Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma

Erikoinen artikkeli, sillä ote KH:n päätöspöytäkirjasta:

Seudulle on luonnosteltu kolme vaihtoehtoista tariffijärjestelmää. Nykytyyppisessä järjestelmässä Tampereella ja sen lähialueilla on tasataksa ja muualla seudulla etäisyyteen perustuva tariffi. Vyöhyketariffimallissa seutu on jaettu neljään etäisyyteen perustuvaan vyöhykkeeseen. Kuntavyöhykemallissa taas seutu on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen, jotka noudattavat kuntarajoja muutamin poikkeuksin. Kaikissa malleissa Tampereen tasatariffialueen alue on laajennettu kuntarajoista poiketen noin 10 kilometrin etäisyydelle Tampereen keskustasta. Tämä merkitsee alueen laajentamista Pirkkalan taajaan asuttuihin osiin, Ylöjärvellä Siivikkalaan sekä Vuoreksen alueella Lempäälän puolelle. Vastaavalla periaatteelle taksaraja sijoittuu Tampereen alueella Teiskon suunnassa Kämmenniemen eteläpuolelle.

Tampereen kaupunki pitää suunnitelmassa esitettyä uuden tariffijärjestelmän toteutuspolkua hyvänä. Matkakortin kelpoisuus tulisi laajentaa nopeasti VR Osakeyhtiön lähijunaliikenteeseen ja tariffijärjestelmän valinta tulee kytkeä järjestämistapapäätökseen. Tariffijärjestelmän suunnittelutyö on tarpeen käynnistää vuoden 2011 loppupuolella ja järjestämistavasta riippuen uusi järjestelmä astuisi voimaan aikaisintaan kesällä 2014. Tampereen tasataksa-alueen laajentaminen Tampereen rajojen ulkopuolelle lisää joukkoliikenteen kysyntää on siten seudun tavoitteiden mukaista. Maantieteellisen etäisyyden huomioon ottaminen nostaa Teiskon alueella lippujen hintoja ja tällä olisi matkustajamääriä pienentävä vaikutus.
 
Ei kai tuo ole ongelma. Ratikka on samassa lippujärjestelmässä kuin bussitkin. Jos Tampere erityisesti haluaa promota ratikkaa, voidaan myydä jotain erityislippuja, jotka ovat edullisia ja käyvät vain ratikassa. Mutta luonnollista on, että kaikki sellaiset lipputuotteet, jotka kelpaavat paikallisbusseissa, kelpaavat myös "paikallisratikassa".
 
Takaisin
Ylös