Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Suunnitelma on nyt netissä. Ei mitään järin erinomaista, muutama pieni hauska oivallus – muuten Ve1 käytännössä kuin Lauri Helken diplomityö ja Ve2 aivan täysi susi.
 
No joo, on tuo v2 jotenkin kummallista luettavaa heti alkuunsa. Toivottavasti suunnitelmissa esitetyt kirjain- ja numerosotkut eivät toteudu tuollaisina. Tampereen seutu kun ei ole mikään HSL kuitenkaan.
 
Perustelkaapa nyt hieman tarkemmin, miksi mielestänne Ve2 on ongelmallinen. Ainakin pikaisella selauksella se tuntui ihan järkevältä päälinjojen priorisoinnilta.

Numerointijärjestelmä kaipaisi kyllä parempia perusteluita; nyt erityisesti kolminumeroisia linjoja oli todella paljon.
 
No joo, on tuo v2 jotenkin kummallista luettavaa heti alkuunsa. Toivottavasti suunnitelmissa esitetyt kirjain- ja numerosotkut eivät toteudu tuollaisina. Tampereen seutu kun ei ole mikään HSL kuitenkaan.

Näyttäisi lähinnä keskeneräiseltä työltä. Todennäköisesti parempi lopputulos olisi tullut Keno-arvonnan numeroilla, mutta tätä kokonaisuutta on oikeasti hankala hahmottaa.

Hankalampi tilanne on varmasti matkustajilla, joiden pitäisi opetella koko sekamelska uusiksi. Vanha pitkään aluetta palvellut (etenkin reitin pysyessä identtisenä) tarvii väen väkisin vaihtaa joksikin muuksi, mieluusti vielä kertoa kymmenellä ja lisätä mahdollinen kirjain perään koristeeksi.

No, kyllä täältä Ve1:stäkin löytyi ihmeellisyyksiä
Ve1 sanoi:
Linjaa 885 liikennöidään Ruutanaan ja Suinulaan. Viikonloppuisin linjaa liikennöidään noin kerran
kolmessa tunnissa. Linja liikennöisi Olkahisten ohi suoraan Jyväskyläntietä. Tällöin linja voi
liikennöidä säteislinjana Suinulaan asti, kun päätepysäkki siirretään Keskustorille.
Siirtämällä Keskustorilta Keskustorille?

Ve1 sanoi:
Sorvaan, Narvaan ja Sarkolaan on järjestettävä edelleen nykyiseen tapaan koululaislinjoja
(kuvassa katkoviivoilla).
Nokian osalta ihmettelen, kun Tervasuohon ei oteta kantaa mutta kuitenkin Kangasalla haikaillaan Ranta-Koiviston suhteen. Tosin tuo edellinen lainattu kappale sisältäisi Sorvan linjalla väkisinkin Tervasuon, mutta ilmeisesti tänne ei tarvitse rakentaa mitään palvelutasoa.
 
Vaihtoehto 1:n numerointi on kyllä vähän puolitiessä. Kannattaisi pitää lähes samana pysyvät linjat sen hetkisillä numeroilla ja käyttää ensin numerot 1-99. Jos kaikki muutetaan kolminumeroisiksi, niin siinä ei pala kuin hermot ihmisillä, etenkin kauan Tampereella asuneilla bussia käyttäneillä.
Muuten kyllä Ve1 oli ihan jees. Ve2 oli tosin vähemmän houkutteleva.
 
Viimeksi muokattu:
Perustelkaapa nyt hieman tarkemmin, miksi mielestänne Ve2 on ongelmallinen. Ainakin pikaisella selauksella se tuntui ihan järkevältä päälinjojen priorisoinnilta.

Numerointijärjestelmä kaipaisi kyllä parempia perusteluita; nyt erityisesti kolminumeroisia linjoja oli todella paljon.

Juuri tätä piti kysymäni, mutta Mikko ehti ensin. Minunkin mielestäni Ve2 vaikutti paremmalta, jos kohta kumpikin skenaario lienee aika konservatiivinen. Itse kannattaisin hieman suurempaa mullistusta.

Perustelut miksi Ve2 ainakin vaikuttaa paremmalta: perustuu runkolinjoihin. Ve1:ssä ei näin ole. Ve2 jää tosin omassa mielessäni olevasta tavoitteesta siinä, että linjoja ei ole niputettu mitenkään kunnolla yhteen.

Samoin linjanumerointi on kummassakin vaihtoehdossa muutos melkein huonompaan suuntaan nykyisestä. Toki logiikkaa tarvitaan lisää, mutta mielellään ei kolminumeroisia linjanumeroita -- eihän sellaisia kukaan muista. Eikä varsinkaan ole kovasti järkeä siinä, että pääosin Tampereen kaupungin aluetta palveleva linja muuttuu välittömästi kolminumeroiseksi, kun se ylittää kuntarajan. Vähän ihmisnäkökulmaa sentään tähän numerointiin!

Raportissa on ansionsa, mutta myös puutteensa.

Yksi puutteita oli, että joukkoliikennejärjestelmää tarkastellaan edelleen lähes pelkästään teknis-taloudellisena konstruktina eikä huomioida matkustajanäkökulmaa juuri mitenkään. (Ei, raaka vuoroväli tai matka-aika ei tarkoita matkustajanäkökulman huomioimista.) No, mainittiin siellä sentään matkustajainfo yms., mutta konkreettisia ajatuksia oli hyvin vähän. Ei edes mainintaa linjojen värikoodaamisesta ja diagrammilinjakartasta, jossa olisi kaikki pysäkit nimettyinä mukana.

Toinen huutava puute oli, ettei raportissa otettu kunnolla kantaa joukkoliikenteen järjestämismallien paremmuuteen. Vielä tätäkin suurempi synti oli, että niitä oli silti vertailtu, mutta koska tehtiin kaikkiin malleihin liittyviä oletuksia pohjautuen nykyisiin TKL:n käytäntöihin, ei eroja saatu näkyviksi vaikka niitä on. Liikenteen suunnittelun järjestäminen yhtenä kokonaisuutena mahdollistaa synergioita, joita ei mahdollista se, jos kukin liikennöitsijä suunnittelee reittinsä ja aikataulunsa itsenäisesti. Jos vielä lisäksi liikennöitsijä optimoi omaa taloudellista tulostaan, se johtaa kysynnän alipalveluun ja yhteiskunnan kannalta suboptimaaliseen tilanteeseen. Tilaaja-tuottajamalli on nähdäkseni ainoa järjevä ja realistinen malli. Liikenteen suunnittelu voidaan joko pitää tilaajan käsissä tai sitten kilpailuttaa yhtenä kokonaisuutena, kunhan suunnittelu ja liikennöinti on kytketty erilleen toisistaan eli että suunnittelija ei pääse suunnittelemaan itsensä operoimaa liikennettä.
 
Mielestäni myös oli aika erikoista, että markkinaehtoinen liikenne täydennysostoin oli edes vertailussa mukana. Tuntuu siltä, että kaikki eivät hahmota, että markkinaehtoinen liikenne ei ole mitenkään sama asia kuin vanha linjalupaliikenne.

Markkinaehtoisessa liikenteessä ei esimerkiksi voida soveltaa kaupunkiseudun yhtenäistä lippujärjestelmää ainakaan jos siinä on mukana valtion tai kunnan tukea. Siksi on kyseenalaista olettaa että sen matkamäärät olisivat samaa luokkaa kuin muissa vaihtoehdoissa.
 
Mielestäni myös oli aika erikoista, että markkinaehtoinen liikenne täydennysostoin oli edes vertailussa mukana. Tuntuu siltä, että kaikki eivät hahmota, että markkinaehtoinen liikenne ei ole mitenkään sama asia kuin vanha linjalupaliikenne.

Nimenomaan tämä häiritsi minuakin. Eihän kai täydennysostojen pitäisi olla mahdollisia EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisessa markkinaehtoisessa liikenteessä?

Markkinaehtoisessa liikenteessä ei esimerkiksi voida soveltaa kaupunkiseudun yhtenäistä lippujärjestelmää ainakaan jos siinä on mukana valtion tai kunnan tukea. Siksi on kyseenalaista olettaa että sen matkamäärät olisivat samaa luokkaa kuin muissa vaihtoehdoissa.

Ja mietin sitäkin, että miten tarjonta ja reittien suunnittelu automaattisesti muodostuisivat samanlaisiksi riippumatta järjestämismallista. En usko että muodostuvat, koska kannustimet eri järjestelmissä ovat totaalisen erilaiset.
 
Aika marginaaliseksi näyttäisi jäävän hiljattain määritellyn S -tyypin seutulinja-auton käytettävyys. Se on hyvä, että suomalaista ovi-ihmeellisyyttä (takaovea) ei seutuautoihin tämän perusteella oltaisi vaatimassa.

Pienet epäjohdonmukaisuudet tämän kalustotaulukon ja Jolin olemassa olevien vaatimusten välillä herättävät epäilyksen, että sopassa on ollut useita lusikoita ja lopullinen totuus elää vielä kerran jos toisenkin ennen vuotta 14. Investointien suunnittelun kannalta olisi kiva, jos linja ei juurikaan tempoilisi eivätkä vaatimukset muuttuisi yhtenään.

Pekka;)
 
Kirjainten ISBDOQ käyttö linjanumeron osana ei ole suositeltavaa, koska ne muistuttavat liiaksi ykköstä, viitosta, kahdeksikkoa tai nollaa. Lisäksi b muistuttaa liiaksi kuutosta, jos jostain syystä pitää käyttä pieniä kirjaimia.
 
Juuri tätä piti kysymäni, mutta Mikko ehti ensin. Minunkin mielestäni Ve2 vaikutti paremmalta, jos kohta kumpikin skenaario lienee aika konservatiivinen. Itse kannattaisin hieman suurempaa mullistusta.

Perustelut miksi Ve2 ainakin vaikuttaa paremmalta: perustuu runkolinjoihin. Ve1:ssä ei näin ole. Ve2 jää tosin omassa mielessäni olevasta tavoitteesta siinä, että linjoja ei ole niputettu mitenkään kunnolla yhteen.

Ve2:ssa on ongelmana se, että runkolinja tarkoittaa tässä tapauksessa hidasta vanhaa tietä kaupunkiin kulkevaa liikennöintiä, eli mikään ei muutu nykytilanteesta ainakaan parempaan päin: pikemminkin pitäisi painottaa näitä pikateitä käyttäviä vuoroja ja rakentaa erillinen tarjonta vanhan tien varteen. Esimerkiksi Kangasalta Ve2:ssa ei pääse kuin muistaakseni yhdellä-kahdella ruuhkatunteina kulkevalla vuorolla Teiskontielle (TAYS), muuten kaikki vuorot kulkevat Kangasalantietä, jolle ei tarvittaisi kysynnän takia kuin enintään 3 vuoroa tunnissa.
 
Ve2:ssa on ongelmana se, että runkolinja tarkoittaa tässä tapauksessa hidasta vanhaa tietä kaupunkiin kulkevaa liikennöintiä, eli mikään ei muutu nykytilanteesta ainakaan parempaan päin: pikemminkin pitäisi painottaa näitä pikateitä käyttäviä vuoroja ja rakentaa erillinen tarjonta vanhan tien varteen. Esimerkiksi Kangasalta Ve2:ssa ei pääse kuin muistaakseni yhdellä-kahdella ruuhkatunteina kulkevalla vuorolla Teiskontielle (TAYS), muuten kaikki vuorot kulkevat Kangasalantietä, jolle ei tarvittaisi kysynnän takia kuin enintään 3 vuoroa tunnissa.

OK, eli tarkoitat että periaate hyvä, toteutus huono? Kun taas Ve1:ssa ei juuri mikään muutu siinäkään, eikä edes oteta uutta runkolinjaparadigmaa käyttöön. Tarvitaan siis Ve3, jossa runkolinjat järkevästi toteutettuna?
 
OK, eli tarkoitat että periaate hyvä, toteutus huono? Kun taas Ve1:ssa ei juuri mikään muutu siinäkään, eikä edes oteta uutta runkolinjaparadigmaa käyttöön. Tarvitaan siis Ve3, jossa runkolinjat järkevästi toteutettuna?

Tarvittaisiin Ve3, jossa seutu- ja kaupunkiliikenteen linjastot on suunniteltu oikeasti yhtenä kokonaisuutena. Runkolinjaperiaate on oikein hyvä Tampereen alueella, mutta seudulla reittejä on melkein pakkokin hajauttaa – jos kehyskunnan keskustassa on 10 min vuoroväli niin se voidaan ajaa vaikka kolmea 30 min vuorovälin reittiä pitkin Tampereelle.
 
Runkolinjaperiaate on oikein hyvä Tampereen alueella, mutta seudulla reittejä on melkein pakkokin hajauttaa – jos kehyskunnan keskustassa on 10 min vuoroväli niin se voidaan ajaa vaikka kolmea 30 min vuorovälin reittiä pitkin Tampereelle.

Jos reitti hajautetaan, se ei ole enää runkolinja eikä selkeä. En kannata tällaista mallia. Voi olla että runkolinjan ja tarvittavien sitä tukevien linjojen ylläpitäminen on kalliimpaa kuin pelkän hämähäkinseitin jossa parista pisteestä roikkuu useita näitä yhdistäviä eri reittiä kulkevia viivoja, mutta väitän että mitä liikennöintikustannuksissa hävitään, se helppoudessa, matkustajamäärissä ja kulkumuoto-osuudessa voitetaan.

Ei parasta joukkoliikennettä ole se jota on mahdollisimman halpa ajaa vaan se jolla mahdollisimman moni haluaa kulkea vapaaehtoisesti. Täytyy huomioida yhdyskuntataloudelliset hyödyt.
 
Jos reitti hajautetaan, se ei ole enää runkolinja eikä selkeä.

Ei ole ei. Mutta kuntakeskuksessa se kyllä olisi runkolinja 10 min tmv. tiheän vuorovälinsä ansiosta; ei ole mitään syytä ajaa Ylöjärveltä 10 min välein Käyräkujaa Tampereelle kun liikennetarpeita on Teivossakin, ja Lielahteenkin pitäisi päästä. Tätä nyt ei selvityksessä ehdotettu, mutta näin kärjistettynä.
 
Takaisin
Ylös