Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: TKL #108

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus TKL #108

    Eli ns. "protomatala". Tietääkö joku mitä autolle tapahtui, että se jouduttiin poistamaan liikenteestä ja myymään museokäyttöön?
    Sakari Kestinen

  2. #2
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus

    Tarvitsiko sille nyt erityisesti jotain tapahtua?

    Auto oli proto, ensimmäinen laatuaan. Eikä varmasti missään suhteessa hyvä varsinkaan nykykalustoon verrattaessa. Autossa on paljon täysin uniikkeja rakenneratkaisuja, joita ei laajemmassa mitassa ole käytetty. Niinpä voisi kuvitella, että tuon ylläpito ei välttämättä olisi tullut jatkossa kovinkaan edulliseksi.

    Myöskään auto ei missään suhteessa tarjonnut järin mukavaa tai väljää matkustusmukavuutta. Pieni, lyhyt auto ja vuosien saatossa tulleet käytön jäljet varmasti olivat suurena syynä tuon poistoon. Eikä se enää ollut uusi, kokolailla normaalin poistoiän mukaisesti sai väistyä.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  3. #3
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J
    Eikä se enää ollut uusi, kokolailla normaalin poistoiän mukaisesti sai väistyä.
    Tilanne ennen kevään 2005 poistoja oli kutakuinkin seuraava: uusia kaksiakselisia matalia oltiin hankittu sopivasti ja kaikista kaksiakselisista korkeista busseista oltiin jo päästy eroon.

    Koska kaksiakselisista oli jossain määrin ylitarjontaa, oli luontevinta tehdä myös poistoja siltä saralta. Ettei sitten vain kävisi niin, että teli- tai nivelvuoroja jouduttaisiin ajamaan kaksiakselisilla, jos niitä oltaisiin vähennetty enemmän kuin tilalle on hankittu.

    #108:n poistamista puolsi muutkin J_J:n mainitsemat seikat, mutta itse korostaisin auton liian pientä kapasiteettiä. 38 istumapaikkaa ja liian vähän seisomapaikkoja yhdistettynä auton epävarmuuteen teki siitä oivan poistokohteen.

    Ens vuoden poistot keskittynevät sitten nivel- ja teliautoihin, ellei jokin auto hajoa niin pahasti, että sen korjaaminen on kannattamatonta. Nythän käytössä on vielä:
    • 2 kpl 1989 niveliä
    • 4 kpl 1990 niveliä (ajokm:t huomattavan korkeat)
    • 4 kpl 1990 telejä
    • 3 kpl 1991 telejä
    • 3 kpl 1992 telejä
    ...vanhimpien tavallisten matalien edustaessa 1993/1994 vuodenvaihdetta.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  4. #4
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus

    Ainakin noiden -91 ja -92 telien soisi pysyvän käytössä vielä pitkään. Ne ovat kuitenkin aivan peruskalustoa, jolla voidaan hätätapauksessa korvata lähes auto kuin auto. Ilmeisesti nämä (autot 204-209) ovat myös edelleen toimintavarmuudeltaan loistoluokan pelejä, runsaasta ajokilometrisuoritteestaan huolimatta.

    Itse muistan, kun nämä autot olivat uusia. Tarjosivat ainakin silloin huomattavasti ikäisiään nivelautoja mukavampaa ja tasaisempaa kyytiä. Voisi jopa käyttää kulunutta fraasia "kulkee vakaasti kuin juna".
    Elämä on, mikset sinäkin?

  5. #5

    Liittynyt
    24.08.2005
    Viestejä
    7

    oletus 108 käyttöön

    Olisiko 108 saatavissa vielä linjan 16 kokopäiväisiin vuoroihin ajoon ? Pidin auton matkustusmukavuudesta ja kokonaisuudesta: auto oli huomattavasti lämpimämpi kuin esim. nykyiset uudet telibussit ja muutenkin erittäin hyvä.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Re: 108 käyttöön

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlv601
    Olisiko 108 saatavissa vielä linjan 16 kokopäiväisiin vuoroihin ajoon ? Pidin auton matkustusmukavuudesta ja kokonaisuudesta: auto oli huomattavasti lämpimämpi kuin esim. nykyiset uudet telibussit ja muutenkin erittäin hyvä.
    Eiköhän se ole palveluksensa palvellut Tampereen sisäisessä kaupallisessa liikenteessä.
    On olemassa muita foorumeita, joissa on keskitytty tuohon autoon ja sen "lähisukulaisiin". Minun puolestani tästä asiasta ei ole tarpeen jatkaa enää tällä foorumilla. Sinänsä kiva, että mahdollisimman monenlaisia kukkia kukkii, mutta en halua nähdä täällä samanlaista menoa, jota oli nähtävissä eräillä muilla palstoilla yhteen aikaan.

    MODEDIT/vko: Hyvin sanottu, ketju lukittu.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.04.2006 kello 19:56.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •