Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Mistä Tampereelle oma Jokeri ?

  1. #1

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    319

    oletus Mistä Tampereelle oma Jokeri ?

    Kun käyn serkkupojalla Hesassa, mielilinjani siellä on poikittais /seutulinja 550 eli Jokeri. Se edustaa Suomessa huippua joukkoliikenteessä.
    Tapiolasta Itäkeskukseen kulkeva 550 kulkee kymmenen minuutin välein ruuhkassa ja päivällä 15 min rakosella.
    Linjalla on oma pitkä tunneliosuus Huopalahdessa, jossa voi vaihtaa junaan, omia siltoja ja pitkiä katuosuuksia yksinoikeudella. Liikennevalot on tehty moneen risteykseen pelkästään jotta Jokeri pääsee pysähtymättä. Kertakaikkiaan upeeta !
    Siksi olinkin lentää persuksilleni, kun kuulin, mitä HKL aikoo tehdä ensi syksynä linjalle. Jos oltaisiin Tampereella, vaihtoehdot olisivat:
    a) lopettaa linja b) harventaa vuorovälejä tuntuvasti c) yhdistää linja johonkin muuhun.
    Oikea vastaus on, että 550:n istumapaikkatarjonta TUPLATAAN syksyllä. Bussit alkaa kulkea viiden min. välein ruuhkassa, ja 10 min välein päivällä. Lauantailiikenne (10 min välit) ja sunnuntailiikenne ( 15 min välein) alkaa niinikään. HKL:n mukaan linjasta tulee Suomen vilkkain, lisämatkustajia odotetaan miljoona.
    Mistä tämmöisiin satsauksiin riittää papua ? Voisiko meidän kuutosesta kehittää myös Jokerin ?

  2. #2
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1984

    oletus

    PK-seudulla Jokeri yhdistää kaikki Helsingin sisääntuloväylät sekä rautatiet. Reitille mahtuu luonnollisesti paljon asiointi- työpaikka- ja opiskelualueita: Tapiola, Otaniemi, Leppävaara, Pitäjänmäki, Viikki, Itäkeskus.
    Tampereella linja 6 toimii paljon pienemmässä mittakaavassa. Työpaikka- ja opiskelualueita ovat vain Hatanpää, Hervanta ja TAYS. Tietääkseni reitin varrella ei myöskään ole suuria kauppakeskuksia. Linja yhdistää myös idästä päin tulevat linjat, mutta sieltä tulevat matkustajamäärät ovat radikaalisti pienemmät kuin PK-seudulla, joten näistä syistä linjasta 6 ei millään saisi JOKERIN veroista.
    Tampereella olisi ennemmin syytä kehittää linja(esim. pikaraitiotie), joka veisi matkustajia nopeasti itäpuolelta keskustan länsipuolelle joutumatta keskustan ruuhkiin. Paras vaihtoehto olisi kaivaa keskustan alle tunneli, koska maanpäällä tilaa ei ole tilaa omalla väylällä kulkevalle välineelle. Tämä voisi lähteä Hervannasta ja jatkua vaikka Nokialle saakka. Olisihan se silloin jonkin asteen "Jokeri".

  3. #3

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Re: Mistä Tampereelle oma Jokeri ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika
    Kun käyn serkkupojalla Hesassa, mielilinjani siellä on poikittais /seutulinja 550 eli Jokeri. Se edustaa Suomessa huippua joukkoliikenteessä.
    En kyllä parhaalla tahdollakaan ymmärrä, mitä "huippua" tuo linja edustaa. Sehän on vain yksi linja muiden joukossa. Ei siihen nyt mitään poikkeuksellista älynväläystä ole vaadittu, että on osattu tehdä poikittaislinja.

    Kaksi kertaa olen tuolla bussihifkillä ... eikun bussibluesilla... eikun mikä lie bussijääpalloilija se nyt onkaan... siis kaksi kertaa olen linjalla 550 matkustanut eikä tuo mitenkään elämää suurempi kokemus ollut.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Helsingin ja koko seudun julkisessa liikenteessä poikittaisyhteydet ovat olleet huomattavan vaatimattomat verrattuna säteittäisyhteyksiin jo vuosikymmenten ajan. Tilanteen parantamiseksi on aika ajoin esitetty monenlaisia visioita, joista yksi oli JOKERI-pikaraitiotie.
    JOKERI-pikaraitiotie kuivahti jo kauan sitten bussi-Jokeriksi. Tämän esiaste saatiin käyttöön arkilinjana elokuussa 2003. Mielestäni tämä esi-Jokerikin on erittäin merkittävä päänavaaja poikittaisliikenteen kehittämisessä, vaikka se Tapanin sanoin onkin vain poikittaisbussilinja muiden joukossa. Jokerilla ei ole tarkoitus matkustaa päästä päähän pitkiä matkoja vaan päästä nopeasti ja sujuvasti poikittaissuunnassa esim. säteittäisen pääväylän kohdalta toiselle sellaiselle tai johonkin keskeiseen aluekeskukseen. Nopeuteen ja sujuvuuteen on pyritty panostamaan jättämällä pienimpiä pysäkkejä pois Jokerin varrelta sekä luomalla uusia, oikaisevia vain joukkoliikenteelle tarkoitettuja väyliä mm. Haagaan ja Veräjämäki - Pihlajisto -alueelle.
    Elokuussa 2006 alkava "oikea Bussi-Jokeri" on astetta kehittyneempi verrattuna esi-Jokeriin mm. liikennöintiaikojensa ja vuorotarjontansa suhteen. Ulkomaiset kokemukset kuitenkin näyttäisivät puoltavan koko linjan muuttamista raitiotieksi, mielellään mahdollisimman pikaisesti. Kiskojen vetäminen noinkin pitkälle matkalle maksaa, mutta hyvästä kannattaa aina maksaa.
    Tampereelle voitaisiin aivan hyvin kehittää jokin vastaava useita alueita yhdistävä vahva linja, joka ei kulkisi keskustan kautta.

  5. #5
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1659

    oletus

    Muistan itse joskus pohtineeni tällaisen ison poikittaislinjan mahdollisuutta Tampereen seudulla. Mahdollinen reitti voisi kulkea esimerkiksi TAYSista Hervantaan ja sieltä Sarankulman ja Pirkkalan kautta Nokialle. Tosin tällaisella linjalla vuoroväli voisi olla maksimissaankin 20-30 minuuttia arkisin ruuhka-aikoina. Nythän tilanne on se, että ollaan muuttamassa läntistä ohitustietä moottoritieksi. Eli tällä tavalla halutaan poikittaisliikennettä sujuvoittaa täällä
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hybridibusseja Tampereelle
    kirjoittanut K V foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.02.2010, 18:09
  2. Mistä tietää lähteekö junarunko?
    kirjoittanut teme foorumissa Junat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 02.02.2010, 17:07
  3. Mäntästä suoraan Tampereelle
    kirjoittanut Compact foorumissa Junat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 25.11.2009, 08:05
  4. Rollikat takaisin Tampereelle?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 08.12.2008, 07:42
  5. Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 15:33

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •