min vuorovälin Peltolammille ja Multisiltaan.

Ettei vain olisi vahinko? Yleensä kaupunki pistää vuoronsa menemään 0-5 minuuttia yksityisen edellä keräten matkustajat kuten tapahtui esim. 16/50. Tosin olisihan editystä kehityksessä, mikäli noin olisi tehty tuolla perusteella. Pahoin pelkään perustelun olevan jokin aivan muu.
 
Onkohan joukkoliikennetoimisto aivan ajan tasalla noiden poikkeusreittien järjestelyissä itsenäisyyspäivän osalta? Alla ote paraatin aikaisesta järjestelystä (linkki):

Linjat 12, 15 ja 30
Paraatin ajan, klo 11 - 14

Keskustaan: Tampereen valtatie, Sorinkatu, Vuolteenkatu, Hatanpään valtatie (linja-autoaseman pysäkki)
Itään: Hataanpään valtatie (linja-autoaseman pysäkki), Tampereen valtatie jne.

Tultaessa Sorinkadun suunnasta tuohon Vuolteenkadun-Hatanpään valtatien risteykseenhän näyttää tältä, eli vasemmalle kääntyminen on tuonne pysäkin suuntaan kielletty. Linja-autoaseman takapihakin (ml. Vuolteenkatu sen kohdalta) on käsittääkseni paraatijoukkojen käytössä tuolloin, eli sielläkään ei pääse laillista käännöstä tekemään.
 
Ihan vain arvauksena: olisikohan niin, että Vuolteenkadulta saa paraatin ajan poikkeuksellisesti kääntyä vasemmalle, jos kerran Vuolteenkatu linja-autoaseman kohdalla on suljettu. Se ei vaadi kuin vain muutaman liikennemerkin huputtamista. Jonnekinhan siitä on voitava jatkaa, kun ei liikennettä voi oikein keskustaankaan tuosta ohjata...
 
Tilaajalle tulee ilmeisesti joka vuosi yllätyksenä, että uudenvuodenaattona saattaa olla normaalia viikonloppua enemmän matkustajia liikkeellä. Klo 21.00 jälkeen jokainen lähiöön päin matkalla ollut auto tuli täyteen jo keskustorilla, jonka jälkeen ajettiin vain matkustajia jättäen päätteelle asti.

Nyt kun kerrankin olisi ollut lisäliikenteelle tarvetta, ei sitä näkynyt missään. Jääkiekon MM-kisojen voitonjuhliin saatiin kyllä lyhyellä varoitusajalla joka suunnalle lisäautoja, mutta jo vuoden etukäteen tiedossa olleelle yleisötapahtumalle ei ensimmäistäkään.

Muutama nonstop-ajona lähiöihin ajava auto olisi enemmän kuin perusteltua tuollaisena päivänä. Mutta kun ei raha kelpaa, niin ei sitten.

Ei tämä oikeasti voi olla näin vaikeaa.
 
Se on kuin lumi (ja talvi). Tiedetään satavarmasti, että se kyllä tulee sieltä, mutta silti ollaan aivan shokissa, kun se tapahtuu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tilaajalle tulee ilmeisesti joka vuosi yllätyksenä, että uudenvuodenaattona saattaa olla normaalia viikonloppua enemmän matkustajia liikkeellä. Klo 21.00 jälkeen jokainen lähiöön päin matkalla ollut auto tuli täyteen jo keskustorilla, jonka jälkeen ajettiin vain matkustajia jättäen päätteelle asti.

Nyt kun kerrankin olisi ollut lisäliikenteelle tarvetta, ei sitä näkynyt missään. Jääkiekon MM-kisojen voitonjuhliin saatiin kyllä lyhyellä varoitusajalla joka suunnalle lisäautoja, mutta jo vuoden etukäteen tiedossa olleelle yleisötapahtumalle ei ensimmäistäkään.

Muutama nonstop-ajona lähiöihin ajava auto olisi enemmän kuin perusteltua tuollaisena päivänä. Mutta kun ei raha kelpaa, niin ei sitten.

Ei tämä oikeasti voi olla näin vaikeaa.
Lisäliikenteestä vastaava henkilö oli kuulemma kuullut koko ilotulituksesta vasta paria tuntia ennen kuin se alkoi. Ei voi syyttää pelkästään JOLIa, jos tapahtumanjärjestäjät eivät itse ole muistaneet ilmoittaa tapahtumasta joukkoliikenneyksikköön. Tilaisuuksien laajuus ei välttämättä ole joukkoliikenneyksikön tiedossa, vaikka tietysti tiettyyn rajaan saakka voidaankin ehkä edellyttää salapoliisitoimintaa Aamulehteä ym. medioita seuraamalla.

TL;DR: Pyytämättä ja yllätyksenä, niinkuin faksit Jäätteenmäelle.
 
Takaisin
Ylös