TKL:n talviliikenne 2006-2007

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
AL esitteli tänään talvikaudeksi 2006-7 kaavailtuja liikennemuutoksia.
11 ja 15 yhdistetään ja 22 alkaa kulkea Lamminpään sijasta Tesoman Länsitorin ja Virontörmänkadun kautta kautta Haukiluomaan. Linja 26 muuttuu Multisilta-Pyynikintoriksi. Samalla 16 ja 18 reittiä oiotaan (reitti suoraan Teiskontietä ?)

Pidän uudistuksia hyvinä. Erityisesti ilahduttaa se, että Tesoma saa kunnon yhteyden joka tiheimmillään kulkee kuulemma 5 min välein.

Jääköhän Lamminpää nyt kokonaan ylöjärveläisten varaan ?

Entä kulkeeko "uusi 15" Muotialantietä vai Kuoppamäentietä pitkin ?
 
Re: TKL:n talviliikenne 2006-7

Multsun poika sanoi:
Jääköhän Lamminpää nyt kokonaan ylöjärveläisten varaan ?
Toivottavasti ei. Se olisi mielestäni hyvinkin vakava virhe. Lamminpäässä on tarvetta myös TKL:n linjalle, koska Länskä ei mitenkään pystyisi täyttämään 22:n jättämää aukkoa.

Minä tekisin niin, että pätkäisisin 22:n Keskustorille ja Lamminpään/Haukiluoman pään ottaisi 28. Samalla tätä linjaa lyhennettäisiin niin, että sen toinen pää voisi olla jossain Kumpulan/Olkahisen tienoilla. Silloin tälle linjalle riittäisi kahden tunnin kierrosaika ja vartin vuoroväli ruuhka-aikoina. Tietenkin samaan pakettiin voisi laittaa linjan 19 koska "uusi 28" kiertäisi tietenkin Atalan kautta. Sekin vielä on sanottava, että connex-lastunen voisi minun puolestani lisätä muutamia vuoroja Sorilaan, mikäli se vain on mahdollista.

22:n kierrättäminen Tesoman kautta kuullostaa suoraan sanottuna aika idioottimaiselta, koska 13 ajaa osittain tämän saman asian jo nyt. Samalla sekä 26:lle että 1:lle saisi helposti molemmille tasaisen 20 minuutin vuorovälin lisäämällä molempien linjojen automäärää kuuteen. Samaan syssyyn olisi mahdollista saada sekä Tesoman että Multisillan suuntaan tasainen 10 min vuoroväli - on helppo arvata miten, sillä siitä on aiemminkin keskusteltu. Näyttävästi näin ei kuitenkaan missään tapauksessa haluta Nekalassa tehdä.

Linjojen 11 ja 15 yhdistämisen ymmärrän hyvin, sillä näiden linjojen reitit ovat pitkälti päällekkäisiä. Jatkotoimenpiteenä ehdottaisin, että linjan 21 pääte siirrettäisiin jossain vaiheessa Turtolan citymarketille. Silloin saataisiin uusi pysäkki Hallilantien varteen siihen Muotialan uuden asuntoalueen keskelle. Samalla syntyisi verraton yhteys Turtolasta Hatanpäälle.

Teiskontien osalta sanoisin, että 16 siirtäminen sinne on pelkästään toivottua. Sen sijaan 18 saisi minun puolestani jäädä Takahuhdintielle. Nopeampi yhteys Atalaan hoituisi tällä uudella 28:lla, minkä mainitsin.

En ole vielä lukenut tämän päivän aamulehteä, joten palannen tähän aiheeseen vielä myöhemmin jos jotain sanottavaa on. Mutta jos tämä Lamminpää-juttu pitää paikkansa niin alanpa toivoa että sillä suunnalla herättäisiin ja Tampereella alettaisiin muutenkin käyttää järeämpiä keinoja moisen typertelyn kitkemiseksi Nekalasta.
 
Lamminpäänkin tapauksessa on tainnut käydä niin, että siellä on jo äänestetty jaloilla, ja TKL vetää nyt tilanteesta omat johtopäätöksensä. Koska TKL:n ja yksityisten palvelut Lamminpäässä ovat nyt päällekkäiset, on sieltä helppo säästää. Kun samalla saadaan parannettua selvästi suuria matkustajavirtoja palvelevaa liikennettä, on uudistuksen hyödyt suuremmat kuin haitat.
 
Re: TKL:n talviliikenne 2006-7

Multsun poika sanoi:
AL esitteli tänään talvikaudeksi 2006-7 kaavailtuja liikennemuutoksia.
11 ja 15 yhdistetään ja 22 alkaa kulkea Lamminpään sijasta Tesoman Länsitorin ja Virontörmänkadun kautta kautta Haukiluomaan. Linja 26 muuttuu Multisilta-Pyynikintoriksi.

Pidän uudistuksia hyvinä. Erityisesti ilahduttaa se, että Tesoma saa kunnon yhteyden joka tiheimmillään kulkee kuulemma 5 min välein.

Jääköhän Lamminpää nyt kokonaan ylöjärveläisten varaan ?
Olin itse hieman hämmästynyt, että muutoksista otettiin puhetta jo nyt Aamulehdessä. Koska todennäköisesti tulossa olevia muutoksia ei vielä esitelty muuta kuin lyhyesti, veikkaan että palautelinjat ovat käyneet todella kuumina.

Jo pelkästään se, että linjoja yhdistetään ja käytetään sanaa lakkautus, kuten nyt on 22+26 ja 11+15 integroinnissa tapahtumassa, tulee herättämään alueilla asuvilta todennäköisesti vastarintaa, vaikka osin palvelu paranee (vuorovälit). Olisikin ollut hyvä kertoa reitistä tarkemmin tai esittää vaikkapa havainnolliset kartat, mistä linjaus kulkee.

Lamminpää saattanee saada tulevaisuuden "palvelulinjan" 14, jos se Keskustorille asti saadaan. Reittikin todennäköisesti tulee olemaan varsin kilpailukykyinen nopeudeltaan. Muutoin Länsilinjojen liikenteen varaan.

Multsun poika sanoi:
Samalla 16 ja 18 reittiä oiotaan (reitti suoraan Teiskontietä ?)
Niin kauan kun mitään ei ole päätetty, on huono sanoa asioita faktana. Mutta oletetaan että näin tapahtuu. Takahuhdintie voitaisiin hoitaa epäpikalinjalla 29, jos linja muutetaan kokopäiväiseksi. Olisiko vuoroväli sitten 20 min sopiva? Tästä tulee kyllä kauhuskenaario ottelupäivinä... mutta ainakin peräkkäinajo Takahuhdintiellä olisi mennyttä.

Vaikka linja ei montaa minuuttia nopeutuisi siirtämällä se "isolle tielle", voi sillä olla kuitenkin psykologinen vaikutus ja matka saattaa tuntua nopeammalta.

Multsun poika sanoi:
Entä kulkeeko "uusi 15" Muotialantietä vai Kuoppamäentietä pitkin?
_Jos_ tulevassa 15:ssa on yhdistetty linjojen parhaat puolet, niin reitti olisi Nekalantie - Kuoppamäentie - Jokipohjantie - Nekalantie - Lokintaival - Iidesranta - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu. Yhteys Kaukajärvelle suoristuisi (ja nopeutuisi) melkoisesti. Uskoisin, että suurin meteli tulee Muotialantien varren palvelutalosta... voisko tuota liikennettä hoitaa jollain "palvelubussilla" muutaman kerran päivässä?

Itsekin tässä mielenkiinnolla odotan, millaisia ratkaisuja on tulossa. Aamulehdessä nyt kerrotut tiedot olivat hieman epätarkkoja näiltä osin. Sellainen käsitys itselläni olisi, että ens syksynä tehdään hyvin suuria muutoksia kautta linjan.
 
kuukanko sanoi:
Lamminpäänkin tapauksessa on tainnut käydä niin, että siellä on jo äänestetty jaloilla, ja TKL vetää nyt tilanteesta omat johtopäätöksensä. Koska TKL:n ja yksityisten palvelut Lamminpäässä ovat nyt päällekkäiset, on sieltä helppo säästää. Kun samalla saadaan parannettua selvästi suuria matkustajavirtoja palvelevaa liikennettä, on uudistuksen hyödyt suuremmat kuin haitat.
Mielestäni tämä ei täysin pidä paikkaansa. En millään usko, että esim. arkiaamujen ruuhkat hoituisivat Lamminpäässä pelkästään Ylöjärven bussien varassa. Lamminpäässä on huomattavasti enemmän asukaspohjaa kuin esim. Olkahisissa, ja silti 28:a ajetaan vielä harvemmin asuttuun Sorilaan asti. Siis mikä on tämän suunnitelman logiikka :?:

Epäilyksen aihetta riittää myös 13:n osalta. Riittäisikö nykyinen tarjonta Myllypuronkadun osalta, mikäli 22 jäisi pois?

Ja mitä lie onkaan 14:n osalta suunniteltu, "palvelulinjan tyyppinen" tarjonta ei taida olla siltikään riittävä.

Suunnitellut muutokset Lamminpään osalta ovat juuri sitä miltä ne näyttävät - joukkoliikenteen vastaista toimintaa :!:
 
Eppu sanoi:
En millään usko, että esim. arkiaamujen ruuhkat hoituisivat Lamminpäässä pelkästään Ylöjärven bussien varassa.
Länsilinjat ajaa Lamminpäästä nyt aamuruuhkassa n. 10 min välein ja lisäksi ehkä tulee killerpopin kertoma palvelulinjatyyppinen TKL:n oma liikenne. Aamuruuhkatunnin aikana TKL on kuljettanut nyt Lamminpäästä n. 60 matkustajaa, joten se ei tee kuin alle 10 lisämatkustajaa / Länsilinjojen vuoro. Jos jokin vuoro ruuhkautuu liikaa, uskoisin että joko Länsilinjat tai TKL lisää tarjontaa.

Eppu sanoi:
Suunnitellut muutokset Lamminpään osalta ovat juuri sitä miltä ne näyttävät - joukkoliikenteen vastaista toimintaa
Joukkoliikenteen vastaista toimintaa on tehty korkeammalla tasolla, kun TKL:n toimintaedellytyksiä on kurjistettu yli 10 vuoden ajan vähentämällä rahoitusta (ja samalla voimakkailla investoinneilla tieverkkoon). Nähdäkseni TKL itse kuitenkin yrittää minimoida säästöjen vaikutukset. Nyt esitellyt muutokset palauttavat joillekin alueille sellaisen tasokkaan liikenteen, mitä niillä oli 90-luvun alussa. Pitää vain toivoa, ettei nyt syntyviä runkolinjoja säästetä taas tulevina vuosina maaseutumaisille vuoroväleille.
 
TKL:n talvi 2006-7

Lamminpää ei ole ongelma. Harvalla omakotialueella on Treella noin hyvä palvelu jo pelkästään Länskien varassa. Vertaa Eppu vaikka Ryydynpohjaan tai Korkinmäkeen. Lamminpäässä on asukkaita pari tuhatta, ja niin on Olkahisissakin.

Jos rahaa ei kerta kaikkiaan ole, on turha esittää parannusehdotuksia sen varaan, että autoja vaan lisää sinne sun tänne. Minustakin olisi mukava, jos 26 ja kaikki muutkin saisi lisäautoja, mutta kun ei. Eikä se ole Nekalan vika, vaan jossain ylempänä mättää.
 
