TKL #108

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Eli ns. "protomatala". Tietääkö joku mitä autolle tapahtui, että se jouduttiin poistamaan liikenteestä ja myymään museokäyttöön?
 
Tarvitsiko sille nyt erityisesti jotain tapahtua?

Auto oli proto, ensimmäinen laatuaan. Eikä varmasti missään suhteessa hyvä varsinkaan nykykalustoon verrattaessa. Autossa on paljon täysin uniikkeja rakenneratkaisuja, joita ei laajemmassa mitassa ole käytetty. Niinpä voisi kuvitella, että tuon ylläpito ei välttämättä olisi tullut jatkossa kovinkaan edulliseksi.

Myöskään auto ei missään suhteessa tarjonnut järin mukavaa tai väljää matkustusmukavuutta. Pieni, lyhyt auto ja vuosien saatossa tulleet käytön jäljet varmasti olivat suurena syynä tuon poistoon. Eikä se enää ollut uusi, kokolailla normaalin poistoiän mukaisesti sai väistyä.
 
J_J sanoi:
Eikä se enää ollut uusi, kokolailla normaalin poistoiän mukaisesti sai väistyä.
Tilanne ennen kevään 2005 poistoja oli kutakuinkin seuraava: uusia kaksiakselisia matalia oltiin hankittu sopivasti ja kaikista kaksiakselisista korkeista busseista oltiin jo päästy eroon.

Koska kaksiakselisista oli jossain määrin ylitarjontaa, oli luontevinta tehdä myös poistoja siltä saralta. Ettei sitten vain kävisi niin, että teli- tai nivelvuoroja jouduttaisiin ajamaan kaksiakselisilla, jos niitä oltaisiin vähennetty enemmän kuin tilalle on hankittu.

#108:n poistamista puolsi muutkin J_J:n mainitsemat seikat, mutta itse korostaisin auton liian pientä kapasiteettiä. 38 istumapaikkaa ja liian vähän seisomapaikkoja yhdistettynä auton epävarmuuteen teki siitä oivan poistokohteen.

Ens vuoden poistot keskittynevät sitten nivel- ja teliautoihin, ellei jokin auto hajoa niin pahasti, että sen korjaaminen on kannattamatonta. Nythän käytössä on vielä:
  • 2 kpl 1989 niveliä
  • 4 kpl 1990 niveliä (ajokm:t huomattavan korkeat)
  • 4 kpl 1990 telejä
  • 3 kpl 1991 telejä
  • 3 kpl 1992 telejä
...vanhimpien tavallisten matalien edustaessa 1993/1994 vuodenvaihdetta.
 
Ainakin noiden -91 ja -92 telien soisi pysyvän käytössä vielä pitkään. Ne ovat kuitenkin aivan peruskalustoa, jolla voidaan hätätapauksessa korvata lähes auto kuin auto. Ilmeisesti nämä (autot 204-209) ovat myös edelleen toimintavarmuudeltaan loistoluokan pelejä, runsaasta ajokilometrisuoritteestaan huolimatta.

Itse muistan, kun nämä autot olivat uusia. Tarjosivat ainakin silloin huomattavasti ikäisiään nivelautoja mukavampaa ja tasaisempaa kyytiä. Voisi jopa käyttää kulunutta fraasia "kulkee vakaasti kuin juna".
 
108 käyttöön

Olisiko 108 saatavissa vielä linjan 16 kokopäiväisiin vuoroihin ajoon ? Pidin auton matkustusmukavuudesta ja kokonaisuudesta: auto oli huomattavasti lämpimämpi kuin esim. nykyiset uudet telibussit ja muutenkin erittäin hyvä.
 
Re: 108 käyttöön

tlv601 sanoi:
Olisiko 108 saatavissa vielä linjan 16 kokopäiväisiin vuoroihin ajoon ? Pidin auton matkustusmukavuudesta ja kokonaisuudesta: auto oli huomattavasti lämpimämpi kuin esim. nykyiset uudet telibussit ja muutenkin erittäin hyvä.
Eiköhän se ole palveluksensa palvellut Tampereen sisäisessä kaupallisessa liikenteessä.
On olemassa muita foorumeita, joissa on keskitytty tuohon autoon ja sen "lähisukulaisiin". Minun puolestani tästä asiasta ei ole tarpeen jatkaa enää tällä foorumilla. Sinänsä kiva, että mahdollisimman monenlaisia kukkia kukkii, mutta en halua nähdä täällä samanlaista menoa, jota oli nähtävissä eräillä muilla palstoilla yhteen aikaan.

MODEDIT/vko: Hyvin sanottu, ketju lukittu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös