Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Tampereen seudullinen joukkoliikennesuunnitelma

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Tampereen seudullinen joukkoliikennesuunnitelma

    http://www.tampere.fi/tkl/seudullinen_jlsuunnitelma.pdf

    Yllä olevasta linkistä aukeaa tänään julkistettu Tampereen joukkoliikennesuunnitelma. Suunnitelman laati oululainen konsulttitoimisto Liidea, jolla onkin takanaan lukuisia aiempia Linja-autoliiton toimeksiantoja.
    Lauri Helke

  2. #2
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2951

    oletus

    Suunnitelma oli kaikin puolin mielenkiintoinen. Korostan sanaa mielenkiintoinen, koska sitä ei ihan muutaman tunnin tutkiskellukkanaan pystynyt täysin vielä sisäistään.

    Osa TKL:n linjastomuutoksiin kohdistuneista asioistahan ovat jo vanhenneet ennen julkistamista, jolle nyt ei vaan mahda mitään.

    Mielenkiintoisia olivat joukkoliikenteen nopeuttamistoimet. Mukana eli vieläkin lähes älytön Hämeenpuiston/Pirkankadun joukkoliikennekaista, joka vain tulee siirtään henkilöautot lähemmäs keskustaa ja aiheuttamaan varmasti uuden tulpan ko alueelle nykyisen Pyynikintorin sijasta. Sen sijaan itse ainakin kiirehtisin eteenpäin Lääkärinkadun ja Tays:n välistä joukkoliikennekaistaa Teiskontiellä.

    Uudet joukkoliikenteen lipputuotteet, terminaalit, kevyen liikenteen liitynnän pysäkeille, imagon kohottamisen, parannetun palvelutason ja uudet suorat yhteydet toivotan tervetulleiksi.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  3. #3
    TKK
    TKK ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    31

    oletus

    Miksei selvityksessä puhuta mitään seudullisesta joukkoliikenteen suunnitteluorganisaatiosta, kilpailuttamisesta tai raideliikenteen hyödyntämisestä?

    Onko LAL:n ääni ollut niin vahva, ettei mitään näistä ole voitu kirjoittaa selvitykseen.

    Luulisi, että joukkoliikenteen tulevaisuutta voitaisiin miettiä myös seudun asukkaiden ja matkustajien tarpeiden pohjalta luovasti.

    Toivon, että Tampereen seudun virkamiehet ja päättäjät uskaltavat ottaa joukkoliikenteen suunnittelussa sen roolin mikä heille kuuluu. Nyt LAL ja sen jäsenyritykset saavat mellastaa liian vapaasti.

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus

    En ole vielä lukenut tuota perusteellisesti, mutta alussa sanotaan näin:
    Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelmassa esitetään joukkoliikenteen konkreettiset kehittämistoimenpide-esitykset kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelutason parantamiseksi ja joukkoliikenteen hoidon tehostamiseksi 10-vuotiskaudeksi 2005-2015 ennen mahdollista pikaraitiotietä. Esitettyjen toimenpiteiden pääpaino on lähiajan hankkeissa.
    Toki kymmeneen vuoteen mahtuisi myös lähijunaliikenteen kehittäminen, mutta ilmeisesti LAL on halunnut parantaa vain bussiliikenteen olojen parantamista. Selvityksessä mainitaan lähijunaliikenteen kehittämisen olevan vaikeata lippujärjestelmien erilaisuuden vuoksi, itse olisin selvittänyt eri joukkoliikennejärjestelmien lippujärjestelmien integrointia YTV-tapaan.
    Sakari Kestinen

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Selvitys vaikuttaa sinällään ansiokkaalta. Joukkoliikenteen laatukäytävien konkretisointi sekä TaKL:n linjaston jakaminen päälinjoihin ja peruspalvelutason linjoihin on hyvää työtä ja TaKL:n linjaston osalta jo pitkällä työn alla.

    Sen sijaan selvityksessä on selvästikin ollut tabuja joihin ei saa puuttua.

    Sentään selvityksessä todetaan, että Tampereen seutuliikenne saa vuosittain valtion tukea n oin 580 000 e ja kuntien tukea 1,3 Me eli yhteensä noin 1,9 Me.

    Tästä summasta puuttuvat koululaisliput, jotka ovat linjalupaliikenteen tukimuodoista yksi tärkeimmistä.

