Länsi-Tampereen liikenteen reitistövaihtoehdot, 2012 syksy

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
[SUP]Ai niin: http://www.tampere.fi/tampereinfo/o...skanavat/alvari/lansi.html#Syyskuun_kokouksia
[/SUP]
Länsi-Alvarin alueellinen ilta Länsi-Tampereen joukkoliikennejärjestelyistä syksyllä 2012 (erityisesti Haukiluoma, Ikuri, Lamminpää ja Tesoma). Joukkoliikenneinsinööri Juha-Pekka Häyrynen.
Maanantai 12.9.2011 klo 17.30-19.00
Lamminpään koulu, Kortesuontie 27, musiikkiluokan viereinen luokkahuone.

Tämä tosin on jo talven 2012-13 suunnitelmia, mutta menköön nyt vielä tähän. Pölistään niistä sitten enemmän asianmukaisessa ketjussa. ;)

Linjastovaihtoehdot Länsi-Tampereen osalta pitäisi ilmestyä alue-alvarin sivuille sellaisena, kuin Juha-Pekka Häyrynen ne esitteli.

Lyhykäisesti tästä vuorovaikutteisesta illasta, tuntui osin osanottajien korkean iän vuoksi huolettavan lähinnä Pispan palvelutalon ja Lamminpään hautausmaan liikennetarjonta unohtamatta Tuohikorventietä. Joissakin puheenvuoroissa kyllä annettiin ymmärtää, että ennen oli kaikki paremmin.

Vaihtoehtoja esiteltiin kaksi, joissa molemmissa kehitettiin poikittaisliikennettä Lielahteen, sekä linjalle 13 täysin uudet ratkaisut, joilla parantaa aikatauluvarmuutta ja lisäksi ottaa huomioon heilurilinjan epätasapainossa olevat päät.

VE1 oli pienen kustannustason lisäyksen maltillinen muutos
  • 1/11 ennallaan, 18, 19, 29 ennallaan
  • 14 Myllypuro – Lielahti, 20 min välein M-L, toimisi myös linjan 13 vaihtoyhteytenä, lisäksi säännöllinen vaihtoyhteys linjalta 1 Kalkusta linjalle 14 Lielahteen Tesomankadulla.
  • 25 jatkettais nyky13:n reittiä Tesomankadun kiertoliittymään
  • 26 menisi Kaarilaan
  • nyky26 korvattais 13:lla
VE2 oli selvästi suurempien visioiden tuotos, joka myös tarkoittaisi suurempia kustannuksia. Lyhyesti
  • 1/11 ennallaan
  • 18 Korvenkadulle
  • 34 jäis olemaan Myllypuroon 2 kertaa tunnissa
  • 14 tulisi keskustasta Paasikiventietä Lielahteen, Myllypuronkatua Ikuriin ja sieltä Länsitorille, kulkisi "vastakarvaan" Tesomankatua.
  • 13 päättyisi Länsitorille
  • 19 siirtyisi Haukiluomaan runkolinjana (sekä Linnainmaalle => 29 pois)
  • 26 Epilänkatua Lamminpään hautausmaalle?
  • 28 Tohlopinkatua Lamminpään hautausmaalle?

VE2:een muutama kommentti. Tuo 28:n jatkaminen länteen voisi tuoda mukanaan hyvin epävarman linjan, eli 13:n ongelmat käytännössä siirtyisi toiselle linjalle. Runkolinja-ajatus 19:sta on hyvä ja kannatettava, jokseenkin yhteys Virontörmänkadulta Haukiluomaan ei välttämättä ole runkobussiajattelua kannattava. Tätä myös tiettävästi osa asukkaistakin vastustaa.

VE1 vaikutti tasapainoisemmalta kokonaisuudelta, joskaan ei suuria mullistuksia tuokaan. Toisaalta siinä myös jatkossa Haukiluomalaisiet joutuisivat pakkokierrokselle Lamminpään kautta. Linjan 14 reitti lännessä sujuva, Lielahden puolella voisi ehkä miettiä, voisiko sen jatkaa samantien Niemenrantaan asti.

Tilaisuudessa ei käsitelty Tampere-Seinäjoki junaradan Lielahden puoleista liikennettä sen koommin.
 
Paljasjalkaisena länsitamperelaisena tungen tietysti heti kommenttia tähän(kin).

Molemmissa vaihtiehdoissa on tietysti pulolensa, ehkä tuo ve2 vaikutti ens alkuun hieman sekavammalta. Toki vielä tässä vaiheessa ei saataisikaan tuota seudullisessa suunnitelmassa mainittua Tesoma - Lamminpää - Vuorentausta -linjaa aikaiseksi. 28:n jättäisin suosiolla kääntymään Pyynikintorilla, se kun tosiaan toisi epävarmuustekijöitä mukanaan. Linjan ajoajatkin heittelevät jo sen verran, että olisi hieman arpapeliä pitäisikö torilta lähteä useampi minuutti myöhässä vai seisottaa autoa siellä useampi minuutti.

Voisiko näistä molemmista vielä sorvata jonkinlaisen järkevän kokonaisuuden? Mielestäni tärkeitä asioita lännessä ovat: 1) Lamminpäästä tulisi olla yhteys mieluiten molempiin kauppa- ja palvelukeskuksiin länsipuolella, eli sekä Lielahteen että Tesomalle. Nykytilanteessa tämän yhteyden tarjoaa vain tuo 14:n surkimus. 2) mielestäni 13 Haukiluoman ja Tesoman runkolinjana olisi paras vaihtoehto, jotenkin en näe tuota Linnainmaan linjaa sellaisena. Ja tarjonnan lisäystä ehkäpä tarvitaan tuolla Hermian päässäkin kuitenkin. 3) pitäisi tutkia ja miettiä miten paljon kysyntää on Epilän ja muun länsipuolen välillä, hankalaa suunnittelussa on juurikin tuo Epilanharjun sijainti suurena rajakumpareena, kun ei oikein voi vetää yhtä linjaa sekä Lielahden että Epilän kautta...

Ehkä hieman aiheen sivusta, mutta voisiko tuota 29:ä ajella vartin välein arkena, jolloin linjalle 19 voisi kehitellä kenties jotain muuta työsarkaa linjan länsipäässä kun se jää Tesomalta vallan pois? Ja tarviiko sitä ajaa muulloin kun ruuhkissa ja silloin kun koululapsukaiset liikkuu?

Tekisi mieli heittää kehiin oma vaihtoehto, mutta kun en osaa sanoa miten homma pitäis hoitaa. Mutta jotain selviöitä olisi kuitenkin:

- 13 Hermia - Tesoma - Haukiluoma -runkolinja
- Linjan 25 tuominen mukaan pakettiin jollakin tavalla
- Lielahti - Lamminpää - Tesoma yhteys jollakin tavalla
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä VE 2 oli parempi aihio ottaen huomioon vuoden 2014, jolloin seudullinen tilaaja-tuottaja-malli laajentunee seudulle. Jotenkin "turhaa" tehdä linjasto kahdeksi vuodeksi ja sitten taas muuttaa kaikki.

Miltäs kuulostaisi tämä?
  • 3 Lamminpää-Epilä-Petsamo
  • 13 Haukiluoma-Tesoma-Hermia
  • 18 Tesoma-Ikuri-Lielahti-Atala
  • 19 Keskustori-Linnainmaa(-Atala)
  • 25 Lamminpää-Tohloppi-Janka
  • 26 Kaarila-Multisilta
  • 29 Rahola-Linnainmaa
  • 34 Myllypuro-Lahdesjärvi
Vuorotarjonta kuten nyt, paitsi 13 kymmenen minuutin välein.
 
Miltäs kuulostaisi tämä?
  • 3 Lamminpää-Epilä-Petsamo
  • 13 Haukiluoma-Tesoma-Hermia
  • 18 Tesoma-Ikuri-Lielahti-Atala
  • 19 Keskustori-Linnainmaa(-Atala)
  • 25 Lamminpää-Tohloppi-Janka
  • 26 Kaarila-Multisilta
  • 29 Rahola-Linnainmaa
  • 34 Myllypuro-Lahdesjärvi
Vuorotarjonta kuten nyt, paitsi 13 kymmenen minuutin välein.
Tästä puuttuisi edelleen Lielahti - Lamminpää -yhteys, jota pidän tärkeänä kun lamminpääläisten palvelut sijoittunevat koko ajan entistä enemmän sinne.
 
Tästä puuttuisi edelleen Lielahti - Lamminpää -yhteys, jota pidän tärkeänä kun lamminpääläisten palvelut sijoittunevat koko ajan entistä enemmän sinne.
Miten niin puuttuisi? Mun ymmärtääkseni 80/85/86 kulkee sinne tunnin välein. Sitä paitsi 18:lla olisi pysäkki Etelä-Lamminpäässä.
 
Miten niin puuttuisi? Mun ymmärtääkseni 80/85/86 kulkee sinne tunnin välein. Sitä paitsi 18:lla olisi pysäkki Etelä-Lamminpäässä.
Tuo Myllypuronkadun varressa oleva pysäkki ei hirveesti auta asiaa. Ja käsittääkseni - päinvastoin - nuo Ylöjärven autot olisivat ainakin arkipäivien osalta ihan riittävää palvelua Epilänkadulle, kun taas Lielahteen liikennöidään harvakseltaan. Harjuntaustan pikapysäkkikään ei ole kovin selkeä vaihtoehto, kuinka moni sitä osaisi/haluaisi käyttää jos vaihtoehtona on oma auto?
 
Eräs ehdotus, jota aiemminkin olen pohtinut, olisi tällainen. Siinä nuo 25 ja 26 ajaisivat lännessä ympyrän vastakkaisiin suuntiin. Kierrosajat voitaisiin pitää 100 minuutissa, eli arkisin molemmilla yhteensä 10 autoa 20 minuutin vuorovälin saavuttamiseksi. Muuten aika samoja juttuja tuossa, eli 13 runkolinjana ja 18 Epilänkatua Ikuriin ja Tesomankatua "väärään" suuntaan Länsitorille. Vielä tuosta puuttuu mahdollinen 19 ynnä muut, niitä voisi vielä miettiä.

Pienenä kysymysmerkkinä tässä olisi tietysti tuo ajoajan riittävyys ruuhkissa - ja tietty se, miten asiakkaat suhtautuvat tällaiseen rengaslinja-ajatteluun...
 
Eräs ehdotus, jota aiemminkin olen pohtinut, olisi tällainen. Siinä nuo 25 ja 26 ajaisivat lännessä ympyrän vastakkaisiin suuntiin. Kierrosajat voitaisiin pitää 100 minuutissa, eli arkisin molemmilla yhteensä 10 autoa 20 minuutin vuorovälin saavuttamiseksi. Muuten aika samoja juttuja tuossa, eli 13 runkolinjana ja 18 Epilänkatua Ikuriin ja Tesomankatua "väärään" suuntaan Länsitorille. Vielä tuosta puuttuu mahdollinen 19 ynnä muut, niitä voisi vielä miettiä.

Pienenä kysymysmerkkinä tässä olisi tietysti tuo ajoajan riittävyys ruuhkissa - ja tietty se, miten asiakkaat suhtautuvat tällaiseen rengaslinja-ajatteluun...

Voisi tulla aika paljon vastustusta tuollaiselle rengaslinjastolle, kun jo yksinkertaisemmistakin linjastomuutoksista tulee aina valitusta, että "taas ne reitit muuttuu, kestää ikuisuus oppia ne". Ja tuossa on myös se ongelma, että Virontörmänkatu, Haukiluoma, Ikuri ja Kalkku jäisivät edelleen ilman vaihdotonta yhteyttä Lielahteen.

Mitä jos yksinkertaisesti palautettaisiin nuoruusaikojeni poikittaislinja 14 Kalkku-Lentävänniemi käyttöön? Tuotahan ajettiin 90-luvun puoliväliin asti kaksi kertaa tunnissa joka toinen vuoro Ikurin ja Haukiluoman ja joka toinen vuoro Tesoman ja Tohlopin kautta Lamminpäähän, Lielahteen ja edelleen Lentävänniemeen. Tosin keskipäivän liikennettä ei silloin ollut, joten nyt se mukaan. Lentävänniemessä voitaisiin ajaa Reuharinniemeen ja lopettaa samalla Y35 (lähtöajat siten, että Reuharinniemestä helpot vaihdot 16:een).
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Myllypuronkadun varressa oleva pysäkki ei hirveesti auta asiaa. Ja käsittääkseni - päinvastoin - nuo Ylöjärven autot olisivat ainakin arkipäivien osalta ihan riittävää palvelua Epilänkadulle, kun taas Lielahteen liikennöidään harvakseltaan. Harjuntaustan pikapysäkkikään ei ole kovin selkeä vaihtoehto, kuinka moni sitä osaisi/haluaisi käyttää jos vaihtoehtona on oma auto?
Kieltämättä juu, mutta silti parempi kuin nykytilanne (14 ei auta ysistviiteen-työssäkävijöitä). Olisikohan mahdollista siirtää Penttilänskän LI-vuorot reitille Myllypuronkatu – Turvesuonkatu – Enqvistinkatu – Paasikiventie? Vaikutus matka-aikoihin olisi ehkä +2 min, mutta toisi parantuneen palvelutason kautta lisää kysyntää Ylöjärveltä ja Lamminpäästä Lielahteen. Jos ei, niin kesällä 2014 olisi. ;)

Eräs ehdotus, jota aiemminkin olen pohtinut, olisi tällainen. Siinä nuo 25 ja 26 ajaisivat lännessä ympyrän vastakkaisiin suuntiin. Kierrosajat voitaisiin pitää 100 minuutissa, eli arkisin molemmilla yhteensä 10 autoa 20 minuutin vuorovälin saavuttamiseksi. Muuten aika samoja juttuja tuossa, eli 13 runkolinjana ja 18 Epilänkatua Ikuriin ja Tesomankatua "väärään" suuntaan Länsitorille. Vielä tuosta puuttuu mahdollinen 19 ynnä muut, niitä voisi vielä miettiä.

Pienenä kysymysmerkkinä tässä olisi tietysti tuo ajoajan riittävyys ruuhkissa - ja tietty se, miten asiakkaat suhtautuvat tällaiseen rengaslinja-ajatteluun...
Kuulostaa vähän samalta kuin muinainen Kalkun kuvio 10+13. Muuten ehkä OK, mutta linjakarttateknisesti selkeämpää olisi vaihtaa linjanumeroa esim. Lamminpäässä sen sijaan, että ajetaan isoa rengasta kahteen eri suuntaan eri linjanumeroilla. Vertaa tässäkin esim. nykyiseen 3B/3T-kuvioon Helsingissä, s-kirjain (3T) menee keskustasta Töölööseen ja г-kirjain (3B) menee Kallioon, linjatunnus vaihtuu Eläintarhan ja Kaivarin kohdalla.

Linjaston yhdistävyyden kannaltakaan 25 ja 26 eivät ole lännen kannalta mitenkään erityisen houkuttelevia linjoja, minne 19 ja 29 ajaisivat? Tuossa reitistössä on myös – kuten Jufo totesi – se valuvika, että Tesoman valtatien länsipuolisten alueiden ja Lielahden väliltä puuttuu vaihdoton joukkoliikenneyhteys. Ymmärrän toki Lamminpää-YIMBYilysi, mutta kokonaisuuden kannalta pidän viisaampana viedä linjan 18 Lielahden kautta ja tyytyä kahden vuoden ajan 60 minuutin vuoroväliin Ylä-Grillin ja Lielahden Nesteen välillä. Jos Lielahdessa se asiointitarve ei osu Länskän vuoron kanssa yksiin tai sijoittuu liian kauas maantien risteyksestä, aina on vaihtoehtona kävellä Myllypuronkadun varren pysäkille. En näkisi tätä nyt niin suurena peikkona.

Mitä jos yksinkertaisesti palautettaisiin nuoruusaikojeni poikittaislinja 14 Kalkku-Lentävänniemi käyttöön? Tuotahan ajettiin 90-luvun puoliväliin asti kaksi kertaa tunnissa joka toinen vuoro Ikurin ja Haukiluoman ja joka toinen vuoro Tesoman ja Tohlopin kautta Lamminpäähän, Lielahteen ja edelleen Lentävänniemeen. Tosin keskipäivän liikennettä ei silloin ollut, joten nyt se mukaan. Lentävänniemessä voitaisiin ajaa Reuharinniemeen ja lopettaa samalla Y35 (lähtöajat siten, että Reuharinniemestä helpot vaihdot 16:een).
Siinä Ve1:ssähän oli kahdella autolla liikennöity 40 min kierrosajalla 14 Myllypuro–Lielahti, ehdotuksesi pudottaisi vuorovälin 20:stä 30:een ja siinä meni samalla pesuveden mukana Myllypuron joukkoliikenneyhteys. Olisihan tuollainen linja kiva​, ei siinä mitään. Mutta sen aika on aikaisintaan ratikan myötä.

Mun mielestä paras vaihtoehto on sellainen, joka tarjoaa Länsi-Tampereelta mahdollisimman kattavasti vaihdottomia yhteyksiä sekä Hermian että Kaupin työpaikka-alueelle, Lielahteen ja toisaalta on 2014-yhteensopiva ilman uutta massiivista linjastoremppaa.
 
Karttaa nyt hieman päivitetty. Linja 18 siirretty Lielahden kautta ajettavaksi ja muutamia linjoja lisätty. 29:ä laajennettu hieman --> 37 pois. Liitteenä noiden ehdotettujen rengaslinjojen aikataulut lähtöminuutteina. Uskoisin tällaisen ainakin teoriassa toimivan hyvin, kunhan vaan noi ajoajat riittää ruuhkissa ja "päätepysäkin" pitäisi olla selkeästi Lamminpään hautausmaalla. Tietenkään autoja ei pitäisi tuossa kauaa seisottaa kun tuo Rauhantie on melko kapea väylä. Tällainen rengasjärjestely tarjoaisi kuitenkin monipuolisia yhteyksiä, onhan nyt sosiaalistakin liikennettä tulossa hieman samalla periaatteella. Liitteenä vielä kuvan muodossa nuo teoreettiset lähtöminuutit (20 ja 30 min vuoroväleillä, Lamminpää = Lamminpään haut.maan pysäkki).2526.jpg
 
Kieltämättä juu, mutta silti parempi kuin nykytilanne (14 ei auta ysistviiteen-työssäkävijöitä). Olisikohan mahdollista siirtää Penttilänskän LI-vuorot reitille Myllypuronkatu – Turvesuonkatu – Enqvistinkatu – Paasikiventie? Vaikutus matka-aikoihin olisi ehkä +2 min, mutta toisi parantuneen palvelutason kautta lisää kysyntää Ylöjärveltä ja Lamminpäästä Lielahteen. Jos ei, niin kesällä 2014 olisi. ;)

Nuo Länsilinjojen muutamat LI-vuorot eivät tunnu oikein soveltuvan tuollaista kaupungin sisäistä asiointiliikennettä varten, joten mieluusti näkisin jonkin paremman poikittaisyhteyden kehittelyn myös tämän parin vuoden "siirtymäajan" aikana. Parissa vuodessakin moni potentiaalinen joukkoliikennekäyttäjä ehtii siirtymään yksityisautoiluun, kun yhteydet työpaikalle ovat "umpisurkeat" ja tuskin enää palaa joukkoliikenteen käyttäjäksi vaikka poikittaisyhteydet muutaman vuoden kuluttua ratikan tai muun uudelleenjärjestelyn seurauksena huomattavasti paranisivatkin.

Kuulostaa vähän samalta kuin muinainen Kalkun kuvio 10+13. Muuten ehkä OK, mutta linjakarttateknisesti selkeämpää olisi vaihtaa linjanumeroa esim. Lamminpäässä sen sijaan, että ajetaan isoa rengasta kahteen eri suuntaan eri linjanumeroilla. Vertaa tässäkin esim. nykyiseen 3B/3T-kuvioon Helsingissä, s-kirjain (3T) menee keskustasta Töölööseen ja г-kirjain (3B) menee Kallioon, linjatunnus vaihtuu Eläintarhan ja Kaivarin kohdalla.

Itselleni tuosta Epun esittämästä rengaslinjaparista tuli eniten mieleen Espoon suunnan seutulinja 101, joka 90-luvulla kiersi rengasta Linja-autoasema - Tapiola - Leppävaara - Pitäjänmäki - Linja-autoasema molempiin suuntiin. Ja siinä missä Espoon rengaslinja kiersi Laajalahden ympäri, tuossa Epun linjaparissa renkaan sisään jää vastaavasti Tohloppi-järvi. Selvää yhdennäköisyyttä havaittavissa ;)

Siinä Ve1:ssähän oli kahdella autolla liikennöity 40 min kierrosajalla 14 Myllypuro–Lielahti, ehdotuksesi pudottaisi vuorovälin 20:stä 30:een ja siinä meni samalla pesuveden mukana Myllypuron joukkoliikenneyhteys. Olisihan tuollainen linja kiva​, ei siinä mitään. Mutta sen aika on aikaisintaan ratikan myötä.

Mun mielestä paras vaihtoehto on sellainen, joka tarjoaa Länsi-Tampereelta mahdollisimman kattavasti vaihdottomia yhteyksiä sekä Hermian että Kaupin työpaikka-alueelle, Lielahteen ja toisaalta on 2014-yhteensopiva ilman uutta massiivista linjastoremppaa.

Tuo Ve1:ssä ehdotettu Myllypuro - Lielahti yhteys 20 min vuorovälillä kuulostaa periaatteessa hyvältä mutta tarkemmin ajateltuna siinä on se huono puoli, että se perustuu pitkälti vaihdollisiin yhteyksiin (vaihto linjalta 13 Myllypuroon ja linjalle 1 Kalkkuun, luultavasti myös vaihto Haukiluomaan/-luomasta). Osittain vaihtoyhteydet varmaan toimivat hyvin (esim. jos Kalkusta on lähtöajat 05 25 45 niin Myllypuron lähtöajat 10 30 50 mahdollistavat sujuvat vaihdoyhteydet Lielahteen Tesomalla vaihtaen), mutta ongelmia tulee noiden kaikkien vaihtojen yhteensovittamisessa ja lisäksi ongelmana on myös keskustan suunnasta saapuvien vuorojen suuri ajoaikojen vaihtelu. Esim. palattaessa Lielahdesta Kalkkuun vaihto Tesomalla linjalle 1 ei olekaan enää kovin sujuva, jos linja 1 keskustasta saapuu Tesomalle ihan random-kellonaikaan.

Siksi väittäisin, että suora vaihdoton yhteys Lielahteen puolen tunnin välein on parempi kuin tiheämpi 20 min välein kulkeva vaihdollinen yhteys, ja nykyisen linjan 14 vahvistaminen ja reitin kehittäminen vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta, vaikka sitten väliaikaisratkaisuna vuoteen 2014 asti. Suurin ongelma tuossa linjan 14 kehittämisessä on se, että sitä on vaikeaa saada palvelemaan koko Länsi-Tamperetta kerralla haarauttamatta linjaa jossain kohtaa ja haarauttaminen tarkoittaisi taas tunnin vuoroväliä haaroilla. Eli jotta saataisiin koko Länsi-Tampereelta vaihdoton yhteys Lielahteen, se vaatisi sekä linjan 14 että jonkun nykyisen keskustaan suuntautuvan linjan (kuten 18) ajattamisen Lielahden kautta.

---------- Viesti lisätty kello 21:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:57 ----------

Muistin virkitykseksi: Alla olevassa linkissä on vuoden 2008 hahmotelma Tesoma-Lielahti alueen linjastosta, jota Ultix ja Eppu silloin ehdottivat (paitsi että 18:n reitti Lielahdessa on eri). Jos tuohon hahmotelmaan lisää vielä linjan 14: Kalkku - Virontörmänkatu - (Haukiluoma) - Lamminpää - Lielahti - Reuharinniemi, niin kaikki toivottavat poikittaisyhteydet olisivat kasassa suunnilleen nykyisellä automäärällä, tosin jotain täydentäviä koululaisyhteyksiä tarvittaisiin välille Ikuri - Tesoman yläaste ja Tohloppi - Kaarilan yläaste/lukio.

http://jlf.fi/f15/3220-tampereen-talviliikenne-2009-2010-a/index2.html#post58352
 
Viimeksi muokattu:
Siksi väittäisin, että suora vaihdoton yhteys Lielahteen puolen tunnin välein on parempi kuin tiheämpi 20 min välein kulkeva vaihdollinen yhteys, ja nykyisen linjan 14 vahvistaminen ja reitin kehittäminen vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta, vaikka sitten väliaikaisratkaisuna vuoteen 2014 asti. Suurin ongelma tuossa linjan 14 kehittämisessä on se, että sitä on vaikeaa saada palvelemaan koko Länsi-Tamperetta kerralla haarauttamatta linjaa jossain kohtaa ja haarauttaminen tarkoittaisi taas tunnin vuoroväliä haaroilla. Eli jotta saataisiin koko Länsi-Tampereelta vaihdoton yhteys Lielahteen, se vaatisi sekä linjan 14 että jonkun nykyisen keskustaan suuntautuvan linjan (kuten 18) ajattamisen Lielahden kautta.
Eli siis se reitti Tesomankatu–Ikurintie–Myllypuronkatu–Turvesuonkatu–Enqvistinkatu–Paasikiventie on ihan jees?
Muistin virkitykseksi: Alla olevassa linkissä on vuoden 2008 hahmotelma Tesoma-Lielahti alueen linjastosta, jota Ultix ja Eppu silloin ehdottivat (paitsi että 18:n reitti Lielahdessa on eri). Jos tuohon hahmotelmaan lisää vielä linjan 14: Kalkku - Virontörmänkatu - (Haukiluoma) - Lamminpää - Lielahti - Reuharinniemi, niin kaikki toivottavat poikittaisyhteydet olisivat kasassa suunnilleen nykyisellä automäärällä, tosin jotain täydentäviä koululaisyhteyksiä tarvittaisiin välille Ikuri - Tesoman yläaste ja Tohloppi - Kaarilan yläaste/lukio.

http://jlf.fi/f15/3220-tampereen-talviliikenne-2009-2010-a/index2.html#post58352
Joo, mä muistan ton ja tykkäsin tosta ideasta pitkään ihan hirveästi. Vettä on kuitenkin virrannut Tammerkoskessa ja viranomaisen toimivalta-alue muuttunut koko seudun kattavaksi, joten tuo 18-kuvio on siltä osin vanhentunut. Samoin 26:n päättäminen Ikuriin tarkoittaa, ettei sieltä pääse bussilla Tesomalle asioimaan.

Siinä, minkä muutama viesti takaperin tänne listasin on minusta paras mahdollinen linjasto. Se porrastuisi tärkeimmissä kohtaa täydellisesti ja on linjaston yhdistävyyden kannalta ehkä paras, mitä todennäköisin resurssein voidaan toteuttaa ilman kohtuutonta linjastospagettimonsteria.

Vaihtoehto kolmonen voisi olla jotain tyyliin, missä nyky-1, nyky-13 ja nyky-26-reittejä kulkee kolme runkolinjaa, ja kaikki muu linjasto on täydentävää (Myllypuro, Lamminpää, Lielahti-yhteys). Se olisi ainakin esitysteknisesti äärimmäisen selkeä, joskin aiheuttaisi vaihtotarvetta.
 
Tuon kuvan perusteella itse kallistuisin enemmän tuon VE2:n suuntaan, sillä kun mielestäni parannettaisiin aikatauluvarmuutta niin linjoilla 13 kuin 18. Lisäksi entisen 29:n reitin varsinkin Raholan pään täsmällisyys parantunee jo pelkästään Teiskontien kautta kiertämisen ansiosta.

Itsekään en tosin lämpene tuolle 28:n päätteen siirtämiselle Pyynikintorilta Lamminpäähän. Ajoajat vaihtelevat tällä linjalla +/- 10 minuuttia, riippuen niin Teiskontien ruuhkaisuudestakin kuin Aitolahdentien varrelta nousevien matkustajien määrästä. Lisäksi synkkaaminen linjan 90 kanssa aiheutti sen, että ajoajat PYY-SOR -välillä vaihtelevat syklillä 35/45/55. Luonnollisestikaan eihän tämä mitenkään mahdottomaksi tasaista vuoroväliä tee, mutta tosiaan erittäin epästabiili linja tällä saataisiin aikaan. Eikö esimerkiksi linja 25 olisi täysin joutilas vedettäväksi Kaarilan päätteeltä Tohlopinkadulle ja sitä kautta Lamminpäähän? Linjan nykyinen ajoaikakin riittäisi lähes sellaisenaan, vuorovälikin täsmäisi tuon VE2-suunnitelman kanssa.

Toinen juttu lieneekin sitten hiljaisen ajan liikenteen toteuttaminen, silloin riittänee nykyinen Epilä-Lamminpää-Haukiluoma -tyypinen linja mainiosti kulkijoiden tarpeisiin, tosin linjatunnukseksi olisi loogisin päiväajan liikenteen perusteella muuttaa Y19. Y1 kelpaisi nykyisellään. Tosin HSL-alueen perinteiden mukaisesti "yöajan Y" voitaisiin korvata N-kirjamella, jättäen Y-kirjain pelkästään ruuhkavuorojen käyttöön. Ehkei tuo kirjainmuutos ole nyt se ajankohtaisin toteutettava juttu, mutta jossain vaiheessa tämä kirjainkäytäntö olisi kuitenkin selkeää yhtenäistää.
 
Tuo VE1:n liityntälinja 14 on paperilla ihan järkevän oloinen mutta suuria ongelmia aiheutuisi juuri noista vaihtoyhteyksistä. Idästä Tamrockille aamuvuoroon tulevan työntekijän olisi vaihdettava 14:aan töihinsä päästäkseen ja jos se on juuri sattunut menemään nenän edestä niin siitä seuraa 20 min odottelu ja mahdollinen myöhästyminen työvuorosta. Ei kiitos tällaista ratkaisua, mikä lisää epäluotettavuutta ja pidentää keskimääräisiä matkustusaikoja.

VE2:n kuvasta taas en ymmärtänyt linjojen 13 ja 14 reittiä, ovatko nuo niinkuin yhtä rengaslinjaa suunnitelmassa?

Mielestäni Raholassa on ylitarjontaa ja 29 ja 25 voitaisiin yhdistää takaisin yhdeksi linjaksi joka ajaa Haapalinnan ja Kaarilan kautta Raholaan Korvenkadulle. Korvenkadulle tuskin tarvitaan tätä suorinta mahdollista yhteyttä kun Paunut ja 11 tarjoavat jo sellaisen läheistä Nokiantietä pitkin.
 
Takaisin
Ylös