No okei... On silti vaikea käsittää tällaista totaalista alasajoa. Oma kokemus kuitenkin on, että 22:n autot ovat olleet ruuhka-aikoina melko täysiä länteenkin päin. Myös JOHONKI osoittaa tämän asian: linjan 22 matkustajamäärät ovat olleet vähintään siinä 6000-7000 paikkeilla, ja tästä Annalan pään osuus on varmaankin siinä vajaan neljän tuhannen nurkilla.

On muutenkin outoa, että tällaisia todella perustavanlaatuisia muutoksia tehdään, kun niille olisi vaihtoehtojakin. Voisihan Lamminpäähän ja Haukiluomaan vaihtaa jonkun toisenkin linjan, joka vastaisi paremmin kysyntää - esim 18. Se on todella totta, että nykyisellään 22:n päät ovat epätaisisesti kuormitettu ja sen seurauksena on syntynyt näitä varsin kalliita yhden suunnan osapäivävuoroja. Mutta ei silti ole mielestäni mikään ratkaisu tähän ongelmaan, että lopetetaan jokin kannattavuudeltaan hyvä reittiosuus - sellainenhan Lamminpään - Haukiluoman reitti on.

On minusta myös outoa, että tätä 20 min vuoroväliä ei ole millään saatu aikaiseksi linjoille 1 ja 26 vaikka varmasti on päivänselvää, että sellaiset olisivat molemmilla linjoilla hyvinkin järkeviä - varsinkin tämän paljon puhutun vuorojen porrastuksen kannalta useammalla suunnalla.
 
Aihetta sivuten;

Olisi mielestäni myös todella tärkeää aloittaa jonkin sortin keskustelu vuorotiheyden lisäksi "peräkkäin ajosta".

Esim. henk. koht. potuttaa, kun esim samaa tietä (esim. multisiltaan) liikennöivien yhteistariffiautot mukaanlukien liikennelaitos kulkevat muutaman minuutn toleransiilla peräkkäin ja sitten on se 20-30 min. väli, että autoja ei mene lainkaan.

Monen eri liikennöitsijän kuljettajan kanssa asiaa pähkäilleenä emme ole keksineet mitään älykästä selitystä muuta kuin jonkun sortin ahneus. Jos TKL laittaa autonsa kulkemaan ajassa X, niin muut laittavat muutaman minuutin omat autonsa eteen?

Liikennelaitos on tähän asti selitellyt vaihtoyhteyksillä tätä hässäkkää, mutta kuullostaa potaskalta. Omituista, ettei eri liikennöitsijät kykene sopimaan vuoroväleistä asiakkaita palvelevalla tavalla.

Vähentynyttä asiakaskuntaa saadaan takaisin joukkoliikenteen käyttäjiksi tasaamalla ja tihentämällä vuoroväliä, eikä siten, että 3-4 autoa ajaa peräkkäin pari kertaa tunnissa.
 
Kävin itse tänään Multsussa todistamassa tuon. Tosin tällä kertaa TKL:n bussi tuli ensin, sitten muutaman minuutin päästä 71, minuutti sen jälkeen 51 ja pari minuuttia siitä 50. Hyppäsin länkkäriin joten en tiedä mitä sen jälkeen seurasi.

Ihme touhua kyllä joka puolella ajaa bussit peräkanaa, eikö aikatauluja todellakaan pystytä tasaamaan?
 
Linja 22 ja Lamminpää

Olen samaa mieltä siitä, että Länsi-Linjojen tarjonta ei riitä kattamaan Lamminpään alueen ruuhka-aikoja, ehkä kuitenkin muut ajat, mutta palvelutaso laskee merkittävästi, kun kävelymatka bussipysäkille lisääntyy merkittävästi. Toinen kysymys on, miten yhteydet esim. Lamminpään hautausmaalle hoidetaan - hautausmaasta on tulossa Tampereen suurin ja kävijöitä tuntuu olevan joka vuorossa. Pääseehän sitä taksilla. Linja 14 luultavasti lopetetaan tarpeettomana.

Muutokset linjastossa ovat aina tekijä, joka vähentää matkustajia, ainakin Tampereella, jossa ennakkotiedotuksen taso on lähellä nollaa, jostakin syystä. Pitäisihän asioista kertoa ennakolta, mutta siinä on vaara, että joku on eri mieltä.

----------------------------------------------------------------------
Mikään ei ole viisaampi kuin diplomi-insinööriopiskelija, ellei sitten
diplomi-insinööri
 
Multisillan/Lempääläntien liikenteestä

Välillä Liikennelaitoksen bussi menee ensin, välillä yksityinen, välillä kuulemma yksityisen bussi menisi aikataulun mukaan ensin, mutta kun tulo Lempäälästä on niin hidasta, ettei koskaan edes illalla ehdi Liikennelaitoksen bussin eteen, ei edes pääse ohi jne.

Ota tästä sitten selvää. Selkeä vuorojen jaksottaminen tietyin väliajoin kulkeviksi vaatisi varmaankin jonkinlaisen joukkoliikennetoimiston (liikennöitsijöistä riippumattoman) aikatauluja tekemään, ei tunnu muuten onnistuvan.
 
Tampereen uudistus on ansiokas

Keskustelijoiden kannattaa katsoa Allisonin linkissä olevat linjakartat ja aikatauluehdotukset. Niiden perusteella aika monta asiaa on huomioitu. Mm. 14 tarjoaa Lamminpäälle kuitenkin TKL:n yhteyden.

Pidän uudistusesitystä hyvin tarkoituksenmukaisena seuraavista syistä.
  • Tampereelle syntyy uusia, selkeitä 10-15 minuutin vuorovälin linjoja, Ne voivat todella houkutella lisää käyttäjiä.
  • Linjastouudistukset poistavat turhia päällekkäisyyksiä ja sekavuuksia sekä "kesken" loppuvia linjoja.
  • Linjastouudistus todennäköisesti säästää selvästi liikennöintikustannuksia vaikka se parantaa palvelutasoa.
Tampereen uudistus on ansiokas ja saman kaltaisia uudistuksia kannattaisi tehdä muissakin kaupungeissa, ei vähiten kotikaupungissani Turussa.
 
Re: Tampereen uudistus on ansiokas

Mikko Laaksonen sanoi:
Keskustelijoiden kannattaa katsoa Allisonin linkissä olevat linjakartat ja aikatauluehdotukset. Niiden perusteella aika monta asiaa on huomioitu. Mm. 14 tarjoaa Lamminpäälle kuitenkin TKL:n yhteyden.
Oli kieltämättä mielenkiintoista tutkia linjastomuutosehdotuksia. Ehdotuksilla saataisiin aikaiseksi hyvää varsinkin itäpuolella kaupunkia. (Koilliskeskuksen linjaston selkeytyminen, Teiskontien hyödyntäminen järeillä linjoilla...)

Yksi asia jäi kuitenkin hieman askarruttaan ja se on ykkösen siirto Villilään. Vaikkakin korvaavaksi "palveluksi" olisi tulossa osapäivälinja 14, niin sen 60 minuutin vuorovälillä kulkevat vuorot jonkin aikaa päivästä, eivät välttämättä ole riittävä vaihdoton yhteys Kalkusta Tesomalle. Tokihan Tesomalle pääsee Epilässä ja Kaarilassa vaihtaen, mutta...

Veikkaan että tuolle yhteydelle on jonkin verran (enemmän) tarvetta, sillä käsittääkseni Kalkkulaisten palvelut ovat jokseenkin Tesomalla. Ainakin toistaiseksi.

22/26 yhdistelmä on kaikin puolin mielenkiintoinen. Toivottavasti tulevan linjauksen varrella asuvat eivät kaada hanketta, kun järeästi liikennöity bussilinja tulee asuntojen viereen. Ja toivottavasti Virontörmänkadulta saadaan hidasteet pois.
 
Takaisin
Ylös