    Ongelmana on se, että esitetyistä luvuista pysty laskemaan tukea matkaa kohden. Seutulinjojen liikennemäärät ovat näköjään taas kerran "liikesalaisuus".

    Mutta jos seutulinjojen tuki matkaa kohden olisi keskimäärin sama kuin Tampereella, eli 0,31 e, matkoja tehtäisiin seutulinjoilla noin 6,1 miljoonaa mm. Tämä vaikuttaa olevan oikeaa suuruusluokkaa verrattuna Turun seutuliikenteeseen, jossa v. 2003 oli noin 4,7 miljoonaa matkaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TKK
    Miksei selvityksessä puhuta mitään seudullisesta joukkoliikenteen suunnitteluorganisaatiosta, kilpailuttamisesta tai raideliikenteen hyödyntämisestä? Onko LAL:n ääni ollut niin vahva, ettei mitään näistä ole voitu kirjoittaa selvitykseen.
    Varmasti LAL:n ääni on ollut niin vahva ettei tälläista ole voinut ehdottaa.
    Samoin ei ole voitu selvittää seutuliikenteen vuosittaisia matkamääriä ja tukea matkaa kohden.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Selvityksessä mainitaan lähijunaliikenteen kehittämisen olevan vaikeata lippujärjestelmien erilaisuuden vuoksi:
    Hah hah! Eli myös lähijunaliikenteen osalta lähtökohdaksi on asetettu status quon säilyminen.

    Kuten toisissakin ketjuissa on todettu, lähijunaliikenteen edellytys on seudullinen joukkoliikenneorganisaatio, joka tilaa liikenteen kilpailutettuna EU:n palvelusopimusasetuksen astuttua voimaan.

    Selvityksen yksi vakava puute on, että siinä ei ole otettu huomioon EU:n palveluasetusesityksen vaikutuksia muutenkaan, edes pohtimalla sitä, joudutaanko palveluasetusesityksen astuttua voimaan seutuliikenne osittain tai kokonaan kilpailuttamaan.

  6. #6
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus

    Suunnitelmassa on hyvin epäilyttäviä piirteitä. Mm. vuorotarjonnan muutosten tarkastelussa suunnittain löytyy joitain hyvin ylimalkaisia leiskautuksia, kuten "Tarjonta täyttää pääosin palvelutasotavoitteen minimin..." ja "Liikenteenharjoittaja huolehtii että tarjonta säilyy tarvetta vastaavalla tasolla...".

    Lainaukset ovat siitä Lamminpää -kohdasta. Oman kokemukseni valossa tällaiset heitot ovat kaikkea muuta kuin uskottavia.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  7. #7

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Tampereen seudullinen liikennesuunnitlema

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop
    Osa TKL:n linjastomuutoksiin kohdistuneista asioistahan ovat jo vanhenneet ennen julkistamista, jolle nyt ei vaan mahda mitään.
    Kumpi oli ennen muna vai kana ?
    Keksittinkö nyt esillä olevat linjamuutokset TKL:n toimistossa Nekalassa vai konsulttitoimistossa Oulussa ?

    Jonkinlainen ylikunnallinen suunnitteluorganisaatio/tilaaja Treen seudulle tarvittaisiin. YTV on hyvä esimerkki. Se ei pelkää Lamminpään hautausmaan pysäkkiin kahliutuvia mummoja (hautuumaalle pitää päästä 10 min välein) eikä kyllä Helsingin kaupunkiakaan.

    Suuri rahoittaja (=Hki) olisi aikanaan halunnut rahapulassaan lykätä Jokerin aloittamista. YTV sanoi että ei käy ja niin Jokeri alkoi Hgin vastustuksesta huolimatta. Nyt kaupunki kerää kunniaa, kun poikittaislinjasta on tullut yllättävän suosittu

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Tampereen seudullinen joukkoliikennesuunnitelma

    Organisaatiomullistuksen myötä suunnitelma on kadonnut johonkin bittiavaruuteen. Voisiko Allison tai joku muu asiaan vaikutusvaltainen laittaa sen takaisin ladattavaksi nettiin?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 12.10.2011, 17:53
  2. YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 15.08.2011, 22:35
  3. Seudullinen joukkoliikennevisio
    kirjoittanut Teme444 foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 23:30
  4. Tukholman joukkoliikennesuunnitelma 2020
    kirjoittanut Hape foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 02.03.2010, 14:25
  5. Tampereen runkobussilinjasto
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 20:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •